Gå til innhold

Verksted har fylt for mye olje...


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

 

Hadde bilen min på "verksted" for en tid tilbake. (velger foreløpig og ikke nevne navn)

 

Da jeg skulle betale i kassa taster mekanikeren inn 8.5l olje på min A5 2.7TDI. Jeg syns det var litt mye, men tenkte ikke noe over det der og da ettersom jeg ikke husket hvor mye motoren skulle ha. (spec fra Audi).

 

jeg kjørte bilen hjem og tenkte ikke noe over dette helt til jeg en dag så at olje kapasiteten skulle være 6.5L!  Verkstedet har altså fylt 2L for mye. 

Jeg sender straks en mail hvor de setter igang en sak. Og først idag fikk jeg svar.

 

De beklaget seg så mye, da det i dems systemer stod at bilen skulle ha 8.5L. Jeg måtte bare komme tilbake slik at de fikk tappet ut litt olje. Og selvsagt noen kroner refundert for olja.

 

Men jeg tenker som følger. Her har dem jo faktisk påført motoren unødvendig belastning for motoren.. Den har gått fint i ett par uker nå uten at jeg var klar over feilen. Men hvis nå for eks toppakningen skulle ryke? Har jeg noen garantier fra verksted? 

 

Syns ærlig talt det var uproft og ikke nevne dette. Og skal jeg være ærlig syns jeg hele beløpet skulle vært refundert da hele jobben var slurv. Motorrommet var tilgriset i olje. Det er også nevnt i mailen.

 

Så. Hva syns dere jeg skal gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kreve full sjekk!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du få dette sjekket. Det skal ikke mye olje for mye over tid før det blir problemer med pakninger, og som du også også nevner, toppakningen. 2 liter for mye olje, er mye..

 

Det at det i deres systemer står at det skal være 8,5 liter har jeg ingen tro på. Høres ut som en billig forklaring på personlig feil, eller forsøk på å belaste kunde for ekstra olje. Ingen av mine systemer indikerer at din bil skal ha noe i nærheten av 8,5 liter olje, og jeg sitter med Mekonomenkatalogen, norsk bildelekatalog og Castrol sin egen, så denne hadde jeg tatt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Iallefall krev servicen gratis da du kunne gjort det bedre selv. Si også at du er nøye med bilen, og liker at ting er som det skal være.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Det er ikke fysisk mulig å fylle på for mye olje i en tiptronic kasse. Det er ganske så spesiell prosedyre for å fylle opp ATF olje. 

 

Men, er det snakk om et vanlig oljeskift, eller ut med converter osv osv osv?

 

På bilen min så går det rundt 9L ATF olje, men når vi skiftet sist så fikk vi ikke inn noe mer enn rundt 7. Ettersom converteren alene tar rundt 2 liter. 

 

Edit:  her har jeg misforstått skikkelig :P

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er ikke fysisk mulig å fylle på for mye olje i en tiptronic kasse. Det er ganske så spesiell prosedyre for å fylle opp ATF olje.

Men, er det snakk om et vanlig oljeskift, eller ut med converter osv osv osv?

På bilen min så går det rundt 9L ATF olje, men når vi skiftet sist så fikk vi ikke inn noe mer enn rundt 7. Ettersom converteren alene tar rundt 2 liter.

Motor, ikke girkasse [emoji14]

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmosberg

Som tidligere nevnt i tråden er det her tale om menneskelig svikt på verkstedet. Hvis systemet har vist 8,5 ltr så har de slått opp feil bil eller lest feil. Det er mulig at de bare er ute etter å få betalt for 2 ltr ekstra olje med god avanse. Men siden de nå prøver å unnskylde seg med at systemet er feil så må de bære 100% ansvar for feilen. De har ansvar for å bruke systemet sitt riktig. I tillegg til det som er nevnt ovenfor må du være klar over at katalysatoren din og DPF antakeligvis er skadet/ødelagt av denne overfyllingen. Jeg hadde krevd:

 

1. Full tilbakebetaling av alle kostnader knyttet til servicen.

2. At de bærer kostnadene for skifte av katalysator og DPF. (Her kan du få en uttalelse fra et Audi verksted om hvilke følger overfylling av motorolje får for katalysator og DPF. Du kan også Google dette og finne masse dokumentasjon på nett.)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Mange gode forslag og jeg er enig med resten at dette er jo menneskelig svikt uansett, og de har jo innrømmet feil. Så en sjekk og uttalelse fra merkeversted er vel på sin plass i det minste?

 

Tror heller ikke noe på at det sto feil, isåfall er dette ett stort problem om det skulle være feilaktige opplysninger i systemet til muligens landsdekkende versted. Slike data er vel dobbeltsjekket noen ganger :)?

 

Jeg vet at ett verksted jeg kjenner godt ikke bruker noe annet enn "dataen" for å sjekke hvor mye olje som skal i systemet. De bruker altså ikke bilens "hefte" i bilen. Om dette gjelder andre/alle vet jeg ikke, men det virker som om de mekanikerene stoler ganske blindt på "dataen"..

 

Lykke til, håper det ordner seg til det beste for deg!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hei og takk for svar alle.

 

Som vanlig får man god hjelp her inne.

 

Ettersom svarene er som de er ønsker jeg og nevne at "verkstedet" er NAF...

Så hvis jeg har forstått dere riktig burde jeg få en uttalelse fra Audi/Møller om hva som burde sjekkes ved en slik overfylling. Deretter be NAF dekke samtlige kostnader dette medfører. 

 

Som jeg skrev er jeg virkelig bekymret for "senskader" relatert til dette.. Motoren har fått seg ett rykk nå, og det kan skade seg om noen mnd for alt jeg vet. Da vil jeg være 100% sikker på at jeg er dekket opp, og at NAF skal ta denne kostnaden...

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det aller første, uavhengig av personlig feil eller lignende;

Etter hvert oljeskift SKAL motor startes, sjekkes etter potensielle lekkasjer fra oljefilter feks. Og peile/kontrollere oljenivå! Mangel på det siste er utelukkende slurv i mine øyne.

Senskader etc hadde derimot ikke gjort at jeg hadde mistet nattesøvnen, men dersom dette er såpass sannsynlig på VW/Audi, så skal jeg verne om nye volkevogna med argusøyne for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket fysisk med peilepinn at det er for mye olje, eller er det kun på fakturaen det viser at du har betalt for mer olje enn bilen skal ha?

Tenker at det er jo ikke "mekanikeren" som lager faktura.

Han rabler vel bare ned ett tall på en lapp som han leverer i kundemottaket, og da er det vel ikke akkurat skjønnskrift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provenzan0

De har ikke bare skrivd 2l for mye for litt ekstra kroner da? Høres helt usansynlig ut at ett naf verksted klarer å fylle 2l for mye... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri stolt på naf så det forundrer meg ikkje.

Husker me fyllte for masse på en golf 2, da sto de kvit røyk etter bilen i 10 minutt, så var det passeligt etterpå.

Har du sjekket fysisk med peilepinn at det er for mye olje, eller er det kun på fakturaen det viser at du har betalt for mer olje enn bilen skal ha?

Tenker at det er jo ikke "mekanikeren" som lager faktura.

Han rabler vel bare ned ett tall på en lapp som han leverer i kundemottaket, og da er det vel ikke akkurat skjønnskrift....

Det er ikkje peilepinne på aktuell bil. Kun elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiffster

Det kan være at mekanikeren har slått opp 2.7 TDI på en annen Audi og tenkt at alle 2.7 TDI er like. Jeg hadde en 2008 A6 2.7 tdi som trengte 9.2 liter motorolje dersom oljefilteret ble skiftet sammen med oljen. Alternativt 8 komma et eller annet uten filterskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også min bil på merkeverksted (vw) i februar, og da hadde de fylt alt for lite. Greit og kjøre bilen på merkeverksted, men hvis du har en gammel dritt bil som meg, så er ikke det dermed sagt at mekanikeren kan noenting om gamle biler. Kjedelig!

Ronny Dettmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også min bil på merkeverksted (vw) i februar, og da hadde de fylt alt for lite. Greit og kjøre bilen på merkeverksted, men hvis du har en gammel dritt bil som meg, så er ikke det dermed sagt at mekanikeren kan noenting om gamle biler. Kjedelig!

Hvis man kan noe om nye biler, så er det hvertfall ikke mer komplisert med en gammel..

Men man har på merkeverksted sannsynligvis også de som ikke er like interessert/kunnskapsrik der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Er det merkeverksted? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde trua gjennom full test og sjekk av motor. DU har kjørt en stund og jeg vil ikke se bort ifra at det kan bli trøbbel siden.

 

Hadde lignende sak i Drammen for noen år siden. Vi er rett ved et ganske så stort lakkeringsverksted som tilhører en kjede. De hadde det visstnok ganske så gøy med å grisekjøre bilene som var innom. På vinteren så var det en rimelig sprek golf innom. I 20 blå var det full gass og en runde rundt kvartalet. Så jo omtrent slipestøvet stå ut av pottene på den. Vi ringte eier og han var den rolige typen men siterer han:"Det var trist og utrolig kjipt for de, for jeg er ikke typen du kødder med og forventer at gir seg". Han fikk vel full overhaling av motor for det var det han krevde for å ikke bli høylytt :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også klar over at ved for høyt oljenivå på en turbomotor, kan det hindre retur av olje fra turbo. Da ryker lageret, det tåler ikke trykk og turbohavari er resultatet. Verd å sjekke hvor høyt oljeretur er på din motor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...