Jump to content
Sign in to follow this  
Marius Engel

Polering av grønn Hiace 2007. Tips?

Recommended Posts

Marius Engel

Skal polere min far sin Toyota hiace. Den har vel 250000km på telleren.

Noen tips til hva jeg kan forvente? Er dette overkommelig med Das 6 pro, eller bør jeg investere i North Detailing PDA-15 eller noe sånt?

Resultatet trenger ikke å bli perfekt, og det blir kun ett steg. Jeg har menzerna og Uberputer til hjelp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Du vil få en kassebil som skiller seg skikkelig ut positivt blant andre "HiAce-søsken", med utstyret du nevner. :thumbup:

 

 

Det eneste som er potensielt negativt, er at alle småbulker blir mer synlige når den blir blank på store flater. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Hehe, takk for det.

Det skal nok ikke så mye til å få den presentabel nok for en typisk Hiace kjøper. Støvsuging av førersetet pleier vel å holde rikelig :P

Det er fristene å si til min far at dette tar så lang tid med den maskinen jeg har, at jeg trenger PDA-15 for å bli ferdig raskt nok :) Men det er vel ikke så voldsomt mye raskere å bruke en PDA-15 maskin, med mindre lakken på Hiache er veldig hard?

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites
StianMH

Hvis far spanderer, så ville jeg krevd en mer effektiv maskin ja! :P

 

Rupes LHR21ES er nok egentlig å anbefale! :)

 

Toyota lakk er vel ganske myk? Og er det klarlakk på den ? :P

Edited by StianMH

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

Samt en Rupes Mini på de trange stedene :D

 

Håper på en S&S av denne her, 250.000 på teller sier meg at det kan bli noen solide 50/50 bilder :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Hvis far spanderer, så ville jeg krevd en mer effektiv maskin ja! :P

Rupes LHR21ES er nok egentlig å anbefale! :)

Toyota lakk er vel ganske myk? Og er det klarlakk på den ? :P

Jeg har ikke helt bestemt meg hva jeg skal kreve i betaling for denne, han skal ihvertfall hjelpe meg med å bygge terasse siden han er byggmester ;)

Men rupes LHR21ES har 21 mm utkast. Men jeg ser at PDA-15 har høyere maks opm, samt nesten dobbelt så kraftig motor. For å ikke snakke om pris da. Er rupes så mye bedre enn PDA-15? Er det stor forskjell i korrigeringsevne?

Jeg er nesten helt sikker på at denne har klarlakk ja, har ikke undersøkt. Den forrige Hiacen hans hadde rød SS lakk. Den rundet vel ca 380000 på telleren før han solgte den. Ikke ett eneste problem med bilen!

Japansk lakk pleier jo å være ganske myk ja, det hadde jeg glemt. Jeg er vant med myk lakk, så det passer meg jo greit egentlig :)

Samt en Rupes Mini på de trange stedene :D

Håper på en S&S av denne her, 250.000 på teller sier meg at det kan bli noen solide 50/50 bilder :)

Om jeg supplerer med en DA-maskin til, med større utkast, så er vel Das-6 grei å ha med spotpad tenker jeg. Litt mindre utkast på plastfangere og trange steder er vel en fordel også.

Jeg tror faktisk den er nærmere 300.000 enn 250.000 på telleren. Husker ikke helt. "Lite for en Hiace", i følge eieren ;)

Kanskje det blir tid til en liten mini S&S. Vi har supplert familen med ett barn til nylig, så jeg får ikke så god tid på denne som jeg egentlig ønsker. Men noen 50/50 bilder skal jeg ta uansett :)

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites
StianMH

Egentlig så er ikke Rupes så mye bedre nei.. :)

 

Vurderer å bytte ut Duettoen med en PDA-15. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Da er jeg blitt eier av en North Detailing PDA-21 med 150mm og 125mm bakplate.

Dette i tillegg til den gamle krauss 900w med 125mm og 75mm bakplate.

Da tenker jeg at jeg har noe til de fleste utfordinger ;)

Den nye maskinen, på tilbud til 1900kr, var en grei betaling for jobben :)

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klev1

Har akkurat kjøpt PDA-15, å da kom det selvfølgelig en PDA-21 på markedet.Er det store forskjellen med 21mm kontra 15mm i utkast.? (Veit det er 6mm ja  :P ).

Men vil man merke den store forskjellen?

Edited by Klev1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Dette plexiglasset mellom kupè og bagasjerom. Er det mulig å polere dette, eller blir det enda værre?

1fc8e232abba5854550bed3ac8373953.jpg

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites
sruben

Grattis med ny maskin! Når du får testen den så kommenter gjerne her hvordan du synes den fungerer sammenlignet med DAS6 Pro'en :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Grattis med ny maskin! Når du får testen den så kommenter gjerne her hvordan du synes den fungerer sammenlignet med DAS6 Pro'en :-)

PDA-21 er ufattelig mye bedre enn Kraussen (samme som DAS6-pro)!

Korrigering går raskere, den korrigerer med komboer som ikke funker med kraussen og det er minst like enkelt å avslutte holofritt.

Jeg har ikke washermoddet, og jeg ser ikke behovet. Men jeg skal prøve ;)

88bd28b78eaf9bf7c2c846bf593b359b.jpgc3d15897989e866d5b2cfaf5be1b22c8.jpg4937391ec5ae6e311934b7d010a36054.jpg

Orange Uber og Menzerna pf2500 ble valgt til denne bilen. 1-stegs.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

50/50 bilde, se hvor sykt slitt lakken er ved håndtaket...

616e7e527a20a2d64b910cf3a25d80b5.jpg

Jeg har kjørt sakte med orange Uber på PDA-21 med menzerna 2500, og så mye press jeg klarer i 2 pass, så to lette pass.

På bildet, og de to forrige panelene har jeg kun kjørt 2 pass med så mye press jeg klarer, sakte, og det blir totalt holofritt. Lett lakk å jobbe med :)

De dypeste RDS får jeg ikke helt vekk uten grovere midler, men det er rikelig godt nok til denne bilen.

Edited by Marius Engel
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Hvordan blir det med enda flere pass, eller flere runder, å fjerne alt tar vanligvis lang tid. Men det er jo stor forskjell nå!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Når jeg kjører sakte med PDA-21, så synes jeg den gjør 90% av jobben på første passet. Kanskje fordi maskinen er effektiv, og jeg kjører sakte med mye press, at polishen nesten blir ferdig nedbrutt på første passet? Jeg bruker 160mm puter.

Jeg har nå kjørt to pass med mye press, og 1-2 pass uten press bare for å være sikker på at jeg får finest mulig avslutning. Noe mer enn det gjør overhodet ingen forskjell.

Kjører jeg flere runder fjerner jeg nok de RDS som er igjen. Men hiacen er like stor som en låve, og det er strengt tatt mer enn godt nok på denne bilen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Hiace ER en rullende låve... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Hiace ER en rullende låve... :)

Haha det ser sånn ut inni de fleste også :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...