• 0
Clevion

Bølger i lakk etter polering?

Spørsmål

Hei.

Ettersom jeg er ny, og ikke får det som jeg vil ha, søker jeg litt råd og tips. Kjøpte for noen uker siden Scholl sin nye poleringsmaskin sammen med Scholl S3+ Gold, S30+ og S20en for testing av hvilken som egnet seg best, men har ikke kommet fram til noenting da det ikke gikk helt som planlagt.

Bilen ble blank og fin i seg selv, veldig fornøyd sånn sett, det er minimalt med riper, kun på bagasjelokk og passasjerdør bak som jeg må kjøre en ekstra runde på, men, jeg får bølger i lakk "bildet", har sett flere her inne som før lakken helt blank, som et speilbilde. Mulig jeg har hatt på for lite press under rubbinga og selve poleringa? Bilen min er en BMW E60 med Spacegray Metallic, vet ikke om denne er noe vanskeligere enn andre biler? Tok en svart Audi A4 idag og den ble veldig bra, og Swissvax Shield ble lagt på, for en enkel og bra voks!

Her er et bilde av hvordan det ser ut, et 50/50 bilde.

Tips og råd tas imot med stor takk!

post-6636-0-66166900-1432415861_thumb.jp

Endret av Clevion
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

  • 0

Er nok bare riktig lys og vinkel som skiller bildet ditt fra "speilbildene" :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det du ser på er kjent som appelsinskallstruktur i lakken. Det kommer under lakkering og skyldes en hel rekke forskjellige faktorer.

 

Den eneste måten å bli kvitt dem på er å våtslipe hele bilen, noe som er usannsynlig mye jobb og høyst sannsynlig vesentlig mer jobb enn de fleste gidder ta på seg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Mulig dette kun gjelder førerdør og døra bak, da de er omlakkerte etter skade, resten av lakken skal være fra fabrikk, og det skal vel ikke være noe problem med å lakken speilbilde blank mtp lakken er fra fabrikk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er "appelsin" struktur selv om det er fabrikk lakk. Om det var det du tenkte på`?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er "appelsin" struktur selv om det er fabrikk lakk. Om det var det du tenkte på`?

 

Ja det var det. Så våtsliping er eneste veien å gå for å faktisk få speilbilde i lakken? Isåfall kan jeg vel bare legge fra meg tanke på så blank bil, ettersom jeg ikke har peiling på våtsliping, og jeg har lite lyst til å bruke flere titalls tusener for å få lakken slik.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Våtsliping er tingen om du bokstavelig talt skal skal ha det speilblankt ja ;)

 

illustration.gif

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Da får det bare være som det er. Bilen er uansett blank og fin å se på ivertfall. Kanskje de blir våtsliping ettervært, har jo en eldre bil her ute som skal skrotes om ikke så lenge, kan jo evnt øve meg på den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det du ser på er kjent som appelsinskallstruktur i lakken. Det kommer under lakkering og skyldes en hel rekke forskjellige faktorer.

 

Den eneste måten å bli kvitt dem på er å våtslipe hele bilen, noe som er usannsynlig mye jobb og høyst sannsynlig vesentlig mer jobb enn de fleste gidder ta på seg.

Ikke si sånt da, våtsliping er jo på «to do» lista mi! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Da får det bare være som det er. Bilen er uansett blank og fin å se på ivertfall. Kanskje de blir våtsliping ettervært, har jo en eldre bil her ute som skal skrotes om ikke så lenge, kan jo evnt øve meg på den :)

Enig at du bør øve våtsliping på en annen bil først. Det kan fort gå galt og da er det ingen vei tilbake. Synd om dette skal skje på go´-bilen. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
 

Ikke si sånt da, våtsliping er jo på «to do» lista mi!  :)

 

 

Det er på "to do listen" min også, men jeg har testet litt våtslip med P2000 og kommet frem til at dette er en veldig lang vei å gå med denne korningen. Må nok gå grovere til verks med grovere korning og flere steg med sliping for å komme i mål. 

 

Skal man utføre en slik jobb så tror jeg man må regne med 3 sifferet antall timer med sliping og korrigering. 


Enig at du bør øve våtsliping på en annen bil først. Det kan fort gå galt og da er det ingen vei tilbake. Synd om dette skal skje på go´-bilen. 

 

Selve slipingen er ikke så vanskelig, men utfordringen ligger i å faktisk jobbe lenge nok slik at strukturen forsvinner. Dette tar lang tid så her gjelder det å være tolmodig og å sette av mye tid. 

 

En annen utfordring er å korrigere bort alle ripene etter slipingen. Det hender det også blir noen grovere riper ved sliping som det er fort gjort å over se etter at de er fyllt med olje fra produktet som brukes. Finn frem wipedown, godt lys og eventuelt briller. 

 

Man må også passe på kanter når det slipes. Det anbefales ikke å slipe helt ut til enden av et panel eller over/nærme en "knekk".

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg har kjøpt inn 1500, 2000, 3000. Regner med at oppoleringa bør gå greit da (?) Tenker litt sånn, «meldt dårlig vær i helga? Da tar vi et panel eller to» :) Par år så er jeg ferdig tenker jeg ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva er det som gjør at det blir appelsinstruktur i lakken? skyldes det "dårlig arbeid" eller lite lakk? Det går vel ann å lakkere og få et helt flatt resultat?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Delvis lakkteknologi. Strukturen kan sjule defekter i lakken (fargelaget) blandt annet. Det er ikke alle bilen som bør våtslipes for å få vekk all struktur, resultatet kan bli veldig dårlig. Har jeg lest :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hva er det som gjør at det blir appelsinstruktur i lakken? skyldes det "dårlig arbeid" eller lite lakk? Det går vel ann å lakkere og få et helt flatt resultat?

 

Som sagt er det mange forhold som spiller inn:

 

- Temperatur

- Blandingsforhold mellom tynner/lakk

- Hastighet

- Lakkmengde som kommer ut av sprøyten (for lite og for mye skjemmer alt, som det heter)

- Retning lakken sprayes i (skrått kontra vinkelrett på panelet)

- Teknikk

 

Se også: http://www.drbeasleys.com/blog/2012/09/06/whats-the-deal-with-orange-peel/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Leste meg opp til at appelsinskall strukturen kommer av at det ikke mellomslipes mellom vært klarlakk-lag, og det Christer sier over.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det spiller ingen rolle om det slipes mellom farge og klar, siden det er toppsjiktet i klarlakken som gir appelsinstrukturen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Så det går alltså ut på at det er dårlig arbeid fra lakkverkstedet.

Er dette noe man kan klage på og kreve jobb gjort igjen om man får appelsin-struktur etter en lakkeringsjobb hos et proft firma?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tynnere og tynnere lakk. Lavere utgifter. Nye biler har mye værre appelsinstruktur enn eldre. Min mazda 6 2011 er helt jævlig. Veldig tett struktur også, som gjør speilbiltet matt. Blir ikke blank på samme måte som eldre biler jeg har hatt.

Hadde verkstedene lakkert uten appelsinstruktur hadde de fått klager på at lakken er ulik resten av bilen.

Endret av Mighty
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Så det går alltså ut på at det er dårlig arbeid fra lakkverkstedet.

Er dette noe man kan klage på og kreve jobb gjort igjen om man får appelsin-struktur etter en lakkeringsjobb hos et proft firma?

 

Ikke nødvendigvis dårlig arbeid, men som Mighty er inne på forsøker de så langt det lar seg gjøre å matche utseendet på lakken på resten av bilen også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tok en heilt ny Audi Q3 2014 den å hadde mye appelsin struktur såg ej

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive