chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Plutselig en dag, merket jeg at clutchen tok unormalt langt inne, brukte bilen litt til. Helt til det ikke gikk an å få bilen i gir mer. Fikk tauet bilen til verksted, hvor de sjekket overføringer, slave og master sylinder uten å finne lekkasje. Tok så ned girgassen, der var clutchen helt brent, trykkplate, svinghjul og thrust lager ødelagt. Men det store spørsmålet er hva kan ha skjedd her? Har bare eid bilen i ett år og forhandler vil ikke ta på seg noe ansvar for utslitt clutch. Men er det vanlig at alt blir traspet svinghjul m.m og clutchen bare hadde vært utslitt vil tro det er en følgeskade av noe? Tenker at her må det være noe som har vært fryktelig galt fra tidligere eller noe som plutselig har oppstått. Men har ikke så god greie på det rent tekniske til å slå i bordet med til forhandler for at han må ta det på seg. Bilen er en pent kjørt 2010mod med 80 000km på telleren. Dette er en stakkers diesel stasjonsvogn. brukt av min kone til og fra jobb, så ingen herjing her. Tidligere eigere var ett godt voksent par, som har eid bilen fra den var ny. Har mine tvil på mye herjing der også. Så hvis bilen har vært pent brukt hele tiden hvordan kan dette ha skjedd? Eller generelt, hvordan klarer man å ta livet av alt som er mlm. motor og girkasse? Hva er det som skjer da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kan jo få en uavhengig part til å se på det evt. Dette er grunnen til at jeg har drivverksforsikring hos IF Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Har drivverk forsikring, men det blir bare ord mot ord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Hva slags bil og motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Har drivverk forsikring, men det blir bare ord mot ord. Så lett hadde ikke jeg gitt meg på det hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Skoda octavia 1,6tdi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 4 Juni, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kjørt med henger? Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kanskje jeg er rar, men jeg har hvertfall forsikring for å slippe utgifter som dette, vilkårene hos meg i IF tilsier at dette blir dekket hadde det vært hos meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Skoda octavia 1,6tdi. Har det vært noe vibrasjoner? Googler du saken på engelsk, så kommer det opp endel problemer med dobbeltmassesvinghjul og clutch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kjørt med henger ja, men aldri tunge lass i vårt eie. Drivlinje forsikringen dekker det meste men ikke slitasje. Clutchen er utslitt og regnes derfor som slitasje. Men får da være måta på slitasje tenker jeg. Greit nok om det bare hadde vært en slitt clutch, men her hadde som sagt alt mlm girkasse og motor tatt kveld.. Har det vært noe vibrasjoner? Googler du saken på engelsk, så kommer det opp endel problemer med dobbeltmassesvinghjul og clutch. Ingen vibrasjoner som vi har merket. Merket som sagt bare at pedalen begynte å ta lenger og lenger inne, ikke ute slik som ved slitt clutch. Kan problemer med svinghjulet ha forårsaket alt? En produksjonsfeil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kanskje jeg er rar, men jeg har hvertfall forsikring for å slippe utgifter som dette, vilkårene hos meg i IF tilsier at dette blir dekket hadde det vært hos meg. En kompis har/hadde sånn forsikring. Fekk havari på svinghjulet på sin ny innkjøpte bruktbil. Blei anmeldt for forsikringssvindel, pga dei mistenkte at han viste om feilen når han kjøpte bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Kjørt med henger ja, men aldri tunge lass i vårt eie. Drivlinje forsikringen dekker det meste men ikke slitasje. Clutchen er utslitt og regnes derfor som slitasje. Men får da være måta på slitasje tenker jeg. Greit nok om det bare hadde vært en slitt clutch, men her hadde som sagt alt mlm girkasse og motor tatt kveld.. Ingen vibrasjoner som vi har merket. Merket som sagt bare at pedalen begynte å ta lenger og lenger inne, ikke ute slik som ved slitt clutch. Kan problemer med svinghjulet ha forårsaket alt? En produksjonsfeil? Det kan det være. Er det merkeverksted som har sett på bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Ikke merkeverksted, ett lokalt som forhandleren jeg kjøpte bilen av bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AppelsinSkall 47 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 En ting er HELT sikkert, og det er at 80.000km er ALT for lite på en cluch. V70'n har snart gått 300 uten bytte. Kjørt med henger en haug av ganger, bil på henger flere ganger osv 2,5tdi, så ikke noen liten motor heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 (endret) Svinghjul har hatt en tendens til å ryke på 4 sylinder motor. Og særlig diesel der dreimomentet er høyt på lave turtall. Så en auditekniker kommenterte dette på Vacn-forumet for noen år siden. Kjører med mye gass på lavt turtall( under 1900 ca) gir store svingninger i svinghjulets fjærer og bevegelige deler. Da kunne det ryke. Gjelder ikke 5 syl, 6 syl og v8. Hvertfall omtrent slik det ble skrevet.. Antageligvis er det svinghjulet som har laget problemet. Det ville nok ett vag-verksted konstatert. Litt info om hvordan det virker Endret 4 Juni, 2015 av KjetilR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Svinghjul har hatt en tendens til å ryke på 4 sylinder motor. Og særlig diesel der dreimomentet er høyt på lave turtall. Så en auditekniker kommenterte dette på Vacn-forumet for noen år siden. Kjører med mye gass på lavt turtall( under 1900 ca) gir store svingninger i svinghjulets fjærer og bevegelige deler. Da kunne det ryke. Gjelder ikke 5 syl, 6 syl og v8. Hvertfall omtrent slik det ble skrevet.. Antageligvis er det svinghjulet som har laget problemet. Det ville nok ett vag-verksted konstatert. Litt info om hvordan det virker http://youtu.be/aRL_1KW79NA Høres jo logisk ut. Mekanikeren sa at det manglet ett par fjærer også, det var kanskje disse som skal være på svinghjulet det da? I såfall burde forsikringen dekke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Men hva skjer rent mekanisk da om svinghjulet gir etter? Vil det da slite ute clutchen igjen siden lamellene var helt utslitt? Noe som skjedde helt uten forvarsel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hirobofly 49 Skrevet 4 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Det er slik at tegnet på utslitt clutch er at den tar lengre og lengre inn. Til slutt så får man ikke løst den ut lengre.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 4 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2015 Det er slik at tegnet på utslitt clutch er at den tar lengre og lengre inn. Til slutt så får man ikke løst den ut lengre.... Lenger og lenger ute mener du vel? Det har i allefall jeg erfart tidligere og alltid er blitt fortalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hirobofly 49 Skrevet 5 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2015 Nei, jeg mener lengre og lengre inn etter som clutchplata blir tynnere og tynnere.Da må jo trykkplata følge etter innover, og du går til slutt tom for pedal da du ikke klarer å løse ut trykkplata/den ligger an konstant imot clutchplata. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.