SimnS

Sterk bensinlukt i bilen etter banekjøring

Hei.

Var en tur på vålerbanen med privatbilen og merket etter en stund at det luktet sterkt av bensin og eksos i bilen mens jeg kjørte. Tenkte det var pga biler som lå foran osv, men etter at jeg kom hjem og brukte AC-rens (har ikke AC, men varmeapparat) så var det helt OK til jeg skrudde på bilen igjen.

Jeg vet ikke hva som kan være galt. Har eksoslekkasje og har hatt eksoslukt i bilen ved tomgang lengre tid, men dette er en annen lukt.

Har ikke vært så alt for flink til å skifte småting på denne bilen, som f.eks luftfilter, plugger, bensinfilter osv.

Har ikke merket lekkasje under bilen, men nå har det ikke vært så alt for tørt vær siden den gangen heller..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du full tank når du kjørte? Kan være noe så enkelt som at det har skvulpet, og lukten blir jo gjerne sittende litt.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det lukter bensin over lengre tid er det nesten garantert lekasje ett sted. Bensin fordamper veldig fort, så om du har ett engangstilfelle av lekasje så sitter ikke lukten igjen veldig lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du full tank når du kjørte? Kan være noe så enkelt som at det har skvulpet, og lukten blir jo gjerne sittende litt.. :)

Hadde vel så og si full tank, ja. Hadde vel kjørt 8 mil siden jeg fylte før jeg tok meg en tur på banen. I den ene svingen sprutet det bensin ut av lokket. Har sånn ræva universallokk, og den gummipakningen på det løsnet etterhvert. Var nesten ikke bensin på bilen, så tror ikke det var så alt for mye.

Hvis det lukter bensin over lengre tid er det nesten garantert lekasje ett sted. Bensin fordamper veldig fort, så om du har ett engangstilfelle av lekasje så sitter ikke lukten igjen veldig lenge.

Mener du lekkasje i motorrommet et sted? Haddet det bare vært i tanken, så hadde det vel ikke luktet så intenst inne i bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 04 Tahoe en gang, og den hadde rusthull i returrøret på vei ned i tanken til bensinen, det piplet så vidt og tanken hadde en nedsenking midt på for å følge chassie, der kunne det ligge opp til en liter uten at det rant over når bilen stod stille. Luktet godt med bensin i flere måneder under kjøring før jeg fant feilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel så og si full tank, ja. Hadde vel kjørt 8 mil siden jeg fylte før jeg tok meg en tur på banen. I den ene svingen sprutet det bensin ut av lokket. Har sånn ræva universallokk, og den gummipakningen på det løsnet etterhvert. Var nesten ikke bensin på bilen, så tror ikke det var så alt for mye.

Mener du lekkasje i motorrommet et sted? Haddet det bare vært i tanken, så hadde det vel ikke luktet så intenst inne i bilen?

Varierer vel litt etter hvor tanken er plassert vil jeg tro. Lukter det under kjøring også, eller kun når du står stille? Hvis det har skvulpet over påfyllingsrøret kan det godt være att røret går inn via kupeèn og att bensinen har runnet nedover dette og lukten har satt seg i ett teppe etc.

Endret av Oluf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 04 Tahoe en gang, og den hadde rusthull i returrøret på vei ned i tanken til bensinen, det piplet så vidt og tanken hadde en nedsenking midt på for å følge chassie, der kunne det ligge opp til en liter uten at det rant over når bilen stod stille. Luktet godt med bensin i flere måneder under kjøring før jeg fant feilen.

Takk for tipset. Skal se om det er noe liknende på bilen min. Blir ikke veldig overrasket om det er et rusthull der også  :P

Varierer vel litt etter hvor tanken er plassert vil jeg tro. Lukter det under kjøring også, eller kun når du står stille? Hvis det har skvulpet over påfyllingsrøret kan det godt være att røret går inn via kupeèn og att bensinen har runnet nedover dette og lukten har satt seg i ett teppe etc.

Lukter også under kjøring. Kan prøve å få tatt en litt nærmere titt når jeg har en fridag, for jeg har også følelsen av at det har trukket inn et sted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være lekkasje ved tilgangshullet til bensintank og -pumpe. På "mange" biler ligger dette tilgangshullet inne i kupeen, under baksetene og er bare dekket av en gummipropp/hinne som potensielt kan sprekke eller bli utett ved store påkjenninger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være lekkasje ved tilgangshullet til bensintank og -pumpe. På "mange" biler ligger dette tilgangshullet inne i kupeen, under baksetene og er bare dekket av en gummipropp/hinne som potensielt kan sprekke eller bli utett ved store påkjenninger.

Takk for tips! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive