Gå til innhold

Clutch-havari. Trenger hjelp til forklaring.


chrsag

Recommended Posts

Plutselig en dag, merket jeg at clutchen tok unormalt langt inne, brukte bilen litt til. Helt til det ikke gikk an å få bilen i gir mer.

Fikk tauet bilen til verksted, hvor de sjekket overføringer, slave og master sylinder uten å finne lekkasje. Tok så ned girgassen, der var clutchen helt brent, trykkplate, svinghjul og thrust lager ødelagt. Men det store spørsmålet er hva kan ha skjedd her? Har bare eid bilen i ett år og forhandler vil ikke ta på seg noe ansvar for utslitt clutch. Men er det vanlig at alt blir traspet svinghjul m.m og clutchen bare hadde vært utslitt vil tro det er en følgeskade av noe? Tenker at her må det være noe som har vært fryktelig galt fra tidligere eller noe som plutselig har oppstått. Men har ikke så god greie på det rent tekniske til å slå i bordet med til forhandler for at han må ta det på seg. Bilen er en pent kjørt 2010mod med 80 000km på telleren.

Dette er en stakkers diesel stasjonsvogn. brukt av min kone til og fra jobb, så ingen herjing her. Tidligere eigere var ett godt voksent par, som har eid bilen fra den var ny. Har mine tvil på mye herjing der også.

Så hvis bilen har vært pent brukt hele tiden hvordan kan dette ha skjedd?

Eller generelt, hvordan klarer man å ta livet av alt som er mlm. motor og girkasse? Hva er det som skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kjørt med henger?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er rar, men jeg har hvertfall forsikring for å slippe utgifter som dette, vilkårene hos meg i IF tilsier at dette blir dekket hadde det vært hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda octavia 1,6tdi.

Har det vært noe vibrasjoner? Googler du saken på engelsk, så kommer det opp endel problemer med dobbeltmassesvinghjul og clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt med henger ja, men aldri tunge lass i vårt eie. Drivlinje forsikringen dekker det meste men ikke slitasje. Clutchen er utslitt og regnes derfor som slitasje. Men får da være måta på slitasje tenker jeg. Greit nok om det bare hadde vært en slitt clutch, men her hadde som sagt alt mlm girkasse og motor tatt kveld..

Har det vært noe vibrasjoner? Googler du saken på engelsk, så kommer det opp endel problemer med dobbeltmassesvinghjul og clutch.

Ingen vibrasjoner som vi har merket. Merket som sagt bare at pedalen begynte å ta lenger og lenger inne, ikke ute slik som ved slitt clutch.

Kan problemer med svinghjulet ha forårsaket alt? En produksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er rar, men jeg har hvertfall forsikring for å slippe utgifter som dette, vilkårene hos meg i IF tilsier at dette blir dekket hadde det vært hos meg.

En kompis har/hadde sånn forsikring. Fekk havari på svinghjulet på sin ny innkjøpte bruktbil. Blei anmeldt for forsikringssvindel, pga dei mistenkte at han viste om feilen når han kjøpte bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt med henger ja, men aldri tunge lass i vårt eie. Drivlinje forsikringen dekker det meste men ikke slitasje. Clutchen er utslitt og regnes derfor som slitasje. Men får da være måta på slitasje tenker jeg. Greit nok om det bare hadde vært en slitt clutch, men her hadde som sagt alt mlm girkasse og motor tatt kveld..

Ingen vibrasjoner som vi har merket. Merket som sagt bare at pedalen begynte å ta lenger og lenger inne, ikke ute slik som ved slitt clutch. Kan problemer med svinghjulet ha forårsaket alt? En produksjonsfeil?

Det kan det være. Er det merkeverksted som har sett på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

En ting er HELT sikkert, og det er at 80.000km er ALT for lite på en cluch.

V70'n har snart gått 300 uten bytte.

Kjørt med henger en haug av ganger, bil på henger flere ganger osv

2,5tdi, så ikke noen liten motor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul har hatt en tendens til å ryke på 4 sylinder motor. Og særlig diesel der dreimomentet er høyt på lave turtall. Så en auditekniker kommenterte dette på Vacn-forumet for noen år siden. Kjører med mye gass på lavt turtall( under 1900 ca) gir store svingninger i svinghjulets fjærer og bevegelige deler. Da kunne det ryke. Gjelder ikke 5 syl, 6 syl og v8. Hvertfall omtrent slik det ble skrevet..

Antageligvis er det svinghjulet som har laget problemet. Det ville nok ett vag-verksted konstatert.

Litt info om hvordan det virker

Endret av KjetilR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul har hatt en tendens til å ryke på 4 sylinder motor. Og særlig diesel der dreimomentet er høyt på lave turtall. Så en auditekniker kommenterte dette på Vacn-forumet for noen år siden. Kjører med mye gass på lavt turtall( under 1900 ca) gir store svingninger i svinghjulets fjærer og bevegelige deler. Da kunne det ryke. Gjelder ikke 5 syl, 6 syl og v8. Hvertfall omtrent slik det ble skrevet..

Antageligvis er det svinghjulet som har laget problemet. Det ville nok ett vag-verksted konstatert.

Litt info om hvordan det virker

http://youtu.be/aRL_1KW79NA

Høres jo logisk ut. Mekanikeren sa at det manglet ett par fjærer også, det var kanskje disse som skal være på svinghjulet det da? I såfall burde forsikringen dekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer rent mekanisk da om svinghjulet gir etter? Vil det da slite ute clutchen igjen siden lamellene var helt utslitt? Noe som skjedde helt uten forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at tegnet på utslitt clutch er at den tar lengre og lengre inn. Til slutt så får man ikke løst den ut lengre....

Lenger og lenger ute mener du vel? Det har i allefall jeg erfart tidligere og alltid er blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Nei, jeg mener lengre og lengre inn etter som clutchplata blir tynnere og tynnere.Da må jo trykkplata følge etter innover, og du går til slutt tom for pedal da du ikke klarer å løse ut trykkplata/den ligger an konstant imot clutchplata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...