Splendid

Hvordan få ss-lakk skikkelig blank?

Som tittelen hinter om lurer jeg veldig på hvordan man kan få ss-lakk skikkelig blank.

Jeg har polert flere biler med single stage-lakk, og det blir for så vidt temmelig blankt, men jeg sliter med å få fram den ekstra glansen jeg mener at skal være mulig å oppnå.

Skal prøve å forklare hva jeg mener:

Etter at jeg har fjernet alle defekter og er ferdig med finsteget ser det blankt og fint ut på noen meters avstand, men tett innpå, og i kritisk lys, ser lakken litt livløs ut og det virker som om hvert enkelt fargepigment og deres nyanser er synlige. Var det forståelig? I tillegg synes jeg at lakken ser tørr og "tørst" ut. Det er som om den mangler klarlakk. Og det gjør den jo for såvidt :)  Det jeg mener er at jeg savner en slags glassaktig blankhet i tillegg til dybde i fargen. Er dette mulig å oppnå?

Jeg føler at jeg har produktene og maskinene som skal til, så da er det vel noe med teknikken som ikke er på plass ennå.

Jeg har prøvd blandt annet disse kombinasjonene: Rupes Bigfoot 15 og Mini med gul/gul og hvit/hvit, hvit Rupes-pad og Siachrome Finish, hvit Rupes-pad og Menzerna SF4000. Dette er kjørt med sakte og medium bevegelse på maskinen, lavt turtall og full guffe, kun med vekten av maskinen og med litt press. Ikke noe av dette har gitt ønsket resultat og det rare er at dette etterlater faktisk en mer tåkeaktig finish enn grovsteget. På nært hold kan man riktignok se at grovsteget etterlater noen veldig fine kjørespor, men glansen og dybden i lakken er langt bedre. Dette forstår jeg meg ikke på!

På grovsteget brukte jeg gul/oransje Sonax pad (kjøpt hos Clas Ohlson) og Siachrome Cut fra Sia Abrasives (levert av Holgers). Begge er i mine øyne veldig gode produkter som jeg i dag litt tilfeldig endte opp med å bruke.

Før jeg avrunder må jeg nevne at jeg synes Mini'en utkonkurrerer 15-maskinen på finish selv med indentiske komboer og maskinføring. I hvertfall på den lakken jeg jobber med nå. Kan dette skyldes at 15-maskinens store utkast blir overkill i gitte situasjoner eller går det mer på min håndtering av maskinene?

Ja, ja. Dette ble et langt innlegg og jeg håper at noen orket å lese alt og har noen synspunkter og/eller tips.

På forhånd takk!

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å behandle SS-lakk, så jeg har ingen erfaring med det, men siden du sier at du kan se hvert enkelt fargepigment og at lakken ser tørr og tørst ut - er du sikker på at du har fått fjernet all død lakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har jobbet med SS lakk trives jeg med roterende og ull. Årsaken til det er at jeg føler at ull har plass til mer død lakk slik at den ikke "tetter seg" like fort som en skunmpute. Dermed kan jeg jobbe lenger før jeg må vaske puten. 

 

Det skal sies at ull og roterende er en meget effektiv kombo med høy cut slik at det blir mye ugang å rydde opp i etterpå. Har ikke hatt problemer med oppryddingen, men det er verdt å nevne. 

 

Som sagt så er ull effektivt og SS lakk blir faktisk tynnere og tynnere jo mattere den blir da lakken faktisk forsvinner med årene når den blir matt. Derfor er det fort gjort å gå igjennom lakken selv om det er midt på et flatt panel hvis man jobber lenge på et sted. 

 

 

Det er mye jobb med SS lakk da det er mer rengjøring og kanske grisete å jobbe med. Jeg opplever det at selv om man jobber lenge med grovsteget og får fjernet død lakk så er det enkelte steder som trenger re behandling hvert år hvis lakken er skikkelig matt. På min bil var en av stedene bakre hjulbuer. 

 

På siste steg anbefales det å lag oljene fra produktet ligge igjen på lakken før du legger voks (sjekk at komboen avslutter pent med wipedown før du gjør dette) slik at lakken ikke er tørr. Uten å ha testet side om side så tror jeg at lakken bare har godt av dette. 

 

 

Jeg har ikke hatt problemer med å få SS lakk blank. Utifra forklaringen din kan det kanskje høres ut som du har en sticky lakk. Har du det så bør du unngå å kjøre lakken varm. Søker du litt rundt ang. sticky lakk så leser du at så fort lakken blir varm tørker produktet ut og setter seg fast i lakken. Er det dette du opplever?

 

 


Legger ved noen linker til noen av mine jobber som jeg tenker at du kanskje kan plukke opp noen tips fra hvis du har tid til å se igjenom de.

 

 

S&S Volvo 240

Dette er en av de første jobbene jeg har utført. Bilen har SS lakk som jeg brukte 3M produkter på. Grovsteg med ull. Her fikk jeg også lære på den harde måten at SS lakk kan være tynn selv på et flatt panel.

 

Vårklargjøring Volvo 240

Legger ved denne jobben av samme bil for å vise at selv om man går grundig til verks så må man regne med at lakken blir matt igjen enkelte steder hvis lakken er gammel og slitt. 

 

S&S Volvo 940

Denne jobben er min første jobb. Jobben og tråden er veldig stor så her bør du ha god tid. Har misstanke om at dette også er SS lakk da puten ble litt svart, men er ikke helt sikker da det ikke ble like mye farge i puten som når jeg tok 240. Legger ved denne mest pga. dette er en vanskelig lakk som er ekstremt varmesensitiv og sticky. Den dag idag hadde jeg nok ikke brukt akkurat samme metode som her, men dette er en måte å gjøre det på og jeg lærte mye. 

 

 

 

 

Håper jeg har oppfattet problemet ditt rett og at dette er til hjelp. 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SS lakk er fullt mulig å få dybde og god gloss i.

 

Jeg hadde en rød SS 78 Corvette C3 (glassfiberkarosseri ) et par år, og den var ferdig "autoglymmet" med AIO produkter i en årrekke når jeg fikk den, slik så hele bilen ut etter en grundig vask:

 

IMG_1569_zps94c763b8.jpg

 

Etter DCN vask gikk jeg over den med Scholl S03gold --> S17--> S30+  på div Lake country pads med flex roterende og DA. La Dodo J Orange crush som LSP, og den ble rett og slett ubeskrivelig blank og glossy :-)  :

 

 

IMG_1670_zps9b04910a.jpg

 

 

Etter ca et år så begynte de matte flekkene å komme tilbake og en liten runde S30+ ordnet opp i det.

 

 

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar hittil!

Du har jammen lagt ned noen timer i dette, Øyvind. Skal finlese S&S'ene dine senere i dag. Ja, ss-lakk er noe klin å holde på med. Mye død lakk som tetter porene i paden, som igjen krever hyppig rengjøring.

Enkelte steder våtslipte jeg først pga. mengden død lakk som måtte fjernes, så jeg er helt sikker på at jeg er nede på frisk lakk.

 

WP_20150609_23_03_06_Pro_zpsirruuktl.jpg

 

Allikevel legger finsteget igjen mer tåke enn grovsteget selv etter wipedown. Finsteget er på høyre side i bildet.

 

WP_20150616_21_22_34_Pro_zpsopfjfomq.jpg

 

Ang. det jeg mener med at jeg ser hvert enkelt fargepigment kan det sammenlignes med pixler i et bilde der pixler i forskjellige nyanser danner en jevn ensfarget kolør, men det er kanskje naturlig?

 

Lakken var virkelig ille. Dette er etter grovsteget på taket. Her våtslipte jeg ikke.

 

WP_20150611_03_35_00_Pro_zpszh99eab3.jpg

 

Enkelte steder innbød ikke lakktykkelsen til våtslip eller andre utskeielser :-) Heldigvis ingen klarlakk å ta hensyn til.

 

WP_20150614_15_05_32_Pro_zpsq83ikzgw.jpg

 

Jeg får teste videre i dag og se om jeg kommer noe videre i min søken om speil-finish. Å la oljene ligge igjen kan kanskje hjelp. Voks vil kanskje også få lakken til å se våtere og "fetere" ut.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser jo riktig bra ut. Det som fin steget legger igjen kan også være oljer som ligger som en hinne over lakken. Har du prøvd å gå over med QD?

 

Jeg har brukt QD som wipedown og/eller for å fjerne produkt rester etter korrigering på lakktyper som ikke liker sterke wipedown produkter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser jo riktig bra ut. Det som fin steget legger igjen kan også være oljer som ligger som en hinne over lakken. Har du prøvd å gå over med QD?

 

Jeg har brukt QD som wipedown og/eller for å fjerne produkt rester etter korrigering på lakktyper som ikke liker sterke wipedown produkter.

Hmmm... Det må jammen testes. Skal straks ut i garasjen å prøve. Jeg brukte hjemmeblandet wipedown her (50/50) da jeg synes GT Panel Wipe er altfor sterk på følsom lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en gang vært borti ss lakk som kan være vrien å avslutte perfekt, grovsteget blir blankt men legger igjen hologrammer, og etter finsteget blir det litt sånn tåkete som på bildet. Eksperimenter med DA og roterende + forskjellige polisher og puter (og wipedown), så kommer du nok i mål til slutt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å prøve roterende på denne lakken (i og med BF Mini avslutter penere enn BF 15) men det har jeg dessverre ikke. Har forresten en Kestrel liggende. Kanskje den med sine kun 7-8 mm. utkast viser seg å fungere bedre? Tester etterpå og gir tilbakemelding.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger,

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler å teste avsluttende steg på roterende. Slipp opp press under kjøring og let deg frem til rett hastighet (både bevegelsr og maskinhastighet)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk også et tips tidligere idag om at å gå opp fra 5" til 6" bakplate og pad kan gi en bedre avslutning på SS-lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mange timer i garasjen i går kveld og i natt har jeg endelig kommet i mål! Jeg slet lenge med å finne ut hva som gav best finish av Menzerna SF4000, Rupes Diamond (hvit), Siachrome Finish og PolishAngel Master Final Polish. Her gikk Rupes Diamond av med seieren, men den la igjen vesentlig mer "tåke" og faktisk grovere kjørespor enn Siachrome Cut som jeg brukte på grovsteget!  :huh:  Ja vel, tenkte jeg og bestemte meg for å prøve en mellomting. Rupes Quarz (grønn) "New Formula" og gul Rupes-pute ble hentet frem og testet, men nei. Dette fungerte heller ikke. Ok, Rupes Keramik (gul) på hvit Rupes-pute da? BINGO!

Kjørte dette 5-6 pass på hastighet 6 for så å avslutte med 2 pass på hastighet 4 med Bigfoot 15-maskinen. Dette er oppskriften jeg kommer til å bruke på hele bilen. Neste bil med ss-lakk er ikke nødvendig vis lik denne, men håper at jeg endelig har knekt koden for ss-lakk for denne gang og at denne erfaringen kan være til hjelp for andre.

Løsningen er ikke veldig logisk i mitt hode, men så lenge det funker er jeg fornøyd.

Er det noen kloke hoder der ute som har en ide om hvorfor "fine" avslutter mye penere enn "ultra fine"? Og hvorfor i all verden kan Cut, som er en rubbing, skape mer dybde og glans enn "ultra fine"?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens fordi lakken er for hard til å få noe resultat av xtra fine?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppfatter lakken som medium. Én ting er his ultra fine ikke hadde klart å utrette noe pga. hard lakk, men at den gjør finishen merkbart verre er jo merkelig, synes jeg.

Oppdaget dessuten i dag at full spiker (hastighet 6) og så rett av gav bedre resultat enn å roe ned hastigheten de siste passene.

Hadde regnet med å kjøre BF 15-maskinen på hele finsteget, men etter å ha sammenlignet med Mini'en er jeg nødt til å bruke denne. Forskjellen er stor! Legget ut bilde med en frihånds 50/50 når jeg er ved pc'en i kveld.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis grovsteget avslutter finere enn finsteget og det ikke er holos ser jeg egentlig ikke noen grunn til å sose rundt med finpolish. Legg på voks etter grovsteget og kall det en dag.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis grovsteget avslutter finere enn finsteget og det ikke er holos ser jeg egentlig ikke noen grunn til å sose rundt med finpolish. Legg på voks etter grovsteget og kall det en dag.

 

:) Ja, normalt sett ville jeg gjort det, men denne bilen skulle være hos meg en stund og da så jeg muligheten til å utforske og lære meg noe jeg har grublet på en stund. Legger Master Sealant i kveld og sier meg ferdig med bilen i morgen.

Her er et frihånds 50/50-bilde som viser forskjellen mellom BF 15 og Mini med samme pad, polish og maskinføring. Dette er tatt med mobilen, så skarphet og fokus er ute av kontroll, men det gjør nytten som en illustrasjon.

 

WP_20150618_14_46_24_Pro_zpsvsrvoldv.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du en maskin tilsvarende DAS-6 å prøve med? Dette var rart, jeg skjønner det ikke...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du en maskin tilsvarende DAS-6 å prøve med? Dette var rart, jeg skjønner det ikke...

Ja, jeg testet DAS-6 også, men det var vanskelig å se forskjell på resultatet fra den og Mini med 80/100 mm. Rupes-pad. Har vel egentlig konkludert for meg selv med at det er padstørrelsen og måten pad'en oppfører seg på som utgjør forskjellen. Det er mulig utkastet også spiller inn, og at smertegrensen går et sted mellom 12 og 15 mm. på denne lakken, men jeg klarte som sagt ikke å skille mellom 8 mm (DAS-6) og 12 mm. (Mini).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive