Gå til innhold

Skrogside båt


mathiasmic

Recommended Posts

mathiasmic

Jeg har blitt spurt om å polere skrogsiden på en båt, eieren sier den skal være rød men har blitt matt.

 

Jeg lurer på hvilke produkter jeg trenger for å gjøre jobben, eventuelt om jeg kan bruke noe av det jeg har?

 

Det jeg har er: Surfex hd, Prckbort, citrus wash and gloss, Collinite 845, Engel voks, Scholl s03+, Scholl s17+, Scoll s30+, Lilla pad til rubbing (chemical guys), Orange pad (chemical guys) og Sort finishing pad.

Endret av mathiasmic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

benzomatix

Har selv båt, og polert og vokset ferdig nå i helgen. Hvit skrog med blå (veldig falmet) stripe. Vasket med SurfexHD 20%. Brukte 3M sin 3-trins og la Fusso oppå.

Har tidliger brukt alt av maritime remedier som Biltema, Turtle, Meguiars, Hempel etc, men ikke fornøyd. Spennende nå å se hvordan dette går igjennom sommeren....

post-6005-0-53326400-1432586128_thumb.jp

post-6005-0-89954600-1432586197_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg polerte min tungt oksyderte båt med Gtechniq P1 og gul Uber/gul Scholl/lilla Scholl/gul Autoglym avhengig av hva jeg hadde igjen og tilgjengelig. Ble bra, men nå, to uker etter, ser jeg at jeg trenger en runde til for å fjerne resten av oksyderingen... må bare få vasket 30 pads først...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiffster

Surfex til vask fungerer supert. Jeg bruker Megs One step compound til å friske opp gelcoaten. Den er enkel i bruk og det er et stegs produkt. Jeg bruker lilla scholl på Flex DA. Så bruker jeg Collinite 845 som holder fint hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer kanskje med en liten avsporing her, men satser på at det går bra!

Jeg har en båt som ble lakket opp for noen år siden, og det skulle så absolutt vært polert opp igjen. Problemet er at overflata er veldig veldig ru. Det er appelsinhud x10, men jeg tror faktisk det skal være slik. Vet ikke hva som er brukt for noe, men antar det er en "båtlakk".

Om jeg polerer dette vil jeg jo ikke klare å komme ordentlig ned i "porene", eller går det bra? Det er sånn at en enkelt kjenner strukturen om en drar handa over, antagelig for å ha litt friksjon når en går der.

Jeg ga den en runde med jeg tror var bunnstoff for ett par år siden, sto vel "marine racing" på boksen, tror det kom fra Jotun. (Båten står på henger når den ikke er i bruk, og bunnstoffet er dermed mer eller mindre strøkent.)

Er det noe hensikt i å polere dette, går det i det hele tatt an? Utseendemessig er det dessverre slik at stoffet er synlig fremme i baugen så det hadde gjort seg å fått fikset litt på finishen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer kanskje med en liten avsporing her, men satser på at det går bra!

Jeg har en båt som ble lakket opp for noen år siden, og det skulle så absolutt vært polert opp igjen. Problemet er at overflata er veldig veldig ru. Det er appelsinhud x10, men jeg tror faktisk det skal være slik. Vet ikke hva som er brukt for noe, men antar det er en "båtlakk".

Om jeg polerer dette vil jeg jo ikke klare å komme ordentlig ned i "porene", eller går det bra? Det er sånn at en enkelt kjenner strukturen om en drar handa over, antagelig for å ha litt friksjon når en går der.

Jeg ga den en runde med jeg tror var bunnstoff for ett par år siden, sto vel "marine racing" på boksen, tror det kom fra Jotun. (Båten står på henger når den ikke er i bruk, og bunnstoffet er dermed mer eller mindre strøkent.)

Er det noe hensikt i å polere dette, går det i det hele tatt an? Utseendemessig er det dessverre slik at stoffet er synlig fremme i baugen så det hadde gjort seg å fått fikset litt på finishen her.

Appelsinhud bør våtslipes

Bunnstoff kan ikke poleres nei. Men siden du har racing bunnstoff så pleier den typen å vere "selvpolerende". Om det er stygt rundt vannlinja så maler du bare nytt bunnstoff der det er stygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay

Pleier ikke racing bunnstoff å være ekstremt hardt? Så det må pusses bort etter endt sessong.

Med selvpolerende kan man bare legge nytt etter endt sessong som regel, men er ofte bra å pusse det ned etter noen år, etter som det ofte kan flasse litt og tape verdifulle knop :)

 

Hadde ikke mulighet til å ta bilde av skrogsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å legge på nytt bunnstoff hvert år. Eg er på 3 sesongen på samme stoffet. Flekker bare over der som mangler etter høytrykkspyling på høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay

Det er en Shakespear 16.5 fot. Vet ikke hva modellen heter.

(0-50 på 8sekunder med 130hk..)

Aha. Har en Hurricane 470 med 90hk selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg polerte bort vannmerker på min Ibiza med Rupes Blå/Blå og brukte UHS som sluttsteg. Det ble både ripefritt og blankt. La deretter Autoglym HD som LSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasmic

Takker for alle svar! :) Jeg tror jeg skal prøve meg på Megs One step compound, scholl lilla pad og collinite 845. Med Flex DA.


Surfex til vask fungerer supert. Jeg bruker Megs One step compound til å friske opp gelcoaten. Den er enkel i bruk og det er et stegs produkt. Jeg bruker lilla scholl på Flex DA. Så bruker jeg Collinite 845 som holder fint hele sesongen.

Har du noen tips til hvor man kan få tak i Megs One step compound? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasmic

Kan se ut som Verktøy og Maskin As i Narvik, kan være forhandler :)!

Men ja, det er den ja!  :thumbup:

Får dra å sjekke i løpet av uka da, takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...