Sekse

Nybygg/planlegging av 50 kvm garasje!

59 innlegg i emnet

Nå ser det ut til at jeg endelig får egen garasje. Den blir på 50 kvm da det er det som er øvre grense i området.

Best å ha garasjen kvadratisk? 7x7m? Eller bør den være litt mer avlang?

Planen er en ferdig Igland-garasje med enkelport.

Har foreløpig ikke noe mer info fordi jeg ikke har fått hele tilbudet med spesifikasjoner på hus og garasje av utbygger enda.

Har lyst på sakseløft nedfelt i gulv. Tips til rimelig leverandør/erfaringer?

Hvor mye takhøyde/porthøyde er å foretrekke? Mistenker en standard Iglandgarasje er bittelitt lav.

På forhånd takk!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avlang garasje og jeg synes det er mye bedre med kvadratisk. Blir ikke mye plass på siden av bilen når garasjen er avlang. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville hatt 8x6. Deilig å ha en meter til skap, hyller o.l i fremkant

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill!

Sitter og ser litt på ulike løsninger ja, kan godt hende det er forhold på tomten som gjør at den må bli kvadratisk men det får jeg se på.

Planen er å ha en bil lagret det, dvs parkert helt opptil veggen og ha bra med plass å jobbe på den andre bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ligger du dårlig an uansett

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 kvm er trangt for 2 biler hvis du også skal jobbe med en bil. Hvis du likevel ikke har noe val så synes jeg forslaget til polishduden her på 8x6 høres mest fornuftig ut. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 kvm er trangt for 2 biler hvis du også skal jobbe med en bil. Hvis du likevel ikke har noe val så synes jeg forslaget til polishduden her på 8x6 høres mest fornuftig ut. 

Ja, det er ikke ideelt men grenser for hva man får i et byggefelt :)

Uansett, begge bilene er jo kjørbare så er det større prosjekt som skal iverksettes kan en kjøres ut :)

Som en kollega sier " Æ har 45 kvm garasje, det e 45 før lite!!" :P

Endret av Sekse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en garasje på 7,5 x 7,5. Å jeg angrer på at jeg ikke tok den lengre. Pga plassen forran å bak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en garasje på 7,5 x 7,5. Å jeg angrer på at jeg ikke tok den lengre. Pga plassen forran å bak.

Den blir uansett større enn det jeg har mulighet til :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uhm, kommer det ikke nye regler hvert øyeblikk som gir deg mulighet for 70 m2 utbygging? 1. juni eller 1.juli skal den regelen komme. En kompis snakket noe i at han skulle vente på det for å bygge større garasje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uhm, kommer det ikke nye regler hvert øyeblikk som gir deg mulighet for 70 m2 utbygging? 1. juni eller 1.juli skal den regelen komme. En kompis snakket noe i at han skulle vente på det for å bygge større garasje.

Det skal sjekkes ut! 

Noen som har mer info om dette?

Garasjen skal bygges i Lier kommune om det har noe å si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

max 50

http://www.dinside.no/931485/1-juli-2015-kommer-de-nye-byggereglene

Det skal sjekkes ut! 

Noen som har mer info om dette?

Garasjen skal bygges i Lier kommune om det har noe å si.

Blir det Lier nå? du sa Røyken sist :) Hvor i Lier?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

max 50

http://www.dinside.no/931485/1-juli-2015-kommer-de-nye-byggereglene

Blir det Lier nå? du sa Røyken sist :) Hvor i Lier?

Ja, det var 50 kvm jeg også trodde var grensa. Greit det stemmer da.

Det vi høyst sannsynlig lander på nå ligger i Lier. Har sett på hus og tomter i alt fra Drammen, Lier, Røyken, Asker og Bærum :P

Kan ta nøyaktig plassering på PM

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville bygget garasjen 8m bred og 6m lang om du har mulighet til det. Det blir litt trangt foran og bak, men det kan være greit å ha mulighet til å slippe å gå forbi bilene hver gang du skal til arbeidsbenken, hente plenklipperen o.l.

Jeg ville også montert inn dobbelport først som sist.

Fra 1. juli har man lov til å bygge garasje opptil 50kvm uten å søke, men man må likevel følge de reglene som er satt av kommune og stat.

Man har "alltid" hatt lov til å bygge så stor garasje man vil, men skal man over 70kvm kan man ikke være ansvarlig søker selv. I tillegg må man til med brannisolering og slikt om den skal stå nærmere andre bygg (f.eks. ditt eget hus) enn åtte meter. Det kan også være verdt å nevne at kommunene ofte har en maksgrense på 50kvm, så da er man like langt.

Endret av awt
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg en garasje på ~40m² - 5,7m*6,8m. Overraska over hvor anvendelig den er. Har innredning foran bilene og plass til arbeid selv om begge står inne. Skulle selvfølgelig ønske den var større, men vakke jeg som bygde den :) lider ihvertfall ikke.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min garasje er ca 7 meter lang og 5,5 meter bred.

Den er egentlig for smal for to biler, og det er ganske utfordrende å jobbe på siden av bilene.

Den ene bilen brukes lite, så den står helt inntil veggen. Men alikevel er det trangt.

Skulle jeg hatt garasje for å jobbe i, og med to biler, spesielt hvis jeg hadde sakseløfter, ville jeg nok valgt 7x7 meter.

Skulle jeg hatt garasje for lagring av bil og ting og tang, ville jeg nok valgt 6,2 meter bred og 8 meter lang.

I mine øyne ville det beste vært en 8 meter bred og 6,2 meter lang garasje, rett og slett fordi man da får lagret tre biler i garasjen.

Nå vet ikke jeg helt hva reglene til de forskjellige stedene er, men å sette opp to stk garasjer på 50m2 må da være en ideel løsning?

Ja takk begge deler B)

Endret av magne
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen som jeg ser det med 8 lang og 6 bred er at man kan jobbe fritt rundt bilen uten å måtte flytte på ting osv osv

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode argumenter for garasje som er både kvadratisk og avlang :)

Tipper det blir en kvadratisk slik det ser ut nå. 

50 kvm må holde i denne omgang uansett. Tipper jeg skal klare å utnytte de kvm så godt som mulig. Liker orden og garasjen som jeg og far ordnet i sammen er vel et bevis på det : http://www.detailersclub.no/forum/topic/23889-volvo-garasjen-til-far/

Det er planlagt enkelport.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen formeninger om høyde på port og innvendig takhøyde?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive