Marius Engel

Dine beste tips for å unngå voksholgrammer?

Innimellom får jeg vokshologrammer, som synes lett på sort bil. Løsningen min er da å gå over med Quick Detailer ved neste vask, men det hadde vert greit å unngå vokshologrammer til å begynne med.

Hva synes dere fungerer best for å unngå voksholgrammer? Da tenker jeg på blandt annet:

- Tykt/tynt lag?

- Hazetid?

- Herdetid

- Type voks (noen som gir mer vokshologram enn andre? Fast/flytende voks?)

- Jeg har sett noen som buffer voksen umiddelbart for hvert panel, for å så buffe over bilen en gang til etter en lengre hazetid. Er det noe som hjelper mot vokshologram?

- Type microfiber?

- Buffeteknikk?

- Osv...

Det er en del tråder med de som ber om råd for å fjerne voksholgrammer, men jeg fant ikke mye om hvordan man lettest unngår vokshologrammer, eller forskjellige ting man kan prøve. Jeg tror problemet kanskje er størst på sorte biler, for der blir det mest synlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg unngår stort sett vokser som er mye plaget med svetting. Om voksene svetter eller ei kommer an på ingrediensene, ikke om de er fast/flytende eller annet.

Men et gammelt triks er å gå over voksen med en sprayflaske med isvann etter buffing.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tykt/tynt lag?

De aller fleste voksene skal vel legges tynt, noe jeg baserer på bruksanvisning fra produsent og egen erfaring. Tykke lag ender som regel bare med at den er verre å buffe, og føles seig. 

Hazetid

Dette avhenger veldig av voksen. Jeg personlig forholder meg til Swissvax, fordi de er en drøm å jobbe med. Men har også lagt bl.a AG HD, Petes53, Illusion etc. Her erfarer jeg at hazetid ikke er en så vesentlig faktor, såfremt den får stå lenge nok. Jeg bruker å la den sitte i 30-45min ved romtemp og grei luftfuktighet.

Herdetid

Når jeg utfører jobber, forsikrer jeg meg alltid om at bilen blir vokset minst dagen før den skal leveres. Jeg voksen den altså slik at den får stå i varme, kontrollerte forhold innendørs over natten og utpå neste dag for å forsikre meg om at voksen er herdet. Mye voks skal ikke ha kontakt med sol eller vann innen så-og-så mange timer. 

Type voks

Jeg har aldri lagt flytende voks, så her må noen andre pitche inn. Men hard voks (som man gjerne finner i krukker) har jeg kun god erfaring med. Collinite 476 er den eneste jeg sliter litt med å takle, ettersom den er en djevel å få av igjen. 

Umiddelbar buffing

Dette er en teknikk som er tilegnet et særlig utvalg vokser etter hva jeg forstår. Her gjelder det å lese seg opp på produktet man har kjøpt. 

Å gjøre dette på normale vokser ser jeg virkelig ikke fordelen ved. Man vil jo bare fylle MF'en med "våt" voks og kline det utover, lage ei smørje rett og slett. -med mindre det så er meningen å gjøre dette med denne spesielle voksen. 

Type microfiber

Jeg foretrekker korthårede kluter til buffing av voks. Ikke helt flate, type vindusklut, men normale MF. De langhårede jeg har brukt klarer rett og slett ikke holde på hårene sine, og legger noe igjen. 

Jeg bruker å brette kluten to ganger. Jeg bretter så om for hvert panel (utenom panser og tak, her bretter jeg to ganger pr panel pga størrelsen på panelet). Bruker altså mer enn én klut pr bil. Rister klutene underveis.
Det kan veldig godt hende jeg har handlet litt dårlige kluter når det gjelder min erfaring med langhårede, men jeg deler kun det jeg vet her.

Buffeteknikk

Jeg pleier altså å ha ny side av kluten for hvert panel. Jeg buffer med et lett press på kluten i overlappende sirkler. Man kjenner fort når overflaten er fri for voks, i og med at den blir veldig glatt og fin. Når jeg har buffet all voks. Går jeg over igjen. Kun for å fjerne evt støv den forrige kluten slapp fra seg, fjerne evt rester av voks, og for å unngå hologrammer. 

Når jeg legger voksen, legger jeg i små, overlappende sirkler før jeg drar over i rette linjer etterpå. Bruker fuktig applikator. Dette føles tryggere mtp både dekkevne og hologrammer. Begge deler kan være placebo, men det har gått fint så langt. 

Ellers er det vel også et fenomen hvor voksen svetter. Dette kan kanskje være relevant. Har selv aldri opplevd det, eller hvertfall ikke hatt problemer med det. Men noen andre kan muligens dra til her dersom dette er relevant.

Endret av KristianLomeland
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive