Provenzan0

Er felgrens produkt virkelig nødvendig?

Som emne lyder, er felgrens produkt som rim 7 f.ex virkelig nødvendig?

 

For når jeg dønker felgene i KUN iron x å lar det godgjøre seg før avspyling så er felgene plettfrie etterpå.

Bytta til sommerhjul på en bil nylig å disse var ikke vasket på LENGE var helt nedsota å fulle av bremsestøv å diverse groms, dønka godt med iron x å spyla av å fikk bort ALT som satt på av dritt på felgen i tillegg til att de ble rene fikk de faktisk en fin glans etterpå som om de skulle være voksa etc.

 

 

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel mulig å få det litt billigere med felgrens (blank bil revolution blandes ut f.eks) enn ved bruk av produktene du nevner. Har også hørt at iron x/korrosol spiser kalipperlakk. Men at de er effektive - ingen tvil

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke felgrens hele tiden, er felgene ok bra, holder det med en god såpe i såpepistol, avspyling og vask med en børste/wheel woolies.

Tynner ut feks p21s power gel her 50/50 med vann, og det holder det mht normalt skitene felger.

 

IronX etc bruker jeg ikke på felgene annet en når de er skikkelig ille, eller skal poleres.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som emne lyder, er felgrens produkt som rim 7 f.ex virkelig nødvendig?

 

For når jeg dønker felgene i KUN iron x å lar det godgjøre seg før avspyling så er felgene plettfrie etterpå.

Bytta til sommerhjul på en bil nylig å disse var ikke vasket på LENGE var helt nedsota å fulle av bremsestøv å diverse groms, dønka godt med iron x å spyla av å fikk bort ALT som satt på av dritt på felgen i tillegg til att de ble rene fikk de faktisk en fin glans etterpå som om de skulle være voksa etc.

 

 

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

Du har helt rett egentlig i det du sier ang bruk av metallpartikelfjerner vs felgrens som f.eks RIM7 eller P21S. For å ta det helt økonomisk sett så er det egentlig som å kaste penger ut av vinduet, bruke unødvendig produkt/tid.

Men så har det veldig mye å si hva slags felger en jobber med/hvor ofte disse blir vasket/hvordan disse blir vasket og til slutt hvordan de egentlig ser ut, altså hva slags forurensning vi snakker om på inn/ut siden.

Er felgene behandlet med forsegling så er det jo annerledes og..

Så dette er ikke så enkelt egentlig ;)

Men skal en ta alle slags felger uansett og tenkte økonomi og tid må en ha alle de produktene som er gode/virker tilgjengelig. For at det kan hende at felgen bærer på seg alt fra asfalt, som kan f.eks være 3 år gammel, fastbrent bremsestøv eller rett og slett skitt som ikke er vasket på lenge.

Så er spørsmålet hvor lang tid skal en bruke på det? Skal felgene være rene for så polere de og legge på forsegling eller skal en bare få de rene uansett?

En kan velge å stå og be til Gud og spraye på flere liter med produkt, flere runder og vente.. Så f.eks begynne å gnikke? Gnikking gir jo riper, det vet jo de fleste her.. Så ja hmm..

Jeg står ofte foran det spørsmålet og fordi at tid er penger dvs jo lenger tid vi bruker på bare felger jo dyrere det blir f.eks for kunden så kjører jeg på med syrebaserte felgrens. Rene blir de uansett og så lenge en vet hvordan en syrebasert produkt kan reagere på felgen så er det bare å være litt forsiktig og spyle oftere. Vann er det stortsett gratis og det har vi jo nok av :)

Så i stedet for å bruke 1 time på vask av felger så bruker en 15min kanskje. For meg personlig så er det viktig å ikke gnikke da det fører til riper.

Jeg har ingen problem med å bruke 20timer på shine av felger og det har jeg gjort før. Men da er det mine veldig dyre felger det er snakk om samt at det er da snakk om kos og kjærlighet felgene får og tiden telles da ikke helt på samme måte :P

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke felgrens hele tiden, er felgene ok bra, holder det med en god såpe i såpepistol, avspyling og vask med en børste/wheel woolies.

Tynner ut feks p21s power gel her 50/50 med vann, og det holder det mht normalt skitene felger.

IronX etc bruker jeg ikke på felgene annet en når de er skikkelig ille, eller skal poleres.

X2

Er dessverre slik at metallpartikkelfjernere spiser caliperlakk.

Om du coater felgene så holder det med avspyling mesteparten av tiden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

 

Den tar ikke livet av beskyttelsen på felgene, er snillere mot calippere også er det billigere i lengden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2

Er dessverre slik at metallpartikkelfjernere spiser caliperlakk.

Om du coater felgene så holder det med avspyling mesteparten av tiden.

Kan skrive under på den, jeg holder IronX langt unna kaliperne mine.

Bruk felgrens ved behov, verre er det ikke.

Jeg blander ut P21S i 1:2 - 1:3 i sommerhalvåret, men på vinteren biter ikke det på skitten...

Endret av Rookie
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel egentlig kaliptere som har den typiske galvaniseringen, og ikkje Dei meir eksklusive som er lakkert raude, blå, gule osv, som ein får på litt sportsligare bilar. Dei har vanlig varmebestandig lakk som Iron X ikkje tar.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke caliperlakken korrosol spiser opp, men det galvaniseringsbelegget?

Litt hammerite lakk på calipere, og evt nav/bremseskive gjør at det ser nytt ut igjen :)

Den tar ikke livet av beskyttelsen på felgene, er snillere mot calippere også er det billigere i lengden.

Tar clalipperene skade, annet enn at de forandrer utseende på galvaniserte calippere?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ruster som f...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ruster som f...

Enda en god grunn til å legge coating på felger, så slipper man korrosol e.l. når felgene står på bilen ;)

Men tenker du at de ruster så mye at det kan gå utover funksjonen/levetiden til bremser, eller bare kostmetisk rust?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en god grunn til å legge coating på felger, så slipper man korrosol e.l. når felgene står på bilen ;)

Men tenker du at de ruster så mye at det kan gå utover funksjonen/levetiden til bremser, eller bare kostmetisk rust?

Er derfor jeg coater alle felgene mine, vasker de ca 1 gang i løpet av sommeren.

Resten er kun spyling

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en god grunn til å legge coating på felger, så slipper man korrosol e.l. når felgene står på bilen ;)

Men tenker du at de ruster så mye at det kan gå utover funksjonen/levetiden til bremser, eller bare kostmetisk rust?

Det er trolig mest kosmetisk.

Jeg coater ikke mine private felger, men vokser de, og har ikke noe problem med vask eller kjemikalier der, holder fint en sesong og da er det tipp topp spør du meg:-)

Etter alt av coating på kundebiler er det også litt kos å legge voks spør du meg..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om Korrosol trenger inn i mekanismen på kalipteren, så vil det jo påvirka funksjonen...personlig har eg ikkje brukt Korrosol medan felgane står på bilen, og mine er i tillegg coatet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om Korrosol trenger inn i mekanismen på kalipteren, så vil det jo påvirka funksjonen...personlig har eg ikkje brukt Korrosol medan felgane står på bilen, og mine er i tillegg coatet!

 

Hva slags "mekanisme" er det du tenker på da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags "mekanisme" er det du tenker på da?

Det er vel eit par hydrauliske stempel i ein kalipter? Eg er ingen mekaniker, men eg vil tru at ved gjentatt eksponering, kan det som er av beskyttelse bli fjerna?
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel eit par hydrauliske stempel i ein kalipter? Eg er ingen mekaniker, men eg vil tru at ved gjentatt eksponering, kan det som er av beskyttelse bli fjerna?

 

Hvis korrosol kommer inn, kommer også bremsevæsken ut, så det skal gå fint. Glidestempler er også godt beskyttet, så lenge man ikke demonterer de og legger kalipperne i korrosolbad bør de nok takle litt overspray helt fint selv om de kan bli stygg etterhvert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis korrosol kommer inn, kommer også bremsevæsken ut, så det skal gå fint. Glidestempler er også godt beskyttet, så lenge man ikke demonterer de og legger kalipperne i korrosolbad bør de nok takle litt overspray helt fint selv om de kan bli stygg etterhvert :)

Det er nok heilt sant det du seier, men som sagt så er eg ingen mekaniker.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herre jesus blir jo redd av å lese her inne  :D

 

Tørr ikke bruke no iron x på hjjula mens de står på bilen mer hvertfall... uansett, aldri hatt på noe beskyttelse på felger før å har hjul som snart skal på bilen må bare få rensa de først, hva anbefales av coating?  :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herre jesus blir jo redd av å lese her inne :D

Tørr ikke bruke no iron x på hjjula mens de står på bilen mer hvertfall... uansett, aldri hatt på noe beskyttelse på felger før å har hjul som snart skal på bilen må bare få rensa de først, hva anbefales av coating? :)

Eg er veldig fornøyd med Gyeon Q2 Rim. Lett å legga, rekker til to sett og fungere meget bra!
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive