KristianLomeland

Enkeltmannsforetak som sommerjobb?

34 innlegg i emnet

Hei.

Grunnet nedetider i oljeindustrien fikk jeg dessverre ingen sommerjobb som er relatert til mine studier, og jeg kunne derfor tenke meg å bedrive sommeren med bilpleie. 
Jeg har utført litt arbeid tidligere på helgebasis. 

Det jeg lurer på er om jeg bør opprette et enkeltmannsforetak på dette? Jeg kommer til å bedrive bilpleie aktivt i 2mnd, og selvsagt fortsette gjennom året med noen jobber i helgene. Jeg ser jo for meg at det å bryte beløpsgrensen på 50k blir vanskelig, men at jeg kanskje kan komme nærme. 

Har lest tritt her inne og sett at man kan drive med dette på såkalt hobbybasis, men at en av kravene er at man ikke har som formål å tjene penger på dette. -jeg har jo et mål om å få inn noen kroner, så jeg kan ha litt ekstra inn i det siste studieåret. Føler dermed det blir feil å kalle det hobby.

Og om jeg nå blir anbefalt å starte ENK;

Er det bare slik at jeg oppretter det via Altinn, setter meg under beløpsgrensen, registrerer meg kun i Enhetsregisteret og fyller ut nødvendig informasjon?

Enda en ting, er jeg mva-pliktig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke beløpsgrense på hobbyvirksomhet, men du kan kun ta 6000 pr person pr år. Momsgrensen er på 50000, og du skal ikke kreve moms så lenge det er hobby. Starter du enk, så er det mva fra og med jobben som gjør at du bikker 50k.

Jeg mener det er helt unødvendig å starte et enk for det du beskriver og det er ingen ting i veien med å tjene penger på hobby. Hvis du dog velger enk, er opprettelsen gjort på 5 min på altinn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker jo sånn sett at det ikke er noen store ulemper med å opprette et ENK. Det vil jo ikke koste meg noe å ha et foretak, jeg vil kunne skrive av utgifter til produkter relatert til bilpleie, jeg vil kunne reklamere (ikke at dette er planen, men det er mulig), og jeg vil vel sånn sett ikke merke noe forskjell i utgifter så lenge jeg ikke bikker 50k. I tillegg har jeg mulighet for å bli leid inn hos bilforhandler for klargjøringsjobber. Dette ville vel ikke vært noe mulighet om jeg ikke har ENK.

Eller er det slik at jeg kan ta opptil 6000 pr jobb, med totalbeløp inntil 50000 og slippe å skatte av det? -om jeg driver det som hobbyvirksomhet? Jeg er ikke helt komfortabel med det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke grensen 60K nå på hobbyvirksomhet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen er skatt.

Det er som sagt ikke noen grense for hobbyinntekt, så du kan og ha omsetning over 50k. Og ja du kan ta 6000 skattefritt pr kunde.

Forstår ikke hvorfor du skulle være ukomfortabel med å følge myndighetenes regler.. Men for all del, du må gjerne bidra mer en nødvendig til statskassa :)

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen er skatt.

Det er som sagt ikke noen grense for hobbyinntekt, så du kan og ha omsetning over 50k. Og ja du kan ta 6000 skattefritt pr kunde.

Forstår ikke hvorfor du skulle være ukomfortabel med å følge myndighetenes regler.. Men for all del, du må gjerne bidra mer en nødvendig til statskassa :)

Fordi det er en gråsone. Det vil jo medføre at man innen detailing kan jobbe seg opp en kapital uten å skatte av det. Når jeg går inn med intensjon om å tjene noen kroner, så føles det riktig å skatte av det. Om du sitter på 50-60000 netto og kaller det hobbyvirksomhet, så mener jeg det er svart arbeid.

Jeg kan ikke tro at ingen hever et øyebryn om du melder inn en inntekt på 60000 i året, som du ikke skal skatte av. Men jeg vet ikke, har jo ingen erfaring med det.

Men i et ENK, skatter man da av første krone uansett? Eller er det som når man er i normal sommerjobb og benytter seg av frikort så lenge man ikke har total inntekt over 49900? (usikker på beløpet, men dere forstår).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også lenge vurdert å opprette meg et ENK. Men da jobbene mine sjeldent er priset mer enn 6000,- (Vanligvis 4-5k) føler jeg det er litt bortkastet. Det er jo et par biler i måneden det er snakk om her bare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det er en gråsone. Det vil jo medføre at man innen detailing kan jobbe seg opp en kapital uten å skatte av det. Når jeg går inn med intensjon om å tjene noen kroner, så føles det riktig å skatte av det. Om du sitter på 50-60000 netto og kaller det hobbyvirksomhet, så mener jeg det er svart arbeid.

Jeg kan ikke tro at ingen hever et øyebryn om du melder inn en inntekt på 60000 i året, som du ikke skal skatte av. Men jeg vet ikke, har jo ingen erfaring med det.

Men i et ENK, skatter man da av første krone uansett? Eller er det som når man er i normal sommerjobb og benytter seg av frikort så lenge man ikke har total inntekt over 49900? (usikker på beløpet, men dere forstår).

Du ser selv. Jeg finner det litt humoristisk at du syns det er betenkelig å tjene noe kroner uten å skatte av det og nevner frikort i neste setning. Det er en grunn til at dette er mulig og lovlig, det er ikke svart eller grått.

Statens intensjon er å hjelpe deg å gå fra hobby til bedrift. Men for at hobby skal kunne kvalifisere som næringsvirksomhet må det gi overskudd over tid. Din tidshorisont var kort og du studerer et annet yrke, ergo hobby :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man oppretter et enkeltmannsforetak, vil man da kunne bedrive ENK virksomhet som hobby? Tror ikke skattevesenet vil si ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må vel også ta stilling til det faktum at garasjen hjemme ikke vil bli godkjent som næringsbygg. Dvs at du med et ENK må finne deg et egnet lokale i tillegg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen er skatt.

Agree! :) Staten Norge får nok skatte- og avgiftsinntekter som det er, så det er da bare å kjøre på med bilpleie på hobbybasis som du ønsker. Bare å følge grensene for hva som er skattefritt og så er det gull i lomma.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser selv. Jeg finner det litt humoristisk at du syns det er betenkelig å tjene noe kroner uten å skatte av det og nevner frikort i neste setning. Det er en grunn til at dette er mulig og lovlig, det er ikke svart eller grått.

Statens intensjon er å hjelpe deg å gå fra hobby til bedrift. Men for at hobby skal kunne kvalifisere som næringsvirksomhet må det gi overskudd over tid. Din tidshorisont var kort og du studerer et annet yrke, ergo hobby :)

Så flott at jeg morer deg.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tenker kun på hvor grensene går. Det du sier er jo at så lenge jeg polerer biler, og skulle tjene gode summer på dette, så er det helt greit å slippe skatt fordi jeg kaller det hobby?

Kan en som liker å snekre gå igang rundt om å gjøre arbeid skattefritt så lenge betalingen holdes under 6000kr? Om dette er tilfellet, så er jo dette noe alle med en eller annen ferdighet burde nyte godt av.

I mitt tilfelle stemmer kanskje dette med at jeg har et såpass kort tidsrom med særlig inntekt. Men jevnt over, hvor går grensen når det gjelder "overskudd over tid"?

Jeg er ikke noe mer glad i å betale penger til staten enn noen andre, men jeg er heller ikke glad i å drive uryddig business som er på grensa. Om det er noe som er søppel, er det folk som unngår skatt, og jeg vil nødig være en av dem som snylter på noenting.

Og som nevnt i siste post; "...bare å følge grensene for hva som er skattefritt..." Er denne grensen kun at man ikke kan ta betalt mer enn 6000 pr person. Ferdig? Det ble jo skrevet over at man med trygghet kan omsette for mer enn 50k i året uten skatt. Jeg skjønner ikke hvorfor en som bedriver hobby kan tjene over 50k skattefritt, når en som jobber i en hvilken som helst bedrift ikke kan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at lønnen for småjobber i private hjem skal kunne være skattefri, må disse forutsetningene være tilstede.

Arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen

Utbetalt lønn kan ikke utgjøre mer enn 6.000 kroner i året per person

Du betaler som privatperson

Den som utfører jobben kan ikke ha firma i samme bransje

http://mobil.oa.no/Disse_jobbene_er_det_lov___kj_pe__svart_-5-35-86425.html

Mener dette gir svaret for att det er unødvendig med ENK

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for at det skal være en hobby, kan det ikke være et arbeid som er det samme som jobben din. Dvs, en snekker kan ikke snekkre for naboen, da dette er hans yrke og ikke en hobby. Men han kan klippe plenen til naboen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om man tar to jobber i måneden, til 6000kr stk, kan man tjene 144 000kr i året uten å betale skatt, fordi man da kaller det en "hobby"? Kall det hva man vil, men jeg kaller det å snyte på skatten om det dreier seg om sånne summer.

Det står i tillegg at: "Den ansatte må ikke ha for mange jobber, hvis det blir stort omfang av flere småjobber for arbeidstakeren, kan det bli ansett som næringsdrivende, og alt vil være skattepliktig for den ansatte. Det er ingen fast grense når dette skjer." Lurer på hvem som skal fatte vedtak om noen har hatt for mange kunder, når det ikke er satt noen grense?

Dette betyr i praksis at jeg som er installatør, men ikke har eget firma, kan ta mange oppdrag innen 6000kr grensen. Private slipper unna registreringsparagrafen i FEK også. Da er det vel bare å velge og vrake blandt småjobber på finn.

Jeg er litt skeptisk til at grensen er så høy for "småjobber". En maks sum i året burde vert satt for å unngå for mye "svarte" jobber som blir tatt fra de som har firma. Grensen for antall kunder burde også vert satt, for slik det er nå har man jo ikke peiling på når man har hatt for mange kunder og kan bli skattet for alt man har tjent.

Det siste problemet er helt fraværende om man oppretter enkeltmannsforetak, og dersom man vet at man kommer under 50k grensen er jo det greit. Forutsatt at man får lov å drive dette foretaket fra egen garasjen da.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grensen er jo på 60 000 kroner

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg gjerne ha en kilde på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor dette står? Eneste kilden jeg har på dette emnet er denne avisen, som innimellom skriver feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

post-7344-0-42971700-1432366371_thumb.pn

Slik har det blitt nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive