alextech 970 Skrevet 10 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 Hei! Titter litt på open air filter løsninger til A5en. Mulig jeg er på villspor her, men hvilke fordeler vil ett open air filter egentlig ha? Jeg tenker vel at det er bedre for motoren og ha ett eget rør med ren luft utenfra, inn i en lukket filterboks, slik som det er per idag. Med ett open air anlegg vil den jo suge varm luft fra motorrommet? Eller? Hva tror dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 10 Mai, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 ... hvilke fordeler vil ett open air filter egentlig ha? Hva tror dere? Bilfabrikantene bruker svært store summer på produktuvikling og forskning. Som et resultat av det vil jeg på originale biler tro de som har konstruert den, vet absolutt best. Sjansen for at en eller annen som vil selge en ettermontert universalløsning vet bedre, eller at egen eksperimentering klarer å forbedre helheten i konstruksjonen, regner jeg som latterlig liten. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 10 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 Det er ingen behov for å endre filter om du ikkje skal ha et par hundre hester til, og skal du bytte til åpent filter må du ha varmeskjold, det blir også mer vedlikehold(vaske/rense filter) Fordel eller ulempe etter hvem son ser det, litt mer lyd, Ingen merkbar effektøke som ofte det blir reklamert med. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 10 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 De fleste som ettermonterer åpent filter vil kun ha lyd og look, blir som oftest montert uten varmeskjold og ender da opp med "hot air intake" og får da strengt tatt litt lavere effekt enn originalt. Skal du ikke ha hundrevis av hester dropper du det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AJ82 206 Skrevet 10 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 Ville også droppet det... Stort sett blir det bare verre, men du kan evt bytte innsatsfilter. Det kan hjelpe litt, også på lyden A.J. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 10 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 Byttet innsatsfilter på min A5, og lyden ble freshere. Ville ikke satt på åpent på,den motoren du har, det vil høres ut som en traktor når du begynner å gi gass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alextech 970 Skrevet 10 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2015 Byttet innsatsfilter på min A5, og lyden ble freshere. Ville ikke satt på åpent på,den motoren du har, det vil høres ut som en traktor når du begynner å gi gass Takk for svar alle. Hvilket filter satte du inn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 11 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2015 K&N. Kjøpte i USA da jeg var der. Trivelig pris! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alextech 970 Skrevet 11 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2015 K&N. Kjøpte i USA da jeg var der. Trivelig pris! Fint at jeg reiser til Houston på 17.mai Skal se hva jeg finner! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 11 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2015 Fint at jeg reiser til Houston på 17.mai Skal se hva jeg finner! Du må bare huske at diesel ikkje er like utbredt i usa. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 11 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2015 Hvis du finner så kjøp 2 stk så har du og slipper å styre med rensingen av filterne. Luftmengdemåler er 3-4ganger prisen for ett filter, så jeg kaster de i stedet for å rense, så får gnierne heller klage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alextech 970 Skrevet 11 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2015 Hvis du finner så kjøp 2 stk så har du og slipper å styre med rensingen av filterne. Luftmengdemåler er 3-4ganger prisen for ett filter, så jeg kaster de i stedet for å rense, så får gnierne heller klage Helt enig skal gjøre det. Men prisen må i utgangspunktet være slik at jeg gidder da! Vi får se! Takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
605 141 Skrevet 13 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 13 Mai, 2015 (endret) Snublet for en tid tilbake over denne artikkelen, hvor en bråta forskjellige filtre (bl.a. K&N) er testet, og det er jo interessant lesning om ikke annet. Artikkelen kan vel ikke tas for å være den fulle sannheten, men det så jo ut som en grundig test iallefall. http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html Endret 13 Mai, 2015 av 605 Siter Ford: Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999 Opel: Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73, 1 x Astra Bertone '2000Annet moro Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510 Nå: Skibsplast 655 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mammut89 106 Skrevet 13 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 13 Mai, 2015 hold deg til orginalt, MAF sensoren din kommer til å takke deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 18 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2015 På original bil taper du effekt ved å sette på ett åpent filter med mindre du får guidet kald luft dit eller montert det ett sted det får tak i kald luft. Det eneste du tjener på det er mere støy fra innsuget og muligens en liten "blow off" lyd fra turbo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 18 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2015 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 19 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2015 (endret) Vel, som de sier i testen så tapte de effekt med åpent filter inne i motorrom kontra originalt, mens når de får kald luft dit har de samme tall/marginal økning i forhold til original luftfilter boks. Denne testen taler jo egentlig mot seg selv, den konkluderer med att du taper effekt ved å sette på ett åpent filter uten kald luft tilførsel, men du har lik effekt som originalt om du får kald luft dit, altså med ett åpent filter vil du tjene på å feede det med kald luft. Hadde likt å sett hvordan dette hadde sett ut på en bil med 1000whp som ladder 3bar i turbo trykk, da tipper jeg denne testen hadde konkludert helt annerledes, og det er kraftig trimmede biler slike filtre i utgangspunktet er beregnet for. Etter uttallige år med real world experience konkluderte EVO gutta i england med att det var ingen vits i å bytte ut original luftfilterboks før du passerte 400hk da den originale har veldig bra design, men etter det begynner forskjellen å vise seg. Supra folka bruker "cold air intake" for å få ned tempen på lufta som går inn for å senke temperaturen i cylinder kammerene mest mulig som en sikkerhet, ikke for å få effekt, å tro du får 20% effekt økning av åpent filter og kald luft blir som å tro på julenissen. Jeg synes mighty car mods gutta har flere gode videoer, men å si att cold air intake er "mythbusted" blir for dumt, alle skjønner att kald luft er bedre enn varm, de konkluderer også indirekte selv i testen att åpent filter med feed av kald luft gir mer effekt enn åpent filter uten kald luft, så jeg synes de skyter seg litt i foten her. En annen ting disse carmods gutta ikke skjønner er the big picture. De tester individuelle mods på helt originale biler og trer nedover hue på folk att dette ikke funker. Mye er bra og informativt, men mye er feilaktig info. Hadde de satt en aftermarket ECU i bilen og mappet den om slik att de hadde fått utnyttet den kaldere luften hadde de fått ett helt annet resultat, ingen blodtrimmer en bil på original styreenhet, rett og slett fordi originalt map er langt fra optimalt med tanke på effekt. Endret 19 Mai, 2015 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karmann63 29 Skrevet 19 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2015 Open air funker helt greit. Originalt filter er ikke et alternativ. Ikke høres den ut som en traktor heller Siter 1967 Ford Mustang 1999 Chevrolet Blazer 2003 Chevrolet Tahoe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alextech 970 Skrevet 19 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2015 Open air funker helt greit. Originalt filter er ikke et alternativ. Ikke høres den ut som en traktor heller Hehe.. Husk at jeg har en 2.7 tdi.. Kan se for meg det fort kan høres ut som en traktor ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.