Gå til innhold

Bølger i lakk etter polering?


Clevion

Recommended Posts

Hei.

Ettersom jeg er ny, og ikke får det som jeg vil ha, søker jeg litt råd og tips. Kjøpte for noen uker siden Scholl sin nye poleringsmaskin sammen med Scholl S3+ Gold, S30+ og S20en for testing av hvilken som egnet seg best, men har ikke kommet fram til noenting da det ikke gikk helt som planlagt.

Bilen ble blank og fin i seg selv, veldig fornøyd sånn sett, det er minimalt med riper, kun på bagasjelokk og passasjerdør bak som jeg må kjøre en ekstra runde på, men, jeg får bølger i lakk "bildet", har sett flere her inne som før lakken helt blank, som et speilbilde. Mulig jeg har hatt på for lite press under rubbinga og selve poleringa? Bilen min er en BMW E60 med Spacegray Metallic, vet ikke om denne er noe vanskeligere enn andre biler? Tok en svart Audi A4 idag og den ble veldig bra, og Swissvax Shield ble lagt på, for en enkel og bra voks!

Her er et bilde av hvordan det ser ut, et 50/50 bilde.

Tips og råd tas imot med stor takk!

post-6636-0-66166900-1432415861_thumb.jp

Endret av Clevion

Nå: BMW E60 525d 09'

 

X: Mazda 626 97', BMW E39 520iA 01', BMW E36 318i 91'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det du ser på er kjent som appelsinskallstruktur i lakken. Det kommer under lakkering og skyldes en hel rekke forskjellige faktorer.

 

Den eneste måten å bli kvitt dem på er å våtslipe hele bilen, noe som er usannsynlig mye jobb og høyst sannsynlig vesentlig mer jobb enn de fleste gidder ta på seg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette kun gjelder førerdør og døra bak, da de er omlakkerte etter skade, resten av lakken skal være fra fabrikk, og det skal vel ikke være noe problem med å lakken speilbilde blank mtp lakken er fra fabrikk?

Nå: BMW E60 525d 09'

 

X: Mazda 626 97', BMW E39 520iA 01', BMW E36 318i 91'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "appelsin" struktur selv om det er fabrikk lakk. Om det var det du tenkte på`?

 

Ja det var det. Så våtsliping er eneste veien å gå for å faktisk få speilbilde i lakken? Isåfall kan jeg vel bare legge fra meg tanke på så blank bil, ettersom jeg ikke har peiling på våtsliping, og jeg har lite lyst til å bruke flere titalls tusener for å få lakken slik.

Nå: BMW E60 525d 09'

 

X: Mazda 626 97', BMW E39 520iA 01', BMW E36 318i 91'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får det bare være som det er. Bilen er uansett blank og fin å se på ivertfall. Kanskje de blir våtsliping ettervært, har jo en eldre bil her ute som skal skrotes om ikke så lenge, kan jo evnt øve meg på den :)

Nå: BMW E60 525d 09'

 

X: Mazda 626 97', BMW E39 520iA 01', BMW E36 318i 91'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser på er kjent som appelsinskallstruktur i lakken. Det kommer under lakkering og skyldes en hel rekke forskjellige faktorer.

 

Den eneste måten å bli kvitt dem på er å våtslipe hele bilen, noe som er usannsynlig mye jobb og høyst sannsynlig vesentlig mer jobb enn de fleste gidder ta på seg.

Ikke si sånt da, våtsliping er jo på «to do» lista mi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får det bare være som det er. Bilen er uansett blank og fin å se på ivertfall. Kanskje de blir våtsliping ettervært, har jo en eldre bil her ute som skal skrotes om ikke så lenge, kan jo evnt øve meg på den :)

Enig at du bør øve våtsliping på en annen bil først. Det kan fort gå galt og da er det ingen vei tilbake. Synd om dette skal skje på go´-bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
 

Ikke si sånt da, våtsliping er jo på «to do» lista mi!  :)

 

 

Det er på "to do listen" min også, men jeg har testet litt våtslip med P2000 og kommet frem til at dette er en veldig lang vei å gå med denne korningen. Må nok gå grovere til verks med grovere korning og flere steg med sliping for å komme i mål. 

 

Skal man utføre en slik jobb så tror jeg man må regne med 3 sifferet antall timer med sliping og korrigering. 


Enig at du bør øve våtsliping på en annen bil først. Det kan fort gå galt og da er det ingen vei tilbake. Synd om dette skal skje på go´-bilen. 

 

Selve slipingen er ikke så vanskelig, men utfordringen ligger i å faktisk jobbe lenge nok slik at strukturen forsvinner. Dette tar lang tid så her gjelder det å være tolmodig og å sette av mye tid. 

 

En annen utfordring er å korrigere bort alle ripene etter slipingen. Det hender det også blir noen grovere riper ved sliping som det er fort gjort å over se etter at de er fyllt med olje fra produktet som brukes. Finn frem wipedown, godt lys og eventuelt briller. 

 

Man må også passe på kanter når det slipes. Det anbefales ikke å slipe helt ut til enden av et panel eller over/nærme en "knekk".

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt inn 1500, 2000, 3000. Regner med at oppoleringa bør gå greit da (?) Tenker litt sånn, «meldt dårlig vær i helga? Da tar vi et panel eller to» :) Par år så er jeg ferdig tenker jeg ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at det blir appelsinstruktur i lakken? skyldes det "dårlig arbeid" eller lite lakk? Det går vel ann å lakkere og få et helt flatt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hva er det som gjør at det blir appelsinstruktur i lakken? skyldes det "dårlig arbeid" eller lite lakk? Det går vel ann å lakkere og få et helt flatt resultat?

 

Som sagt er det mange forhold som spiller inn:

 

- Temperatur

- Blandingsforhold mellom tynner/lakk

- Hastighet

- Lakkmengde som kommer ut av sprøyten (for lite og for mye skjemmer alt, som det heter)

- Retning lakken sprayes i (skrått kontra vinkelrett på panelet)

- Teknikk

 

Se også: http://www.drbeasleys.com/blog/2012/09/06/whats-the-deal-with-orange-peel/

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste meg opp til at appelsinskall strukturen kommer av at det ikke mellomslipes mellom vært klarlakk-lag, og det Christer sier over.

Nå: BMW E60 525d 09'

 

X: Mazda 626 97', BMW E39 520iA 01', BMW E36 318i 91'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det går alltså ut på at det er dårlig arbeid fra lakkverkstedet.

Er dette noe man kan klage på og kreve jobb gjort igjen om man får appelsin-struktur etter en lakkeringsjobb hos et proft firma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnere og tynnere lakk. Lavere utgifter. Nye biler har mye værre appelsinstruktur enn eldre. Min mazda 6 2011 er helt jævlig. Veldig tett struktur også, som gjør speilbiltet matt. Blir ikke blank på samme måte som eldre biler jeg har hatt.

Hadde verkstedene lakkert uten appelsinstruktur hadde de fått klager på at lakken er ulik resten av bilen.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Så det går alltså ut på at det er dårlig arbeid fra lakkverkstedet.

Er dette noe man kan klage på og kreve jobb gjort igjen om man får appelsin-struktur etter en lakkeringsjobb hos et proft firma?

 

Ikke nødvendigvis dårlig arbeid, men som Mighty er inne på forsøker de så langt det lar seg gjøre å matche utseendet på lakken på resten av bilen også.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...