Gå til innhold

Epoxy på garasjegulv - Forarbeid?


Arild

Recommended Posts

Arild

Halla folkens. 

 

Etter mye mas med resten av huset så har jeg nå begynt på garasjen. 

Vi kjøpte hus i fjor, dessverre ble det ikke dobbeltgarasje, men hus på 300m2 med anneks så måtte jeg bite i meg med en 26m2 garasje. 

 

Så er greia.. jeg skal legge epoxy på gulvet. Det er egentlig ganske beint, men når garasjen ble bygd ca 2010 så ble det ikke glattet kjempemye ut så er litt porer etc. 

 

Vil gjerne ha et bra resultat, men hva må jeg gjøre ? Må jeg slipe, eller holder det å vaske og prime gulvet?

Vil resultatet bli bra med 2-3 lag epoxy om dere klarer å se hvordan standen på gulvet er her på bildet. 

Bildet er ikke tatt for å vise gulvet men eneste jeg har i farten. 

 

Setter pris på alle innspill. 

 

 

post-8513-0-68310200-1435233520_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Epoxy som du kjøper på Biltema eller andre steder som du ruller på, der vil du få det slik gulvet er per dags dato, ujevnher vil vises, skal du ta det bort, så er det å låne seg en diamant sliper og gå over den, vil da glattes ut mye mer :) der fins andre typer epoxy som da svabrer ut men aner ikke hvor mye den vil dekke, men det er som regel firma som utfører


Om du ikke la i fukt sperre i betongen(plast duk før du støypte)så må du ha en type primer som er beregnet for dette eller så vil Epoxyen slippe.

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

fikk tilbud på 12000 fra et firma for å gå over med helikopter og i tillegg påføre 2 strøk. 

Kompisen min mente at helikopter ville egentlig ikke bedre det så mye.. 

Så da lurer jeg rett å slett på om ikke det var i dyreste laget, for selv om jeg kjøper dyr epoxy (4-5000) så vil jeg spare endel på å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Eg brukte helikopter med diamant sliper å det tok mye, så må nesten høre med det firmaet du fikk tilbud fra om dei klarer å rette ut til en finere overflate, skulle eg lagt en gang til, så hadde eg ikke orket å gjøre det sjøl, var litt styr, man må kjøpe inn ruller i god kvalietet og spanner så total summen når eg var ferdig vart høg så sparte ikke så mangen tuden på det nei.

det var min erfaring med Epoxy, oig tror om eg skulle ha gjort det sjøl en gang til så hadde nok resultatet blitt bedre en første gang hehe

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Garasjen din er jo griserå..

Er jo slik man drømmer om å ha :)

Legge selve epoxyen skal jeg fint få til men sliping..brrr.. Ikke mye lyst til selv.

Prøver i første omgang finn småjobber og ser om jeg får noe der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HermanStein

Jeg fikk lånt meg en HTC sliper med seriøs støvsuger. Tok ca 2 timer å slipe gulvet mitt i garasjen på ca 65m2. Støyende og tildels støvende, men helt greit arbeid. Støvet endel når kappen på sliperen ikke var helt ned i gulvet, ellers var det ikke gale.

Gulvet ble helt plant etter det, men slipte ikke nok ned så det er fortsatt andel søkk igjen. Jeg tok kun toppen, for å få bort støpesløret. Etter 2 runder med høytrykken ble gulvet støvfritt og klart for epoxy.

 

Denne typen var det jeg lånte:

http://www.htc-floorsystems.com/en/Products/GrindingMachines/HTC500.aspx

Tror det er dyrt å leie sånn sliper, men har ikke sjekket det.

 

Jeg slipte gulvet 2 ganger med lilla steiner. Tok ca en time hver gang, men gulvet var egentlig ganske slett i utgangspunktet.

Denne typen sliper er det dem bruker når de høyglanspolerer betonggulv. Dessverre var ikke mitt gulv egnet til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Selv har jeg netopp saltsyre vasket gulvet 2 ganger før det får stå til tørk 2 dager i 30g å luftavfukter på full guffe, små ugjevnhetene gidder jeg ikke ordne opp i, skal male noe imorgen så heter flowseal epw grå farge.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Driver å sjekker med leie av helikopter så får vi se om det blir sliping.. 

La ut en annonse på finn småjobber men laber respons på det foreløpig.. 

Har lest at man ikke bør syrevaske på grunn av fare for syrerester.. hva med en sterk surfexblanding til vask? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarlemann

Jeg la epoxy på garasjegulvet mitt for noen år siden (Power Coat). Så vidt jeg husker var det omtrent en forutsetning at jeg syrevasket gulvet først. En må da være påpasselig ved påføringen og ikke la det skvette rundt andre plasser enn det aktuelle gulvet. Gjenstander / beslag o.l. som kan ruste vil reagere tildels kraftig dersom det blir utsatt for syrevasken. Men går man forsiktig fram, og skyller gulvet grundig etter endt vask, så kan jeg ikke skjønne annet enn at du vil få et gulv som er bra klargjort og vil gi optimale heftende egenskaper. Er ingen antydninger til at det har sluppet noen steder i min garasje til dags dato. Lykke til med gulvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Takk!

Enda ikke bestemt meg for om jeg skal slipe eller ei.

Det er ikke mye ujevnheter i gulvet men får se neste uke.

For min del betyr det ikke mye med sprut etc da jeg skal kle veggene og legge nytt tak etter at epoxy er på.

Kjøpt garasjeinnredning, fått ordna meg et lite serverskap på jobb og fått kjøpt en skikkelig hørmann portåpner med kodelås for porten. Døra bak som vises på bildet går til hagen min på baksiden av huset men har også kjøpt inn kodelås til den for sikkerhetens skyld.

Så håper det blir bra.. All bilpleien min har vært litt på "vent" så ingen maskinpolering enda i år da det ikke er strøm i garasjen men elektriker er bestilt og kommer så fort gulvet er klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Låner tråden din litt.. Jeg har et nystøpt betongdekke i min nye garasje. Pusset med helikopter og er rimelig 100% strøkent. Når jeg blir ferdig innvendig, så tenkte jeg å legge epoksy. Er det da kun grundig vask som er steget før epoksyen? Det ligger fuktsperre i sålen, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Fikk tilbud på epoxy fra epoxygrossisten..

Forskjellen forstod jeg fra epoxymaling er at dette er belegg og tåler mye mer?

Bra utformet tilbud så jeg poster det her:

Vedlagt følger tilbud på epoxy til 26 m2 (40 m2). Epoxyen er et flytende belegg og føyer seg etter underlaget. Fyller ikke noe særlig. Men her har du nok til 40 m2, så da er det bare å bruke alt, både av grunningen og toppstrøket, så blir nok kanskje mesteparten fylt ut. Viktig da å gå over med en piggrull, det kan komme små luftbobler fra porene i betongen som da danner små luftbobler.

Spesifikasjon:

1. Klargjør gulvet ved evnt vasking/sliping. Epoxyen er et flytene belegg og føyer seg etter underlaget.

2. Rengjør gulvet med R.S. Industriell gulvrens og la tørke.

http://www.epoxygrossisten.no/Dokument/RS-Industriell-gulvrens

3. Påfør primer/grunning Dampshield (dekker ca 20m2 pr sett).

http://www.epoxygrossisten.no/Dokument/R.S.-Dampshield

4. Påfør så Resucoat HB, Stirling (lys grå) toppstrøket. (dekker ca 20 m2 pr sett)

http://www.epoxygrossisten.no/Dokument/Resucoat-HB

Legger ved veiledning på dette systemet:

http://www.epoxygrossisten.no/Dokument/Veiledning-Dampshield-HB

Dette dekker 26 m2, et strøk grunning og et toppstrøk. Priser på dette:

1 x 1 ltr Betongrens/vask kr 256,-

2 x 5 kg Dampshield, dekker ca 20 m2, a kr 1.551,- grunning. kr 3.100,-

2 x 5 kg Resucoat HB, Stirling (lys grå)/Kingfisher Blue dekker ca 20 m2 pr, a kr 1.090,-, toppstrøk. Kr 2.180,-

Fargekartet vårt:

http://www.epoxygrossisten.no/Dokument/epoxyfargekart-Coating

Her vil du få en blankt og meget slitesterkt overflate Til sammen for dette ca kr 5.536,- Evnt frakt kommer i tillegg!

Betongen må være over 10 grader når epoxyen legges!

Priser på div tilbehør:

1 x Malerull, 25 cm kr 105,-

1 x Stikk til malerull 25 cm kr 50,-

1 x Malerkar, m/innlegg hvit 25 cm kr 115,-

1 x Teleskopstang kr 168,-

1 x Piggrull kr 228,- Anbefales.

1 x Rørestav til drill kr 95,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Da var det en polakk som tok kontakt for å slipe gulvet.

Han slipte men var ikke fornøyd for det var jævl... Mye porer og "hull" i gulvet.

Så han og kompisen sparklet opp hele gulvet med en betongblanding som han kommer tilbake for å pusse ned i morgen..

Per nå ser det griselekkert ut før pussing kontra hva det var hvertfall..

Betaler 2500.- for hele driten.. Og det synes jeg er bra pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I stede for å starte en ny tråd, låner jeg denne til kort spørsmål.

La første strøk med epoxy i dag. I morgen skal toppstrøket legges. For å hindre at det blir så glatt om vinteren ol, har jeg bestemt meg for å ha i sand. Noen som har erfaring med det her inne?

For å komme til saken: hvor mye sand blander dere i 10 liter epoxy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. juli 2015 kl. 20.22.03, Arild skrev:

Da var det en polakk som tok kontakt for å slipe gulvet.

 

Han slipte men var ikke fornøyd for det var jævl... Mye porer og "hull" i gulvet.

Så han og kompisen sparklet opp hele gulvet med en betongblanding som han kommer tilbake for å pusse ned i morgen..

Per nå ser det griselekkert ut før pussing kontra hva det var hvertfall..

Betaler 2500.- for hele driten.. Og det synes jeg er bra pris

2500,- inkl.mva.. for sliping sparkling og maling? eller kun for grunnarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ikke skjedd meg. Kjører piggfrie dekk. Dekket mitt er blanding av polyeutherane og epoxy. Slipt ned og syrevasket før belegg ble lagt av proft firma. Ikke skjedd naboen heller. Samme fremgangsmåte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Så hvordan de gjorde det, og bortsett fra sliping med helikopter var det vanlig syrevask på standard måte og blandingen av guffelure som bare ble helt ut på gulvet og spredd ut med vanlig rulle..

Men kan være at det er selve blandingen som gjør forskjellen, da det ikke er vanlig epoxy, men et eller annet hybridprodukt av epoxy og polyeutherane. Mener epoxygrossisten selger noe liknende.

Tipper uansett på for dårlig grunnarbeid hvis produktet slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...