HKN

Noen spørsmål om voksing

Vi kjøpte ny bruktbil for noen uker siden, Og den er godt behandlet av forrige eier. Den har blitt vokset, og det er fin beading på den.

Jeg lurer på om voksen blir slitt når den vaskes med avfetting?

Og siden det klør i fingrene har jeg lyst å gå over autoglym srp og en hardvoks (for hånd). Vet det ikke er veeeldig hensiktsmessig, men kan det ta noe skade? Bør jeg bare la være og finne en annen bil å leke med?

Bør man på en eller annen måte vente til det ikke er voks igjen før man legger på?

Og, hvor ofte bør man vokse bilen?

Setter pris på alle svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitan' med ny bil :)

Ja, all vask vil slite på voksen i varierende grad, men sånn er det bare.

Hvis det klør er det bare å sette i gang. SRP er faktisk ikke så dum så lenge du legger noe mer holdbart over, som feks AG HD-wax. Dette er etter min erfaring en kjempekombo.

Ny voks bør legges når beading begynner å bli dårlig, eller så ofte du vil ;)

Husk bare å rengjøre skikkelig på forhånd.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vet du hva bilen er behandlet med? er det veldig holdbar voks\coating så ødlegger du jo den ved å polere, for så og legge ny.

Alt vil slite på voks, feks sur nedbør, avfetting, såper,skit, ergo en voks vil alltid bli slitt, formålet må jo være å finne en mild måte å rengjøre bil på som svekker voks minst muligt og lager minst riper.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man legge voks oppå srp? Vil det gi noe godt feste til voks da?

I så fall kan man maskinpolere SRP med superfin pute, buffe av og legge på sv shield?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man legge voks oppå srp? Vil det gi noe godt feste til voks da?

I så fall kan man maskinpolere SRP med superfin pute, buffe av og legge på sv shield?

Ja, man kan legge LSP oppå SRP, men srp inneholder en del fillere og lite slipemiddel, så du blir ikkje kvit noen riper.

om det blir ideelt grunnlag for voks kan eg ikkje svare for, men noen opplever bra holdbarhet, andre ikkje, så tror det har mer med andre ting og gjøre.

Aldri prøvd srp på maskin, den ble satt bakerst i hylla og aldri tatt frem igjen etter eg fikk maskin og skikkelig polish.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar, folkens. 

Jeg vet at voksen som ble brukt heter nubavax. Etter å ha tenkt meg om, virker bilen såpass nyvokset at jeg kanskje drøyer det litt, og heller går løs på en annen bil. Som IvarB sier, så vil jeg ikke risikere å ende opp med et dårligere resultat enn utgangspunktet. Da venter jeg heller til jeg ser vannet er flatere. 

Jeg fulgte denne videoen, hvor det håndpoleres med SRP og legges på hardvoks etterpå. Virket som en grei fremgangsmåte for en som ikke har maskin. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SRP kan fint spres med DA-maskin.

Får jeg ikke skikk på lyset i garasjen til neste runde så skal jeg faktisk vurdere å bruke denne til å skjule litt før voksinga.

SRP spruter imidlertid lett 4-5 meter ut over alt i alle retninger om du forsøker å bruke den som en vanlig polish med slipemidler..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar, folkens. 

Jeg vet at voksen som ble brukt heter nubavax. Etter å ha tenkt meg om, virker bilen såpass nyvokset at jeg kanskje drøyer det litt, og heller går løs på en annen bil. Som IvarB sier, så vil jeg ikke risikere å ende opp med et dårligere resultat enn utgangspunktet. Da venter jeg heller til jeg ser vannet er flatere. 

Jeg fulgte denne videoen, hvor det håndpoleres med SRP og legges på hardvoks etterpå. Virket som en grei fremgangsmåte for en som ikke har maskin.

Nubawax? Sikker på at det kkke var carnaubawax? Altså voks tilsatt carnauba. Da finnes det forholdsvis mye å velge i :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er et merke som heter Nubawax. Fant et par halvårlige snutter på Youtuben ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så også det, men på de sidene jeg klikket meg inn på var der tilsynelatende ingen produkter eller noe som het Nubawax. Lurer på om det kan dreie seg om søkemotor-triksing. Mange synes de hører nuba og ikke carnauba, søker og får treff hos disse aktørene.

Spiller uansett ikke noe stor rolle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titta lite hær ;)

http://nubawax.com/

Er nok noe Naviwax greier det er snakk om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive