Gå til innhold

Mitt første forsøk på polering (BMW 7-serie 2010)


Bayerische87

Recommended Posts

Bayerische87

Hei.

Jeg har gått til innkjøp av en starter-pakke fra bilpleiekongen.no (ettersom jeg har sett at noen her inne kaller han bilpleieklovnen så får jeg sikkert litt tyn for å ha kjøpt noe fra han.)

Uansett, her er linken til pakken jeg har kjøpt: https://bilpleiekongen.no/produkt/carwise-maximum-shine-kit/

Kommer i posten på mandag, så da tenkte jeg å sette i gang. Har aldri prøvd meg på dette før, og tenkte derfor å starte en tråd hvor jeg kanskje kan få litt sårt tiltrengt hjelp underveis.

Jeg har en BMW 7-serie fra 2010 (F01) med sort metallic lakk. Tenkte å begynne med bagasjelokket da dette er et fint, lite, og flatt område å teste ut komboer med. Lakken er forsåvidt pen, men har de sedvanlige ripene etter alt for mange turene i vaskehall (forrige eier sin skyld, jeg lover :P )

Hvordan ville dere gått frem for å få best mulig resultat, med tanke på hvor ikke-eksisterende min erfaring fra polish er.

Endret av helmersen

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Bilpleiekongen har mye bra og du har kjøpt en fin startpakke.

 

Sørg for at bilen er skikkelig vasket før du begynner. Start på laveste hastighet med det mildeste middelet og den mykeste puten. Det gir deg mye praktisk erfaring og innsikt i hva dette går ut på. Når du ser at det sannsynligvis fjerner lite riper og du begynner å få en følelse for hvordan maskinen oppfører seg, bytter du til et grovere poleringsmiddel og skrur opp hastigheten. Skjer det fortsatt lite med ripene, kan du bytte til en grovere pute også. Lite kan gå feil med denne metoden hvis du har holdt i elektrisk verktøy tidligere og sørger for å holde maskinen i bevegelse. 

 

Du har valgt helt riktig strategi ved å skaffe deg utstyr først som sist. Praktisk erfaring er det som skal til for å lære seg ripefjerning med maskin. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Det er vel delte meiningar om hans butikk. Eg for min del er takknemlig for springbrettet inn i bilpleiemiljøet, og har sjølv hatt ei stor bestilling derifra.

Lakken er nok typisk bmw hard. Du kan prøva med PF2500 og gul pad først. Spre produktet på lavt turtall, gi litt gass, og litt press. Ta eit par pass vertikalt og horisontalt på flaten. Slepp opp litt på presset og ro ned turtallet litt. Kjør nokon pass til, og så går du av. Det vil nok ta vaskeripene. Er det meir "godsaker" så kan du prøva ein runde til, eller grovare combo. [emoji6]

Usikker på kor heftig den car wise maskinen er, men det burde ver tilstrekkelig med den og UHC300 på kvit pute med tanke på korrigeringsevne. Legg på eit par erter med polish, og spre produktet utover, så kan du prøva deg litt fram. Om ikkje du har nokon som kan visa deg litt i nærleiken, så ville eg nok Googla litt etter tips om maskinføring.

Ein anna ting. Er det bare denne "pakken" du har? Altså bare tre klutar og ei pute i kvar farge?

I så tilfelle burde du vaska puta og tørke den etter eit panel eller to. Den blir varm og mjuk av å kjøra med maskinen. Og microfiberkluten blir metta av polish.

Endret av JGNotland

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Takk for gode svar! Og godt å høre at jeg har kjøpt noe som er allright.

Jeg bestilte opp flere puter etter tips fra noen andre på forumet, så jeg regner med at de også kommer på mandag :)

Tenkte å prøve meg med PF2500 med gul pute til å begynne med. Jeg har sett andre amatører som meg ende opp med noen kraftige holos. Er det noe jeg burde tenke på for å slippe dette? Kommer hologrammer av dårlig maskinkjøring, eller av feil kombo med produkter?

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vsbilpleie

bilpleiekongen er bra han. hans fokus er vel mer på å få vanlige folk opp til ett "fornuftig" bilpleie fokus. det er vel ikke godt nok for alle meget dedikerte og dyktige mennesker her som ser på han som litt "slurvete". men det finnes vel en tråd om han her så trenger ikke diskutere han her.

 

du har kjøpt en ok startpakke. litt usikker på maskin med produktene er helt topp. du kommer godt igang med det der.

 

rådet til Øhn om å start med det mildeste kombinasjonen og erfare litt er selvfølgelig det aller beste. men tror ikke PF2500 og gul pute vil være noe problem å begynne med. det kommer helt ann på hvor ille bilen din er og hvilket resultat du vil ha. er det bare veldig lette vaskestriper som skal bort kan en mildere kombo være nok. Men mest sannsynlig, hvis det ikke er en detailer som har hatt bilen før, så er det nok litt mer ugang i lakken en det. 

 

hologrammer kan komme av feil teknikk (spesielt med roterende maskin), for grov produkt kombinasjon kombinert med den aktuelle lakktype. det kan også bare være oljer igjen etter polering som ser ut som hologrammer. Og en blanding av detta kan lage spøkelsesfilmer på høyt nivå. noen ganger er det umulig å få ett bra resultat uten å lage mye sånt som må fjernes med en runde finpolering etterpå. men det skal mye til for å få hologrammer med DA maskin og mild kombo som du skal bruke nå. godt lys er viktig. finnes mange gode lykter som brukes til å finne hologrammer. men dette må andre tipse om da jeg ikke har spesielt greie på det. personlig bruker jeg lommelykta på mobiltlf og tar bilder med blitz. det fungerer for meg. og er det sol så er det ingenting som slår å sette bilen ut i sola. den viktigste lærdommen jeg fikk rundt hologrammer når jeg begynte var faktisk å lære å finne dem. ikke å unngå dem. det lærer du etterhvert med erfaring og lesing her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Takk for svar!

Er litt spent på maskinen, da det virker som de færreste har noen erfaringer med den. Hvis det viser seg å være en umulig maskin å jobbe med har jeg tenkt til å prøve DAS6 pro. Ser at flere anbefaler den.

Får høre på dere å begynne med mildeste kombinasjon frem til jeg blir ordentlig kjent med maskinen, men mistenker nok at jeg må gå grovere for å få bort det meste av ripene.

Har hatt litt erfaring med hologrammer før. Jeg satte bort en E60 for noen år siden, og den ble forvandlet til et spøkelseskip fullt av hologrammer. Fant ut fort at det ble enda verre når jeg flyttet bilen litt rundt omkring i sollyset, da dukket de opp overalt.

Er det noen spesiell kjøremåte som er bedre enn andre? Skal jeg kjøre maskinen i s-form, 8-tall, vannrett, loddrett?

Jeg har en ganske kraftig halogenlampe, håper den holder til inspeksjonen.

Endret av helmersen

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det lar srg gjøre kjører jeg i et rutemønster, med litt overlapping. Vannrett så loddrett anna hver gang. Ellers på trange plasser blir det frem og tilbake. Beveg maskinen sakte.

Etter å ha fjernet oljene fra poleringa med Top Inspector er det aller beste å ta bilen ut i sola og inspisere lakken fra flere forskjellige vinkler. Et alternativ er lommelykten på mobiltelefon. Beveg den rundt på panelet så du får sett lyset fra forskjellige vinkler.

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Tenker jeg riktig hvis jeg først sprer produktet på området. For så å kjøre maskinen ca 1 cm i sekundet i et rutenett som du foreslår? Hvor lenge skal jeg kjøre per pass? Er det nok med en gang loddrett og vannrett, eller burde jeg gå over et par ganger per pass?

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna er en såkalt dimishing polish, den blir finerere når du kjører. Slik kan du si at den kanskje ikke er nødvendig med å finpolere etter FG400, da den polerer glans når den er kjørt helt ferdig. Hvor lenge? Det er din erfaring/ lakktype som avgjør. En hel vitenskap dette, og øyet som ser. Spennende er det, lykke til

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg riktig hvis jeg først sprer produktet på området. For så å kjøre maskinen ca 1 cm i sekundet i et rutenett som du foreslår? Hvor lenge skal jeg kjøre per pass? Er det nok med en gang loddrett og vannrett, eller burde jeg gå over et par ganger per pass?

Jepp. Prøv deg litt frem og se hvor mye du må kjøre. Jeg pleier å kjøre 4-5-6 pass, alltså 2 til 3 ganger vannrett og 2 til 3 ganger loddrett før jeg tørker bort med mikrofiber. Er det fortsatt endel riper igjen, kan du gjennta prosessen eller bytte til grovere pute og/eller poleringsmiddel. Ikke ta så store områder om gangen. Jeg pleier å dele et panser i 4 og en dør i 3 kanskje.

Mellom hver runde(før jeg polerer nytt område/påfører ny polish på padden pleier jeg å børste padden med en liten børste, feks en neglbørste. Det funker bra å holde maskinen så padden stikker nedi en pose eller bøtte og kjøre på middels hastighet mens du rolig presser børsten mot padden så gammelt polismiddel støver bort.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Herlig! Takk for gode tips! Gleder meg til å sette i gang i morgen!

Håper det er greit at jeg legger ut litt bilder underveis hvis jeg har behov for litt veiledning :)

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør omtrent det samme med PF 2500, og det funker bra som 1-stegs polering. (Holder på med en metallic grønn Hiace)

Hva oppnår man med å roe ned turtallet litt på slutten? Er det lettere å få holofritt da?

Jeg har prøvd å finne noe info om turtall på DA-maskin, men jeg har ikke funnet noe, og jeg har heller ikke opplevd noen fordel med lavt turtall. Jeg kjører derfor på full spiker, forutenom når jeg sprer. Men her er det sikkert tips å hente?

Det er zenith metoden, og det er anbefalt på dimishing polish,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Zenith metoden er jo egentlig for roterende, ikke DA. Har denne noe for seg på DA?

I følge zenith metoden skal man vel også begynne med lavere turtall og mindre press, for å så øke på med press og turtall, og så redusere igjen?

Det er nok rett, men kjøre måte er jo mest avhengig av polish,

Om du avslutter med lavere hastighet eller på full pupp har mer med lakken, er det sticky lakk går eg aldri på fullt turtall, å kan gå siste passene på lavere turtall. Men på andre lakktyper/polisher er det bedre å avslutte med høg hastighet.

I polering finnes det få fasiter, mangen måter å komme til samme resultat, deriblandt polish, pute, maskin, teknikk og lakktype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Hei

Da fikk jeg endelig prøvd meg ut litt. Begynte med PF2500 på gul pute, men det ble litt for fint for de dypeste ripene. Prøvde derfor 300 super heavy cut på hvit pute. Fikk noen antydninger til holos. Kjørte på med PF2500 på gul igjen. Neste steg ble FF3000 på sort pute. Litt inspeksjon før jeg avsluttet med Menzerna SW Protect Sealer.

Klarte dessverre ikke ta noen ordentlige 50/50 bilder, så ble kun ferdig bilder. Må si jeg ble meget fornøyd med resultatet. Holdt sikkert på i 2,5 time med bare baggasjelokket, det for holde for i dag. :)

post-6402-0-83766400-1431973764_thumb.jp

post-6402-0-36493800-1431973775_thumb.jp

  • DCN Poeng 3

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og hoppe i det, beste måte å lære på, du gjør helt rett med å starte med mild kombo, så gå grovere og så rydde opp etterpå.

Kan hende 2500 avslutter fint nok, ergo bare ekstra arbeid å gå over med ff3000 på hard lakk.

Polering tar tid, men resultat blir jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Det ga absolutt mersmak å se at selv jeg klarer å få bilen blankere enn når den var ny :D

Så her blir det nok mye detailing fremover. Får bare finne meg i at det kommer til å ta et godt tak i lommeboka hehe

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Et lite spørsmål. Jeg brukte clayklut i går. Hvordan skal denne vaskes/renses? Det er vel ikke noe jeg kan ta i vaskemaskinen? 

 

Er det noen som har noen erfaring med Menzerna 3 i 1? Er litt skeptisk selv. 

  Endret av helmersen

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Et lite spørsmål. Jeg brukte clayklut i går. Hvordan skal denne vaskes/renses? Det er vel ikke noe jeg kan ta i vaskemaskinen?

Er det noen som har noen erfaring med Menzerna 3 i 1? Er litt skeptisk selv.

Vask den for hånd. Den blir ødelagt og sprukken i gummien av å gå ein runde i vaskemaskinen.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Skal vel holde å skylle den i varmt vann. Jeg har også en clay-klut, men er ikke veldig imponert. Tok tønna på felgene med den. Etter jeg var ferdig dro jeg frem claybar og gikk over på nytt. Clayen ble full av dritt.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayerische87

Vask den for hånd. Den blir ødelagt og sprukken i gummien av å gå ein runde i vaskemaskinen.

 

Takk for svar! Vaskes uten såpe? Eller må det brukes en spesiell såpe?

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...