Gå til innhold

Er Scholl L15 og North Detailing PDA-21 identisk?


Nautilus

Recommended Posts

Nautilus

Heisann! 

Jeg ble tipset av Aero her på forumet om å heller gå for ND sin maskin kontra Scholl sin da disse var identiske. Men prisforskjellen er jo...enorm! Hva er det som skjer her. Scholl=3499,- ND PDA-21= 1890,-

Fysisk ser maskinene like ut... Noen som har peil?

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Scholl har 15mm utkast og ND PDA-21 har 21mm utkast. Du får også ND-maskinen med 15mm.

Om disse er helt identiske vet jeg ikke, men i tilfelle så er det jo ikke tvil om hvilken du bør velge ;)

Hehe tusen takk for info. Hva ville du valgt da ? Jeg ser jo den store prisforskjellen, men er bekymret for at jeg investerer i feil maskin da det "må" være noe ugler i mosen på en så stor prisforskjell. Er det metallboksen til Scholl´en ;)

Endret av Nautilus

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har andre maskiner så ville jeg valgt 15mm utkast. Kan være litt trøblete med mye utkast mot kanter og på trange plasser. 15mm er jo ganske mye det også. Det er mange, meg selv inkludert, som har tatt hele biler med 6-8mm utkast. Fungerer fint det også. Virker som PDA-maskinene er veldig gode, men det kan nok andre svare bedre på :)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Hvis du ikke har andre maskiner så ville jeg valgt 15mm utkast. Kan være litt trøblete med mye utkast mot kanter og på trange plasser. 15mm er jo ganske mye det også. Det er mange, meg selv inkludert, som har tatt hele biler med 6-8mm utkast. Fungerer fint det også. Virker som PDA-maskinene er veldig gode, men det kan nok andre svare bedre på :)

Godt poeng Kimmen! 

Jeg burde selvsagt lagt til at jeg tenker en pakke med følgende maskiner da Bilnerden har tilbud på disse denne uken: 

PDA-21: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&products_id=706

SDA-8: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&products_id=707

Tanken er da å ta større flater med 21en, og ha 8en med for områder der det er trangt.

Hva tenker du om dette. Her må du bare være ærlig for jeg har ikke kjørt en rotasjon på en poleringsmaskin i mitt liv. Learning by doing her.... ;)

 

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bruker Flex DA selv skal jeg være litt forsiktig med å anbefale noe her. Er jo mange andre her som har erfaring med bl.a Rupes som kan svare bedre på det, men det virker ikke som de er våken enda;)

Pakken din virker jo fornuftig for meg. Du kan jo høre med bilnerden. Han gir gode og ærlige svar :)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Jeg ville gått for de maskinene til Bilnerden (selv kjører jeg Makita roterende, Rupes 15, og DAS-6 Pro). Hvis jeg skulle kjøpt noe nytt idag hadde jeg tatt de du linket til tidligere her. 

 

Evt for å få en pakkepris kan du bytte ut den SDA-8 maskien med denne pakken http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669da får du DAS-6 Pro som jeg tror er ganske lik, + pads, polish osv.

 

Du kan også sende mail til Bilnerden som nevnt, kanskje du får en god deal ved kjøp av to maskiner og tilbehør :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

North detailing maskinene er absolutt mye for pengene. Jeg har egentlig ikke testet noen av maskinene du spør om, men har testet noen som ligner. Testen finner du her

 

Jeg tror at SDA-8 er så og si samme maskin som DAS-6 p. God maskin til en lav pris. Forskjellen på PDA15 og 21 er utkastet. Scholl sin maskin har jeg ikke testet, men det virker som at den er veldig lik PDA15 og Rupes 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Har DAS-6pro med liten bakplate selv, så jeg kjøpte meg PDA-21 i går :) Blir spennende. Så blir det vel en rupes-maskin neste gang :) 

Endret av Sortehaug

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Samme her, jeg kjøpte også PDA 21 siden jeg har krauss 900W fra før.

Men jeg tror aldri det blir rupes, for jeg tror ND maskinene er like gode.

 

Tja, høre om jeg får lånt meg en rupes 15 eller 21 og testet.. for det er sant, er de like gode så holder jeg meg til de jeg allerede har :thumbup: 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Scholl og PDA 15 Er identiske.

PDA 21 er samme maskin, men med 21 mm utkast.

Das 6 pro er samme maskin som SDA 8.

Sjølv har eg PDA 15 og das 6 pro. Veldig bra maskiner. Har tatt ein heil bil med das 6 pro. No går den som Spotmaskin med liten bakplate.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Rupes må jo washermoddes og, så vidt jeg har fått med meg, for å bli bedre.

Rupes bigfoot må ikke washer modes. Her er forklarigen på hvorfor noen bør bruke washer mod, og andre ikke trenger det. Les selv her   :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ND maskinene er vel laget i Kina med lavere lønninger og Scholl i Tyskland? Så derfor er vel prisen lavere på ND.

Endret av ALFRED
Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay

ND maskinene er vel laget i Kina med lavere lønninger og Scholl i Tyskland? Så derfor er vel prisen lavere på ND.

Selvom det står Scholl er det ikke sikkert at de er laget på forskjellige steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vil bare skyte inn at før folk tar helt av i diskusjonen "hvilken maskin er best og hvorfor", så er det verdt å huske på at det ikke hjelper å ha Verdens Beste utstyr hvis maskinfører ikke vet hva han/hun driver med.

 

Med det i bakhodet, kjøp fornuftig ut fra evner, lommebok og ambisjonsnivå. Alle maskinene nevnt i tråden her er sikkert gode maskiner for både nybegynnere og viderekomne, og hvis man på et tidspunkt føler for å oppgradere vil det nok ikke være noe problem å få solgt dem igjen.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg vil bare skyte inn at før folk tar helt av i diskusjonen "hvilken maskin er best og hvorfor", så er det verdt å huske på at det ikke hjelper å ha Verdens Beste utstyr hvis maskinfører ikke vet hva han/hun driver med.

 

Med det i bakhodet, kjøp fornuftig ut fra evner, lommebok og ambisjonsnivå. Alle maskinene nevnt i tråden her er sikkert gode maskiner for både nybegynnere og viderekomne, og hvis man på et tidspunkt føler for å oppgradere vil det nok ikke være noe problem å få solgt dem igjen.

 

Godt poeng Christer. Når jeg har testet forskjellige maskiner ser jeg det at det er ikke store forskjellen fra maskin til maskin iforhold til resultatet. På en vanskelig lakk kan nok den ene maskinen ha sine fordeler kontra den andre, men i de fleste tilfeller så kommer man i mål med alle de maskinene som er nevnt her i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Jeg vil bare skyte inn at før folk tar helt av i diskusjonen "hvilken maskin er best og hvorfor", så er det verdt å huske på at det ikke hjelper å ha Verdens Beste utstyr hvis maskinfører ikke vet hva han/hun driver med.

 

Med det i bakhodet, kjøp fornuftig ut fra evner, lommebok og ambisjonsnivå. Alle maskinene nevnt i tråden her er sikkert gode maskiner for både nybegynnere og viderekomne, og hvis man på et tidspunkt føler for å oppgradere vil det nok ikke være noe problem å få solgt dem igjen.

Hei Christer :)

Kjempebra poeng! Jeg har ikke peiling. Nothing, nada, nix. Men jeg har utrolig lysst å prøve meg på dette, og sitter dag ut og inn og forsker på dette her. Det er mye jeg ikke skjønner og sammensetning av utstyr er noe av det. Jeg har hatt en ønskeliste på Scandic Shine nå i to måneder som jeg forandrer daglig. Blant annet polering er også et mysterie for meg. Jeg har blandet dette med voksing og jeg skjønte ingenting når man snakker om å slipe ned klarlakk. Da kjenner jeg at jeg blir en smule usikker.... Derfor hadde et polerings/voksekurs i Bergen vært genialt, men det ser ikke ut til at det finnes noe kursmuligheter her i Hordaland eller?

Jeg tror jeg går for ND 21en og DAS-6 pakken hos bilnerden sammen med en god del produkter. Jeg tror jeg ender på vel 20.000,- men det er fordi jeg har slengt en Kranzle K1152TST inn i blandinga. Jeg har ingen høytrykksvasker og ønsker meg en som varer. Jeg er veldig "siste spyleren jeg kjøper"-type.

Jeg leser derfor det dere skriver svært nøye for dette kan dere. Derfor må dere ikke stusse et sekund på å være kritiske til mine valg av utstyr.

Endret av Nautilus

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...