Gå til innhold

WiFi signal til nabohuset


JGNotland

Recommended Posts

JGNotland

Hei, sidan det er så mykje kompetanse på fleire områder her inne, så spør eg:

Me eig eit hus (hus nr. 2) med fiber fra Altibox. Me eig og eit hus (hus nr.2) i samme nabolag. Det er utan internett. Eg lurer på om det finnes noko form for antenne som kan stå i hus nr. 2 og ta imot signal frå hus nr. 1. Har vert i kontakt med kundeservice på komplett.no, og dei meinte at ein repeater var vegen å gå. 

kva då med desse antennene

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provenzan0

Hvis det er mange huser unna så tviler jeg egentlig på at det der hadde funka med bra resultater. Hjemme har jeg en svin dyr ruter med 3 antenner som liksom var noe av det beste innen rekkevidde, ogselvom denne står 7 meter ish fra der jeg parkerer bilen å innover i huset så sliter jeg med signal på tlf nettet når jeg parkerer bilen. Mye drit i husvegger/gulv/tak osv som "blokkerer" signalet på vegen.

 

Kan hende det er noen antennefolk som kan svare bedre men jeg ville jo tro det måtte være mye lettere/bedre å få altibox til å legge fiber bort til huset? Siden du har fiber så burde det jo være plassert gateskap med fiber rundt i nabolaget ditt.

Endret av Provenzan0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg sliter med å få wifisignalet til å nå til uthuset som står 3 meter fra hovedhuset. Der jeg sitter og jobber i uthuset er det ca 10 meters avstand, 4 vegger og en salig blanding av glass, tre og betong som blokkerer signalet. Hvis jeg henger halvveis ut av vinduet får jeg 1Mbps og sporadisk kontakt...

 

Så å få et wifisignal fra en innendørs sender til å nå til et hus "lenger nede i gaten" tror jeg er håpløst uten dedikerte sendere og mottakere.

 

Hvis det er fri sikt mellom husene finnes det jo dedikert utstyr til nettopp slike formål, men spørsmålet er om det lønner seg eller om det er like greit å legge ut en nettverkskabel i stålrør (hvis det er under 100 meter mellom husene).

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Har samme problematikken med Gnikkebu 2.0 følger spent med!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

25cm leca. Fra huset og ned er det ca 50 meter. Har allerede en router et annet sted i huset koblet til altiboxen. Må jeg ha en switch og utendørs repeater?

Unnskyld for at jeg kaprer tråden din Jon :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Hei, sidan det er så mykje kompetanse på fleire områder her inne, så spør eg:

Me eig eit hus (hus nr. 2) med fiber fra Altibox. Me eig og eit hus (hus nr.2) i samme nabolag. Det er utan internett. Eg lurer på om det finnes noko form for antenne som kan stå i hus nr. 2 og ta imot signal frå hus nr. 1. Har vert i kontakt med kundeservice på komplett.no, og dei meinte at ein repeater var vegen å gå.

kva då med desse antennene?

De antennene der er nok helt fine, men hvis jeg forstår deg rett ønsker du deg trådløsnett i hus 1 og trådløsnett i hus 2, og da bør du sette opp ett nett i hvert hus, og bruke en slik eller lignende antenne på hvert hus (punkt til punkt link på egen kanal og med egen ssid).

Da snakker du enten om et mer avansert (dyrere) trådløspunkt i hvert hus, som har to radioer hver og antenneutgang, eller to mer standard trådløspunkt i hvert hus der det ene betjener brukere og det andre hver sin ende av linken mellom husene.

Hvis du bare setter opp en slik antenne på hus 1 og prøver å koble til med f.eks. en bærbar i hus 2 vil du kunne se god signalstyrke men ikke klare å koble deg til fordi du har ikke nok signalstyrke til å nå tilbake til hus 1. Det blir som å prøve å rope tilbake når du hører Hurtigruten tuter midt ute på fjorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvor langt (i meter) er det mellom Gnikkebu 1 og 2?

25cm leca. Fra huset og ned er det ca 50 meter. Har allerede en router et annet sted i huset koblet til altiboxen. Må jeg ha en switch og utendørs repeater?

Unnskyld for at jeg kaprer tråden din Jon :)

Jeg vil fra hit:

84581f0ff4119094a64b81b2dfb20d2e.jpg

Til hit, under låvebrua

81efb11b8587df72589786a0bdd71ae0.jpg

Jeg kan gå rett ut veggen da sentralen er ved siden av vinduet :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hgnubel sier, og det må antagelig fortsatt være nogenlunde fri sikt mellom disse.

Signaler kan lett sprette og reflektere på enkelte flater, mens andre flater av stål/betong slikt glass dem bruker i nyere bygg(jippii for mobildekning) kan lett enten gi full stopp eller sinke det betraktelig.

Selv været for dagen kan spille inn på trådløse signaler om det ikke er klar bane

 

Absolutt verdt et forsøk, bare test det fort så du rekker å eventuelt returnere til komplett. Vil tippe du skal ha en A- og en B-antenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Tror det skal være mulig å sette opp en router nr 2 som accesspunkt i hus nr. 2. Da vil den ta imot signalene og sende ut nye. Skal se om jeg finner en guide :)

 

Edit: Jepp. Bare gå inn på hvilken som helst nettbutikk som driver å databransjen, så finner du aksesspunkt som en underkategori innen nettverk/router. Er du usikker, send de en mail så informerer de deg om hvordan det fungerer 

Endret av Terje / Swissvax

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Jeg har en 20 meter ish ned til garasjen fra huset hvor ruteren fra altibox står, jeg har kjøpt og satt inn en slik range extender. Satt den rett i en stikkkontakt nede i garasjen, og så henter den og forsterker wifi nede i garasjen. Jeg gikk ifra en strek på wifi styrken til full.

 

Jeg kjøpte denne på tilbud en stund tilbake, funker 100% til mitt bruk ihvertfall :)

 

https://www.komplett.no/tp-link-re210-dualband-wireless-wallplug/837072?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Prøvde å kikke på trådløsboksene Komplett har, men ser ikke helt om de vil støtte en slik konfigurasjon som jeg tenker...

 

wlan2wlan_zpsvqsmtpvt.jpg

 

Jeg vet noen Altibox-bokser har wlan innebygget, og hvis den virker tilfredstillende kan den sikkert gjøre jobben i Hus 1, men enten må trådløspunktene som utgjør det jeg i skissen kaller WLAN 2 og WLAN 3 støtte bridging, ellers må det gjøres noe lurt i forhold til NAT-reglene i Altibox-boksen.

 

Det du kan ende opp med hvis du bare kobler opp noe du har liggende (kjenner til flere slike caser) er to eller tre lag med NAT-funksjonalitet. Det er kanskje gresk for noen, men i praksis betyr det at mye vil helt sikkert virke, men du vil få rare feil f.eks. med Skype, andre former for IP-telefoni, og sikkert annet jeg ikke kommer på akkurat i farten.

 

Det jeg ville gjort var å skrive ut og ta med skissen (hvis det gir mening for trådstarter) til en butikk som selger datautstyr og be om hjelp til å løse det.

 

Hvis tomtene grenser mot hverandre ville jeg gravd ned en fiber i steden...

 

Edit: Hvis en range-extender kan gjøre jobben uten noen utendørs antenne er det helt klart mye billigere, så verdt å prøve før du dreper fluer med kanon slik jeg tydeligvis tenker :)

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vil fra hit:

84581f0ff4119094a64b81b2dfb20d2e.jpg

Til hit, under låvebrua

81efb11b8587df72589786a0bdd71ae0.jpg

Jeg kan gå rett ut veggen da sentralen er ved siden av vinduet :)

Er på mobilen nå, så kort svar, men 50m er null problem å dekke. Du kan enten sette opp wifi her og der og koble dem sammen, eller trekke nettverkskabel ned til et wifi-aksesspunkt i bua.

Hvis det er mulig hadde jeg gått for det siste alternativet, siden jeg ikke kan fordra wifi. Fandens verk.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Er på mobilen nå, så kort svar, men 50m er null problem å dekke. Du kan enten sette opp wifi her og der og koble dem sammen, eller trekke nettverkskabel ned til et wifi-aksesspunkt i bua.

Hvis det er mulig hadde jeg gått for det siste alternativet, siden jeg ikke kan fordra wifi. Fandens verk.

Å trekke blir umulig. Støpt dekke, osv. Kabler, vann, vei som må krysses. Problemet er vel at altibox wifi kuger suk. Men kan gi det et forsøk med range extender i den ytterste garasjen. Hadde jeg smørt opp Asus Routern bak der og deaktivert altiboxen så hadde det vært null stress. Men da får jeg trøbbel ellers i huset [emoji14] Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Polishduden: har du strøm fra samme sikringsskap i furtebua? Isåfall anbefaler jeg deg å kjøre nettverk over strømnettet. Det fungerer veldig bra! Kan kobles til hvilke kontakt i huset du vil.

JGNotland: hvor langt er det mellom husene? Er det fri sikt?

Hvis det er langt, men fri sikt, kan du se på en løsning med retningsbestemt wifi. Det er eneste måte å kaste wifi langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Polishduden: har du strøm fra samme sikringsskap i furtebua? Isåfall anbefaler jeg deg å kjøre nettverk over strømnettet. Det fungerer veldig bra! Kan kobles til hvilke kontakt i huset du vil.

JGNotland: hvor langt er det mellom husene? Er det fri sikt?

Hvis det er langt, men fri sikt, kan du se på en løsning med retningsbestemt wifi. Det er eneste måte å kaste wifi langt.

Uheldigvis så nei, da må det ut via stolpen [emoji14] har det fra stua til trappa hvor den andre routern står. Men jeg har en 63A stiger til bassenget fra låven som jeg kan teste på. Hmmm

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Siden det bare er over gårdsplassen bør det fungere hvis du setter trådløse repeatere så nære som mulig hverandre. Altså rett innafor veggen på huset og på bua.

Og nei, du kan nok ikke basere deg på altibox-wifi. Utstyret dems suger svette oterballer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Uheldigvis så nei, da må det ut via stolpen [emoji14] har det fra stua til trappa hvor den andre routern står. Men jeg har en 63A stiger til bassenget fra låven som jeg kan teste på. Hmmm

Vi trekker ut 63A kabelen til bassenget og knyter på en Cat6! [emoji106]

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...