Gå til innhold

kaw: Ford Mondeo mk4 Electric White Anleggsbygg 06.12-15


kaw

Recommended Posts

Dette er nybilen min, som også blir innsteget I bilpleie miljøet :)

 

Litt info om bilen:

 

Mondeo 2.0TDCi 115 Titanium

Farge: Ice White (spesiallakk Electric White)

Interiør: ALC EBONY

 

Businesspakke 2 (navi / parksensor / handsfree / cruise)

Komfortpakke (diesel / park-sens / barne-pk / solgard)

Stilpakke 1 (alu 18" / mørkt glass / takrails chrom)

Tilhengerfeste avtagbart

X-pakke (Alcantara seter / nøkkelfri / bi-xenon)

 

DSC_1105_zpszc1pjd6h.jpg

 

DSC_1106_zpsaop9h7zv.jpg

 

DSC_1107_zpshtyvuayk.jpg

 

DSC_1108_zpsvu8sax8n.jpg

 

 

Endret av kaw
  • DCN Poeng 1

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Begynn med å lese 

 

Etter å ha lest litt setter du opp en lang handleliste med produkter som kommer til å loppe kontoen din for ganske mange penger. For å bøte litt på dette registrerer du deg som VIP-medlem på DCN og sikrer deg 10 % rabatt på produktene du skal handle.

 

Så er det bare å kose seg med bilvask og polering :)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke produkter er å anbefale å bruke på denne lakken?

 

Spesielt bakfangeren min har ikke den same poppen I perlemoren som resten av bilen, denne er desverre også en del mørkere enn resten, så rettningen på sprøytingen stemmer ikke helt fra fabrikken.

 

Bilen er ikke halvgal fra før etter en runde hod forhandler, men jeg er sikker på den kan bli så utrolig mye bedre.

 

 

Det er en jungle av produkter der ute, så hva passer på hvit lakk?

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Vanskelig å si. Prøv å se om du finner noen show&shine på denne modellen, kanskje det kan gi en pekepinn. Generelt er Ford kjent for myk lakk, men det er ikke gitt. Testing av produkter og kombinasjoner er ofte det som gjelder.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg frem til at http://www.blankbil.no/products/poorboys-white-diamond-show-glaze er en kjekk polish og at http://www.blankbil.no/products/dodo-juice-diamond-white-250ml denne voksen skal være fin på myk hvit lakk. Men avhengig av hvilken side jeg leser på så det det ut til å være produkter som gjør omtrent det samme?

 

I tilegg skulle jeg jo hatt en rens av lakken, der er jeg usikker på hva som må til.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Den første fra Blankbil inneholder fillere som skjuler riper. Vaskes bort ganske fort.

Tenker du å maskinpolere eller polere for hånd? Autoglym har mye bra hvis du tenker håndemakt, men også der handler det mest om å skjule riper. Skal du fjerne riper for godt/korrigere lakken er det maskin som gjelder.

Når det gjelder voks tror jeg ikke det spiller så stor rolle om man velger en som er dedikert for hvit lakk eller ikke. Et stalltips er Fusso. Den får meget gode skussmål. Til alt overmål finnes den i egen versjon for lyse biler :) Selges hos Bilnerden.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar cheffen

Det er knapt nok en ripe å finne på hele bilen, så slik sett er jeg heldig. Handler mer om å hente opp igjen den dype hvite fargen og glansen.

Per i dag har jeg ikke maskin, men antar jeg må invistere i det i løpet av sommeren. Skulle fått meg ett kurs først så jeg veit hva jeg holder på med

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Gi kjerra en ordentlig DCN-style vask, så kan du vurdere lakktilstand nærmere etter det. Du skal slettes ikke se bort fra at forhandler har fått skjult en del defekter ved klargjøring.

En 2011-modell som har vært eiet av en gjennomsnittlig bileier har med stor sannsynlighet en del skavanker i lakken. Min 2011-Mondeo kjøpt i høst hadde i alle fall det :) Mye av det er nok kurant å rydde opp i, men en maskin er en stor fordel for å få et godt resultat uten å slite seg totalt ut.

Samtidig er det klart at oppfatningen av hva en skavanke vil være, varierer. Her inne er terskelen særdeles lav for å kalle noe en skavanke :)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge valget i seg selv må nesten kalles en skavanke på den bilen der. Irriterende stor forskjell på fargen mellom metall og plast på denne.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JosteinN

Fin bil, personlig er jeg ikke veldig glad i den hvitfargen.

Her er min i frozen white. Behandlet med SS cleaner fluid og SS Glazier. Det er produkter jeg synes fungerer godt sammen med både lakk og farge.

ef0a2b4cb95e1b1959c5c0fc7454030e.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent bil Jostein.

Jeg hadde nok heller ikke valgt den hvit fargen om igjen etter å ha blitt kjent med den. Men fikk en bil med alt utstyret jeg ville ha, til langt under listepris og da ble det ett kompromiss som det ofte blir ved bruktbil kjøp

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest opp og ned i mente er jeg egentlig bare blitt mer usikker en opplyst i forhold til bilpleie kunnskapen. Hvem skulle trodd det var enklere å forstå damer enn polering. Vell, jeg tror jeg har kommet opp med en nogenlunde fornuftig kombo.

Lakken min har svært få riper, så jeg tror ikke det er noe å hente på å bruke grove midler i denne runden. Korriger meg så gjerne.

Steg 1. Vask, følger guiden her inne, skum kanon er bestillt. Usikker på valg av såpe.

Steg 2. Clay svamp

Steg 3. Menzerna Power Finish PF2500

Steg 4. Menzerns Super Finish SF4000

Steg 5. Chemical Guys white wax

Når det kommer til puter så følger jeg det bilnerden anbefaler til Menzerna produktene?

Så gjenstår det bare å velge en grei nybegynner maskin da. Car wise DA er fristende for å holde budsjettet nede men Krauss 900w 15 er sikkert ett langt bedre valg på lang sikt. Er ikke aktuelt å bikke 2000kr for en nybegynner maskin.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JosteinN

Jeg er veldig fornøyd med menzerna sf4000 på gul rupes pute på min mondeo hvertfall.

Jeg har en Krauss 900w da jeg skal selge siden jeg har kjøpt Duetto, om du er intr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Etter å ha lest opp og ned i mente er jeg egentlig bare blitt mer usikker en opplyst i forhold til bilpleie kunnskapen. Hvem skulle trodd det var enklere å forstå damer enn polering. Vell, jeg tror jeg har kommet opp med en nogenlunde fornuftig kombo.

Lakken min har svært få riper, så jeg tror ikke det er noe å hente på å bruke grove midler i denne runden. Korriger meg så gjerne.

Steg 1. Vask, følger guiden her inne, skum kanon er bestillt. Usikker på valg av såpe.

Steg 2. Clay svamp

Steg 3. Menzerna Power Finish PF2500

Steg 4. Menzerns Super Finish SF4000

Steg 5. Chemical Guys white wax

Når det kommer til puter så følger jeg det bilnerden anbefaler til Menzerna produktene?

Så gjenstår det bare å velge en grei nybegynner maskin da. Car wise DA er fristende for å holde budsjettet nede men Krauss 900w 15 er sikkert ett langt bedre valg på lang sikt. Er ikke aktuelt å bikke 2000kr for en nybegynner maskin.

 

 

Som det meste annet består bilpleie av en god del teori, men mest praksis. Det er lett å bli forvirret når man bare leser og ikke prøver ut i praksis. Du skal se at det kommer seg etterhvert.

 

Det meste av såpe beregnet for bil funker. Det du vil ha er noe som gir god glid for svamp/mitt. Jeg bruker for tiden Poorboys super slick & suds og er veldig fornøyd med den. Andre såper jeg vet folk er fornøyd med er NXT, G-wash, Gyeon Bathe + og Maxi suds II. Hvis du tenkte på såpe til skumkanon, bruker veldig mange Autofoam fra BiltHamber. Den er Surfex-basert og rengjør godt, men skummer ikke så mye. Uansett er det ikke et mål å ha mest mulig skum, men best mulig rengjøringseffekt. Man kan alltids blande inn litt annen såpe for å få mer skum hvis det er ønskelig. Så lenge ikke skummet blir så tørt at det bare henger uten å rengjøre :)

 

Claysvamp/block har jeg aldri prøvd. Er mest fornøyd med vanlig claybar for min egen del. Claymitt har jeg prøvd, men synes ikke den tar nok sammenliknet med claybar. Før clay bør du også gå over med metallpartikkelfjerner for å fjerne flyverust osv. IronX og Korrosol er gode.

 

Når det gjelder valg av polish må du prøve deg frem. Se hva PF2500 tar først og hvordan den avslutter, så kan du vurdere om det er nødvendig med SF4000 etter det. Eventuelt om du må grovere til verks for å fjerne mer gjenstridige riper. PF2500 er ellers en god enstegs-polish, så det er meget mulig den avslutter fint nok til at bilen er klar for LSP.

 

Har ingen erfaring med voksen du nevner. Prøv å søke litt etter erfaringer her inne. Generelt er mitt inntrykk av CG til en viss grad overselger sine produkter, i alle fall når det gjelder voks. Andre må gjerne korrigere meg på dette :) Andre vokser som er gode og rimelige er Fusso (som nevnt), Natty's paste wax og Collinite #845.

 

Jeg ville ha hørt med JosteinN om Krauss-maskinen hans fremfor å gå for en Carwise-maskin. Det er en god maskin med sterk motor som gir deg bra korrigeringsevne for pengene. Du holder deg også godt under 2000,- ved å kjøpe flett ny SDA 8 eller Das6 Pro, som i praksis er samme maskiner som Krauss 900.

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått monttert tak spoiler i dag.

 

Beste farge matchen jeg har sett på en pærlemor farge noen sinne. Laaaangt bedre enn hva Ford får til selv fra fabrikk.

 

DSC_1148_zpsoe51gusk.jpg

 

DSC_1149_zpssxd4mswu.jpg

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått vasket bilen ned foam kanonen min u dag, det ble skum, men koblingen er litt for kort så får den ikke inn i spylerene skikkelig.

Litt nedtur.

  • DCN Poeng 1

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er følgende bestillt til bilen.

1 stk.GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad49,-

1 stk.Uber 100mm poleringsputerFarge - Grønn - Polering45,-

1 stk.Uber 100mm poleringsputerFarge - Gul - Rubbingpute45,-

1 stk.Poleringspakke Menzerna og Uber 140mm629,-

1 stk.Menzerna Top Inspection199,-

1 stk.Uber 100mm poleringsputerFarge - Orange - Medium polering45,-

1 stk.Uber 100mm poleringsputerFarge - Blå - Glans/Avsluttende polering45,-

10 stk.North Detailing – Microfiber Buffing Towel100,-

1 stk.North Detailing - Microfiber Drying Towel 60x90 cm89,-

1 stk.Poorboys Natty's Paste Wax215,-

1 stk.Uber 140mm poleringsputerFarge - Gul - Rubbingpute79,-

1 stk.Uber 140mm poleringsputerFarge - Blå - Glans/Avsluttende polering79,-

1 stk.Uber 140mm poleringsputerFarge - Orange - Medium polering79,-

1 stk.Uber 140mm poleringsputerFarge - Grønn - Polering79,-

Og Dodo Juice diamond white wax

North Detailing sda-8 er alt på vei.

I morgen blir det en tur innom swisswax og kjøpe Surface X, Korosol og Autofoam

Burde gå å få bilen blank nå.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Har fått vasket bilen ned foam kanonen min u dag, det ble skum, men koblingen er litt for kort så får den ikke inn i spylerene skikkelig.

Litt nedtur.

Hvilken HT har du?

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Du trenger flere pads, evt må du vaske pads ofte.  Ville ha ordnet meg med 1 tørkehåndkle til, og mere MF. Ellers er dette en kjekk start :) Velkommen inn i galskapen.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...