Gå til innhold

Hvordan legge Shield voks


Provenzan0

Recommended Posts

Provenzan0

Sitter å venter i spenning på ny voks fra swissvax (shield) for å bytte ut turtle waxen som holdt kanskje EN dag(LOL!), tenkte kjøre ett stegs polering før voksing men hvordan bør jeg gå frem for best heft på voksen?

 

Holder det etter polering å gå over med autofoam eller surfex etc bare å spyle av + tørk? Ser noen "dyp renser" med alle slags mulig mongo produkter men ser liksom ikke hva som skal være forskjellen på diverse "vanlige" vaskemidler kontra dyprensende pre wax produkter.... eller er jeg helt på tur?  :lol:

 

 

Og hvordan går jeg frem når jeg skal legge swissvaxen? Sirkulerende bevegelser? rette bevegelser? legge tynt på hele bilen og vente hvor lenge osv? herde? ....er litt blank her.... :o

Endret av Provenzan0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortenn200

Sitter å venter i spenning på ny voks fra swissvax (shield) for å bytte ut turtle waxen som holdt kanskje EN dag(LOL!), tenkte kjøre ett stegs polering før voksing men hvordan bør jeg gå frem for best heft på voksen?

 

Holder det etter polering å gå over med autofoam eller surfex etc bare å spyle av + tørk? Ser noen "dyp renser" med alle slags mulig mongo produkter men ser liksom ikke hva som skal være forskjellen på diverse "vanlige" vaskemidler kontra dyprensende pre wax produkter.... eller er jeg helt på tur?  :lol:

 

 

Og hvordan går jeg frem når jeg skal legge swissvaxen? Sirkulerende bevegelser? rette bevegelser? legge tynt på hele bilen og vente hvor lenge osv? herde? ....er litt blank her.... :o

 

jeg pleier og gå over med surfex å spyle av etterpå bare for og ta oljene/polishrester etter du har kjørt korrigering. i mine øyne er det unødvendig og gjøre noe mer før du legger voks på.

 

husk, det er lett og "sløse" med voks da du ikke trenger mye på, altså du legger i tynne lag.

Jeg legger alltid voksen i rette linjer, men det er et evig diskusjonstema. 

min begrunnelse er at OM det skulle være noe dritt å du skulle få det i applikatoren og deretter går med sirkulære bevegelser vil du risikere og få noen stygge merker.. Men gjør sånn som du føler det best  :)

 

jeg lar Voksen haze i 1 time før jeg buffer av. Skal du ha flere lag pleier jeg ha en herdetid på 12 timer. Shield er veldig lett og jobbe med  ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken polishbruker du? Om du bruker scholl,menzerna, rupes osv går det som regel greit å legge shield rett på. Tynnere lag med voks, jo bedre :) shield skal vel ligge å haze (herde) i 15-20 min. Rette eller sirkulær påføring velger du selv, har ingenting å si for holdbarheten :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provenzan0

Bruker rupes og menzerna..

 

Vet ikke om andre vokser er sånn men når jeg la turtle wax, så tok jeg å duppa applikatoren i kanna, å så begynner jeg å fordele tynt på lakken å da blir det noen områder man ser det ligger voks å andre steder hvor jeg HAR gått over med applikatoren hvor det ser ut som det ikke har lagt seg noe voks i det hele tatt å da blir jeg litt sånn at jeg ender opp med å ta på for mye produkt i forsøk på å unngå heligdager..... å det gjør det så vanskelig for da har jeg plutselig for mye produkt på allover. Vet ikke om noen forstår meg her men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er haze og herde forskjellige ting.

Haze er tiden produktetligger på lakken før buffing.

Herde er tiden etter produktet er buffet.

Hazetid står på boksen og er 5-10min ca mener jeg.

Sirkulært eller rette linjer er smak og behag.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortenn200

Hvilken polishbruker du? Om du bruker scholl,menzerna, rupes osv går det som regel greit å legge shield rett på. Tynnere lag med voks, jo bedre :) shield skal vel ligge å haze (herde) i 15-20 min. Rette eller sirkulær påføring velger du selv, har ingenting å si for holdbarheten :)

Ja swissvax sier 15-20min, men etter en test her på forumet ble det vel konkludert med best holdbarhet ved hazetid i 1 time? Rett meg om jeg tar feil [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provenzan0

Okey, men etter legging, riktig hazing og buffing hvilke faktorer avgjør god herding?

 

Herding vil det si generelt at bilen må stå urørt i en 20c graders garasje i ett døgn, som utgjør ett resultat som gir bedre heft/levetid på voksen? Hva hvis jeg vokser på en varm solfylt sommer dag INNE i skyggen i garasjen å så setter bilen ut i sola etter buffing f.ex?

Endret av Provenzan0
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

Med de fleste vokser pleier jeg å jobbe meg rundt hele bilen, legge fra meg boksen og så begynne å buffe med en gang. Buffer da panelene i samme rekkefølge som jeg påførte.

 

Pleier ikke å bry meg om herdetid på voks, og har aldri fått problemer på grunn av det. Om jeg hadde fått en mnd eller to ekstra kan godt hende, men det vet jeg ikke. Pleier å legge voks litt oftere enn jeg må uansett. Kjedelig med slapp beading :)

Endret av Simenhbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

La shield på ene kjerra igår, uten noe prewax oljer. DCN nedvask, sjekket over at det ikke trengte noen strafferunde, la så shield, buffet etter 12 minutter.  Første gang jeg tester Shield uten noen form for prewax oljer. Så får vi se hvor lenge det holder (eller hvor lenge jeg gidder å vente til jeg gjør noe med lakken)

 

La Utopia på en annen bil på samme måte for å teste for 3 ukers tide siden. Virker som bare blir bedre og bedre foreløpig..

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...