Gå til innhold

Hvilken DA poleringsmasking?


kermit

Recommended Posts

Dette blir første gangen jeg tar i en poleringsmaskin.

Er det veldig stor forskjell på CarWise DA og Rupes LHR 21ES - bortsett fra prisen? :lol:

 

Kan jeg sette på en 15 bakplate på Rupes 21? Mener jeg har lest dette et sted.

 

Har en Audi A5, så ønsker kun det beste til denne bilen!

 

Evt. andre gode maskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Kjenner ikke maskinen du linker til (CarWise). Rupes er dyrt, men det er meget gode maskiner med høy kvalitet. De selges også i kit med produkter, puter, MF osv dette trekker opp prisen litt og gjør det urettferdig å sammen ligne med kun maskin fra et annet merke. 

 

I det siste kommer det fler og fler kopier av Rupes som også er et godt alternativ. Kan anbefale North Detailing maskinene til Bilnerden. Gode maskiner som er efetive og mye for pengene. Disse ligner de store maskinene til Rupes. 

 

Vil du ha en enda billigere maskin som også er god så kan jeg anbefale DAS6-p. Litt mindre utkast enn de større maskinene, men den har stor motor så den er likevel effektiv. SDA-8 er ganske lik DAS6-p.

 

 

Jeg har kun testet 1 maskin fra Rupes og det er Duetto. Godt stikkord for denne maskinen er komfort. Den er utrulig stabil å kjøre og vibrerer tilnærmet ingenting iforhold til mange andre DA maskiner.

 

 

Legger ved en link til en test jeg har laget der jeg tester Duetto, PDA-15 og DAS6-p side om side. 

 

 

 

Hvis du ser på de aller billigste maskinene på markedet så må du huske på det at i mange tilfeller får du det du betaler for. Tenker da på de maskinene som du får for under 1000 lappen. DAS6-p er den billigste maskinen jeg har testet som også er en god maskin. Vær obs på at denne maskinen kan være litt "røff" med putene dine hvis du kjører hardt og lenge på en pute. Dette gjelder DA maskiner generelt, men de fleste som opplever dette har brukt denne maskinen. 

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veeeldig fornøyd med Rupes Duetto'n min :-) Bruker bare den nå. Har en roterende, Flex DA, Krauss DA, men Duetto med riktig teknikk og deres polisher fungerer på alt fra myk lakk til keramisk Mercedes-lakk. Blir ikke sliten med Duetto heller da den gjør jobben uten press kontra de andre jeg har.

Skal kjøpe en Mini av Concours også, greit å ha til dørkarmer og smådetaljer. Veldig fornøyd med servicen deres, anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg er veeeldig fornøyd med Rupes Duetto'n min :-) Bruker bare den nå. Har en roterende, Flex DA, Krauss DA, men Duetto med riktig teknikk og deres polisher fungerer på alt fra myk lakk til keramisk Mercedes-lakk. Blir ikke sliten med Duetto heller da den gjør jobben uten press kontra de andre jeg har.

Skal kjøpe en Mini av Concours også, greit å ha til dørkarmer og smådetaljer. Veldig fornøyd med servicen deres, anbefales på det sterkeste!

 

Er veldig fornøyd med Duetto selv som sagt pga. den er så god å stabil å kjøre. 

 

Det skal sies at du kommer ikke til overalt med Duetto da den ikke takler kurver så godt. Når jeg tok 240 brukte jeg Duetto mye, men f.eks på bagasjelokket mitt opp mot bakrute måtte jeg bruke roterende og spotpad da Duetto "stoppet" når jeg kantet med den. 

 

Det er sikkert mulig å komme i mål på slike steder med bare Duetto, men jeg synes det er verdt å nevne for en som er ute etter 1 maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

immortell

Har en carwise og en flex DA. Begynte med carwise og bar forsåvidt fornøyd, men den har litt stor bakplate og den er vanskelig å skifte. Det betyr at du må helst ha 18cm pads for å ikke risikere at bakplaten slår i bilen. Det igjen gjør at trange plasser blir veldig vanskelig.

Ja, carwise er rimeligere, men flex'en (som forsåvidt kan sammenliknes litt med rupes) er mer effektiv.

Jeg ville gått for en bedre maskina enn carwise med en gang, så kjøper du deg ikke frustrasjon med bakplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse variabler her!

Men 2 grove, 2 medium og 2 fine puter til å begynne med kanskje for å teste ut polering?

Brukes uber pads, blir det da 2 gule, 2 oransje og 2 grønne.

Det selges og ofte 3 pack med småe poleringsflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle puter passer til alt, det kommer an på dimensjonen på bakplata.

 

Jeg har carwise DA og pda-15.

Kjøpte mindre bakplate til carwisen en måned før jeg fikk pda-15, men på vårpoleringa ble det kun brukt pda-15.

Pda-15 kom også med en mindre bakplate, så jeg byttet rett over til denne pga putene jeg bruker ikke er så store (før jeg skjønte at puter skulle ha større dimensjon enn bakplate)

 

Har ikke så mange trange steder på superben og maskina var stabil å kjøre uten så mye vibrasjon som på carwise.

Beholder carwise pga standardfeste for bakplate, så interiørbørste og evnt fremtidig enda mindre bakplate passer.

 

Pda-21 hadde ikke kommet når jeg kjøpte så jeg slapp å ta stilling til det, og jeg har ikke mye å korrigere på egen bil.

Skulle jeg i dag vært uten maskin burde jeg kanskje gått for sda-8 og pda-21, eller kun rupes duetto. Har ingen erfaringer med duetto, men folk virker å være svært fornøyde og man gjøre det enkelt med 1 produsent av polish pads og maskin.

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper denne http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=675

 

Hvilke puter og div. utstyr trenger jeg da?

Den maskinen er i alle fall en meget god allrounder til den prisen. Kjøper du puter i 150mm passer disse fint, Evt 130-150. Hos samme butikk får du pakke med menzerna polish og uber puter. Så kan du kjøpe med en ekstra av hver av de putene(kanskje 2 ekstra på de grovere gul og oransje).

Så trenger du strengt tatt bare en del mikrofiber, like greit å kjøpe en 10 pack med en gang. Denne er god http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=646

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg bruker lett 30 kluter på en bil innvendig og utvendig.

 

2-3 til motorrom og eksos (går ofte i bosset avhengig hvor jævlige de blir), 2-3 kluter for polering pr panel, 2-3 kluter til buffing av voks, 3-4 kluter til interiør, 3-4 kluter for glass, 1-2 for bagasjerom og enda flere hvis jeg begynner å løfte på interiørdeksler og seter...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt her. Hvilken bakplate med mindre størrelse passer til Carwise-maskinen?

 

Har denne maskinen og har brukt den på to biler. Forøvrig helt ok til en nybegynner som meg, men irriterer meg at hastighetsjusteringen befinner seg på bakre ende av maskinen og at ledningen er altfor kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt her. Hvilken bakplate med mindre størrelse passer til Carwise-maskinen?

 

Har denne maskinen og har brukt den på to biler. Forøvrig helt ok til en nybegynner som meg, men irriterer meg at hastighetsjusteringen befinner seg på bakre ende av maskinen og at ledningen er altfor kort.

 

I utgangspunktet alt av DA-bakplater som bruker standardgjenger 5/16, f.eks

https://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=934&search=bakplate

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_14&products_id=272

 

Førstnevnte har jeg montert på og snurra litt rundt, men ikke polert med. Den fra nerden har jeg fortsatt i plastposen, den bare ramlet med i en handlekurv en gang jeg ville ha litt stash :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet alt av DA-bakplater som bruker standardgjenger 5/16, f.eks

https://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=934&search=bakplate

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_14&products_id=272

 

Førstnevnte har jeg montert på og snurra litt rundt, men ikke polert med. Den fra nerden har jeg fortsatt i plastposen, den bare ramlet med i en handlekurv en gang jeg ville ha litt stash :P

 

Ok. Synes å huske jeg leste en plass at det er andre gjenger på denne maskinen. Får slenge med en sann plate og noen puter på neste bestilling  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Synes å huske jeg leste en plass at det er andre gjenger på denne maskinen. Får slenge med en sann plate og noen puter på neste bestilling  :)

Står vel at det er 6/16 gjenger eller noe sånt tøys i manualen, men jeg opplevde ikke at det lugget noe når jeg skrudde i. Mulig det er en håpløst dårlig referanse til at det er 6" bakplate.

Har ikke filla peil på hvilket nettsted jeg gravde frem, men etter sånn 5 timers søk fant jeg noen svenske forum som ga meg tipset om at det var standardgjenger. Carwise selges vist på mekonomen i sverige, og en del andre steder.

Grunnen til at jeg søkte så lenge var at jeg fant det usannsynlig at de hadde laget egne gjenger om de ikke satset på et ettermarked med egne bakplater, og bilxtra hadde ingenting.

 

At jeg kan bytte bakplate på maskina er vel eneste grunnen til at maskina fortsatt befinner seg i garasjen.

 

 

Måtte bare ta et nytt søk nå, og voila! se nederst her:

https://bilpleiekongen.no/produkt/carwise-da-poleringsmaskin-150-mm/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg også sliter med valg av poleringsmaskin. Har i dag en Carwise 750W DA maskin med 8mm utkast. Jeg har brukt den endel og blir forsåvidt fornøyd med resultatet, men synes det tar usannsynlig lang tid å fjerne selv ganske lette riper i lakken. Bruker flere timer på et panel før det blir skikkelig strøkent. Jeg kan jo ikke fortsette å bruke så lang tid for å få et godt resultat.

Vet mange anbefaler Rupes, men det er jo dyre maskiner. Dessuten vet jeg ikke hvilken av Rupes sine maskiner som jeg bør velge...Men hvis jeg f.eks. går for North Detailing maskinen som nevnt her i tråden (8 eller 15), er den betraktelig bedre enn den jeg har?

 

Dessuten skulle jeg hatt en maskin der bakplate kan skiftes til en mindre plate for å komme bedre til på mindre områder og i kurver etc. Vil helst slippe å ha både en mini, medium og stor maskin, men heller en god allrounder som jeg kan bytte bakplate på.

 

Fikk prøve en Flex maskin med tvungen rotasjon for en tid siden, den tok heftig men var litt «voldsom» å håndtere. Har også prøvd en Flex med batteri som var mer sivilisert, men den tok ikke like bra... så ikke helt lett dette.

 

Har to tyske biler med hard klarlakk, begge sorte, men de er nye og ganske så pene. Likevel er det noen riper å ta tak i. Er ellers å betrakte som nybegynner i faget.

Har brukt Scholl sine produkter til nå, S2,S3gold,s30 og Rupes puter (blå og gul).

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jonia skrev:

Jeg også sliter med valg av poleringsmaskin. Har i dag en Carwise 750W DA maskin med 8mm utkast. Jeg har brukt den endel og blir forsåvidt fornøyd med resultatet, men synes det tar usannsynlig lang tid å fjerne selv ganske lette riper i lakken. Bruker flere timer på et panel før det blir skikkelig strøkent. Jeg kan jo ikke fortsette å bruke så lang tid for å få et godt resultat.

Vet mange anbefaler Rupes, men det er jo dyre maskiner. Dessuten vet jeg ikke hvilken av Rupes sine maskiner som jeg bør velge...Men hvis jeg f.eks. går for North Detailing maskinen som nevnt her i tråden (8 eller 15), er den betraktelig bedre enn den jeg har?

 

Dessuten skulle jeg hatt en maskin der bakplate kan skiftes til en mindre plate for å komme bedre til på mindre områder og i kurver etc. Vil helst slippe å ha både en mini, medium og stor maskin, men heller en god allrounder som jeg kan bytte bakplate på.

 

Fikk prøve en Flex maskin med tvungen rotasjon for en tid siden, den tok heftig men var litt «voldsom» å håndtere. Har også prøvd en Flex med batteri som var mer sivilisert, men den tok ikke like bra... så ikke helt lett dette.

 

Har to tyske biler med hard klarlakk, begge sorte, men de er nye og ganske så pene. Likevel er det noen riper å ta tak i. Er ellers å betrakte som nybegynner i faget.

Har brukt Scholl sine produkter til nå, S2,S3gold,s30 og Rupes puter (blå og gul).

 

Hva tror dere?

Har en Kestrell Das pro 15 som eg kan selge om du vil prøve en bedre maskin. Kan sammenlignes med Rupes lhr 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...