Pusene

Pusene sin logg

75 innlegg i emnet

Ser at jeg må loggføre hva jeg har gjort når; det har blitt for mange mini-tester jeg ikke lenger husker resultatet på, hvor jeg er i poleringsrunden og hvilken voks etc var egentlig lag på hvilket panel? Også greit med huskelapper på hva som bør gjøres anderledes til neste gang. 

To biler i stallen, en Volvo V70 2007 og en Toyota GT86 2013. 

Volvo V70:

Skikkelig vask med Prickbort, Surfex 1:5, Autofoam fra kanon og Autosmart Fallout Reomver som prewash (spyling mellom hver). Håndvask etterpå, usikker på såpe.Polert opp alle paneler unntatt støtfanger fremme og bak. FG400 med en liten dert PF2500 på orange Uber fungerte bra. FG400 alene gir endel hologrammer. La Fusso over hele bilen, Alle ruter og speiler fikk RainX, unntatt frontrute da dett er konebilen og hun ikke liker det der.

Toyota GT 86:

Skikkelig vask med Prickbort, Surfex 1:5, Autofoam fra kanon og Autosmart Fallout Reomver som prewash (spyling mellom hver). Håndvask etterpå med Carpro Reset som såpe. Er endel holos på høyre side av bilen etter tidligere forsøk på polering.Polert fra høyre hjulbue fremme til baklykt. Grønn uber med SF4000. Ble vesentlig bedre, men fortsatt ikke bra nok. Buffet med nye North Detaling Edgeless High pile og Menzerna Top Inspection. Prøv blå uber neste gang.

Beading med Fusse er helt skjønn!

gzZDDyZ.jpg

Frontrute behandlet med Rain X, viskere også fått et lag. Før behandling var ruten veldig ru å ta på, bør ta  en skikkelig polering av frontrute før neste behandling.

Felger: Lagt Prickbort på tørr felg, spylt, Sonax Xtreme felgrengjøring som jobbet ca 5 minutter deretter vasket med CG CW&G. Minitest med litt forskjellige remedier på hver felg Ingen buffet når bildene er tatt):

Høyre fremme: Fusso halv felg og Turtle ClearVue på halv felg. 

jZ7CsYZ.jpg

Blingset, og klarte å legge Fussoover denne igjen...

Xq4TdL4.jpg

Høyre bak:

Fusso på hele

9wCSb24.jpg

Venstre bak:

Meguiars Ultimate Wax

HQpighY.jpg

Venstre fremme:

Dodo Juice Supernatural på halve og Jetseal 109 på halve. Regenr ikke med noen av disse duger, DJS er flått på lakk, men tror ikke den holder på felg. CGJ er det dårligste produktet jeg har handlet, og håper at det fungerer bedre på felg. 

EGpb02b.jpg

Dagens lærdom: Møkkete felger trenger bedre vask enn de fikk her, skumpute for pålegging av voks ble møkkete under jobben. Fuktig MF gjør det lettere å buffe ruteforseiling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt med en logg, kommer du til å finne ut hvilken side du har behandlet med hva noda etter en kjøretur? hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, full kontroll :)

Delt felgen ved ventilen, bildet viser hva som ligger hvor. Det er ikke synlig, men det gjør ikke noe da nok av felgen er synlig til å forstå hvor den er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra ;) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsfri vask i dag av begge biler. Felger høyre side noe bedre vann skrekk enn venstre, alle ble like rene og fine. Kun benyttet skumkanon, ikke felgrens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sen oppdatering, hadde en berøringsfri vask forrige helg som logges nå.

Felgtest:

Høyre fremme har ypperlig beading, ser bedre mikrobeading der det er ClearVue (venstre for ventil i bildet). Dette var godt synlig med rennende vann også, mulig Fussoen jeg uheldigvis la over ikke festet seg så godt?

ysphbkB.jpg

Venstre fremme er Jetseal borte, som forventet. Supernatural holder stand, men ikke slik som Fusso,

VmSvTxN.jpg

Venstre bak er om trent som venstre fremme ,beskyttelsen holder stand.

