• 0
chrsag

Nødvendig å claye før voks?

Spørsmål

Som emne sier, har ganske ny bil kun kjørt 6000km som heg tenkte å vokse med c845. Er også ett par partier jeg må gå over med litt UC der det er behov. Men bør jeg claye bilen etter dcn-vask? Hvorfor clayer man egentlig?

Har også kjøpt Built hamber Auto foam, erstatter dette surfex på trykkanne?

Hvor stor er nødvendigheten av korrosol før en går løs med DA? Har tenkt å bestille, men har syndet her på tidligere biler...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

• 0

Jeg går alltid over med Korrosol før polering.

Clayer aldri uten polering, siden man iblant kan få marring/småriper som ikke er så pent..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg går alltid over med Korrosol før polering.

Clayer aldri uten polering, siden man iblant kan få marring/småriper som ikke er så pent..

x2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Som emne sier, har ganske ny bil kun kjørt 6000km som heg tenkte å vokse med c845. Er også ett par partier jeg må gå over med litt UC der det er behov. Men bør jeg claye bilen etter dcn-vask? Hvorfor clayer man egentlig?

Har også kjøpt Built hamber Auto foam, erstatter dette surfex på trykkanne?

Hvor stor er nødvendigheten av korrosol før en går løs med DA? Har tenkt å bestille, men har syndet her på tidligere biler...

Hvis du tenker å bruke clay bør du i mange tilfeller polere etterpå pga. evt. småriper/marring. Tenker du å polere bilen bør du claye først. Går litt som hånd i hanske :) Mye rart kan ha festet seg på bilen på 6k km.

Clayen fjerner små nupper i lakken som ikke løsner med vanlig vask eller kjemi, men som er kjipt å få i poleringspadden eller vokspadden. Spesielt på nedre paneler ved dører o.l. Da risikerer du å dra smårusk rundt på lakken, og det er noe huff. Clayen fjerner disse på en rimelig skånsom måte. Bare husk å hold clayen lun/varm slik at du enkelt og ofte kan kna frem et rent stykke, og ikke minst rikelig med claylube/smøring.

Autofoam er super til skumkanon, og så vidt jeg vet så har den noen av de samme egenskapene som Surfex. Men Surfex i seg selv er greit å ha på trykkanne el.l. fordi den er så allsidig :)

Ang. Korrosol; jo mer snusk og dritt du får fjernet med kjemi FØR du går på med håndvask, jo bedre. Korrosol fjerner evt. små metallpartikler som måtte sitte i lakken etter en lang vinter. Veldig fornuftig å bruke etter vask og spyling, men før håndvask og claying.

Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Aldri clay uten å polere, og poler aldri uten å claye.

Voks i vei mao. uten clay.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prickbort og korrosol fjerner mye av det clayen skal fjerne, så skal du ikke polere hele bilen bruker du de før voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive