Gå til innhold

Meguiars Nxt. Blandingsforhold.


Ingen_fantast

Recommended Posts

Ingen_fantast

Ovennevnte såpe er "efter sigende" av de sterkere på markedet. Jeg har hittil skalert ned blandingsforholdet litt. Importøren skriver 0.5dl på en vaskebøtte. (Litt vagt) Bøttene jeg bruker er på 10L, og jeg har skalert ned til 0.3dl. Ved litt ettertanke gir dette mindre glid til vaskehansken og potensielt mer vaskestriper.

Er dette noe å "bekymre" seg for?

Et alternativ er å kjøpe mildere såpe som brukes når bilen er mindre møkkete.

Tips ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller legge voks én gang ekstra i året, enn å ta sjansen på svakere avfetting eller mindre såpe. Jobben for å legge et lag voks kontra polering med ripefjerning er såpass liten at det ikke er vits i å ta sjansen.

Selv er jeg veldig fornøyd med CG Glossworkz som er skånsom, drøy i bruk og gir veldig god glid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martinsens

Bruker selv NXT og opplever ikke den som sterk, men derimot ganske drøy i bruk og dermed økonomisk (Kjøpt på tilbud til 129,- mener jeg å huske). Vet det er diskutert tidligere, men er det noen som har noe test/holdepunkter på at den er sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Ovennevnte såpe er "efter sigende" av de sterkere på markedet. Jeg har hittil skalert ned blandingsforholdet litt. Importøren skriver 0.5dl på en vaskebøtte. (Litt vagt) Bøttene jeg bruker er på 10L, og jeg har skalert ned til 0.3dl. Ved litt ettertanke gir dette mindre glid til vaskehansken og potensielt mer vaskestriper.

Er dette noe å "bekymre" seg for?

Et alternativ er å kjøpe mildere såpe som brukes når bilen er mindre møkkete.

Tips ønskes.

 

At denne er sterk er noe som henger igjen fra "gamle dager", dog finnes det mange milde gode såper hvis du har lyst å prøve noe annet.

 

Heller legge voks én gang ekstra i året, enn å ta sjansen på svakere avfetting eller mindre såpe. Jobben for å legge et lag voks kontra polering med ripefjerning er såpass liten at det ikke er vits i å ta sjansen.

Selv er jeg veldig fornøyd med CG Glossworkz som er skånsom, drøy i bruk og gir veldig god glid. :)

 

Nå er det vel strengt tatt forvask-kjemi som fjerner møkk som potensielt kan lage ekstra vaskeriper, ikke såpen man bruker til håndvasken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ingen som vet det eksakte blandingsforholdet på denne? Er jo håpløst dårlig forklart på baksiden av flasken "pr vaskebøtte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det er det ikke bare de som har, mest irriterende forklaringen jeg ser, "ad 1 or 2 caps in a bucket of water" sier jo nada, Jeg syntes det er veldig ok når det står hvor mange korker for feks 10 liter, da har en noe å gå ut fra mht vasking..

 

Noen sier 2 lokk for 4 liter, og en annen sier 75ml til 20 liter, husker ikke dosseringen jeg brukte her, men mener en ikke trenger å være voldsomt raus med denne. 

 

Det du kan gjøre er feks å ta 2 korker i 18 liter og sjekke om det er nok, så kan du spe på med en kork til hvis du syntes det er litt lite glid mht vaskeeffekten, enda en osv, da finner en ofte ut det som funker best. 

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

2-3 korker pr 18l vann er passe for Megs NXT Car Wash, er min erfaring.


(Og da mener jeg korken som står på dunken såpen kommer i)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen_fantast

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21834-kan-hoey-ph-verdi-svekke-lsp/page-3

Her er ph verdi på ein del produkt testa. Blant anna NXT.

Informativ link, selv om det viser seg at testprosedyrer er viktig og denne testen ikke gir 100% rett svar. Nxt har en PH på rundt 7. Med blandingen min, 0.3dl på 10l blir den vel ennå litt lavere, altså mer basisk. -Tror jeg.

Hva som er tøffest, base eller syre spørs vel mye på hvilket produkt en bruker som topplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her målt PH på springvannet? Det kan vel variere litt fra vannverk til vannverk, men det hender vel at det ligger litt lavere enn 7 ogsså har jeg hørt, rundt 6,5?

 

Ang NXT og blandingsforhold så synes også jeg 0,5dl på en bøtte virker i meste laget! Har pleid å bruke endel mindre enn det selv og syns ikke det har gitt dårlig glid. Mener å huske at det er oppgitt et helt annet blandingsforhold på den amerikanske originaletiketten?

 

Ang styrke på NXT så synes jeg den virker sterkere enn den andre butikksåpa til Meguiars, den gule Ultimate Wash & Wax. Synes den virker sterkere/bedre enn CG CWG også jeg, så er egentlig veldig fornøyd med den såpa selvom den sikkert ikke blir den billigste i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

0,5dl såpe pr bøtte (antatt 18l-bøtte) er altfor mye.

 

1 kork fra 64oz-flasken er 1oz (29.57ml), og som nevnt er 2-3 slike korker tilstrekkelig på 18 liter vann.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

0,5dl såpe pr bøtte (antatt 18l-bøtte) er altfor mye.

 

1 kork fra 64oz-flasken er 1oz (29.57ml), og som nevnt er 2-3 slike korker tilstrekkelig på 18 liter vann.

 

0,5dl er alt for mye, men 2-3 korker er akkurat passe? Altså mellom 0,6 og 0,9 dl? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test Øyvind, hadde ikke sett den før! Blir kanskje litt begrepsforvirring her, men når jeg skriver at jeg syns NXT såpa er sterkere/bedre enn f.eks CWG så mener jeg at den rengjør og glir bedre. Mulig det er feil å dermed kalle den sterkere? "Alle" skryter jo veldig av gliden på CWG men jeg synes NXT glir bedre også uten at jeg har testet de mot hverandre samtidig, går mer på fellingen. Men godt å se at NXT heller ikke sliter så mye på LSP, det gjør den jo enda mer anvendelig. Jeg har i det siste brukt Ultimate W&W når bilen er vokset og NXT når den ikke er like lett å få ren lenger og LSP'en begynner å forsvinne. Kjørte likevel to vask med CWG de siste ukene for å bruke den opp og det bekreftet følelsen min mtp hvem av de jeg liker best, selvom andre sikkert har en annen mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...