dk81 0 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 (endret) Hei folkens! Har lenge 'klødd' etter å teste litt detailing, og svei nylig av 9000,- på alt mulig utstyr for å komme igang. Havnet på 'Nybegynner Poleringspakke Krauss 900W S8 PRO Scholl' pakken til scandicshine.no med Scholl S3 Gold og S17. "Fulgte boka" etter mange gode guider her, både vask og polering. Har en sort Audi a3 fra 2005 som riktignok bare har stått i garasjer både hjemme og på jobb, men dessverre ikke fått noe som helst "kjærlighet" ift. lakken. Polert kanskje 1-2 ganger i levetiden.. i tillegg til mye juling (Oslo... mange bulker både her og der + 1 skikkelig dyp nøkkelstripe på førerdøren). Brukte derfor etter en grundig vask mye tid på rubbing, hvor blå scholl spiderpads, MF pads og andre "grove" puter fikk kjørt seg grundig flere runder for å skrelle ned lakken noen lag.. deretter en runde S17 med fine puter (scholl, hexlogic og uber) Resultatet ble jo veldig bra! Fikk selvfølgelig ikke vekk alle de verste skadene, men de ser jo vesentlig mye bedre ut og mye er nesten usynlig med mindre man vet de er der. MEN... etter sikkert 30++ klønete nybegynner arbeidstimer, var det endelig tid for en sealer. Det ble Jetseal fra CG som ble lagt på etter en grundig IPA wipedown. Stod i minst 20-30 minutter før de siste rene MF klutene gikk på en siste runde. Så stod bilen parkert i garasje 50+ timer over en langhelg for å "binde" seg skikkelig. Mandagen kom, og bilen måtte ut av hulen og i møkkaværet vi har hatt i Stavanger for tiden. Bilen beader vann som aldri før- men, etter 2 dager ser dere resultatet av regnet i vedlagt bilde. Bilen er her tør altså, og jeg har dratt fingeren langs lakken. Er dette normalt etter bare 2 dager med regn, eller har jeg gjort noe galt? Etter en uke med møkkavær har jeg nå langt ifra den reneste bilen på jobb lenger... føles bittert etter så mye innsats! Endret 23 Mai, 2015 av dk81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 (endret) Regn som beader, mye støv og pollen i lufta om dagen, mulig i kombinasjon med at voksen har svetta litt og blitt litt ekstra sticky (?) og så tørker alt og du får herlige waterspots som her. En vask og alt bør være bra igjen Og ikke dra fingeren langs lakken, det er dødsstraff for sånt her inne Endret 23 Mai, 2015 av bsa 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Du må vaske oftere :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dk81 0 Skrevet 23 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 (endret) Vaske oftere?! Annenhver dag altså?! Får prøve meg på en snill runde vask med CG citrus+bøtte og mitt.. så får jeg ta lag2 med Jetseal og få kjøpt inn en SV voks jeg kan legge over.. får håpe ting holder lenger enn 2 dager da Men er det noen som har kontakt med værgudene? 3'de uken med nonstop regn foran oss.. Endret 23 Mai, 2015 av dk81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Bilen holder seg ikke automatisk ren i ei uke pga den har blitt polert og vokset..du må fortsatt vaske den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shiznit 81 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Bilen blir like skitten uansett hva du behandler den med. Den blir bare enklere å vaske Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 23 Mai, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Bilen blir like skitten uansett hva du behandler den med. Den blir bare enklere å vaske Den blir langt ifra like skitten. Det er helt feil Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dk81 0 Skrevet 23 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Den blir langt ifra like skitten. Det er helt feil Nettopp? Trodde at sealer og evt. voks skulle gi en viss beskyttelseshinne hvor skitt/møkk sleit med å feste seg? Det som overrasket meg mest var at dette så jo ut som tørkede vanndråper? Trodde lakken skulle tåle mer enn to dager med regn før den så såpass ut. Mange nyere biler i garasjen på jobb som ser mye renere ut.. og kan garantere deg at disse ikke vaskes 1 gang i uken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 23 Mai, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Bilen din ser ut til å ha vært støvete, regn har kommet og det har tørket. Slik blir min svarte bil når det regner nå i pllensesongen også. Men hva angår mengde skitt som faktisk setter seg i en lakk som er coatet eller lagt sealer på er ganske mye mindre. Så på en X5 som David hadde tilbake her et par uker etter behandling for å ta interiør også. Ganske gøy å se hvor ille det er for møkk å feste seg. Nå skal jeg ikke si noe om jetseal da jeg har null erfaring med den. Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordlands 12 Skrevet 23 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Jeg tror støvet som faller på bilen i kombinasjon med vann som beader vises tydeligere fordi det tørker inn i dråpeform, selv om det trolig er mindre støv igjen på bilen enn om vannet ikke beadet. Det vil også vises tydeligere etter polering fordi fargen under er jevnere/mørkere/dypere, dvs. din bil ser ikke nødvendigvis skitten ut fordi den er så veldig skitten, men fordi den er ren og blank under skitten som er der Jeg ville forresten prøvd å bare spyle av bilen etter et lag tynn Surfex eller skum, en vanlig reklame for diverse forseglinger er jo nettopp at man kun trenger å spyle av for å få en ren bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 23 Mai, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Mai, 2015 Jetseal er vel død etter 50 timer i friluft og etpar dager med regn... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 24 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 24 Mai, 2015 Får prøve meg på en snill runde vask med CG citrus+bøtte og mitt.. så får jeg ta lag2 med Jetseal og få kjøpt inn en SV voks jeg kan legge over.. får håpe ting holder lenger enn 2 dager da Legg 1 lag med swissvax og dropp jetseal, jeg vil tørre påstå at du får like god eller bedre holdbarhet ved å kun gjøre 1 påføring med sveitservoksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dk81 0 Skrevet 26 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2015 (endret) Takk for tips så langt! Nå har bilen vært utsatt for en god runde vask med slange, bøtte+shampoo+mitt og spyl. Flott resultat etter jeg tørket med MF. Men! for testens skyld kjørte jeg på igjen med rent vann uten å tørke av med MF, og da fikk jeg veldig tydlige dråper som hadde tørket inn 15min senere. Er dette normalt? Trodde sealer/voks skulle forhindre slikt Og er CG Jetseal så dårlig altså? Trodde det skulle være gode greier etter å ha lest litt her og står anbefalt under "på produktjakt" tråden.. Endret 26 Mai, 2015 av dk81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 26 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2015 Waterspots får du uansett hvilken voks du bruker. Det er derfor du alltid skal tørke bilen etter vask. Jetseal er billig og enkel i bruk, men i vårt klima har den begrenset holdbarhet. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 26 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2015 Veldig kalkholdig vann vil også lage sånne flekker. De mest utsatte kjører filter for å spyle av bilen helt til slutt med «destillert» vann. Sealer/voks gjør generelt at vannet renner lettere av, men det vil også føre til beading og da skjer dette. De vil også forhindre at det «brenner seg fast» like ille som det ville gjort uten noe form for beskyttelse på. Da bør nok noen rydde litt i den tråden er den gammel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin S 2 059 Skrevet 26 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2015 Jetseal er vel død etter 50 timer i friluft og etpar dager med regn... Det stemmer bra hehe. Har lagt den på 3-4 biler for et par år siden før jeg ga den opp å det lengste jeg fikk Jetseal til å vare var 3uker. Skal du ha forsegling er foreksempel Master sealant enda lettere å legge å lå på bilen min 1år før jeg ville teste noe nytt. Siter Swissvax Certified Detailer NAD - Nanolex approved detailer Certified Bigfoot System Specialist DCN Approved detailer Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1) soon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 26 Mai, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2015 "På produktjakt"-posten er vel også gammel og forferdelig utdatert etterhvert også... burde røsket litt i den og oppdatert med gjeldende "standarder" for enkelte ting. 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.