Gå til innhold

Kjøpe eller lease bil?


fredsjo

Recommended Posts

Hei

Tittelen sier vel sitt, og er ingen uvanlig tittel... Men jeg og madammen skal bytte inn en eldre Touran i en nyere bil ifm familieforøkning. Vi har lenge vurdert Skoda Superb eller Octavia, eller andre stasjonsvogner i samme prissjiktet. 

 

Problemet er pengene; vi har akkurat kjøpt nytt hus, OG EL-bil. Banken er ikke enig i at vi trenger enda en ny bil og vil ikke hjelpe oss :P Så da står vi egentlig igjen med to alternativer, spare som gale eller lease. 

 

Men er det egentlig så galt å lease? Og er det en dum idè å overta en leasingavtale? Ligger mange av dem på finn. Eks: 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60545755&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60007954&searchclickthrough=true

 

Kom gjerne med tanker og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken selv.

Føler liksom det blir å kaste penger ut av vinduet den dagen leasingen går ut, + at du har sputtet inn egenkapital når du startet leasingen.

Den dagen du skal levere den, så er alt utover "normal" bruksslitasje en kostnad de fleste ikke forutser.

Skal man kjøpe ut bilen etter endt leasing så kan det jo stille seg litt annerledes, men hva er rentene på en leasingavtae, å hva er gjenkjøpsverdien etter 3 år??

Jeg følte det ble for mange faktorer her,

Klarer man å finansiere det via pant i eiendom/bolig, så mener i alle fall jeg at det ikke lønner å lease i disse dager,

Men ser jo at dette ikke lar seg gjøre i ditt tilfelle.

Det er noe for og noe mot. Klarer liksom ikke gi et konkret svar.

Det beste er kanskje å redusere sine krav til bil, å kjøpe noe der etter.

Fikk i alle all luftet synspunktene mine litt :)

Endret av Klev1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt er også dette med følelsen av å eie noe selv. Jeg ventet 2 år fra jeg var 18 år til jeg kjøpte min første bil, en nesten ny BMW hos Stenshagen. For meg var det uaktuelt å lease eller låne penger, derfor ventet jeg til jeg hadde pengene på konto. På lik linje som nå, bodd hjemme noen ekstra år for å spare opp nok til å kunne kjøpe egen leilighet her i Bærum. For meg er det uaktuelt å lease bil og å leie leilighet, jeg er heller litt kjedelig og sparer til jeg kan eie noe selv ;) Dette medfører at jeg ligger litt etter på dyre innkjøp, men det er verdt det når jeg eier det selv.

Jeg tjener ikke spesielt bra som student på sisteåret, men med prioriteringer får man til det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt er også dette med følelsen av å eie noe selv. Jeg ventet 2 år fra jeg var 18 år til jeg kjøpte min første bil, en nesten ny BMW hos Stenshagen. For meg var det uaktuelt å lease eller låne penger, derfor ventet jeg til jeg hadde pengene på konto. På lik linje som nå, bodd hjemme noen ekstra år for å spare opp nok til å kunne kjøpe egen leilighet her i Bærum. For meg er det uaktuelt å lease bil og å leie leilighet, jeg er heller litt kjedelig og sparer til jeg kan eie noe selv ;) Dette medfører at jeg ligger litt etter på dyre innkjøp, men det er verdt det når jeg eier det selv.Jeg tjener ikke spesielt bra som student på sisteåret, men med prioriteringer får man til det meste..

Tja.

Med en leasing får man en restverdi på bil etter endt leasing. Den summen kan man kjøpe ut bilen fra.

Man kan når som helst i leasingperioden kjøpe ut resterende fra leasingavtalen.

Ergo så blir bilen akkurat så mye "din" du bare ønsker det.

For meg er det derimot fryktelig uaktuelt å ha en bil lenger enn 2-3år, så kjøp eller leasing spiller faktisk ingen rolle for meg rent personlig, kun kostnad pr mnd, og kostnad totalt (verditap vs kostnad etc)

Og ja, uavhengig av om jeg har kjøpt eller leaset, så behandles mine biler nøyaktig som de er 100% mine - uansett.

Tankegangen din derimot, mtp kjøp vs leie av leilighet deler jeg 110%, penger i egen bok er bedre enn i noen andres:-)

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Om du vil tape et innskudd på 50.000 når du leaser eller om du vil tape 50.000 idet du skrur på tenningen 1ste gangen spiller keine rolle spør du meg..

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid og leaset flere biler, her er mine tanker:

 

Jeg leaset en bil for 3 år siden og kjøpte den nettopp ut, og kom veldig godt ut av det økonomisk. Mye pga gjenkjøpsprisen var lagt ca 80 000 under markedsverdi (som også var grunnen til at jeg kjøpte den ut), men også pga renteavtalen. Et lån hadde vært betydelig dyrere i min situasjon. 

 

Leasing kan være greit hvis du ikke har tilstrekkelig egenkapital til å gi en god rente, hvis du uansett ikke skal ha bilen i mer en tre år eller hvis du ikke vil binde opp lån/egenkapital (f.eks fordi du skal låne til noe annet). 

 

Leasing av bil kan ikke sammenlignes med å leie leilighet. Eierfølelsen er akkurat den samme etter at jeg kjøpte den ut og den har vært "min" siden første dag. 

 

Kjøper heller ikke argumentet med at "unødvendig slitasje" er en kostnad knyttet til leasing. Skader du bilen så faller verdien uansett om du eier eller leaser.

 

Det er selvfølgelig ulemper ved å lease også, f.eks så er man bundet til en lang og kostbar avtale, og er noe mer sårbar økonomisk. 

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kan kjøpe ut eksisterende avtale. Man kan overdra eksisterende/resterende avtale til ny eier (betaler da et gebyr på noen tusen for å endre bruker på bilen)så låst er man ikke.

Men, leasing ble skjerpet inn til nyttår, og er ikke like gunstig som det var i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det, men gitt ett eksempel hvor man f.eks mister inntekten sin, så tror jeg det vil være vanskeligere å få noen til å overta en avtale enn å selge bilen. Men det er bare gjetning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en leasing får man en restverdi på bil etter endt leasing. Den summen kan man kjøpe ut bilen fra.

 

 

 

Dette stemmer ikke. Bilforhandler kjøper bilen tilbake til restverdi. Hvilken pris forhandler så bil selge deg bilen for, bestemmer de helt selv og du har absolutt ingen garantier for at den selges billig til deg.

 

Slik jeg ser det, passer leasing hvis du:

- velger en bil som er gunstig å lease (typisk; meget kurant bil med høy annenhåndsverdi og liten engangsavgift/avgiftsvennlig motor)

- leaser når renten er lav (noe den er nå)

- har et bevisst forhold til kjørelengde og "unormal slitasje" (ikke kjør lenger enn avtalt og behandle bilen pent)

- ser på leasing som enforutsigbar kostnad for å ha bil

- ønsker å levere tilbake bilen etter 3 eller 4 år

 

Husk:

- Leasing gir ikke rentefradrag ifbm selvangivelsen

- du må betale mva på årsavgift

 

Jeg ville sammenlignet lån og leasing på en konkret bil. Hvi jeg skal tippe (med alle forbehold), vil jeg tro lån blir billigere for bilene du ser på, men det spørs bl.a. om du vil selge bilen selv når den en gang skal byttes. Så regn litt på det selv mao :) Ville også sammenlignet leasing med tilsvarende modeller fra VW (Golf/Passat). Mullig de blir billigere pga (muligens) høyere restverdi.

 

 

 

 

PS. (Snakker kun leasing av personbiler til privatpersoner nå)

Klar over det, men gitt ett eksempel hvor man f.eks mister inntekten sin, så tror jeg det vil være vanskeligere å få noen til å overta en avtale enn å selge bilen. Men det er bare gjetning :)

Ved leasing kan du i verste fall levere inn bilen mot et "bruddgebyr". Mener det er inntil 6 mnd leie i gebyr. Kan være en relativt billig exit mulighet hvis man har mistet jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det selv, så at det ikke stemmer for stå for din regning.

Jeg brukte vel 3-4dager for å finne noen som ønsket å overta leasing også, så ser ikke poenget med å betale bruddavgift etc. Godt mulig enkelte merker er verre på avtalene i leasing, men det får da være grenser..

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det selv, så at det ikke stemmer for stå for din regning.

 

 

Som sagt, forhandlerne kan selge til hvilken pris de vil (også en lav pris, slik du har fått). Men hvis du leser leasingavtalen vil du se at det kun er forhandleren som har forpliktet seg til å kjøpe bilen etter endt leasingperiode, og de kan selge til hvem de vil og til hvilken pris de vil.

 

Å levere tilbake bilen mot et bruddgebyr er en lovfestet rett som ikke er billig, men som kan være en grei løsning ved krise. Er helt enig at det er bedre å få noen til å overta avtalen :) (men ikke alle avtaler det er like lett å få folk til å overta - avhengig av bil og månedlig leiebeløp)

Endret av geir__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar folkens. Ble noe klokere, men ingen avgjørelse tatt :)

 

For oss er det jo egentlig enkelt akkurat i dag; vi kan ikke låne. Eller; vi får jo billån, men det er jo med en rente på 5-6%, og da er jeg sikker på at en gunstig leasingavtale vil lønne seg lenge.

 

Et spm: er det noen store ulemper å ta over en leasingavtale, slik som de jeg linket til? Jeg må si den Superben fremstod som en veldig god deal. Og det er sikkert mulig å forhandle litt på innskuddet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar folkens. Ble noe klokere, men ingen avgjørelse tatt :)

For oss er det jo egentlig enkelt akkurat i dag; vi kan ikke låne. Eller; vi får jo billån, men det er jo med en rente på 5-6%, og da er jeg sikker på at en gunstig leasingavtale vil lønne seg lenge.

Et spm: er det noen store ulemper å ta over en leasingavtale, slik som de jeg linket til? Jeg må si den Superben fremstod som en veldig god deal. Og det er sikkert mulig å forhandle litt på innskuddet?

Så lenge du leser leasingavtalen (sier seg vel selv :) ) og sjekker bil/felger/dekk for skader, vil jeg si at det er uproblematisk :) Men er bare å forhandle på startleien :)

Edit: enig i at superben så veldig fin ut ift pris. Positivt at det er så lenge igjen av avtalen også.

Endret av geir__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Behandler man bilen som dritt så får man regning deretter.

 

Tar man vare på bilen, gir den en ordentlig runde med polering og shining før innlevering, og når man har bilen. Samt utbedrer småting som dukker opp underveis så har man egentlig ikke så mye å være redd for i forhold til "sluttregningen". 

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipeste med å Lease bil er at du ikke kan gjøre det forrandringer du ønsker på bilen. Du kan til nød byte felger.

 

Ønsker du derrimot å senke, Sote, eller gjøre annet for å personliggjøre bilen setter de seg stort sett på bakbena.

 

 

(min erfaring etter å NESTEN ha skrevet under på Leasing kontrakt av Volvo V60)

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

En kompis av meg både senket bilen, byttet fangere foran og bak, nye felger og div annet. Ikke noe problem det, så lenge bilen er som den var når den leveres tilbake. 

 

Dog så kan vel noen forhandlere være litt douche der.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ChristerM

Jeg har selv kjørt firmabil i en rekke år, og valgte å slutte med dette for å enten kjøpe meg bil privat, eller overta en leasing avtale. Jeg jobber selv hos Audi, og det er mye riktig det som skrives her. 

 

Jeg valgte til slutt å overta en eksisterende leasing avtale. Muligheten for å kjøpe ut bilen etter endt leasing er mulig for alle kunder i dag. Dersom du velger å overta en eksisterende leasing avtale, så er det viktig å gå over bilen for å se etter skader o.l som du eventuelt kan bli trukket for ved tilbakelevering av bil til forhandler. Personlig hadde jeg en stor ripe på panser som jeg vet hadde blitt trukket for ved takst, så denne tok forrige eier kostnaden ved å utbedre. 

 

I forhold til å kjøpe eller lease - tja, det er egentlig ett fett i forhold i forhold til hva man egentlig ønsker. Det er ingen problem å "endre" på bilen i form av nye felger osv. men, malen er i hovedsak at bilen skal leveres tilbake i den stand du fikk den i. Det er vel gjerne like greit med tanke på hvor mange klovner som prøver å gjøre bilen "kul" men til syvende og sist ser helt håpløst ut... 

 

Personlig har jeg bestilt H&R senkefjører til min, men den bilen kommer jeg uansett til å kjøpe ut etter endt leasing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...