Gå til innhold

Open air filter - Why?


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

 

Titter litt på open air filter løsninger til A5en.

 

Mulig jeg er på villspor her, men hvilke fordeler vil ett open air filter egentlig ha? 

Jeg tenker vel at det er bedre for motoren og ha ett eget rør med ren luft utenfra, inn i en lukket filterboks, slik som det er per idag.

 

Med ett open air anlegg vil den jo suge varm luft fra motorrommet? Eller? Hva tror dere?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

... hvilke fordeler vil ett open air filter egentlig ha? Hva tror dere?

 

 

Bilfabrikantene bruker svært store summer på produktuvikling og forskning. Som et resultat av det vil jeg på originale biler tro de som har konstruert den, vet absolutt best.

 

Sjansen for at en eller annen som vil selge en ettermontert universalløsning vet bedre, eller at egen eksperimentering klarer å forbedre helheten i konstruksjonen, regner jeg som latterlig liten. :)

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen behov for å endre filter om du ikkje skal ha et par hundre hester til, og skal du bytte til åpent filter må du ha varmeskjold, det blir også mer vedlikehold(vaske/rense filter)

Fordel eller ulempe etter hvem son ser det, litt mer lyd,

Ingen merkbar effektøke som ofte det blir reklamert med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ettermonterer åpent filter vil kun ha lyd og look, blir som oftest montert uten varmeskjold og ender da opp med "hot air intake" og får da strengt tatt litt lavere effekt enn originalt. Skal du ikke ha hundrevis av hester dropper du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Byttet innsatsfilter på min A5, og lyden ble freshere. Ville ikke satt på åpent på,den motoren du har, det vil høres ut som en traktor når du begynner å gi gass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Byttet innsatsfilter på min A5, og lyden ble freshere. Ville ikke satt på åpent på,den motoren du har, det vil høres ut som en traktor når du begynner å gi gass :D

 

Takk for svar alle.

 

Hvilket filter satte du inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Hvis du finner så kjøp 2 stk så har du og slipper å styre med rensingen av filterne. Luftmengdemåler er 3-4ganger prisen for ett filter, så jeg kaster de i stedet for å rense, så får gnierne heller klage :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hvis du finner så kjøp 2 stk så har du og slipper å styre med rensingen av filterne. Luftmengdemåler er 3-4ganger prisen for ett filter, så jeg kaster de i stedet for å rense, så får gnierne heller klage :P

Helt enig :) skal gjøre det. Men prisen må i utgangspunktet være slik at jeg gidder da! Vi får se! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet for en tid tilbake over denne artikkelen, hvor en bråta forskjellige filtre (bl.a. K&N) er testet, og det er jo interessant lesning om ikke annet. Artikkelen kan vel ikke tas for å være den fulle sannheten, men det så jo ut som en grundig test iallefall.

 

http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På original bil taper du effekt ved å sette på ett åpent filter med mindre du får guidet kald luft dit eller montert det ett sted det får tak i kald luft. Det eneste du tjener på det er mere støy fra innsuget og muligens en liten "blow off" lyd fra turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vel, som de sier i testen så tapte de effekt med åpent filter inne i motorrom kontra originalt, mens når de får kald luft dit har de samme tall/marginal økning i forhold til original luftfilter boks. Denne testen taler jo egentlig mot seg selv, den konkluderer med att du taper effekt ved å sette på ett åpent filter uten kald luft tilførsel, men du har lik effekt som originalt om du får kald luft dit, altså med ett åpent filter vil du tjene på å feede det med kald luft. Hadde likt å sett hvordan dette hadde sett ut på en bil med 1000whp som ladder 3bar i turbo trykk, da tipper jeg denne testen hadde konkludert helt annerledes, og det er kraftig trimmede biler slike filtre i utgangspunktet er beregnet for.

 

Etter uttallige år med real world experience konkluderte EVO gutta i england med att det var ingen vits i å bytte ut original luftfilterboks før du passerte 400hk da den originale har veldig bra design, men etter det begynner forskjellen å vise seg. Supra folka bruker "cold air intake" for å få ned tempen på lufta som går inn for å senke temperaturen i cylinder kammerene mest mulig som en sikkerhet, ikke for å få effekt, å tro du får 20% effekt økning av åpent filter og kald luft blir som å tro på julenissen.

 

Jeg synes mighty car mods gutta har flere gode videoer, men å si att cold air intake er "mythbusted" blir for dumt, alle skjønner att kald luft er bedre enn varm, de konkluderer også indirekte selv i testen att åpent filter med feed av kald luft gir mer effekt enn åpent filter uten kald luft, så jeg synes de skyter seg litt i foten her.

 

En annen ting disse carmods gutta ikke skjønner er the big picture. De tester individuelle mods på helt originale biler og trer nedover hue på folk att dette ikke funker. Mye er bra og informativt, men mye er feilaktig info. Hadde de satt en aftermarket ECU i bilen og mappet den om slik att de hadde fått utnyttet den kaldere luften hadde de fått ett helt annet resultat, ingen blodtrimmer en bil på original styreenhet, rett og slett fordi originalt map er langt fra optimalt med tanke på effekt.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Open air funker helt greit. Originalt filter er ikke et alternativ.

Ikke høres den ut som en traktor heller   ;)

post-2354-0-90359300-1432056517_thumb.jp

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Open air funker helt greit. Originalt filter er ikke et alternativ.

Ikke høres den ut som en traktor heller ;)

Hehe.. Husk at jeg har en 2.7 tdi.. Kan se for meg det fort kan høres ut som en traktor ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...