Gå til innhold

Såpe med voks?


tommy_sn

Recommended Posts

Nordlands

Jeg bruker nesten alltid såpe med voks eller hydrofobiske egenskaper, unntaket er ved wash and wax og dersom jeg vil se egenskapene til voksen eller forseglingen jeg har lagt uten "hjelp". Når voksen eller forseglingen du forhåpentligvis har lagt begynner å bli litt sliten vil effekten av såpe med voks være tydeligst, og jeg synes i hvert fall det utsetter tidspunktet for når jeg føler for å legge ny voks eller forsegling.

 

Jeg har hatt best erfaring med Gyeon Q2M Bathe+, og også bra erfaring med Bilt Hamber auto-wash. Begge disse er veldig drøye i bruk, noe jeg har sansen for, jeg bruker 15-20 ml Bathe+ eller 10 ml auto-wash i en 2/3 full GG bøtte.

 

Neste jeg vil prøve er Dodo Juice Supernatural Shampoo, som skal være både veldig bra og veldig drøy i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Personlig liker jeg best såpe uten voks, for å kunne se status på LSP.

Grunnen til det er at jeg innbiller meg at LSP beskytter lakken bedre mot forurensinger enn det hydrofobiske belegget man får av en såpe med voks. Men det er ikke dermed sagt at det stemmer i det hele tatt ;)

Hva er det LSP gjør? Jo, den lager et sjikt utenpå lakken som er hydrofobisk, det hydrofobiske belegget gjør at skitt, støv og vann ikke fester seg like godt til overflaten. Det er jo det som beskytter lakken din, og hvis du stadig legger et nytt hydrofobisk lag på utsiden av LSP vil jo dette alltid måtte slites vekk før det tæres på LSP!

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Vasket akkurat ned bimmern for salg. Bathe+ toppet med c2v3 = digg

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke såpe med voks, lar beskyttelsen fungere "alene" til den begynner å bli slapp, så frisker jeg opp med QD/QW/wetcoat o.l.

Har også en teori om at QD/QW/såpe med voks sliter litt ekstra på beskyttelsen, så det gir liksom ingen mening å skulle friske opp før den faktisk trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe er såpe og voks er voks. Når man kombinerer to produkter vil man som regel miste noen av egenskapene de har hver for seg.

Det er heller ikke gitt at en såpe med voks gir lengre levetid/beskytter lsp, den kan like godt spise den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dere synser fælt her nå. Hvorfor tror dere Gyeon kom med bathe+? Hvertfall ikke for å ødelegge sine egne coatinger

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere synser fælt her nå. Hvorfor tror dere Gyeon kom med bathe+? Hvertfall ikke for å ødelegge sine egne coatinger

 

Du mener altså at coating er like motstandsdyktig som tradisjonell voks og lakkforseglinger?

 

Da er vel litt av poenget med coating borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Fordi coatinger ikke er spesielt hydrofobiske av natur?

Tja, det kommer vel an på øyet som ser! Noen mer enn andre såklart.

Du mener altså at coating er like motstandsdyktig som tradisjonell voks og lakkforseglinger?

Da er vel litt av poenget med coating borte ;)

Nei, gav et like generelt svar som diskusjonen var generell :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlands

Når det gjelder Gyeon Bathe+ så bruker vel den de samme virkestoffene som forseglingene av samme merke, så jeg ser ikke hvordan denne skal slite mer på disse enn en vanlig såpe. Forøvrig synes jeg det er greit å vurdere virkningen til LSP når jeg spyler av etter forvask, da burde jo virkningen av tidligere brukt såpe med voks være minimal.

 

Fra Gyeons brosjyre:

 

SAFE  ON  PAINT,
GLASS  &  RIMS
Q2M BATHE+ is perfectly safe on all surfaces including paint,
rims, glass and plastic and it will add instant protection to bare
surfaces or boost the base quartz coating you already have on
these surfaces. It can also be used over existing natural waxes
or sealants improving their durability and gloss. And the real
proof is when you rinse off the car – you can see the added
protection with water beading off for yourself!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...