Gå til innhold

Tips til billig og grei poleringsmaskin?


HG

Recommended Posts

Heisann! Har nylig handlet meg en "ny" bil og den er ganske sliten i lakken. Nå er jeg av den typen som ikke orker, gidder eller har tålmodighet til å sitte i 30-40 timer med x antall steg og ditt og datt. Har aldri prøvd å polere en bil før, så kan godt være at jeg også blir bitt av bilpleiebasillen etterhvert, har tross alt brukt mange, mange timer på å lese S&S-tråder her inne  :ph34r: Med den tid får komme da.

 

Tilbake til poenget, så har jeg veldig lyst til å prøve meg! Tenkte da å spørre om tips til en billig og grei poleringsmaskin (regner med at det er tabu å handle seg en 300-kroners maskin på Torshov, men er har også studentøkonomi deluxe) og en AIO-løsning som funker bra. Vil rett og slett bare freshe opp lakken litt, da den er halvveis matt av vaskeriper og swirls.. Tror det blir to verdener i forskjell selv om jeg som grønnskolling skal ta tak i dette, og tror også jeg blir smilende fornøyd med hva enn jeg får til. Med andre ord, jeg er ikke så kresen enda, vil bare få bilen litt finere. 

 

Og trenger jeg å claye før jeg kjører på? Eller er det bare noe "proffene" har behov for? Og må bilen virkelig stå heelt tørt i 12-24 timer? Så hvis jeg kjører en tur etterpå og det begynner å regne så er jeg fucked?

 

 

På forhånd takk for svar!  :)

 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vil tro at DAS6 pro er maskinen for deg. Dette er DA maskiner som er trygge å bruke. Kjøper du en av disse og en medium polish + pute (f.eks Rupes gul) så kan du få et flott resultat på "kort tid", men regn med å bruke 10 timer. 

 

Da får du et resultat som er midt imellom. Du har fjernet de fineste ripene som gjør at lakken ser matt ut, men de dypere er fortsatt til stede. Når du har fjernet de fineste ripene vil bilen fremstå som strøken i mange øyne. 

 

Du må også kjøpe en voks da jeg ikke anbefaler en AIO slik som du egentlig spør om. Årsaken til dette er at hvis du først skal sette igang med maskin så får du mer for pengene og tiden ved å gjøre det slik. Du kan da se om dette er noe du ønsker å dra videre eller om du blir fornøyd med dette. 

 

En DAS6-p, Rupes gul/gul og en billig voks koster rundt 2000 kr. Itillegg til dette trenger du noe annet småtteri som bla. Microfiberkluter og aplikator .

 

 

Synes du dette blir mye greier eller for dyrt så tror jeg du heller bør droppe maskinen og gå for en AIO (f.eks Autoglym SRP) for hånd. 

 

 

Å claye før polering er absolutt å anbefale. Har du ikke Clay så bør du legge dette også i kurven når du skal handle. 

 

Trenger du hjelp for å komme igang så har jeg laget noe guider. De finner du i http://www.detailersclub.no/_/artikler/hvordan-komme-igang-med-skikkelig-bilpleie-r130. 

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar! 

 

2000-ish kroner for "hele pakken" er ikke så ille, nei. Har noe problemer med bilen nå, så får se hvor dyrt det blir først, men har jeg råd så er det absolutt verdt å investere i! Men hvis jeg skal regne med 10 timer, er det både polering og voks? Regner kanskje med at tiden flyr når jeg ser resultatet og blir motivert uansett, men.. :)

 

Og voks påføres med maskin på samme måte som polish? Hvilken polish og voks er grei å bruke, og ikke altfor dyr? Hvor kjøper jeg alt dette? Ser ikke ut som P&R har den maskinen. Kanskje greit å handle en god lampe til å jobbe i garasjen med også. Er vanlig arbeidslampe greit for dette, eller burde jeg kjøpe en med en viss fargetemperatur?

 

Har veldig lite utstyr og produkter, egentlig. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669
Her er en fin maskinpakke med alt du trenger, koster litt men blir en god investering

 

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35
En billig voks som veldig mange på forumet her bruker, den kan du legge for hånd eller med den fineste puten hvis du vil ta det med maskin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket som mye for pengene der også. Men får se hva som strekker til av penger etter at bilen er fikset som sagt, men da har jeg hvertfall et par muligheter :) Er det en guide noe sted for hvilke puter/produkter som skal brukes på hva, hvordan man påfører voks riktig, også videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Uber puter og Menzerna kan brukes slikt i de fleste tilfeller

Rubbing: Gul pute + FG400

Medium polering: Oransje + PF2500 
Lett polering: Grønn+PF2500 

Fin polering: Blå + SF4000
 

Hvis du tar voks for hånd så kan den legges i sirkulært mønster eller i rette linjer, har oppfattet det slik at det er en smak sak. Legger du med maskin så tar du fineste puten og og lav hastighet. Skal legges så tynt at det ikke er så "veldig" synlig. Tar du for tykt så for man ikke maks effekt ut av voksen

Legger ved en fin guide  :) 

 

Edit: ser Øyvind har lagt ut en veldig god guide, får bli litt ekstra lesestoff dette da 

Endret av CooperWorks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei! Hva er forskjell på rubbing og polering? Og fin/lett polering er for lakk som allerede er ganske fin? Og medium for mer slitt lakk? Beklager mye dumme spørsmål nå :P Har skumlest den tråden der, men tenker å ta en gjennomlesning til :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Ah, okei! Hva er forskjell på rubbing og polering? Og fin/lett polering er for lakk som allerede er ganske fin? Og medium for mer slitt lakk? Beklager mye dumme spørsmål nå :P Har skumlest den tråden der, men tenker å ta en gjennomlesning til :)

Rubbing er det groveste, må som oftest benyttes på hard lakk noe som BMW har. Riktig det du spør om. Fin lett polering er vanlig på biler som ser bra at ut etter forrige behandling og skal ha en liten shinings 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei! Er det sånn at min BMW-lakk som også er ganske sliten og full av vaskeriper o.l. kun trenger rubbing, eller må jeg polere med litt finere stoff etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei! Er det sånn at min BMW-lakk som også er ganske sliten og full av vaskeriper o.l. kun trenger rubbing, eller må jeg polere med litt finere stoff etterpå?

Om du bruker den groveste polishen så bør du gå over med en fin for å få opp glansen. Bruker du medium, menzerna 2500 foreksempel er det nok med den..den tar masse vaskeriper og avslutter med en fin glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Noen ganger går det med kun rubbing men det kan hende du får hologrammer av det og da bør du kjøre en runde med finere middel for å få de vekk. 

Endret av CooperWorks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Men da blir det rubbingen som jeg kjører over med flere ganger, også blir det en kjapp overgang med finere polish for å få vekk alt av "rester" og merker? 

 

Eller kanskje holder det å bare ta medium polering også legge voks over?

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669

Her er en fin maskinpakke med alt du trenger, koster litt men blir en god investering

Et lite spørsmål til. Denne pakken, hvor lenge tror du den pakken "holder"? Har ikke så mye penger for øyeblikket, men tenker å investere i det og kanskje tjene opp litt igjen på å polere for familie og venner, så får jeg samtidig øvet meg litt :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til. Denne pakken, hvor lenge tror du den pakken "holder"? Har ikke så mye penger for øyeblikket, men tenker å investere i det og kanskje tjene opp litt igjen på å polere for familie og venner, så får jeg samtidig øvet meg litt :)

Det kommer veldig an på men om du bare tenker å ta egen bil skikkelig 1 x år holder det sikkert litt. Men polish går ut på dato så om 2 års tid må du nok ha mer, da vi, jeg tippe du bestiller 1 liter med pf2500:) denne er en god allrounder. Men maskin, pads og microfiber holder lenge om du tar vare på det.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på men om du bare tenker å ta egen bil skikkelig 1 x år holder det sikkert litt. Men polish går ut på dato så om 2 års tid må du nok ha mer, da vi, jeg tippe du bestiller 1 liter med pf2500:) denne er en god allrounder. Men maskin, pads og microfiber holder lenge om du tar vare på det.

Eg ser det er dato på polish flaskene, men de funker fint sålenge de ikkje har frosset, eller skilt seg å blirt harde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det vel mest sannsynlig at basillen har satt seg og behovet for mer polish kommer innen den tid med 250ml flasker ;)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...