Gå til innhold

GUIDE: Rengjøring av foam lance / foam cannon


AMG

Recommended Posts

 
Kjøpte en fomlance fra Bilnerden for 2-3 år siden. Dette er ett  av mine favorittverktøy til bilvasken.
Den har blitt brukt  jevnlig og minst 1 gang i uken siste årene. Eneste form for "vedlikehold" jeg har gjort er å kjøre gjennom rent vann etter bruk.
 
I vår merket jeg at tykkelsen på skummet ble dårligere og såpen hang rett og slett ikke på bilen lenger. Den bare rant av. Dette ble bare verre og verre.
 
Tenkte derfor at det nå var på tide få gitt den en skikkelig rens. Dette er også ett spørsmål som ofte kommer opp på forumet her og jeg tenkte derfor å dokumentere prosessen.
 
Dette er verktøyene jeg brukte:
Skiftenøkkel
Flatt skrujern
Skrustikke
Jif kjøkkenrens
 
Jeg begynte med å skru av Nilfisk-koblingen med skiftenøkkelen: 
DSC_0103_zps5jr6sdn0.jpg
DSC_0111_zpsfo0avekc.jpg
Deretter brukte jeg ett flatt skrujern for å skru ut "dysen" og kontrollere om denne var tett.
DSC_0113_zps4va0ggk2.jpg
 
Denne såg grei ut, så jeg gikk videre for å sjekke "skumfilteret".
Begynte med å ta av det svarte plastdekselet som man bruker for å justere strålen på skummet.
Brukte en liten unbrako for å trykke ut låsepinnen 
DSC_0104_zpsejcvxmmw.jpg
DSC_0105_zpsfrzp7ety.jpg
 
Når denne var ute var det bare å dra av plastdekselet. Så brukte jeg skiftenøkkelen for å ta av den ytterste delen for å komme til "skumfilteret". Her satt ting fast og jeg måtte ut i garasjen å bruke skrustikken får å få den av.
DSC_0115_zpsvivhh7m3.jpg
DSC_0124_zpsyo6a2uuo.jpg
 
Slik skal det se ut når den er tatt av:
DSC_0117_zpscfmam8ix.jpg
 
Filteret sitter i den ytterste delen:
DSC_0107_zpspcixps8o.jpg
 
Jeg brukte så umbrakoen til å dytte ut filteret:
DSC_0109_zps0vsjcvro.jpg
 
Filteret såg litt skittent ut. Det ble lagt i en kopp med jif kjøkkenrens. Her ble det liggende i ca 1 time med litt risting og røring. Resultatet såg slik ut:
DSC_0099_zpsdzk90s9x.jpg
DSC_0120_zpsjgemsxzl.jpg
DSC_0121_zpsgshmmugy.jpg
 
La så filteret i en ny kopp for å sammenligne, filteret ble liggende i ca 30 min her:
DSC_0128_zpse45dmkkl.jpg
 
Deretter tok jeg å blåste filteret med kompressor for å være sikker på å få vekk alt rusk.
Så var det å montere alt i motsatt rekkefølg og teste:
 
DSC_0129_zpszr7ohifa.jpg
 
Ble testet med autofoam ca 1/5. Nå fungerte den som en drøm! Selv om bilen er såpass nyvokset at såpen ikke akkurat hang veldig lenge på! :P
  • DCN Poeng 16

01 BMW E39 530D

09 BMW E92 320D

91 BMW E36 318I (Levert til spiker)

94 BMW E36 325I Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette er nok på tide å få gjort her i gården også. Fin guide :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Takk for flott guide, skrudde av enda et par deler og la alt i Surfex-bad over natten og gnikket det rent. Men fytti katta jeg sleit med å få av Nilfisk koblinga. Gikk til slutt med pipenøkkel i den ene enden og skiftenøkkel i den andre. Skrua til filteret satt også godt fast! Så godt jeg ikke venter lenger med denne jobben! [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...