Gå til innhold

Voks over lakkforsegler?


joakim82

Recommended Posts

Har det noe for seg å legge voks over lakkforsegler? Har bestilt Gyeon Mohs, og bør jeg legge noe over denne? Bør det legges før den herder eller må jeg vente til etter den er herdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Egentlig ikke. Kun i varme fuktige strøk har det en hensikt. Det følger med cure i pakka som er en type sprayvoks/forsegler som du legger på topp :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

blir vel litt smør på flesk, pluss at lakkforseglingen som han tenker på her "MOHS" er en coating, og det står spesifikt at alle paneler må oljes ned /wipedown for å få en ren overflate fri for oljer slik at coatingen får heft i lakken. En voks vil da påvirke dette med å fungere som en "olje" og da forhindre at forseglingen/coatingen binder seg til lakken om jeg har forstått dette riktig.

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanke mye denna karen.. men trur det er Voks og så Lakkforsegling. Men etter hva jeg har lest og skjønt..så kan man godt legge flere lag med voks og ditto lakkforsegling. Correct me if im wrong :D

Alltid forsegling før voks da det vi kaller forsegling eller sealer er et syntetisk produkt som trives best rett på lakken mens voks er i allefall delvis organisk. Om det faktisk er mulig å legge voks i flere lag er noe vi har kranglet om i mange år uten å komme til noen konklusjon. De fleste mener at flere lag handler om dekning framfor at det faktisk blir et tykkere lag på lakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

Å legge to lag er vel like mye for å være sikker på å dekke alt. Ikke så mye for holdbarheten sin skyld.

Vær nøye med 1 lag, så er det mer enn godt nok! [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.ok-så du mener at det ikke er noe poeng å legge 2 lag med EGP? Kanskje det holder lengre?

 

Det vil jo ikkje legge seg som en "hinne" over lakken, det vil fylla alle små porer og groper, lage en helt slett overflate.

2 lag er som regel for å forsikre seg at det ikkje blir helligdager.

 

Coating kan legges i flere lag, da det blir som en hinne utpå lakken. Coating har også oftes målbar tykkelse, typisk 0,5 - 2 my.

Coating er ofte målt i hardhet på Mohs skala og skal være mer ripebestandig og ha lengre holdbarhet, men også mer jobb enn voks og enkelte forseglinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasNordvoll

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

S&S

S&S #6 MB E-Klasse #5 Volvo V70 #4 VW E-Up! #3 Audi A6 Avant #2 Honda Civic

Kjører nå: 03 Vectra C GTS

                15´VW E-Up!

                99´ Mercedes Benz CLK 230K

Gyeon Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mohs på nybiln for en 2 ukers tid siden. Polert den først for så å gå 2 runder med prep per panel så 2 lag mohs. Å når mohs hadde fått stått sitt døgn så la jeg cure over det igjen å jeg har ikke vært noe plaget med waterspots heller :)

 

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasNordvoll

Men nå er denne tråden om voks. voks oppå lakkforsegling.

 

men da er du vel enig i at det ikkje trengs voks oppå Mohs

Helt enig! Tenkte først tanken om å voks store flate paneler som panser/tak men ser at det holder i massevis med cure :)

S&S

S&S #6 MB E-Klasse #5 Volvo V70 #4 VW E-Up! #3 Audi A6 Avant #2 Honda Civic

Kjører nå: 03 Vectra C GTS

                15´VW E-Up!

                99´ Mercedes Benz CLK 230K

Gyeon Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Endret av Popeye
punktsetting

2007 VW Passat 4motion Highline

2016 Audi A3 E-tron

 

VCDS/vagcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, trogha skrev:

Det blir vel vanskelig å si om det påvirker holdbarheten til forseglingen hvis alle felgene fikk samme behandling, da har du jo ingenting å sammenligne det med.

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

2007 VW Passat 4motion Highline

2016 Audi A3 E-tron

 

VCDS/vagcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Popeye skrev:

Det blir i forhold til fjoråret, da de fikk samme behandling minus autobahn på topp :)

Tanken er god, men som en slags test blir det dessverre ekstremt upålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.11.2016 - 23.48, Popeye skrev:

Litt sånn halvveis offtopic her når, men når jeg preppa sommerfelgene til audin for vinteren så polerte jeg de, wipedown med monopol og satte de inn med et lag med gyeon rim. Når den hadde fått stått og herda i romtemperatur i 12 timer så sausa jeg de inn med en dugelig porsjon med autobahn uten å buffe. Skal bli spennende å se til våren om det har noe å si for holdbarheten til forseglingen.

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

  • DCN Poeng 6

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tommy skrev:

Da kan jeg si at det eneste du oppnår med dette, er at du har sløst bort en del Autobahn. Swissvax voksene skal ligge 10-15 min før de buffes av, ligger de lenger, så tørker den såpass mye opp, at du drar med deg mere av voksen under buffing, en hva du skal. Her har du også lagt den oppå noe annet, som igjen gjør at voksen ikke vil hefte, ettersom man ikke legger et lag med voks utenpå lakken, men man fyller opp porene i lakken, og buffer av overskytendes produkt, slik at det blir en glatt overflate. Så flere lag med voks, eller voks oppå noe annet (forsegling/coating) er bare bortkastet, å i verste fall så vil de løse opp enannen, å du sitter igjen uten beskyttelse.

Jaja, lukter godt i garasja da iallefall :P

 

  • DCN Poeng 3

2007 VW Passat 4motion Highline

2016 Audi A3 E-tron

 

VCDS/vagcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...