Gå til innhold

Hvor lang garanti på xenon lyspære på audi a4?


samye83

Recommended Posts

Den venstre xenon pæra på førersiden til bilen(a4 avant 2013 kjørt 57000km) er defekt. Den lyser en liten stund, så slukner den igjen. Kommer opp en feilmelding på dashbordet med liten gul pære med kryss over. Er det noen som vet hvor lang garanti det er på disse xenon pærene.

 

Ringte til verkstedet på Møller, og de sa kanskje det ikke var en garantisak, og pærer er noe man må bytte innimellom. Ifølge forbrukerrådet så er det 5 år på de xenon pærene, kan det stemme?

 

Takker for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis den lyser en stund for så å slukke, så kan det være både pære, tenner og ballast som er problemet. Jeg er dog ikke overrasket over at Møller forsøker seg med at lyspærer ikke er dekket av garanti da de regnes som forbruksvare (og det er de jo), men når en xenonpære er oppgitt å ha en levetid på 2000-2500 timer, så burde de bytte den uten kostnad - gitt at det er pæren som er problemet, såklart.

 

Det er vel D3S-pærer Audi bruker for tiden?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva slags pærer som er brukt. I feilmeldingen står det også at det er en dipped beam. Har bare hatt bilen i 3 måneder, så det er veldig kjedelig å måtte bruke mange tusen kr på pærebytting. I de 3 månedene har jeg maks kjørt 1000km. Hvis det er tenner og ballast problem, det bør gå under garanti? Hørtes dyrt ut, hehe. 

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Å bytte xenon tar deg ikke mange minuttene å gjøre selv

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett å bytte på en audi? Lest at noen biler er det vanskelig å komme til de pærene. Hvis de nekter å ta det på garanti, så kan jeg vurdere å bytte selv. Fins det en brukerveiledning som man kan følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det er D3S-pære, så sitter tenneren på pæren, og pære+tenner er en integrert enhet.


Fant nettopp ut at Audi A4 fra 2009-> bruker D3S-pærer.

 

Fant også en guide:https://www.youtube.com/watch?v=buz-Zj0rneM

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

På f.eks Ford er det 5 år / 100.000 km på LED og Xenonpærer. 

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Vær oppmerksom du som bor i tigerstaden med mye tuneller, at bevisst sett lysbrytern din på konstantlys på eller av( kun LED) Denne av/på funksjonen med auto er ikke heldig, og hvertfall ikke når vi har et så udugelig forhandlernett som heter Møller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Du kan jo også vurdere å sjekke med Albjerk i Drammen. De har veldig bra rykte på kundebehandling, så hvis Møller er kjipe kan det være en løsning å ta en telefon dit.

 

Jeg har vært kunde der noen år og er veldig godt fornøyd.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene så langt. 5 års garanti leste jeg hos forbrukerrådet også. Godt å få det bekreftet. Siste linken viser en grå side.

 

edit: linken funka i chrome. Jeg får printe ut den der og ta med til verkstedet  B)

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Ser ut som om det er en PDF fil man kommer inn på. Ikke noe problm å åpne her :P

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Får håpe møller rydder opp i dette uten for mye om og men. Dersom de ikke skulle gjøre det er det enkelt å gjøre dette selv. Har byttet både ballast og xenon-pære på A4 selv uten problemer. Bør ikke ta mer enn 20 minutter. Men tenk deg godt om før du kjøper pærer eller ballast på møller. Originaldeler på ebay koster under 1/3 inkl moms og toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er D3S-pære, så sitter tenneren på pæren, og pære+tenner er en integrert enhet.

Fant nettopp ut at Audi A4 fra 2009-> bruker D3S-pærer.

 

Fant også en guide:https://www.youtube.com/watch?v=buz-Zj0rneM

Takk for at du tok deg tid til å sjekke. Jeg skal sjekke videoen når jeg kommer hjem igjen. Greit å få de til å ta kostnaden når det er garanti sak. De prøver å skyve fra seg ansvaret, men når man har bevis på svart og hvitt, så tror jeg de ikke vil prøve seg.

 

Kan man ta bilen til et annet godkjent verksted når det er garanti sak? Eller må man til en audi verksted? Jeg har ikke så lyst å dra til Møller hvis jeg kan slippe.

Får håpe møller rydder opp i dette uten for mye om og men. Dersom de ikke skulle gjøre det er det enkelt å gjøre dette selv. Har byttet både ballast og xenon-pære på A4 selv uten problemer. Bør ikke ta mer enn 20 minutter. Men tenk deg godt om før du kjøper pærer eller ballast på møller. Originaldeler på ebay koster under 1/3 inkl moms og toll.

Dersom de nekter, det er kanskje en sak for forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Det er det nok. Spørsmålet er bare hvor lenge du vil kjøre med en lampe... evt så får møller fikse og heller refundere det du har betalt for reprasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe, teknisk sett så kan man få en liten bot å ikke ha lysene i orden. Kjøpe en pære og bytte selv, hvis saken går gjennom så bytter jeg ødelagte pæra tilbake. Er en prinsippsak, de skal ikke slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...