Gå til innhold
Marius Engel

Plugge dekk selv, eller ikke?

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Jeg har plugget 3 dekk i år.

Det ene fikk jeg plugget hos Nissan, kostet 140kr. Vet ikke hva de gjorde, men sannsynligvis bare en "makk/plugg" fra utsiden, siden det var så billig.

De to andre fikk jeg plugget hos Dekk1, kostet 420kr stk! Det var visst ikke godkjent å plugge dekk fra utsiden lengre, så de må av med dekket, ny avbalanserig og full pakke. Det blir dyrt etterhvert, med flere biler i husstanden som kjører mye, og gjerne pungterer i ny og ne.

Derfor har jeg lurt på å kjøpe meg ett pluggsett selv, for å spare penger, og for å spare meg turen til dekksjappen.

Er det forsvarlig å plugge dekkene selv? Jeg kjører bare helt normalt i trafikken. Den ene bilen kommer aldri forbi vestlandet, den andre skal kanskje ned til europa en gang, hvor fartsgrensen er høyere (og det er i så fall kun sommerdekkene).

Hva mener dere? Finnes det ett greit og billig sett til privat bruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Ingen problem å plugge med makk, har funket bra i alle herrens år og gjør det stort sett enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Ingen problem å plugge med makk, har funket bra i alle herrens år og gjør det stort sett enda.

Ok, det høres bra ut :)

Er det bare å kjøpe det billigste settet jeg finner på biltema/bilxtra/clas ohlson, eller bør jeg gå for noe annet?

Kan dette oppbevares i garasje med frost, eller bør limet oppbevares frostfritt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Limet bør oppbevares frostfritt.

Man får kjøpt løse makker i sett på wurth, eneste jeg har erfaring med (bruker til påfyll av sett)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Fattern fikk det ene dekket på bilen plugget hos Vianor i dag tidlig for 200kr. Billig og raskt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Fattern fikk det ene dekket på bilen plugget hos Vianor i dag tidlig for 200kr. Billig og raskt :)

Betalte tilsvarende sist, de tok av dekket, men merket innsiden av felgen og dekk så det ble montert likt, så de slapp og avbalansere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Under Halv pris ifht dekk1.

Ett dekkreparasjonssett koster 199 på biltema og jula. Tror det blir ett slikt. Blir garantert spart inn igjen en gang ;)

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonarnes    185
jonarnes

Jula sitt har solide verktøy, men leveres ikke i veske

Biltema ikke fullt så solide verktøy, men det har luftpåfyller og leveres i veske.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kriss    0
Kriss

Er hullet i nærheten av dekkskuldra bør du være forsiktig med å plugge det selv. Er det midt i banen er det som regel ingen problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 034
_Makki_

makk/plugg metoden er noe jeg aldri har hørt om faktisk før en gang i tiden (i Norge) jeg punterte.. Så var jeg en tur innom dekkforhandler hvor jeg ble spurt om hvordan bilen kjøres og hvor den kjøres, altså ifm hastighet. Han som skulle fikse dekket så jo at disse hadde hastighetsindeks vel Z eller Y. Han anbefalte ikke å plugge fra utsiden da 1. dette ikke var godkjent lenger, 2. det beste og sikreste for noen som kjører mye i utlandet (fortere enn i Norge) er å vulkanisere fra innsiden. Prisforskjell er jo vesentlig da verkstedet enten gjør det fra utsiden (som tar vel 1min) eller innsiden og da må dekket av felgen og hele balletten. Så det er ganske naturlig at å vulkanisere dekk skikkerlig koster.. Jeg valgte jo den billigere metoden så fikset dekket i Polen en gang etterpå. Gikk helt fint å kjøre nedover autobahn og danmark ;)

Så jeg mener at hvis den plugge metoden fra utsiden har blitt brukt i Norge og fungert så er det kanskje ikke så farlig?  

Men at det muligens ikke blitt godkjent lenger pga noen EU eller dekkprodusenter sine krav er jo helt annen sak.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Som jeg har skjønt det er det ikke selve pluggen som er poenget, men heller det at man ved utvendig plugging ikke får sett på innsiden av dekket om det er skader fra spikeren/skruen etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Som jeg har skjønt det er det ikke selve pluggen som er poenget, men heller det at man ved utvendig plugging ikke får sett på innsiden av dekket om det er skader fra spikeren/skruen etc.

Jeg har også hørt dette. For at dekkforhandleren skal kunne være ansvarlig for at dekket er i orden, må innsiden inspiseres. Det holder ikke å være 99,9% sikker.

Har også hørt at du kan få varmgang i pluggen i høye hastigheter (høyere enn tillatt i norge).

Men, som sagt, dette er bare saker jeg har hørt. Jeg vet ingenting selv.

Enkelte folk kjører jo bil med totalt flate dekk uten å merke det. Slike mennesker bør gjerne få dekket plugget profesjonelt. For oss andre som er litt "sensetiv i lakken", vil gjerne merke ganske fort om noe er galt?

Tenker at jeg kjøper ett sett fra Jula, og legger det i en tom boks, så er jeg forberedt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bateman    41
Bateman

Det er jo typisk at man punkterer når det passer desidert minst...

Jeg har et sett i bilen som jeg har fått bruk for en gang, og det er jeg veldig glad for.

Plugget dekket på bilen, i med luft og avgårde.

Så fikk jeg byttet til en skikkelig plugg ved en senere anledning for å være på den sikre siden, da de kan lekke i ettertid.

Vil også tro at forsikringsselskapet kan yppe seg hvis man har et uhell relatert til "ulovlig" plugg i dekk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig J    597
Stig J

Jeg har ett slikt Biltema pluggesett liggende i hver bil. På Z4en har jeg plugget flere ganger på forrige dekkene jeg hadde på. Og det har vært i dekk som jeg har brukt ved banekjøring. Null problem.

Kun en gang jeg måtte krype til korset og få fikset det fra innsiden. Fikk det ikke helt tett selv etter flere forsøk. Så da gadd jeg ikke mer :P

Har også plugget et vinterdekk farlig nært kanten. Funket ut vinteren i alle fall :P

Så jeg plugger selv helt til den dagen jeg ikke får det til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
challenger    203
challenger

Jeg hadde ingen erfaring med egen-plugging av dekk og trodde dette var jobb kun for dekkverksteder. Så fikk jeg tips om Biltema sitt sett i fjor høst og jammen fikk jeg bruk for det i vinter. Med full sving på forhjulet, ble jobben gjort uten en gang å ta av hjulet :). Det har holdt trykket senere.

Anbefaler gjerne denne (og husk å bruke en god hanske når du rasper!)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/ATV/Reparasjonssett-dekk-2000022836/

82-573_xl_1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig