Gå til innhold

Vegghengt slangetrommel til HT-spyler


NeDD

Recommended Posts

NeDD

Hei

 

Ønsker å kjøpe meg en vegghengt slangetrommel til HT-spyleren min.

Helst med fjær slik at jeg slipper å sveive.

 

Fikk nettopp en pris fra TESS på kr. 5.000 eks mva. for 20m slange, ståltrommel m/fjær og koblinger.

 

Syns dette var i overkant. Nesten på prisnivå som en ny HT-spyler.

 

Hvilke norske og utenlandske forhandlere selger slike? Mener dette har vært nevnt tidligere.

 

 

 

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Sist jeg sjekket så er prisene til Proffia inkludert frakt. Men var alikevell ikke billig, nei

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

Har sett på lignende og det er generelt dyre produkter overalt, fra 5 til 20k eks mva.

 

håper å finne noe brukt en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Teoretisk sett kan man vel kjøpe en slange, kjøpe en trommel med f.eks vannslange og lage til noe selv.

Om det fungerer vet jeg ikke! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en slik en som du kan kjøpe av meg. trenger den ikke mer etter at jeg kjøpte Kranzle spyler.
 

 

http://www.proffia.no/Rengjoring/Hoytrykk-Slanger-Slangetromler/Slangetromler-hoytrykk/Slangetrommel-kompakt-15m-Max-300bar-100-grader-C?overcatid=4

er en veldig god stål slange på den, og har vært fornøyd med trommelen

min har karcher koblinger, men er ikke noe problem å klemme på annen type.

Endret av Flippi

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Tenker litt i banene av egenbygg og modifiserte luftslanger.

Mange av slangene til feks biltema og jula, som er beregnet til trykkluft, skal også tåle vann. Det står skrevet i beskrivelsen om de.

Regner med at 20 bar holder til selve slangen?

 

Hvis man da kjøper slangetrommelen fra clasohlson http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-m-slangetrommel/40-8784

og bytter ut slangen og tilkobling osv, med 1\2 luftslange for bedre leveringsmengde, feks denne http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressortilbehor/slanger-og-tromler/trykkluftslange-209247/

 

Så har man fått seg en billig slangetrommel som fint fungerer til tilkobling av vann og høytrykk, for rundt 1500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe
torgeirb
Nordlands

Tenker litt i banene av egenbygg og modifiserte luftslanger.

Mange av slangene til feks biltema og jula, som er beregnet til trykkluft, skal også tåle vann. Det står skrevet i beskrivelsen om de.

Regner med at 20 bar holder til selve slangen?

 

Hvis man da kjøper slangetrommelen fra clasohlson http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-m-slangetrommel/40-8784

og bytter ut slangen og tilkobling osv, med 1\2 luftslange for bedre leveringsmengde, feks denne http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressortilbehor/slanger-og-tromler/trykkluftslange-209247/

 

Så har man fått seg en billig slangetrommel som fint fungerer til tilkobling av vann og høytrykk, for rundt 1500kr.

 

Slangen må tåle opp mot 200 bar for å kunne brukes til høytrykksspylere, som jo vanligvis leverer mellom 120 og 180 bar. Trykkluft som begrep brukes vanligvis om lavtrykk 7-12 bar, men på grunn av luftens kompressibilitet både oppfattes det som og er som oftest også farligere enn høytrykk vann. Det kreves også mye av slangekoblingene for høytrykk, derfor brukes det omtrent utelukkende ferdige slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Slangen må tåle opp mot 200 bar for å kunne brukes til høytrykksspylere, som jo vanligvis leverer mellom 120 og 180 bar. Trykkluft som begrep brukes vanligvis om lavtrykk 7-12 bar, men på grunn av luftens kompressibilitet både oppfattes det som og er som oftest også farligere enn høytrykk vann. Det kreves også mye av slangekoblingene for høytrykk, derfor brukes det omtrent utelukkende ferdige slanger.

 

Er ikke 120-180 bars trykk i selve slangen. Hvis man tar av munnstykket og blåser vann gjennom pistolen uten munnstykke, holder nok dette godt under 20 bar.

Mye av delene i høytrykkspylerene er plast. Til og med de pumpehuset i de billigere er plast. Tipper plastkoblinger osv på de billigere utgavene skulle hatt store problemer med å tåler 150+ bars trykk.

Står vel også stemplet noe på slangene når de er ferske, om hvilket trykk de tåler? Mener hvertfall det gjorde det på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 120-180 bars trykk i selve slangen. Hvis man tar av munnstykket og blåser vann gjennom pistolen uten munnstykke, holder nok dette godt under 20 bar.

Mye av delene i høytrykkspylerene er plast. Til og med de pumpehuset i de billigere er plast. Tipper plastkoblinger osv på de billigere utgavene skulle hatt store problemer med å tåler 150+ bars trykk.

Står vel også stemplet noe på slangene når de er ferske, om hvilket trykk de tåler? Mener hvertfall det gjorde det på min.

Hvor i systemet er det 120-180 bar da, på 120-180 bars høytrykkspylere? At trykket faller når man fjerner mye av motstanden, er vel naturlig.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...