Se00nLQ.jpg

Høyre bak er fortsatt knall, Fusso er kongen på felg (også)!

Se00nLQ.jpg

Svigermor på besøk (2. juli), kan ikke ha møkkete bil i oppkjørselen så ble en vask og QD på denne. La Meguiar Ultimate Protectant på plast på venstre side og hele bak, samt alle dekk. 50/50 CG W7/Sonax BSD på lakk. Biltema ruteforseiling på førersiden, innholdet var ulikt gamle flasken - lignet faktisk på GTechnic G5. Spent på holdbarhet, sikkert bra (nok) på sideruter.

Må ta en skikkelig jobb på denne senere i sommer.

ZUTqduj.jpg

Så til denne helgen, fått gått over begge sider på GT86en med FF4000 og blå Uber. Kjørte 4 pass uten press med blå Uber. Så veldig bra ut, men var overskyet. Spent å se om holeh¤&#ete er borte nå. Siden mange sliter med noe likende etter bruk av Fusso delte jeg opp begge sider på bilen, og la Fusso på en halvpart og DJ Banana Armour på den andre. Herlig voks å jobbe med, men ikke så holdbar som Pro variantene. Venter håpefullt på sol nå, og satser på at bilen igjen er presentabel.

(Bilder viser område hvor det ligger DJ, refleksen viser ca skillelinje)

fwbjIEO.jpgQ5SZjKM.jpg

Endret av Pusene
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask i dag av GTen med Autofoam og iFoam mix i skumkanonen, og Glozzworks i bøtta, Bilberry ca 1:3 på felg og dekk. Bruuuune dekk i dag. Mye bedre liggetid på skumet,deilig eplelukt og fortsatt god vaskeeffekt. Ser at det er noe holos igjen, men kun på områdene hvor det ligger Fusso, og mindre enn sist. Ser ut som jeg må tilbake til voks, og spare Fussoen til V70en :( sjekket ikke felgene, dukket opp besøk i det jeg fullførte avspyling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask av V70 i dag, da det har vært feriebilen. Back to black på plast, det ble ganske bra ut sålangt. Mulig litt skjoldete ved frontruta, men den var også mest sliten. Skumblanding som sto på dunk og GlossWorkz i bøtte, ingen skikkelig felgvask, disse må tas i en egen sesjon - veldig gule. Beading nå slapp, med likevel god over hele bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsfri vask i dag på begge doningene. Fusso på V70 henger fortsatt med, ikke noe slappere en sist. På GTen er Fusso forsatt bra, men voksen har nesten daua helt på å passasjersiden. På førersiden er den lik jeg bra som Fusso. Felgene derimot er bare bedrøvelig. Høyre side har litt beskyttelse på eikene, alt annet er borte.

Pansertest av beskyttelse i morgen, gleder meg til prøve Finis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ertter vask viser det seg en forskjell på felger likevel. Høyre fremme er vesentlig bedre enn høyre bak, mens de på venstre side er nå helt uten gjenværende beskyttelse. Ingen forskjell mellom halvpartene på felgen nå lenger. Konklusjon om bruk av ruteforsegling er vanskelig å treffe, men det skadet hverfall ikke. Fusso egner seg hvertfall til felgforsegling.

Høyre fremme:

qSUsoBE.jpg

Høyre bak:

pnGCVxn.jpg

Venstre fremme, bak ble ute av fokus:

gPjzACe.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trengte også å fornye lakkbeskyttelsen på begge bilene, men bare GT'en som fikk en runde i dag. Den fungerte egentlig enda, men synes ikke beadingen er stram nok lenger.

Vasket med Dodo Juice iFoam, Sonax felgrens der det hører hjemme i går. Tok en runde med Autosmart Fallout Remover, og la iFoam over der igjen. Skylte og deretter håndvask med Carpro Reset.

Panser polert med ND PDA-15, Uber blå og Menzerna FF4000. Top Inspection brukt etterpå, deretter ble panser delt opp i ni ruter for test. Hovedformål var å teste Finis mot Fusso, men siden det er litt forskjellig belastning på sidene er det tre felter med hver av de. De resterende tre feltene ble det brukt ymse Dodo Juice vokser på for sammenlikningen sin del og som unnskyldning for å lukte på de.

Bilder over hva som ligger hvor:

mbU8GU4.jpg

brTrDiY.jpg

eBPY1ly.jpg

Fusso ble buffet først, Finis like etter. Pga bilder og ymse lå de i 3-4 minutter før buffing. Voksene var hazet ferdig etter 5 minutter etterpå da igjen. Alle ble lagt med hver sin pad og buffet med separate kluter.

40ZRwpj.jpg

Måtte ta en liten liggetest for å se om haze tid kan ha noe å si, så halve taket ble buffet med en gang og resten etter ca 20 minutter. Dette da Finis som ble brukt på resten av bilen denne gang.

kxeHJvX.jpg

Angående selve voksene (selv om Fusso og Finis egentlig ikke er det) merket jeg meg at Finis og Fusso var lettest å legge. Siden jeg ikke calyet eller polerte sidene på bilen merker jeg at det er litt nupper igjen her. Fusso pleier ofte å løse opp endel av disse, mens med Finis var det som å legge Carnuba - den la seg bare oppå. Dodo sine lukter fantastisk, men de lugger litt under legging på disse kina-paddene. Har lagt den med fingrene tidligere, tror jeg må tilbake til det selv om det går litt ekstra voks.

Buffing var Dodo sine best på,  Fusso nummer to mens FInis lugget litt. Det som hadde ligget lenge på taket var hakke værre enn det igjen, Merket meg også at det gnistret litt under buffing av Fjnis, har aldri opplevd det med annen voks før. Samme kluter og tøy som jeg pleier å bruke, så det er ikke grunnen.

Så få V70'en få litt kjærlighet neste helg, tenker jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir snedig å følge med på denne testen! :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt beadingbilder. Vanskelig å se forskjell foran bilen.

fAZ0C51.jpg

Men fra en litt annen vinkel ser jeg greit forskjell på områdene!

Xe1qYrP.jpg

Med det blotte øye ser området med Dodo voks ut som det mørkeste og fineste, med tydelige dråper, Finis og Fusso gir felter med mye mikrodråper som fremstår som mer grå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rask pusevask på selvvasken i dag. Skum forvask, og spyling uten berøring.

Under spyling var svært merkbar forskjell på områdene, og Fusso-feltet i midten utmerket seg med desidert best sheeting. Merket meg at feltet over også hadde noen av de samme egenskapene, mistenker at dette kan komme av unøyaktig buffing eller legging selv om jeg var forsiktig. Er synlig som felter uten vann på bildet, selv om effekten var mye tydeligere når jeg spylte.

vXLuwc9.jpg

Ellers er alle feltene i fin form, noe annet er jo ikke å vente etter så kort tid. Bruker litt mer selvvask og andre kjemikalier for å slite litt fortere på beskyttelsen, regner ikke bilen som vinterklargjort ennå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frontrute vask på begge bilene i dag. Glassrens fra Biltema fulgt av Sonax vindusspray og mikrofiber med rent vann til slutt. Kun frontrute, inne og ute. Siste rest med RainX på Volvo og G5 på Toyota. Ett lag på begge, buffet først med ren mikrofiber og deretter med fuktig mikrofiber.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterfelger til GTen klargjort med Fusso, montering får vente litt til. Dårlig vær hele helgen, håper å få vasket og sjekket panser i slutten av neste uke. Frontrute beader fint, men nå må visker brukes i regnvær. Blir nok ny RainX igjen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det tid for vask av GT'en igjen. Skikkelig møkklag over hele bilen. Den fortjener oftere vask, men dårlig kombinasjon av regnvær og overtid på godværsdager har satt en stopper for det.

Før vask merket jeg meg at feltene på panseret fortsatt var synlige i noen vinkler, regner med dette kommer av at skitt og fukt har oppført seg litt forskjellig på de ulike LSPene. Forsøkete å ta bilde, men det viste seg å være plett umulig.

Vel, vel spennende å se om det nå har skjedd noe med egenskapene siden sist. Kjører på med Prickbort fra lavtrykkskanne.

595sLOF.jpg

Venter ca 8 minutter før det legges deg tykt lag med Dodo Juice Apple iFoam over. Herlighet, den lukter godt! 

Q0mRJa6.jpg

Etter ytterligere 10 minutter  får høyttrykken blåse vekk rester av skum og skitt. Ser nå tydelige forskjeller på feltene, og et mønster trer frem. Avventer konklusjon litt, vet av erfaring at håndvask kan ha litt å si for endelig resultet. For å ikke tilføre egenskaper blander jeg opp en liten bøtte med Carpro Reset til å vaske panser med.

Bruker hageslangen til å floode panser til slutt, og da ser det slik ut:

QS7CbYw.jpg

Markante forskjeller, ja! Her var det mye å sette seg inn i. Dert mest åpenbare var at Fusso har desidert best beading, med høye fine dråper alle steder.  Dodo Juice feltene hvor det er standard vokser er tilnærmet døde, mens området med Dodo Juice Supernatural henger ennå med og har best sheeting. Erfaringsmessig er da voksen er straks død. Når disse ikke beader, kun sheeter vann bra, er det kun en par uker før det ligger helt flatt. Finis henger bra på, og  utmerker seg med god sheeting.

Liker ikke å bruke Reset som såpe når det skal vedlikeholdsvaskes, så en ny bøtte ble satt opp med Chemical Guys Glossworkz. En av mine favoritt såper, og en av de få tingene som jeg fortsatt bruker fra CG. De fleste andre produktene er det en annen produsent som lager bedre versjon av. Merker at det var vesentlig bedre glid enn med Reset. Bruke BN sin svamp. Var spent på om det var forskjell, og gjett om!

Slik så det ut etter flooding fra hageslange:

2XFdXuN.jpg

Alle feltene var vesentlig tommere for vann. Begge bildene etter vask er laget etter flere forsøk på å få panseret så vanfritt som mulig, og det var mye enklere etter Glossworkz. Noe å ta med seg til fremtidige eksperimenter....

Ellers på bilen synes jeg at beading er slapp eller borte, noe som tyder på at jeg nok må vinterklargjøre med Fusso - vokshologrammer be damned! Får teste litt forskjellige leggeteknikker for å se om det hjelper.

Ellers ble dragetraktor vasket i dag også, Prickbort, iFoam og Glossworkz var oppskriften her også. Berøringsfri vask av felger på begge biler, tar skikkelig rens og vask når vinterhjul kommer på.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Full vask av begge bilene i dag. Prickbort, Bilberry og Surfex i ukjent blanding var greia i dag. Vask med Meguiars og Sonax Gloss Shampoo i bøtta. Kun Fusso som virker på panser må, og Finis har tapt seg mye rundt på bilen ellers. Blir forhåpentligvis tid til en runde med Fusso i morgen. Felgene var supre etter Bilberry og avspyling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig vask av Toybaruen i dag med Prickbort, spyling, surfex i ukjent blanding toppet med selvvaskskum, spyling, Korrosol, spyling. Deretter håndvask med 50/50 Meguiars og Sonax såpe i bøtta. Spyling og avsluttet med Sonax BSD bladet med CG V7 som drying aid og forbedring av beading frem til noen feriedager kommer min vei. Nytt lag med RainX på frontrute.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsfritt på traktoren i dag. Prickbort pluss Bilberry, spyling, surfex med skumtoppng og spyl. Ble overraskende rent og blankt, selv om beading ikke var på topp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive