KristianLomeland 315 Skrevet 7 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 7 Mai, 2015 S&S #4 - Ford Ranger Wildtrak Det er hektiske tider med studier i disse dager, og eksamen står på agendaen. Iherdig lesing har overkokt det stakkars hodet mitt, og jeg trengte avkobling. Det ble dermed bestemt at bilen skulle shines på en helg. Dette er en 2014 Ford Ranger Wildtrak. Bak den høye grillen sitter en 3.2L DuraTorq, selvsagt med automatkasse bak seg. Bilen er kun registrert for to, men har MYE plass i caben. Her kan man også leke seg med å switche mellom drift på ulike aksler, trekke over 3 tonn eller å trave rundt i 80cm dypt vann. Men, til detailrelatert info; Jobben på denne bilen kan nærmest sammenliknes med nybilklargjøring. Lakktilstand var veldig bra, kun med en del RDS etter bruk. Interiør trengte også et lite løft. Men det er altså ikke supercrazy 50/50 å vente ut av denne posten. Blir i stor grad laget for eiers glede av å se arbeidet. Jeg holder på å bannlyse hele Photobucket, for før-bildene vil seg fanden ikke. Dette er dog ikke noe stort problem, ettersom bilen kun var småskitten. Har dog bilder fra vaskeprosessen, så here we go: MAC124 Prickbort fikk som alltid ta første etappe. Ble lagt fra vinduer og ned. Mens denne gjorde jobben sin, fikk Scholl Rim7 gå løs på felger. Like etter fulgte Surfex HD blandet 1:10. Denne ble det lagt mye av i hjulbuer. Dette fikk noe redusert tørketid grunnet sterk sol og varmt vær. Fikk dog litt ekstra ut av avfettings-cocktailen ved hjelp av CG Citrus Wash & Gloss i kanonen. Tykt og godt skum som drar med seg mye! Det kom mye drit ut fra en tilsynelatende ren bil! Detailerkost fra Swissvax ble brukt på knotete steder. Etter avspyling og endt forvask, var det tid for berøringsvask. Startet som normalt med hjulene. Brukte Wheel Woolies som fikk bade seg i sterk CG såpe med Surfex blandet inn. Dekksider ble børstet med Surfex 3 ganger før jeg var fornøyd. Etter hjulvask stod siste Kwazar flasken og ventet, som inneholdt CarPro Iron-X. Og jaggu, her var det nok for den å ta tak i! Hele bilen så slik ut. Etter ny grundig avspyling var det bøttevask. Utført med 2 bøtter, begge med gritguard. Brukte CG Mr.Pink denne gangen, sammen med Meguiars MF vaskehanske. Var som nevnt bra med sol, så måtte være effektiv. Derfor ble neste bilde tatt når bilen var kommet inn, og tørkningen med CG Miracle dryer var igang. Etter vask var det tydelig at det ikke var en grov korrigeringsjobb som stod for tur. Bilen så veldig flott ut. Eier pekte ut riper på baklemmen etter last av ulikt kargo. Jeg ville begynne med dette, da dette var den største utfordringen med bilen lakkmessig. Jeg begynte med å gjøre en lakkmåling: ...her var det ikke for mye å ta av! Langs hele toppen av lemmen var 80um snittmålingen. Alle disse ripene måtte våtslipes. Videre følger bilder av ripene. Bilder tatt gjennom lupe: Tok frem våtsliputstyret. Var grusomt forsiktig med liten kloss med 3000g, og passet på å sjekke hele tiden for å slipe minst mulig når lakken er så tynn som dette. Lakkmålinger på samme punktene som før slip, ga nå denne snittmålingen: For å unngå dette til en viss grad, var eier intressert i å legge beskyttelsesfilm på toppen av lemmen, så jeg tok et mål: Og heiv meg i bilen for å skaffe dette. Valget falt på et produkt fra Tesa. Jeg gikk dermed igang med å polere opp igjen etter våtslipingen jeg gjorde tidligere. Flex roterende med liten lilla Scholl pute sammen med Menzerna FG400 ble brukt som grovsteg, etterfulgt av Rupes mini med Gul/Gul kombo som finsteg. La deretter folien, og her har vi resultatet. Interiørtid! Innvendig var det litt mer å ta tak i, særlig flekker på skinnsetene. Begynte dog som normalt med å samele sammen gjenstandene i bilen, og pakke det i zip-bags. Støvsuget gulvteppe og seter. ...Samt dashbord og luftkanaler med mer skånsomt munnstykke. Skinnrens ble utført med Swissvax Leather cleaner skurt inn med tilhørende børste, for å deretter bli satt inn med Leather milk fra samme produsent. 50/50 førerstol. Venstre FØR, Høyre ETTER. Setene ferdig renset. Påføres Leather milk med tilhørende applicator. Stoffmattene ble renset med RG2000 og Green Clean. Green Clean ble børstet inn med tålig stiv børste. Kjørte våt-sug-våt-sug sug-sug osv. Venstre matte ferdig. Begge ferdig: Generell vask av dørtrekk, dashbord, pedaler etc ble gjort med MF og CG Green Clean. Detailing-sticks dyppet i Green Clean brukes på trange steder. Mens jeg vasket dørene synes jeg de slarket litt. Ikke rart det når ting ikke er skrudd fast. Strammet til med fornuftig kraft, så ble ting langt tightere. Førersiden var særlig ille. Motorrom var også i skjebelig stand da jeg åpna. Vask ble utført med MF og sterk Green Clean. Her ferdig. Så, var det over til polering. Målet var å få opp glansen best mulig, og fjerne eventuelle defekter. Jeg løp iherdig rundt med lykter av allslagens varianter, men alt så slik ut: På mørkere paneler var det dog noe å finne, her på panelet bak hytta: Visste det ikke var nødvendig å korrigere noe særlig her, men tok en lakkdybde runde uansett og fikk et snitt på 98um. Litt tynt, men ettersom lakktilstanden er såpass god er det ikke noe å frykte for min del. Valgte meg følgende kombo: Rupes Mini og Rupes LHR21/15, med Gul/Gul kombo. Videre følger litt ymse bilder fra korrigeringen. Pad gjort ren med trykkluft etter hvert felt. Paden ble byttet etter hvert panel, da disse panelene er på størrelse med månen. Emblem bak før: ...og etter: Etter endt korrigering tok jeg en runde med wipedown. Brukte to kluter; en for å smøre ut, og en tørr for å tørke tørt. Fikk blåst mesteparten av støvet bort med trykkluft, men det hadde samlet seg litt i planet. Sparket av meg skoene for å ikke skitne mer til, og tørket ut med MF og Green Clean. Vann ble sugd opp. Ferdig: Tok meg også en runde med dørtersklene, her før: ...og her etter, klar for voks. Men, kroken dro ned hele bakenden på bilen. Full av rust ikke noe jill. Demonterte kroken, og slipte omhyggelig med benksliper. Påførte deretter 3 strøk med Ronseal sort. Ferdig og montert tilbake. Er fullt klar over at selve kula vil bli stygg fort, da eier trekker mye med denne bilen. Men at selve foten til festet er sort og fin, det er jo en fin ting. Det var så tid for forsegling av lakken. Samtlige overflater fikk et fint lag med Swissvax Shield, påført med fuktet AG pad. Mens Shield herdet, fikk hjulene også pleie. Først Swissvax Autobahn på felg påført med finger. Dekkene er selvsagt av rimelig size, så Swissvax Pneu på dekksidene gjorde seg bra! Tetningslister rundt dørene fikk Swissvax Seal feed. Hjulhus fikk CG Bare Bones Og vinduspussen ble utført vha Sonax glassrens med korthåret MF Så over til ferdigbildene La ved bilpleie-sjekklista og en anbefaling av videre vedlikeholdsmetoder Dette var en god avkobling fra mekatronikk og skoleopphold. Eier var fornøyd med resultatet, og det er jo alltid hyggelig å få gode tilbakemeldinger:) Tidsbruk var vel rundt 20 timer. Takk for titten! KristianLomeland 42 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonkanon 48 Skrevet 7 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 7 Mai, 2015 Flott jobb på en bra bil, hadde gleden av å disponere en slik 3.2 liter men blå i lakken på forrige jobben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Nice ble det Dyktig du! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Schmidt 21 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Ser bra ut :-) Siter BMW 520D 2011 VW Passat 1998 BMW 520D 2010 VW Polo 1995 Volvo 850 1994 VW Golf GTI 1995 VW Golf 1991 Volvo 242 1980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torgeirb 611 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Ser veldig bra ut. Grønn knapp trykket Siter Garasjeprosjekt Mine S&S: Mercedes_2015mod_nybilshine - Audi_A4_2009mod - Audi_Q5_2012mod - Mercedes_CSL_2006mod - Audi_Q5_2012mod_hvit - BMW_F11_520d_2011mod - Audi_A5_S-Line_2009mod - BMW E39 2003mod Gyeon Mohs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin S 2 059 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Nice! Jobbet ganske effektivt da på 20timer med alt som ble gjort Siter Swissvax Certified Detailer NAD - Nanolex approved detailer Certified Bigfoot System Specialist DCN Approved detailer Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1) soon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Digger disse bilene Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianLomeland 315 Skrevet 8 Mai, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Flott jobb på en bra bil, hadde gleden av å disponere en slik 3.2 liter men blå i lakken på forrige jobben Takk for det! Det er en flott bil Nice ble det Dyktig du! Takk for det. Hyggelig å høre:) Ser bra ut :-) Thankyou, thankyou! Ser veldig bra ut. Grønn knapp trykket Takktakk Nice! Jobbet ganske effektivt da på 20timer med alt som ble gjort Ja, det var jo heldigvis en grei skuring med 21-maskina når lakken var såpass fin. Men ja, som student med limited tid tilgjengelig må man være effektiv! Prøver dog å ikke la dette gå utover resultatet. Digger disse bilene Ja, det er en hardhaus! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Stilig bil, og hvit bil kan bli utrolig blank. Trenger bare å ta en tur innom en dyktig detailer som deg. Bra jobbet. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
griffenfeldt 184 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Lekkert resultat og et stødig blikk for detaljer! Siter 2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red 2011 Citroen C1 1.0 rød. Driver Larsens Autospa.http://larsensautospa.no bilpleier for fotofinishhttp://fotofinish.no Nad Nanolex approved detailer Swissvax autorisert detailer Mvh Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetting 2 Skrevet 8 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2015 Bra jobbet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 13 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 13 Mai, 2015 Kjempe jobb på en stor bil og masse gode bilder Godt jobbet, den ble meget flott! Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 31 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2015 Her har du gjort en grundig jobb, både utvendig som innvendig, vart som ny denne Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGNotland 221 Skrevet 31 Mai, 2015 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2015 Veldig gjennomført jobb! [emoji4] [emoji106] Siter BMW E30 320I BMW E91 320D S&S Nr.1 BMW E91 S&S Nr.2 BMW F11 S&S Nr.3 Opel Vectra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.