Gå til innhold

Conkey's logg


Conkey

Recommended Posts

Conkey

Tiden er moden for en egen logg over det som gjøres av bilpleie. Vil nok primært være egen bil, men har sammen med økt interesse for gnikking og vask fått en side-interesse i å påpeke møkk, riper og håpløs matt lakk hos venner og bekjente... Noen kommer innom og rister på hodet når utstyret pakkes ut til vask, men smiler nokså bredt når de uten mye arbeid drar igjen med nuppe-fri bil.

Bilen som må gjennom eksperimentering er en 2013 Ford S-Max Titanium S som jeg med unntak av lakken er godt nøgd med. Lakken er fin nok den, men har ennå ikke hatt tid til mer enn flikking med maskin over de verste områdene med rds. Når solen titter frem må jeg se en annen vei.

Bilen fikk jeg i fjor. Hadde da kjørt ca 30.000km. Mye utstyr, mye plass. Sommerfelger var nokså stygt kantkjørte. Disse vil byttes når jeg har kommet over noen som passer bilen bra. Tips?

Etter at jeg overtok bilen i fjor rakk jeg en rask vask og voksing over klargjøringen. I vinter la jeg Nattys blu på bilen, samt brukte wetcoat ved et par vask. Vinduer på siden, tak og bak fikk scholl neo.

Første vask med litt bilder var 03.05. Hadde bestemt meg for å gjennomføre min første motorvask.

Utgangspunktet så slik ut

DSC_0237_zpstdoufmrx.jpg

Mistenker det ikke har vært vasket her før

DSC_0238_zpswnuxa4sy.jpg

Matten her ser ikke bra ut, men turde ikke dynke denne med surfex eller spyle direkte på den etter å ha lest her inne. Tips til produKt som kan brukes?

DSC_0239_zpslwhtlnlg.jpg

Kald motor, dekket dynamo og enkelte andre deler med plast, så surfex hd (1:15 ish) og detailkost. Pga sol fikk denne ikke ligge mer enn ca 5min før skum ble lagt (autofoam med en dash mr pink i)

DSC_0241_zpsgwfs4qr5.jpg

Spilte så over etter noen minutter med lavt trykk og god avstand. Innside panser ble vasket med surfex hd på klut til slutt, plast fikk scholl boost før pulsen steg noen hakk.... Bilen startet uten noe tull. Fikk gå i ca 30 min og tørke.

Noen ferdig bilder

DSC_0250_zpsutqqkvt5.jpg

Måtte tørke lett over etter 30 min med mf får å ta siste rest av boost

DSC_0251_zps3id1czr7.jpg

DSC_0252_zpsuvzwzrqv.jpg

Ser man bort fra isolasjonsmatten ble det ikke så værst på undersiden av panser heller

DSC_0249_zpsukp9tkzu.jpg

2 ting jeg lærte (egentlig 3)

1) motorvask er ikke farlig

2) scholl boost er helt ufattelig rå!

Og

3) kan ikke vaske motor uten å ta resten av bilen

Denne lille rakkeren innfridde totalt under vårt første møte (BN spes. Svamp)

DSC_0245_zpsxvtpxj6h.jpg

Lite bilder fra selve vasken. Bil fikk samme surfex hd som motor, skum og vask med BN svamp, samt tørk med CG miracle dryer. Vinduer med scholl Neo holder imponerende koken etter ca 2 mnd and 5-6 vask

DSC_0244_zpsksoldi7w.jpg

Sluttresultat (uryddig med åpen bakluke -sorry..)

DSC_0246_zps2ox51nsq.jpg

Må få på noe plast på nedre deler av bil, bak forhjul og foran bakhjul er det rimelig avskrelt, er et kjent problem på biler med denne stylingen. Håper forhandler kan hjelpe

DSC_0248_zpswgy0r02o.jpg

Da håper jeg snart å få en full shine av bilen ut

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette blir bra :) følger med!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skulle ta en etterlengtet vask i dag etter jobb, ble full dcn vask som avdekket noen stygge rds på skjørtet på høyre side. Ungene ble sterkt oppfordret til tidlig kveld og far tok frem noe av utstyret. Når skjørtet var polert opp kunne jeg ikke tillate at dørene ble så matte som de ble i forhold så både scholl s17, menzerna fg 400, 2500 og 4000 ble dratt frem. Uhs kom men ble raskt forkastet (fikk ikke noe til med verken polish eller pute). Til slutt nytt lag nattys blue. Fornøyd med resultatet (beklager dårlig mobilbilde).

DSC_0296_zpsafk7u32v.jpg

Makki advarte meg mot metalhalogen - blir småkvalm av å tenke på alle defektene som fremdeles var svært synlige

Skiftet også skiltlys til led, tok selvsagt ikke noe før-bilde. Merket at dette også hjalp stort på ryggekamera i mørket. Harry eller ei?

DSC_0293_zps3w1tx8ak.jpg

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsfar med stressa kjerring er det rimelig lite tid til å polere. Resultat - her tas et panel for kvelden! Kjipt ineffektivt men bilen blir jo vasket en del...

Er svært overrasket over at denne våren som første(for meg) har gitt clay uten noe drit etter full dcn vask. Uansett midler jeg har brukt før jeg oppdaget dcn har bilene vært så full av drit i lakken at clay'ing har innebære minst 4 timer og flere claybarer før man fikk et rent utgangspunkt.

Jeg har ikke falt ned på noe superkombo som jeg synes ga god nok ripefjerning, men ser at jeg får dempet de fleste greit. Bilen er så full av kurver og knekker i panel at jeg bruker mer das6-pro med spotpad enn pda15 med 5,5" pute. Om dette fortsetter blir det nok en mini (korrigerer bedre?)

Panther black er et sant helvete, men veldig tilfredsstillende når man kommer i mål, lett metalic pop

DSC_0340_zpstd8rcksl.jpg

Dårlige mobilbilder men men

Har et par slike kjekkaser som jeg vil prøve å dempe

DSC_0331_zps0tctkjhb.jpg

DSC_0321_zpsmsplyuqc.jpg

Bak hjulene er det blitt rimelig tynt, også nokså skrapt foran bakhjul. Planen er å få glansen tilbake i dette og få på 3m steinsprutfolie (selv om jeg ikke tror jeg vil få dette optimalt), kanskje jeg sjekker om ottesen her inne kan hjelpe (karen med yaris loggen)

DSC_0320_zps7wlxu9wo.jpg

DSC_0310_zpskpjosana.jpg

Ferdigbildene er foreløpig bare rot, har noen få men (selvsagt) ikke førbilder fra samme område for sammenligning

Et dårlig forsøk på 50/50

DSC_0319_zpsqtbblsbv.jpg

C stolpen på andre side (før wipedown)

DSC_0337_zpsia1sx0cs.jpg

Håper å få litt system på bilder nok til noe som kan ligne en s&s...

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få ladet systemkameraet, blir kanskje bilder som kan avsløre om det er holos eller bare irriterende gjenskinn i mobilkamera

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Mini vil korrigere litt bedre da utkast er 12mm, kontra 6 på das?

Men du kan få låne min å prøve [emoji6]

Das 6 har 8 mm skal eg meina.

Blir bra når du får sydd saman ein S&S! [emoji6] [emoji106]

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, ikke umulig at jeg benytter meg av det. Også godt mulig jeg spør om noen tips og triks i samme slengen. Tror ikke jeg kan gi bilen skylden for ALT jeg ikke får til med den

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for tilbudet, ikke umulig at jeg benytter meg av det. Også godt mulig jeg spør om noen tips og triks i samme slengen. Tror ikke jeg kan gi bilen skylden for ALT jeg ikke får til med den

 

Klart du kan.

  • DCN Poeng 2

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan.

Trodde sånt medførte rynket nese her inne? Men svært lettet over at alle mine frustrasjoner kan rettes mot den j@&#~* lakken

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lekt meg litt på panser i dag. Innså 2 ting. Har så inn i h.... Med steinsprut, her er det bare å begynne å øve på våtslip, samt at det blir blankt med s17 på blå rupes mf pad etterfulgt av sf4000 på blå uber. Etter grovsteg var det litt holos men ikke helt Texas

DSC_0574_zpssu6qpnii.jpg

Holos gone

DSC_0572_zpsfvlwjgfh.jpg

Endret av Conkey
  • DCN Poeng 5

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

Mini vil korrigere litt bedre da utkast er 12mm, kontra 6 på das?

Men du kan få låne min å prøve [emoji6]

 

DAS6-Pro har 8mm utkast ja.

 

Jeg opplever DAS6 som råere enn Mini til korrigering (selv om den er mindre behagelig å kjøre). Mye kraftigere motor gjør at rotasjonen ikke stopper bare du ser litt stygt på maskinen :)

 

Mini måtte gi tapt for DAS6 med spotpad på bakspoileren til Caymanen jeg polerte. På grunn av merkelige kurver og knekker hadde jeg ikke sjangs til å få mini til å rotere. DAS6 tok det lett. Jeg har lyst på Rupes 15, men så lenge Kraussen min lever kommer jeg aldri til å kjøpe mini. Ser rett og slett ikke behovet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekt meg litt på panser i dag. Innså 2 ting. Har så inn i h.... Med steinsprut, her er det bare å begynne å øve på våtslip, samt at det blir blankt med s17 på blå rupes mf pad etterfulgt av pf2500 på blå uber. Etter grovsteg var det litt holos men ikke helt Texas

Holos gone

 

 

Er ikkje S17 ganske tilsvarende grov som pf2500?

 

 

DAS6-Pro har 8mm utkast ja.

 

Jeg opplever DAS6 som råere enn Mini til korrigering (selv om den er mindre behagelig å kjøre). Mye kraftigere motor gjør at rotasjonen ikke stopper bare du ser litt stygt på maskinen :)

 

Mini måtte gi tapt for DAS6 med spotpad på bakspoileren til Caymanen jeg polerte. På grunn av merkelige kurver og knekker hadde jeg ikke sjangs til å få mini til å rotere. DAS6 tok det lett. Jeg har lyst på Rupes 15, men så lenge Kraussen min lever kommer jeg aldri til å kjøpe mini. Ser rett og slett ikke behovet ;)

 

Ja, eg hørte om det, ble det prøvd med andre puter enn rupes sine?

Men i slike tilfeller drar eg frem roterende med spotpad og fyker over med mini etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

Ja, eg hørte om det, ble det prøvd med andre puter enn rupes sine?

Men i slike tilfeller drar eg frem roterende med spotpad og fyker over med mini etterpå.

 

Ble bare brukt Uber spotpads. Kanskje disse rett og slett er dårligere på Rupes, og at jeg burde ha prøvd Rupes pads.. Men det er ihvertfall ingen tvil om at DAS6-Pro er en mye sterkere maskin.

 

Enig - nå ville jeg gjort det samme, men hadde ikke roterende da. Fikk forresten prøvd maskinen litt mer i helgen, helt konge å kjøre roterende! Og blå Rupes-guffe funket over all forventning på roterende også, støvet ikke en gang :)

 

Edit: Ble litt OT her nå, skal slutte å ødelegge tråden din Conkey :ph34r:

Endret av Simenhbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje S17 ganske tilsvarende

Er ikkje S17 ganske tilsvarende grov som pf2500?

Jepp:) god gammeldags feil. Rettet nå, skulle selvsagt være sf4000. Men opplever faktisk relativt stor forskjell i bruk mellom pf2500 og s17, hvor sistnevnte gir mer sticky lakk og større problem å få av polishrester. S30 på oransje scholl eller uber funker bra de plassene jeg klarer meg med 1 steg

Skal en del til før tråden anses som kuppet ;)

Endret av Conkey

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...