• 0
Asbjørnsen

Brent gjennom lakken - hva nå?

Spørsmål

God kveld godtfolk!

 

Nå har jeg endelig maskinpolert min første bil, etter å ha lest i utallige timer på dette forumet.

Følte det gikk greit og fikk med meg mange erfaringer (er vel det som er viktigst)

 

Meeen det kan jo ikke gå helt smertefritt, Dag nr 2 begynte med at jeg skulle prøve og fortsette på noen dype riper fra dagen før som ikke ville forsvinne helt, kjørte gul uber og menzerna fg400 og BAM! der va lakken bortevekk...(dette var i en bøy i karosseriet så jeg burde jo ha tenkt meg såklart)

 

Mitt spørsmål er om det er noe håp i å gjøre noe med dette, UTEN og avlegge ett visit hos en profesjonell lakkerer? Har litt flekklakk og klarlakk liggende, men vet ikke om det vil være helt håpløst og prøve på dette? Tenker at der blir vel uansett bedre en og kjøre rundt slik det er nå. Uansett..tips og triks mottas med stor takk :)

 

Bilde av skaden:

post-4620-0-40740500-1435089082_thumb.jp

 

Eventuelt om noen i Ålesunds området vil prøve seg så er det bare og gi lyd fra seg  :P  

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

39 svar til spørsmålet

  • 0

Her går det nok litt på kompetansen din, har du tatt litt småfiks selv før, kan du redde mye, men tror personlig jeg ville sjekket med et microlakk sted, som sagt dette er hva du selv føler at du kan fikse hjemme.

 

Surt å gjøre dette, men du er ikke den første, og garantert ikke den siste som brenner igjennom lakken :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjedelig det der.Prøve å vaske skikkelig rent og legg på tynt med klarlakk.ville prøvd det selv.Så våtslipe litt over og polere bort våtslipemerker.Håper du prøver for jeg lurer på hvordan det vil gå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjedelig det der.Prøve å vaske skikkelig rent og legg på tynt med klarlakk.ville prøvd det selv.Så våtslipe litt over og polere bort våtslipemerker.Håper du prøver for jeg lurer på hvordan det vil gå :)

*1

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare prøv det Silset sier her. Er vel ikke flere utveier om det er brent igjennom. Må jo spotlakkeres uansett om det ikke går ;)

 

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva slags maskin har du brukt?

Har liksom forstått det slik at dette ikke skulle være mulig med DA, så nå ble jeg litt skremt med tanke på å ta ibruk min nyinnkjøpte maskin selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker for svar folkens! :) Skal prøve tipset og komme med oppdatering her etterhvert.

edit: Er det nok med kun klarlakk? Er ikke også selve lakken bortevekk? eller?

 

Kaw: brukte Kestrel das-6 pro, men kjørte en meget grov kombo med mange pass, og det var jo på en liten bøy, så da er det vel ikke så vansklig. Nå kan jeg angre på at jeg droppet lakkdybdemåleren. Menmen, en lærer så lenge en lever:)

Endret av Asbjørnsen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Slikt man lærer av. Lakk dybde måler hjelper deg ikke i knekker og overganger uansett

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Slikt man lærer av. Lakk dybde måler hjelper deg ikke i knekker og overganger uansett

 Du sier vel noe der ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Dette er vel noe alle skal igjennom før eller siden. ;) Jeg ville prøvd å legge på lakk selv. Om det blir helt forferdelig, så får du heller få en mikrolakkerer til å rydde opp for deg. Blir neppe veldig dyrt. Men kan bli god lærdom av det om du prøver selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva slags maskin har du brukt?

Har liksom forstått det slik at dette ikke skulle være mulig med DA, så nå ble jeg litt skremt med tanke på å ta ibruk min nyinnkjøpte maskin selv.

På knekker/overganger er det fint mulig å svi lakk med DA maskin. Men på "flatt" panel er det nesten umulig å svi lakken, forutenom du kjører svært grov combo, er beruset og har downs :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg trodde jeg gjorde akkurat det samme som deg på en hiache. Men det viste seg å være fastbrent polish, men det så og kjentes 100% ut som det var brent gjennom klarlakken. Dette var FG 400 også. Jeg gikk forsiktig ett par pass over igjen, og da var det i orden. Kanskje greit å gjøre før du legger klarlakk på?

Hvis du skal legge klarlakk på. Ta en papplate og skjær ett hull som er litt større enn området du har brent gjennom. Hold denne noen cm fra bilen, mens du sprayer lett over flere tynne lag med klarlakk. Overgangen blir ganske jevn og fin, men det blir jo litt appelsinstruktur uansett, som kan våtslipes og poleres når det er herdet. Jeg er ingen lakkerer, men det er sånn jeg har gjort det. Det har blitt bra på den måten ihvertfall.

Endret av Marius Engel
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

På knekker/overganger er det fint mulig å svi lakk med DA maskin. Men på "flatt" panel er det nesten umulig å svi lakken, forutenom du kjører svært grov combo, er beruset og har downs :)

Hva har downs med dette å gjøre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

På knekker/overganger er det fint mulig å svi lakk med DA maskin. Men på "flatt" panel er det nesten umulig å svi lakken, forutenom du kjører svært grov combo, er beruset og har downs :)

Sikkert ett alvorlig dumt spørsmål. Men hvordan kjører en mot knekker og overganger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva har downs med dette å gjøre?

 

Ja, det lurer jeg også på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Sikkert ett alvorlig dumt spørsmål. Men hvordan kjører en mot knekker og overganger?

 

Man kjører opp mot knekken/overgangen fra ene siden, og deretter fra andre siden, og til slutt tar man en runde uten press over toppen og sier seg fornøyd med det.

 

Topper/knekker/overganger har som regel mindre lakk enn områdene rundt, og det blir mer press akkurat på toppen når man polerer, og derfor er det mye lettere å gå gjennom lakken på disse områdene enn ellers.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Man kjører opp mot knekken/overgangen fra ene siden, og deretter fra andre siden, og til slutt tar man en runde uten press over toppen og sier seg fornøyd med det.

 

Topper/knekker/overganger har som regel mindre lakk enn områdene rundt, og det blir mer press akkurat på toppen når man polerer, og derfor er det mye lettere å gå gjennom lakken på disse områdene enn ellers.

Takker

 

Var slik jeg anntok en gjorde det, men greit å få det bekreftet :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvis du skal prøve å legge lakk selv må du uansett legge baselakk før du legger klarlakk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Blir og prøve selv ja, alltids kjekt med erfaringer uansett om det ikke går så bra.

Tenker og kjøpe flexipad spot repair settet fra bilnerden, er dette et bra sett eller burde jeg gå for scholl sitt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvis du skal prøve å legge lakk selv må du uansett legge baselakk før du legger klarlakk

Ikke om du bare har brent gjennom klarlakken alltid.

Prøv en liten flekk først i så fall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjedelig det der.Prøve å vaske skikkelig rent og legg på tynt med klarlakk.ville prøvd det selv.Så våtslipe litt over og polere bort våtslipemerker.Håper du prøver for jeg lurer på hvordan det vil gå :)

x2. Lurer på hvordan resultatet blir :)

Om man ser på panseret på bmwen jeg nylig tok, er kanter utsatt - spesielt med roterende som har tvungen rotasjon. Ved hjelp av måten Christer beskriver slipper man at kantene blir seende ut som på bmwen, eller i værste fall brenne igjennom!

Endret av Sortehaug
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive