Christer

Vårprepp: Unik 15

23 innlegg i emnet

Dette er en slags S&S, men kanskje mer en arbeidslogg... Slenger den her uansett, jeg. :)

 

Båtrestaurering/vårprepp av Unik 15!

Det er en 15-fots (som navnet indikerer) liten skjærgårdsjeep for fisketurer, lett vannsport, etc.

Kort historie om båten:

For 6-7 år siden hjalp jeg min fetter med å male huset hans før salg, innvendig og utvendig. Som takk for hjelpen fikk jeg denne båten. Han hadde fått den fra båtverkstedet han jobbet på den gangen etter at forrige eier hadde ødelagt akterstevnen ved å ha for stor motor på den (40HK). Dette skadet glassfiberen og knakk nesten akterspeilet av.

Det var også noe skade i dørken som måtte tas hånd om, så jeg støpte ny dørk, fikset akterstevnen, forsterket den og bygget den opp igjen, og sendte den tilbake til båtverkstedet for å montere overdelen til skroget og montere fenderlist.

Båten kom tilbake og var i grei tilstand, men hadde ikke motor. Min fetter klarte å få tak i en gratismotor, en 30HK Evinrude fra midten av 90-tallet med noen problemer - den var vanskelig å starte, gikk ujevnt og stoppet etter en kort stund, så forjævlig ut og var i generelt dårlig tilstand. Den ble brukt to ganger før den ikke ville starte mer, så båt og motor ble tatt på land og parkert hos min mor. I fire år. Utendørs. Utildekket.

Etter mye mas fra dragen om å få båtfaen på sjøen hadde jeg endelig tid, penger og pågangsmot til å få gjort noe med det. Jeg solgte Evinruden som delemotor for 500 kroner og kjøpte en ny bruktmotor. Den nye er en Selva Antibes (Yamaha) 30HK med elektrisk start, fjernkontroll, to bensintanker, ratt, rattnav og kabler for alt. Med en ny(ere), fungerende motor var det virkelig på tide å få fikset opp båten for sesongen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å polere den eller gjøre så mye med den før sjøsetting, men...

 

1.-8. mai 2015

Noen før-bilder:

20150501_143235.jpg

Rikelige mengder råtnende løv og annet jall:

20150501_150255.jpg

20150501_150259.jpg

Ikke veldig innbydende...

20150501_150302.jpg

20150501_150309.jpg

20150501_150318_HDR.jpg

I tankrommet:

20150501_150319.jpg

Motorbrønn:

20150501_150327.jpg

Gummiforingene er tørre og smuldrer opp, så de må byttes ut på et tidspunkt:

20150501_150335.jpg

Siden er (veldig) matte grunnet oksydering:

20150501_150342.jpg

20150501_150349.jpg

Fant noen 6 år gamle aviser i taurommet foran:

20150501_150357.jpg

Babord side:

20150501_150404.jpg

Etter mye frustrasjon, masse ødelagt verktøy og uten å egentlig ha fått noe gjort, dro jeg hjem og fant en slik i kjøleskapet:

20150501_215816.jpg

Dagen etter druknet jeg båten i Autofoam, skrubbet entuasiastisk med en gammel vaskehanske, skummet igjen og spylte med høytrykkspyler.

Høyre del er etter to runder skum og skrubbings, venstre er etter spyling med HT fra ca 7-8cm avstand:

20150502_153229.jpg

Bakre benk, samme som over:

20150502_155645.jpg

Inni:

20150502_160226.jpg

20150502_160232.jpg

Det var en varm, fin dag, så båten tørket på egenhånd, og jeg innså at jeg var nødt å polere den slik at den i det minste så anstendig ut fra avstand. Det er så mange skraper og merker overalt at det ikke er mulig å få den pen uten å slipe hele båten og legge på ny gelcoat, så jeg gikk for glans og ingen oksydering, altså en enstegs. :)

Dette er etter 6-7 pass med gul Scholl og Gtechniq P1 på Flex DA:

20150502_183257.jpg

Det tok seg greit av de oksyderte områdene:

20150502_184548.jpg

Meget fornøyd med resultatet, faktisk. Mye bedre enn jeg turde håpe på, gitt at den har ligget ute i fire år...

20150502_184558.jpg

Produkter brukt:

Gtechniq P1 Nano Compound Polish
Flex XC 3401 VRG
Scholl gul cutting pad (byttet til gul Uber senere da jeg gikk tom for gule Schollpads)

20150502_192817.jpg

Ble faktisk meget anstendig:

20150502_205001_HDR.jpg

Nesten 9 om kvelden og solen var på vei ned, så jeg fikk pent solnedgangslys over arbeidsområdet mitt.

20150502_205029_HDR.jpg

Begynte på innsiden dagen etter. Tok ikke flere bilder enn dette, som feiler totalt på å vise forskjellen på polert og upolert overflate... :)

20150503_145244.jpg

Jeg begynte også å bunnsmøre båten og kom omtrent halvveis før jeg fant en 7-8cm sprekk midt på kjølen, og der lakk det vann ut. Det betydde at jeg måtte slipe ned området og tette det med glassfiberepoxy, men først måtte jeg få vannet ut.

Bunnpluggen - i messing - hadde selvsagt satt seg dønn fast og hadde ingen planer om å gå noen steder. Heldigvis var den skrudd inn i skroget med tre skruer, så jeg skrudde dem ut og vippet ut hele skiten med et flatt skrujern. Da rant det jaggu ut mye vann!

Jeg har aldri skjønt hvorfor båtgreier er laget av messing når det er viden kjent at messing og salt = bad fucking combo...

En ny bunnplugg i plast ble kjøpt inn og montert med Tec7, så den går ingen steder...

Snakker meg om evighetsprosjekt...

Ting som gjenstår:

 

  • Fikse sprekken i bunnen
  • Bunnsmøre ferdig, to strøk
  • Polere ferdig babord side samt resten av overdelen
  • Vokse alt
  • Legge opp ledningsnett for den elektriske starteren, lanterne, pumpe og muligens noen LEDbars
  • Fikse frankenlanternen og installere den
  • Get that motor running, head on down the waterway! \m/


10. mai:

Fikk gjort mye i dag. Fikset hullet i bunnen (tror jeg, det så ut til å være en boble der, sannsynligvis etter at jeg monterte bunnpluggen og luften i kjølen ikke hadde noe annet sted å gå), og fikk polert ferdig.Got lots done today. Fixed the hole I the bottom (I think, there seems to be a bubble or something, likely from when I installed the new drain plug and air didn't have anywhere to go), and finished polishing. Hvis hullet faktisk er tettet er det klart for mer bunnsmøring, hvis ikke må jeg gjøre det en gang til, men i det minste kan jeg jobbe med det elektriske mens jeg venter på at epoxyen skal tørke, samt gjøre ferdig innsiden av båten.


13. mai:

Hullet i bunnen, før sliping:

20150510_142728.jpg

20150510_142737.jpg

Størrelsessammenligning:

20150510_142800.jpg

Babord side i all sin oksyderte prakt:

20150510_150905.jpg

Ze toolz:

20150510_150912.jpg

Halvveis på siden og det ser mye bedre ut:

20150510_153250_HDR.jpg

20150510_153259_HDR.jpg

It's shinyyyyyyyyyy

20150510_153722.jpg

Action shot!

20150510_155547_HDR.jpg

Paden likte ikke poleringsmaskinen...

20150510_164623.jpg

20150510_164626.jpg

20150510_164633.jpg

20150510_164636.jpg

...i det hele tatt.

20150510_164652.jpg

Etter epoxysparkling og installasjon av ny bunnplugg. Jeg glemte at å sette inn noe som praktisk sett er en kork i en åpning til et rom fylt med luft, så vil nevnte luft trenge et sted å gå - i dette tilfellet gjennom hullet i bunnen som akkurat hadde blitt tettet. Som et resultat av dette dannet det seg en luftboble som sprakk, og dermed var hullet fremdeles åpent.

Dette er etter 6 timers herding, som betydde at jeg måtte slipe ned sparkelen og legge på mer for å tette det igjen. Bah.

Det fine er at det bare tar etpar minutter å gjøre, og mens det tørker kan jeg bunnsmøre resten av bunnen og jobbe med det elektriske.

20150510_193204.jpg

Jeg fant en sprekk til mens jeg krabbet rundt under båten, så jeg slipte og sparklet det også for å være sikker.

20150510_193224.jpg


14. mai:

Slipte det sparklede området og la på mer sparkel, og slipte så den umalte halvdelen av bunnen og bunnsmørte den før jeg dro hjem. Sov på sofaen fra 11:30 til 13:30 og var generelt skroting all den tiden jeg egentlig skulle ha jobbet... jaja.

Tapet opp og klart for sliping:

93aa92f868e2ca1c21a9c0f8f488e416.jpg

50/50 av bunnsmøring:

54dd0749eb7448840b4e4a5c585ec453.jpg

Skal tilbake i morgen og gi det et lag bunnsmøring til og koble opp det elektriske, siden jeg ikke orket i dag.

Det nærmer seg, jeg kan nesten kjenne den salte sjøluften mot ansiktet...


16. mai:

Prøvde å få jobbet på båten i går (15. mai), men det var virkelig ikke min dag.

Først ville jeg ha båten høyere opp sånn at jeg kunne bunnsmøre hele bunnen på en gang, og tenkte jeg skulle støtte den opp med Europaller. Det funket ikke, da båten var for tung til at jeg klarte å løfte den alene, og alle i nabolaget var borte. Så to timer, mange kutt og skraper senere hadde jeg bare klart å få båten nærmere bakken og lenger bakover enn før, og dermed ingen måte å få den opp igjen på.

Så da fant jeg den store biljekken, jekket opp og prøvde å dra båten fremover. Det resulterte bare i at båtfaen falt av jekken og fikk en drøyt stor og dyp ripe på det bunnsmørte området og greit inn i gelcoaten. Yippie-kay-e, motherfucker.

Tilbake på jekken, og ny taktikk - dytte båten fremover mens den sto på jekken. Like risky, men funket bedre. Jeg fikk flyttet den ca 60cm fremover, men kun etter å ha skrapt opp magen på et eller annet skarpt som etterlot seg et 8cm blødende kutt på tvers. Nice.

OMSIDER fikk jeg faenskapet der jeg ville ha det, og etter enda 20 minutter med banning og enda flere kutt og blåmerker, fikk jeg den opp der jeg ville ha den.

Endelig kunne jeg begynne å male. Så jeg malte halve bunnen, nedre den av akterspeilet og begynte på andre siden. Ca halvveis måtte jeg ha mer bunnsmøring på brettet, og det var da DEN HELVETES JÆVLA BEDRITNE DRITTHAUGEN AV MØKKABÅT BESTEMTE SEG FOR Å FALLE AV STØTTENE! Da var det like før jeg satt fyr på skiten...

Fikk den støttet opp igjen, sort of, malte resten av bunnen og dro hjem.

Skulle jobbet på den i dag også (16. mai), men fuck it. Det regnet også, og var egentlig like greit, siden jeg sannsynligvis bare hadde ødelagt enda mer enn jeg hadde fått fikset.

Prosjektet er nå på hold siden jeg er så jævlig sliten, trøtt, lei og sur av alt jeg vil få gjort men ikk ekan få gjort, og jeg tar ut aggresjonen på alle rundt meg, så jeg må bare få slappet av litt og ikke gjøre noe en stund.


Bilde etter å ha jekket og støttet den opp, før jeg begynte å male:

007b9e845e2ba457311355832d5d63b0.jpg

Ingen etterbilder, da jeg var så lei og bare ville hjem og drikke øl. Etter en sånn dag manglet det jo bare at jeg bommet på ølsalget med ett ynkelig minutt. Kjøpte en sekser lettøl og en firer alkoholfritt og dro hjem.

17. mai:

Jeg gjorde ferdig lanternen tidligere i uken:

Kort trefarget:

0b585337a33c76f6b4d9c2fa5aa3e7a7.jpg

c2d66180aa3b1d07d5ab60782b0e73e8.jpg

Kuttet av basen:

660661449045caf7093d0774d9052595.jpg

Høy helhvit:

9ba26c3a0498f0d9f898013ac8a8eb71.jpg

Kuttet basen av den også:

73c3949011ae54a0540ea362939c03d9.jpg

Blandet altfor mye epoxy:

224dbf6a5845a57f06c52050d05c5a41.jpg

Limte basen fra den trefargede over på stammen til den høye hvite, og hang den til tørk:

93e166430a72a83cc9944bf1bbc5a3db.jpg

Ferdig!

c59accc9106d012f2889cbe34cee4888.jpg

Outputbilder!

a90e7c45a0d804c94665c7082043fefd.jpg

5701c9e75835b8d65b7ed5e254601521.jpg

Det grønne lyset ser blått ut grunnet shitty fargepresentasjon fra shitty mobilkamera, og jeg aner ikke hvor DSLr'en er. Ikke hadde jeg giddet kjøre full RAW-format med postprosessering heller...

30. mai:

Installerte lanternefoten i dag, fikset kabling for den og pumpen, men alle bildene er ødelagte fordi telefonen min foretar sakte selvmord.

Hadde planer om å dra tilbake i kveld og gjøre det ferdig, men siden klokken var nesten 21 og det var middagstid skjedde jo ikke det... så da må jeg tilbake i morgen og gjøre det ferdig, og jeg ville egentlig sjøsette i morgen.


9. juni:

FERDIG!

Og alt virker!

Nei, vent, jeg må modifisere en brakett for styringen.

Fikser det senere, da det bare er snakk om å banke til litt metall og bolte det sammen. Bortsett fra det er det egentlig bare å fylle bensin og så er det klart for sjøsetting.
WOO!

 

12. juni:

Siden jeg mistet alle progresjonsbildene mine mellom 29. mai og 10. juni, har jeg noen fra da jeg var nesten ferdig. En slags ferdigbilder.

På dette punktet hadde følgende blitt gjort siden sist:
 

  • Boret ut et større hull i "dashboardet" for å få inn bryterpanelet
  • Knekt 3 bor because billig og dårlig. Fant kvitteringen, returnerte produktet og fikk nytt sett (samme shoddy kvalitet) og knakk umiddelbart to til idet jeg tok dem i bruk. Finner ikke siste kvitteringen og er derfor stuck med dem. Kjøpte en tredje boks med kvalitetsbor og hater meg selv for at jeg ikke bare kjøpte den med en gang.
  • Kablet ferdig for pumpen, lanternen og sigarettuttak, samt for den elektriske starteren, bare for å finne ut at den allerede hadde skikkelige kabler klare for å koble til batteriet.
  • Koblet til og monterte hovedstrømbryter
  • Limte og skrudde inn en vanntett utendørs koblingsboks for å ha alle de "løse" kablene i under dashen (lanterne, pumpe, sigarettenneruttak, evt fremtidige lyskastere)
  • Installert bryterpanel, batterikasse, motor, lanterne, pumpe, fjernkontroll
  • Boltet motoren til båten av to hovedgrunner - 1) vanskeligere å stjele, 2) jeg stoler ikke på de vanlige tvingefestene.

 
Så, bilder!

Motor og lanterne installert, girkabel og gasskabel tilkoblet:

20150609_194552.jpg

Ratt, bryterpanel, fjernkontroll:

20150609_194600.jpg

Nærbilde av bryterpanel. Nedre venstre er til pumpen, nedre høyre er til lanternen. 12V-uttaket er for å lade mobil, koble til kjøleboks eller whatever. Jeg har klistremerker for bryterne et eller annet sted i verktøysboksene mine, må bare finne dem igjen og lime dem på.

20150609_194605.jpg

Midlertidig opplegg for å teste kablingen og se om ting virker:

20150609_194609.jpg

Latterlig dårlig bilde, men det ble lys! Jeg må muligens sette i en sterkere pære... på den annen side vil den bare bli brukt om natten. Det betyr "omtrent aldri".

20150609_194618.jpg

Den vanntette boksen på undersiden av dashboardet:

20150609_194631.jpg

Brakett for styringen. Funket rimelig greit, men jeg stolte ikke på at den kom til å holde i det lange løp, siden den var noe villig til å bøye seg...

20150609_194647.jpg

Batteriet på plass i boksen sin. Hovedstrømbryteren kan skimtes til høyre for batteriboksen (den røde brytertoppen er såvidt synlig):

20150609_201905.jpg

Pumpe og kabling for elstarten i motoren. Ja, kabelen for pumpen skal opp og vekk fra vannet, og ja, jeg skal ha en slangeklemme på utløpet.

20150609_201911.jpg

Jeg testet alt og alt virket. Prøvde til og med å starte motoren, men stoppet idet jeg hørte den slo over. Den ville ikke startet uansett siden den ikke hadde bensin, og å kjøre den i friluft uten kjøling er ikke noen god idé - men den ville hvertfall. Med en gang den er på vannet har jeg en endelig dom. :)


Så... styringsbraketten jeg ikke stolte på... Jeg fant ut den trengte litt forsterkninger.

Mekket noen maler i papp:

20150609_221238.jpg

Hey ho:

20150609_221406.jpg

Introduserte hovedbraketten til de nye som skulle omfavne den:

20150609_221417.jpg

Snippety snip og en var ferdig:

20150609_225546.jpg

20150609_225553.jpg

Snippety snip og vi har en til!

20150609_225559.jpg

Innside:

20150609_225609.jpg

Yeah, that'll work! Overføre til metall:

20150609_230805.jpg

Noen timer med saging, sliping, filing og øm denging med hammer senere...

Front:

20150610_231932.jpg

Venstre side:

20150610_231940.jpg

Høyre side:

20150610_231948.jpg

Overside:

20150610_232001.jpg

Innside:

20150610_232008.jpg

Jeg hadde planer om å bruke bolter og muttere for å holde alt sammen, men bestemte meg for poppnagler i stedet. På toppen var det helt nødvendig siden den delen blir boltet fast til styringsbraketten på motoren, og jeg hadde ikke lyst å lage flere huller i den. Naglene er nesten flush med overflaten, og det lille mellomrommet som er der ser jeg ikke for meg at blir et problem på noe vis.

De nederste tre boltene var helt nødvendige siden jeg ikke hadde lange nok poppnagler til å rekke gjennom 6-7mm stålbraketter. Dessuten er det en del sidelengs spenn der, så stålbolter var mer egnet enn aluminiumspoppnagler.

I morgen er det montering av brakett, blåse opp fendere, spleise litt tau, spyle all driten som har samlet seg i den ut, leie båthenger og få den på sjøen. Og kjøpe bensin. :)


13. juni:

Fikk styrebraketten på motoren, men fant ingen stoppskive som var stor nok til å trygt kunne montere styringskabelen. Ikke var det noen steder som hadde båthenger tilgjengelig for leie heller. Prøver igjen i morgen.

14. juni:

Båthenger booket og hentet!

3c403baa5dfa524ce987d918587d91e3.jpg

Stefar hjelper til:

d06fb528b16c823b10b43fa7863cfa5e.jpg

Vinsjer som en gal. Minst 20 stilpoeng for posituren min!

abbb52dfca74b4e580f0f924318ff900.jpg

All tied up and nowhere to go, ferdig spylt.

a568d1a377d51452e209c5783c0d32e1.jpg

Plutselig var det sjøsetting!

9c6b90176a36349d7b5aa15f9a20a051.jpg

WOOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

77b427d9a9de7e857d8bcb5f8384b3ed.jpg

Done and done!

Det var selvsagt et problem med gasskabelen. Fjernkontrollen dytter ikke på kabelen når jeg gir gass, så jeg må dytte den selv. Når jeg skal sakke av går ikke kabelen alltid langt nok inn og setter seg fast på for høyt turtall. Det betyr at jeg ikke får den i fri eller revers, så jeg må pille den fra hverandre for å se om det er noe enkelt som er løst eller om skiten må på service. Eller byttes.

Den er dog brukbar, og siden jeg er den eneste som kan kjøre den er alt i orden. :)

Ja, og midtre tofte knakk nesten på vei hjem, så den må byttes ut også. Ikke veldig overrasket siden båten er 20 år gammel, toften er laget av tre, og ingen av delene har blitt særlig godt vedlikeholdt gjennom den tiden...
 

 

50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er jaggu handy  :)  Kult å se at den fikk komme seg på sjøen mtp at den har stått så lenge  :D

 

Edit:
Skal si den ble pen og  :thumbup:

Endret av CooperWorks
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra!

Skal vi dra på båttur sammen?

 

27ddff2591.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid artig(positivt ment)lesning når du starter på detailingene dine  :) Cred for flott utført redning av båten B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ble det jaggu båt av vraket igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra vrak til glis! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt vill forvandling da! :)

Og de brakettene begynner du å bli ganske guru på nå ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsom lesing på en god logg. Kudos!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppussing av båt er kjekt! Blei bra resultat dette :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet og sett litt over kvitteringene fra dette prosjektet:

 

  • Epoxysparkel
  • Epoxyprimer
  • Padleåre
  • Lensepumpe
  • Lanterne hvit
  • Lanterne trefarget
  • Batteri
  • Batterikasse
  • Motor, ratt, kabler, fjernkontroll, hovedstrømbryter
  • Mange meter 2.5mm2 kabel
  • Dødmannsknapp
  • Ymse kabelsko
  • 15 meter flettet kabelstrømpe
  • Krympestrømpe med lim
  • Fortøyningskiler
  • 50 meter tau
  • 3 rykkdempere til fortøyning
  • Vanntett koblingsboks
  • Bryterpanel
  • Borkassett
  • Båtshake
  • 2 flytevester for voksne
  • 1 redningsvest for barn
  • Øsekar
  • Slange til lensepumpe
  • Vinkelbeslag til styrebrakett
  • Tec7
  • Sikaflex
  • Bunnplugg i plast
  • Rullesett for bunnsmøring
  • To bokser bunnsmøring
  • En boks tynner
  • 180-grit sandpapir til sliping
  • Ymse småverktøy jeg trengte underveis
  • Fiskeutstyr - snøre, kroker, pilker, svivler, fiskeveske

Sikkert noe mer jeg har glemt også, men det er hvertfall hovedlisten. Stort sett alt er kjøpt hos Biltema, bortsett fra motor og tilbehør, lanternene, Tec7 og Sikaflex. Lanternene ble kjøpt på Jula, motor fra en kar i Florø, Tec7 lånte jeg av min bror og Sikaflex fikk jeg av en nabo av min fetter. :)

 

Det som gjenstår nå er å få plukket fra hverandre fjernkontrollen og se hvordan den ser ut inni, og forhåpentligvis få fikset den...


Du er jaggu handy  :)  Kult å se at den fikk komme seg på sjøen mtp at den har stått så lenge  :D

 

Edit:
Skal si den ble pen og  :thumbup:

 

Takker!

 

Ja, det var jo for dumt å ha en egentlig helt OK båt stående og ikke kunne bruke den...

 

Pen og pen, den ble bedre :)

 

Veldig bra!

Skal vi dra på båttur sammen?

 

27ddff2591.jpg

 

Hahaha :D

 

Alltid artig(positivt ment)lesning når du starter på detailingene dine  :) Cred for flott utført redning av båten B)

 

Takker :)

 

Ble litt rar logg siden jeg har holdt på med dette i 6 uker og har postet oppdateringer etterhvert på HIDPlanet underveis, så stilen ble noe annerledes enn hva jeg pleier komme med.

 

Der ble det jaggu båt av vraket igjen :)

 

Jess!

 

Den skal hete Łajba, som betyr holk :)

 

Fra vrak til glis! :)

 

Glis-ish :)

 

Helt vill forvandling da! :)
Og de brakettene begynner du å bli ganske guru på nå ;)

 

Ble en vesentlig forandring i farge og glans, ja. Jeg rakk jo aldri å få vokset den, så den har begynt å oksydere litt igjen på de røde feltene, men det har jeg tenkt å drite i for denne sesongen. :)

 

Jeg føler selv jeg begynner få dreisen på å lage braketter for alt mulig nå, så neste steg er å få dem til å se pene ut :)

 

Morsom lesing på en god logg. Kudos!

 

Takker!

 

Oppussing av båt er kjekt! Blei bra resultat dette :D

 

Oppussing av båt er et helvetes slit og en forbannet drittjobb... men det var verdt det til slutt. :)

Endret av Christer
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kraftig forbedring ja:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

 

Ca halvveis måtte jeg ha mer bunnsmøring på brettet, og det var da DEN HELVETES JÆVLA BEDRITNE DRITTHAUGEN AV MØKKABÅT BESTEMTE SEG FOR Å FALLE AV STØTTENE! Da var det like før jeg satt fyr på skiten

 

...

 

 

Også kalt "Tingenes iboende faenskap"  :D

 

Synes du rodde deg greit inn igjen; cred for innsatsen og flott resultat  :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elsker ordlegginga di Christer. Båtfaen hahahaha jeg driter i hva du gjør, resultater også. Bare du fortsetter med dine herlige fraser

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant lesning! :)

PS: jeg så du skrev Yamaha i parentes bak Selva, og at du hadde problemer med fjernkontrollen.

Jeg har selv en Yamaha hvor tilten (knappen på fjernkontrollen) er gåen. Har sjekket litt rundt, det var mulig både å få kjøpt knapp og få tatt service på det, men når jeg fikk pris på ny kontroll var jeg ikke i tvil! Ny kontroll (703) kosta 1939kr inkl mva, da er det med ledningsnett og alt en trenger.

Skriver det bare for å tipse om at kontrollen kan være mye billigere enn en tror, ihvertfall om du er heldig og kan bruke samme som meg.

(Og om du ikke har elektrisk tilt kan du få kjøpe min gamle så fort jeg får bytta..)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har manuell tilt på min motor - mindre elektronikk som kan gå i stykker. :)

 

Takk for tilbud, det er godt mulig jeg tar deg opp på det hvis jeg ikke får den jeg har til å oppføre seg. Satser på å få plukket den fra hverandre i løpet av helgen og sett på den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha... God start på dagen! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaggu har du stått på her, båten vart topp! :) no kan den ivertfall brukes fint å få lufte seg på havet når man er lei polering haha

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jo et problem med at fjernkontrollen ikke funket skikkelig, så jeg dro oppom min bror i går kveld for å få ham til å se på den. Det endte med full tear-down og rebuild og nå funker faenmeg alt som det skal! Så da sparte jeg meg for en tre-timers tur og potensielt utlegg på 5k i ny kontroll. Ble jaggu en liten plasketur etter montering også for å feire :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du imponerer her, Christer. Dette er knallbra!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott oppsummering av en flott forvandling (og mye jobb), sjøluft er rett og slett undervurdert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive