Gå til innhold
ostepop

Første maskinpolering, das-6 og varmeoverføring

Recommended Posts

ostepop    1
ostepop

Godtfolk, 

Det nærmer seg snart bestilling av alt jeg trenger til min første polering. Det ligger en del timer research bak handlelisten min og jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en das-6 pro poleringsmaskin. Så kom jeg over en del innlegg her på DCN om varmeoverføring til bakplater og pads med das-6 pro, og nå lurer jeg på om dette er rette maskin. Jeg har også sett på ND PDA-15, men har lest at denne kan være litt "brutal" ikke så bra egnet inntil kanter og på trange områder. 

Jeg vet at das-6 er brandet under andre merker og at PDA-15 skal være en slags billigere versjon av Rupes, så hvilke andre alternativer har jeg egentlig til DA-maskin?

Etter litt øving på en gammel testbil skal jeg over på min BMW e92 black sapphire metallic som etter hva jeg har lest har hard lakk. Jeg er uten tvil bitt av detailingbasillen og vet at dette er noe jeg kommer til å bruke mye tid på fremover :D Min første polering blir det sikkert en S&S av etterhvert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
torgeirb    607
torgeirb

Flott at du har blitt bitt av basillen som alle oss andre :)

For å prøve å hjelpe med maskinvalget er nok das-6 pro sikkert en grei maskin uten at jeg har prøvd den selv.

Jeg har ND PDA 15 for alle store paneler og en krauss 900w med 3" bakplate for resten. Vil vel egentlig ikke anbefale PDA 15 hvis du tenker å ta hele bilen med en maskin. Utkast blir nok for stort for detaljerte linjer, fanger, pilarer og tror ikke mindre en 5" bakplate fungerer på den.

Jeg startet med krauss maskina og hadde da 5" å 3" bakplate til den. Fikk unna alt av jobber med den, og den er vel lik das-6 pro om jeg ikke tar feil. Mindre en PDA 15 i størrelse er den også, noe som gjøre den lettere å få inn i fangerdetaljer osv.

Endret av torgeirb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simenhbe    123
Simenhbe

Jeg har også en Krauss 900W (DAS6-Pro) som jeg har brukt mye. Jeg mener at hvis du skal klare deg med bare én DA-maskin er dette veien å gå. Helt glimrende å kunne bytte bakplate på under et minutt for å kjøre spotpads der det trengs. Har også opplevd den som mye kraftigere enn f.eks. Rupes mini, så rotasjonen stopper ikke like lett i litt tricky kurver. Det går definitivt an å korrigere ganske bra med denne :)

Når det gjelder varmeoverføring til bakplate og pads hadde jeg kun problemer med det den første gangen jeg brukte maskinen, og det var fordi jeg ikke var flink til å bytte pads underveis.

Det beste du kan gjøre er å bytte pads etter hvert (eller hvert andre) panel underveis i grovkorrigeringen, så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnarmikal    875
Gunnarmikal

Kanskje duetto fra rupes hadde vært best, litt dyr men lett å bruke å 12mm utkast så gjør at du får unna de fleste jobber. Merkbart hvor mye bedre 12 er i forhold til 8mm utkast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simenhbe    123
Simenhbe

Kanskje duetto fra rupes hadde vært best, litt dyr men lett å bruke å 12mm utkast så gjør at du får unna de fleste jobber. Merkbart hvor mye bedre 12 er i forhold til 8mm utkast.

Muligens, men en stor ulempe med duetto er at man ikke kan kjøre med spotpads. Og da er man like langt når det er på tide å polere trange steder som fangere og sideskjørt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostepop    1
ostepop

Takk for svar!

Hvis valget står mellom Krauss og ND så blir det Krauss som første maskin. Poster sikkert handlelisten for en siste avsjekk snart  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig