torgeirb

S&S BMW F11 520d 2011mod

30 innlegg i emnet

Da var det tid for en BMW som har stått parkert inne i en maskinvaskehall sine første 3 år. Den har nå fått ny eier, og han var ikke fornøyd med finishen. Skulle derfor prøve å hjelpe ham litt med den.

Slik så den ut ved ankomst.

DSC01953_zpsz8lyela3.jpg

DSC01954_zpszwh9krbk.jpg

DSC01955_zps3ct09sln.jpg

DSC01956_zpsykm7jph5.jpg

DSC01957_zps4mwrlutn.jpg

DSC01958_zpsuqgftw76.jpg

DSC01959_zps2x1dcfwd.jpg

DSC01960_zps5hmcazf6.jpg

DSC01961_zpsdpvnem4d.jpg

DSC01963_zpsndlocrzb.jpg

DSC01964_zps0nycryvg.jpg

DSC01965_zpspfmcoqzd.jpg

DSC01966_zpsnms0ikl5.jpg

DSC01967_zps0ow9yms5.jpg

DSC01968_zps9rcufrpd.jpg

DSC01969_zpsqya3uvj4.jpg

DSC01970_zpsxjlzplzv.jpg

 

Gikk igang med en standard DCN vask.
Rim 7 ble først lagt på felger og fikk 10 min virketid.

DSC01971_zpsfgbevalo.jpg

Prickbort på tørr lakk kom rett etter og fikk ca 8 min virketid.

DSC01972_zpsimpy1imn.jpg

DSC01973_zpslqqmp2yb.jpg

DSC01976_zpsm6d5b3ft.jpg

Lakk fikk så surfex HD 1/10 mens jeg vasket felger/dekk med CG bodywash & wax og et utvalg av børster.

DSC01975_zps3cmlihwf.jpg

Etter hjulvask ble hele bilen toppet med foam også her fra CG

DSC01977_zps0t8j5yue.jpg

DSC01978_zpsgjxqhfvd.jpg

DSC01979_zpsyaegdi4x.jpg

Gikk så over alle vanskelige plasser med detailerkost.

DSC01980_zpsaoszlpi6.jpg

DSC01983_zpshq1feuhh.jpg

Den ble så grundig avspylt, bottom to top, og Iron S ble lagt på lakk/felger.

DSC01984_zpsvteabqt6.jpg

Den fant noe, men ikke mye. Den ble så avspylt igjen før jeg skummet bilen på nytt med tykkest mulig skum. Håndvask med 2bm stod for tur og bruker da skummet for ekstra smøring.

DSC01985_zpsmyxpehdi.jpg

Etter ble den rygget inn i garasjen for tørk. Til det bruker jeg Mirakledryer fra CG og Aeolus Monster.

DSC01988_zpslfvvsefm.jpg

DSC01990_zpsnqigbmrn.jpg

 

Her ser dere hvordan Aeolus Monster får ut vann bak f.eks lister.

Vaskestripene en vaskehall legger igjen vises også godt.

DSC01991_zpsdejlz6jg.jpg

Så til lakkmålinger.

Panser

DSC01992_zpsz2nqq1du.jpg

Førerdør

DSC01993_zpsxhfigigu.jpg

Venstre dør bak

DSC01994_zpsdizxxh9y.jpg

Venstre bakskjerm

DSC01995_zpstkcykjmf.jpg

Bakluke

DSC01996_zpsbnfovp5k.jpg

Tak

DSC01997_zpsg17jjyba.jpg

Da var det bare å ta frem "lakkløyndetektorene".

DSC01998_zpsnixlypll.jpg

De viste fram det eier hadde beskrevet og ca 10 ganger mer ;D Legg merke til alle prikkene.

DSC01999_zpspttnfszj.jpg

DSC02000_zps6ghnc2te.jpg

DSC02002_zpsgjwxkd54.jpg

DSC02003_zpszbrw61qk.jpg

DSC02005_zpsa3dpe1lw.jpg

DSC02006_zpsfueud9ks.jpg

DSC02007_zpsexm8dexs.jpg

DSC02008_zpsbzj4liwr.jpg

DSC02009_zpsolf9ly8t.jpg

DSC02011_zpsb9hr97pl.jpg

DSC02012_zps9umakabq.jpg

DSC02013_zps6a6iigoj.jpg

DSC02014_zpshcejo51l.jpg

DSC02015_zpsrn42fpoz.jpg

DSC02016_zpsd8dbi7vi.jpg

DSC02017_zpsjc6n8rly.jpg

Som dere ser var det mye å ta tak i. Om så dette ikke var nok hadde bilen tydelig blitt kjørt over noen nymalte hvitstriper langs veien. Dette resulterte i hvite lakkprikker over stor sett hele bilen. Det vises godt på bildene under og over.

DSC02020_zpsm4j0kff6.jpg

DSC02021_zpsyptigvzm.jpg

DSC02022_zps54f6zlsn.jpg

For å ta lakkprikkene før jeg startet ble det brukt clayblock og denne gang med lite smøring. Dette lagde mye "maring" i lakken, men fikk vekk prikkene. Sporene som clayblocken la igjen var heller ingen problem å rydde opp i..

DSC02062_zpsfd6cxyxt.jpg



Så over til combotesting. Her ble eneste utvei lilla scholl med menzerna FG400 som første, andre og noen plasser tredje steg :P Har etter denne bilen bestemt meg for å kjøpe meg Flex  PE 14-2 150, for å gjøre slike grove jobber lettere i fremtiden.  :)

FG 400 fikk etter hvert bort sporene av vaskemaskin, men la også igjen en haze som senere ble korrigert med orange scholl pute og menzerna SF4000.

DSC02023_zpszxph8yzp.jpg

Her ser dere stor forskjell på FG400 og SF4000. FG 400 avslutter bedre en bilde viser grunnet problemer med fokus, men er stor forskjell på dem uansett. Hologram på siste bilde er bare oljer da jeg ikke hadde tatt whipedown.

DSC02024_zpsykgpngom.jpg

DSC02031_zpspffxaldb.jpg

Så til noen 50/50. Her kun etter FG 400 steg så siste finish kommer på ferdigbildene. Noen av ripene på spesielt bakfanger var for dype til å gjøre noe med. Noe bedre ble det iallefall.

DSC02037_zpsdfmb2gbr.jpg

DSC02056_zpszqozhqvd.jpg

DSC02068_zpsrvaq96dc.jpg

DSC02076_zpsgvhfyqpt.jpg

DSC02079_zps7odrpqss.jpg

DSC02085_zpsaj6uxcvi.jpg

Ble mye jobb her så flere bilder tok jeg meg ikke tid til. Resultatet ble likevel bra.

DSC02078_zpsvxd7jvqo.jpg

Etter bilen var ferdig korrigert ble den kjørt ut for surfex vask og motor skulle også få en shine.
Sola glimtet også til og fikk noen fine bilder. Vi får nøye oss med dem siden den var borte når bilen var ferdig.

DSC02090_zpsjvvb9j0k.jpg

DSC02091_zpslo1n4gpm.jpg

DSC02092_zpsdannsk19.jpg

DSC02093_zps7nrmx2p5.jpg

Så til motorvask.

DSC02094_zpspjxfudjz.jpg

Dynket med surfex hd 1/10

DSC02100_zpsqzcfkabw.jpg

10 min senere ble den toppet med foam og børstevasket.

DSC02101_zpsgs4r2vmn.jpg

Lakken fikk så en skånsom vask med lammeullshanske og 2bm.

DSC02103_zpstv98kvgq.jpg

Atter en gang rygget inn til tørk med samme tørkemetode.

DSC02104_zps5wlwp7xl.jpg

DSC02105_zpskvx9bjop.jpg

DSC02106_zpsthaxfsqc.jpg

Eksos ble polert opp med cone fra ebay.

DSC02107_zpsrxo21nmk.jpg

DSC02108_zps94dt3lnq.jpg

DSC02111_zpsbtbvlwho.jpg

Så til LSP. Denne gang også fusso.

DSC02124_zps91qhf72x.jpg

Ferdigbildene. Denne gangen uten sol <_<

DSC02144_zpsbnuqgmdk.jpg

DSC02145_zpskqpmrmr4.jpg

DSC02146_zpshogmyhbs.jpg

DSC02148_zpslwgmvf0e.jpg

DSC02149_zpsiiozt5r1.jpg

DSC02150_zpsblpx6nmf.jpg

DSC02151_zpsgirgubp0.jpg



DSC02117_zpss9uxw5kw.jpg

DSC02118_zpssxjfp8gp.jpg

DSC02119_zpsn5m6cifd.jpg

DSC02120_zpsn8fci9yp.jpg

DSC02121_zpsrbehzudp.jpg

DSC02122_zps22ruhhux.jpg


Takk for denne gang B)

Endret av torgeirb
52

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble blankt! Flott jobb på en flott bil☺

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott Jobb:-) Inspirasjon til å sette igang med min egen av samme type. Ang motorvask, har gjort lignende som du gjorde men ikke skumlagt. Er det noe som du dekker til av elektronikk på den der eller bare å kjøre på? Har ikke dekket til når eg har tatt min, men høre hva andre gjør:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og fin s&s. Cred! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig bra, dette ble speilblankt! :)

Utrolig stor forskjell på finish til FG400 og SF4000! Lurer på hvordan PF2500 ville avsluttet i forhold til de to andre.

Hva var tidsbruket? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, god start for ny eier :)

 

Hva brukte du som LSP i motorrom og på dekk? Bilen skriiiiiker etter andre felger  :blink:

 

Den garasjen din  :wub:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb;)

 

Dette ble blankt! Flott jobb på en flott bil☺

 

Ser bra ut :-)

 

Flott jobb og fin s&s. Cred! :)

 Tusen takk:D

 

Flott Jobb:-) Inspirasjon til å sette igang med min egen av samme type. Ang motorvask, har gjort lignende som du gjorde men ikke skumlagt. Er det noe som du dekker til av elektronikk på den der eller bare å kjøre på? Har ikke dekket til når eg har tatt min, men høre hva andre gjør:-)

Tusen takk :D

Har ikke dekket til noe. Fyrte bare på. 

 

Skikkelig bra, dette ble speilblankt! :)

Utrolig stor forskjell på finish til FG400 og SF4000! Lurer på hvordan PF2500 ville avsluttet i forhold til de to andre.

Hva var tidsbruket? :)

Takk for det. Har ikke PF2500 så det må andre svare på. Lakken er ganske hard så den ville nok avsluttet fint den å. 

Når det kommer til tidsforbruk kom det seg på 25 timer. Mye på grunn av veldig hard lakk.

 

Flott jobb, god start for ny eier :)

 

Hva brukte du som LSP i motorrom og på dekk? Bilen skriiiiiker etter andre felger  :blink:

 

Den garasjen din  :wub:

Takk for det :D

LSP på dekk å i motorrom er Chemical Guys Vintage Shine dressing. Gir en fin og mat finish som jeg liker.

Endret av torgeirb
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, misunner deg garasjen din! Grundig arbeid! ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne S&S likte jeg veldig godt. Gode bilder som viser utgangspunkt, fremdrift og resultat. Og finishen ble virkelig pen. Meget bra jobb! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne S&S likte jeg veldig godt. Gode bilder som viser utgangspunkt, fremdrift og resultat. Og finishen ble virkelig pen. Meget bra jobb! :thumbup:

X2

Flott redningsaksjon!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, misunner deg garasjen din! Grundig arbeid! ;-)

Tusen takk for det. Blir lite med S&S framover da jeg holder på med uteområdet hjemme. Noe av det som står på planen er stein istede for grus utenfor garasjen.

 

Denne S&S likte jeg veldig godt. Gode bilder som viser utgangspunkt, fremdrift og resultat. Og finishen ble virkelig pen. Meget bra jobb! :thumbup:

 

X2

Flott redningsaksjon!

Tusen takk for det. Prøver å lage gode bilder så det blir litt underholdning for dere å se på. Setter også pris på ris så vel som ros da jeg selv lærer mye av å se på dere andre.  :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt mørkredd når jeg ser hvordan den bilen så ut før du hjalp den opp igjen. var bare 3år, men du verden hvor dårlig stell den må ha fått.

Ble utrolig fint resultat på denne. Kan jeg spørre hvilken maskin du brukte?

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt mørkredd når jeg ser hvordan den bilen så ut før du hjalp den opp igjen. var bare 3år, men du verden hvor dårlig stell den må ha fått.

Ble utrolig fint resultat på denne. Kan jeg spørre hvilken maskin du brukte?

Ja det kan du si. Ser for meg at det er en blanding av maskinvask og skumbørste på møkkete lakk. Maskina jeg har er North Detailing PDA 15. Har også en krauss med 3" bakplate som jeg bruker på mindre overflater.

Endret av torgeirb
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det kan du si. Ser for meg at det er en blanding av maskinvask og skumbørste på møkkete lakk. Maskina jeg har er North Detailing PDA 15. Har også en krauss med 3" bakplate som jeg bruker på mindre overflater.

fornøyd med disse maskinen? har das6-pro selv, men vurder PDA15. har også roterende, men den behersker jeg ikke enda :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med den. Den bråker kanskje litt mye, men jeg bruker hørselsvern uansett. Neste maskin jeg skal kjøpe blir Flex XC 3401. Da får man en mellomting av roterende og DA.

Endret av torgeirb
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekent! :D Dette fikset du med glans! :thumbs:  Cred! 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne S&S likte jeg veldig godt. Gode bilder som viser utgangspunkt, fremdrift og resultat. Og finishen ble virkelig pen. Meget bra jobb! :thumbup:

X3! Meget bra resultat. Kom akkurat inn fra jobb ( på egen bil) med samme maskiner og polish som deg. Dessverre en del mer holos her... (Ford smørmyk lakk). Link til de lyktene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyktene ja, er de bedre enn 500w halogen til jobben? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive