Gå til innhold

S&S 1996 Jaguar XK8


Reidar

Recommended Posts

Reidar

Under fotografering av Corvette C2`en jeg tok tidligere i år kom et vennepar av eier til Corvette`n forbi.

Etter litt snakk om bilpleie og priser var han interessert og noen uker senere fikk jeg en inspeksjon av hans 1996 Jauguar XK8.

Tilstanden så da forsåvidt ikke så alt for ille ut men tydlige spor etter omlakkering syntes.

Tidspunkt og mengde jobb ble avtalt og bilen ble levert til meg på tirsdag ettermiddag.

 

Startet onsdag morgen med den vanlige prosedyren, av med skilter og litt bilder før oppstart.

 

_DSC6272.jpg

 

_DSC6273.jpg

 

_DSC6274.jpg

 

_DSC6275.jpg

 

_DSC6276.jpg

 

_DSC6277.jpg

 

_DSC6278.jpg

 

_DSC6279.jpg

 

_DSC6280.jpg

 

_DSC6281.jpg

 

_DSC6282.jpg

 

_DSC6283.jpg

 

Vasken startet med P21s på felger og prickbort på lakk.

 

_DSC6284.jpg

 

_DSC6285.jpg

 

Etter 7-8 minutter ble dette toppet med Surfex HD 1:10 som fikk nye 7-8 minutters virketid.

 

_DSC6286.jpg

 

_DSC6287.jpg

 

_DSC6288.jpg

 

Så ble hele bilen toppet med en tynn blanding Autofoam som fikk renne av litt skitt i noen minutter.

 

_DSC6290.jpg

 

_DSC6291.jpg

 

_DSC6292.jpg

 

Etter at det tynne skummet var nesten borte ble hele bilen toppet på nytt med en tykk blanding Autofoam. Under virketiden på denne ble også cabrioleen børstet for å løsne på skitt som satt i stoffet.

 

_DSC6293.jpg

 

_DSC6294.jpg

 

_DSC6295.jpg

 

_DSC6296.jpg

 

Avspyling ble utført og Korrosol skulle få prøve seg. Dette er en sommerbil så det var ikke store forventninger til noe funn, og det stemte ganske bra.

 

_DSC6297.jpg

 

_DSC6299.jpg

 

_DSC6300.jpg

 

Ny avspyling og så var det håndvask. Denne ble tatt med Mothers washmit og Carpro Reset i bøtta.

 

_DSC6301.jpg

 

_DSC6302.jpg

 

Felgene fikk siste rest av vaskevannet sammen med dedikerte børster.

 

_DSC6303.jpg

 

Tørkejobben ble tatt med CG Miracle Dryer som vanlig.

 

_DSC6304.jpg

 

Bilen ble nå flyttet over i tørr avdeling for lakkmålinger.

Viste målinger er et snitt av 6-7 målinger per panel.

 

Panser.

 

_DSC6305.jpg

 

Venstre skjerm forran.

 

_DSC6306.jpg

 

Vestre dør.

 

_DSC6307.jpg

 

Venstre skjerm bak.

 

_DSC6308.jpg

 

Bagasjelokk.

 

_DSC6309.jpg

 

Høyre skjerm bak.

 

_DSC6310.jpg

 

Høyre dør.

 

_DSC6311.jpg

 

Høyre skjerm forran.

 

_DSC6312.jpg

 

_DSC6313.jpg

 

Bøyle rundt frontrute.

 

_DSC6314.jpg

 

_DSC6315.jpg

 

Så til tilstandsbilder. Lar egentlig bildene tale for seg selv her  :eek:

 

_DSC6316.jpg

 

_DSC6317.jpg

 

_DSC6318.jpg

 

_DSC6319.jpg

 

_DSC6320.jpg

 

_DSC6321.jpg

 

_DSC6322.jpg

 

_DSC6323.jpg

 

_DSC6324.jpg

 

_DSC6325.jpg

 

_DSC6327.jpg

 

_DSC6328.jpg

 

_DSC6329.jpg

 

_DSC6330.jpg

 

_DSC6331.jpg

 

_DSC6332.jpg

 

_DSC6333.jpg

 

Kort fortalt, her var det alt fra slipespor i grunning, lakkbobler, etsemerker, alt fra swirls til meget dype rds og en solid mengde forskjellige lakk.

Innså nå at denne vil aldri bli bra så et generelt løft med 2-stegs jobb ville gjøre den litt mer presentabel.

 

 

Først skulle cab`en få litt mer pleie og ble skrubbet med Gtechniq W2 i 1:10 blanding og deretter skylt ren med rensemaskinen. Her var det en solid mengde skitt som kom ut.

 

_DSC6335.jpg

 

_DSC6336.jpg

 

_DSC6391.jpg

 

Før lakkarbeid kunne begynne ble cab`en forseglet med Gtechniq I1 og dekket til med plast.

 

_DSC6339.jpg

 

Etter litt testing på lakken ble Rupes maskinene ladet med Scholl S3Gold som jeg følte fungerte best. Dette lagde store mengder støv og mange paneler fikk en veldig tåkete finish men det ryddet passe greit opp i riper.

 

Videre følger litt bilder underveis.

 

_DSC6340.jpg

 

_DSC6341.jpg

 

_DSC6343.jpg

 

_DSC6344.jpg

 

_DSC6345.jpg

 

_DSC6346.jpg

 

_DSC6348.jpg

 

_DSC6350.jpg

 

_DSC6351.jpg

 

_DSC6355.jpg

 

_DSC6356.jpg

 

_DSC6357.jpg

 

_DSC6358.jpg

 

_DSC6361.jpg

 

_DSC6362.jpg

 

_DSC6363.jpg

 

_DSC6366.jpg

 

_DSC6369.jpg

 

_DSC6370.jpg

 

_DSC6372.jpg

 

Etter grovsteget ble hele bilen tørket over med Monopol silikonfjerner før finsteget ble gjort klart. Hadde helt klart litt å rydde opp i etter hardkjøret i første runde.

 

_DSC6374.jpg

 

_DSC6376.jpg

 

_DSC6377.jpg

 

Finsteget fungerte fint med Rupes gul/gul på hele fronten mens resten av bilen måtte kjøres med hvit/hvit for å rydde opp i kjørespor men blankt ble det etterhvert.

 

_DSC6378.jpg

 

Lakkbeskyttelse på denne ble Swissvax Shield.

 

_DSC6379.jpg

 

_DSC6381.jpg

 

Felger ble tørket over med Monopol silikonfjerner og deretter beskyttet med Swissvax Autobahn.

 

_DSC6382.jpg

 

_DSC6383.jpg

 

Dekksider fikk fornyet utseende med produkt fra Slickrims.

 

_DSC6384.jpg

 

Alt av glass ble vasket på begge sider.

 

_DSC6385.jpg

 

Frontrute fikk Gtechniq G5.

 

_DSC6386.jpg

 

Sideblinklysene som ble tatt av under polering hadde veldig gammel og sprø lim igjen på baksiden. Denne ble fjernet og ny dobbelsidig tape ble satt på.

 

_DSC6387.jpg

 

_DSC6388.jpg

 

_DSC6389.jpg

 

Skiltplatene fikk også litt beskyttelse.

 

_DSC6390.jpg

 

Eksosstusser ble behandlet med Swissvax Metal Polish men glemte bilde av dette.

 

På med merket og ut i solen for ferdigbilder  :)

 

_DSC6393_1.jpg

 

_DSC6394_1.jpg

 

_DSC6395_1.jpg

 

_DSC6396_1.jpg

 

_DSC6397_1.jpg

 

_DSC6398_1.jpg

 

_DSC6399_1.jpg

 

_DSC6400.jpg

 

_DSC6401.jpg

 

_DSC6402.jpg

 

_DSC6403_1.jpg

 

_DSC6404_1.jpg

 

_DSC6405_1.jpg

 

_DSC6406_1.jpg

 

_DSC6407_1.jpg

 

_DSC6408_1.jpg

 

 

Takk for titten :)

 

 

BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN FORFATTERS SAMTYKKE.

 

 

 

 

 

  • DCN Poeng 33

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Nydelig farge som virkelig poppa etter du var ferdig med den. :)

Cred

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Ble blank å fin den.

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Finfin jobb dette! Og et flott resultat på en flott bil! :) Cred!

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

En real make over, og det trengtes virkelig. Meget bra utført jobb og resultat! :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Flotte 50/50 på denne, som nevnt tidligere fikk du lakken til å poppe her! Knall bra!

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
rogersolmyr

Nydelig Reidar, både bil, bilder, jobb og resultat :-) Grønn knapp er trykket.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...