• 0
Flakkster

Bestilt ny bil, want 2 be g33k

Spørsmål

Hei :-)

Henter en fabrikkny Volvo i slutten av juni en gang, og tenkte jeg skulle ha denne feiende flott til den dagen jeg selger den igjen, det er jo en bra plan! Hehe. Noen som vet hvordan lakken er på disse bilene? Har hørt at f.eks tyske biler har knallhard lakk, og biler fra østen har myk jallalakk, stemmer dette? Hvordan er det da med S60 som er produsert i Belgia mon tro?

Anyways, har lyst til å investere i noe poleringsstæsj. Har absolutt null erfaring eller peiling i det store og hele på seriøs polering, annet enn at jeg elsker blank bil, noe som har endt med at jeg hiver kjerra inn til noen som kan det rett som det er istedet. Har lyst til å gå for en skikkelig maskin som tilogmed jeg kan mestre, men er jo selvfølgelig livredd for å bruke den feil og ødelegge lakken. Noen tips? Finnes det noe nybegynnerpakke av noe slag som er å anbefale? 8-)

Når jeg håndvasker bilen pleier jeg å bruke vaskehanske og den lilla såpa fra Meguiar's, er dette helt på trynet eller? :-P Ser noen bruker skum etc. Det ser fancy ut, men jeg tror ikke det finnes noen skumstykke til min Stihl høyttrykk :-(

Hvis noen har noe tips om hva jeg burde gjøre med nybilen når den kommer, hyl ut :-) Tar gjerne imot effektive vasketips! Vasker relativt ofte, men føler jeg har en del å lære utover den vaskehansken og lilla såpa jeg ikke husker navnet på i farta. Og tørkings, selvfølgelig.

EDIT: Forresten, jeg har jo såpetank på høyttrykken, fungerer kanskje likesågreit?

Mvh

Endret av Flakkster
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

• 0

Velkommen.

Les først guidene her inne, har du flere spørsmål etter det svarer jeg/(vi) med glede :)

Men kort fortalt, så ville jeg gitt en ny bil en full grundig vask, voks på lakk og felger, og en forsegler på plast og vinduer (Scoll Neo er ett fantastisk universalprodukt til felg, vindu og plast). Da blir den lett å holde ren.

Polering er strengt tatt ikke nødvendig på en ny bil, men noen ganger blir de ikke levert helt perfekt. Vil du ha det perfekt bør du lese deg opp på maskinpolering og finne en maskin, puter og produkter du ønsker.

Ikke kjøp deg ihjel med en gang, begynn med det mest nødvendige og produkter som lan brukes til mye. Korrosol, surfex, prockbort, en voks og scholl neo kommer du veldig langt med, samt godt "verktøy" til jobben.

- Guide for vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Når det gjelder skum er det noe vi bruker til forvask, for å få vekk mest mulig møkk før vi vasker bilen med kvalitetssvamp og såpe. En trykksprøyte med egnet avfetting/forvask er minst like bra, det går bare litt raskere å påføre skummet. Men en god trykksprøyte gjør jobben helt utmerket! :)

Såpen din heter nok Meguiars NXT, og er en meget god såpe ;)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Grattis med ny bil! Har også bestilt ny Volvo som skal komme i midten av juni. Den forrige(2013 S60) var ganske god og hard i lakken den. Kommer jo an på hvilken farge du har bestilt. Min var i Saville Grey, og den nye i Inscription Ember Black. 

Ser ikke noe problem i å kjøre ganske hardt på disse(hvis  nødvendig). 

Ps! Bilen er laget i Sverige :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker for svar!, skal lese litt guider på senga i kveld til øyna detter igjen 8-)

Dizapear: Takk for det og gratulerer selv! Blir vel 2016 mod. på deg óg da? S60 produseres fortsatt i Belgia såvidt jeg veit, V60 derimot blir vel produsert i Sverige, V70 er vel litt her og der? Husker ikke. Ikke Kina ihvertfall ;D Hehe.

Har bestilt samme farge som deg (tror jeg, husker ikke helt navnet), den nye svartmetallicen for 2016, samme som nye XC90'en får bl.a... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Om du vil holde deg til vasking og dulling så kan sikkert noen her inne legge coating for deg :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bilen er Svensk!

Min 2005 derimot er Belgisk :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bilnerden har noen gode nybegynnerpakker. Ellers så finner du gode tips hvis du blar litt rundt her inne, spesielt i s&s delen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ok, da er bilen svensk (er bare glad til jeg) :-P Spurte selgeren om de fortsatt ble laga i Belgia, men han har nok ikke oppdatert seg helt han da tydeligvis. Hadde en "belgisk" 05 tidligere ;D

Endret av Flakkster
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive