Oslo-Shine

S & S – Min første bilpleie med poleringsmaskiner

30 innlegg i emnet

Hei!

 

Dumpet tilfeldigvis innom hjemmesidene til DetailersClub.no for en stund siden og fant masse nyttig og interessant informasjon om og shine og vedlikeholde biler.

 

I tillegg har jeg sett en del youtube videoer med nyttige tips, som ytterligere forsterket interessen.

 

Skjønte fort ut at engangssvampen innkjøpt fra bensinstasjonen sammen med tørkesvaberen ikke helt holder mål skal en oppnå et bra resultat. Tok kontakt med Alien Autospa AS og fikk en utmerket service og veiledning. Tok litt av kanskje når det gjelder innkjøp, men som en kollega av meg sier: Hobby skal koste.

 

Mottok poleringsmaskiner, diverse kjemikaler og annet nyttig tilbehør før helgen og her kommer noen bilder fra min første bilpleie.

Startet med bilen til min kjære. Før jeg startet ymtet jeg litt frempå at dette blir ikke billig for henne. Her var det snakk om nødvendige kjemikaler for mange mange kroner. Men hun hadde kjørt forbi noen bilvaske lokaler og der kunne hun få full polering for kun kr. 1000. Og jeg kunne ikke være dyrere enn de mente hun. 

 

Uansett – på lørdagen ble prosjektet startet uten noen enighet om prisen. he - he

 

Takknemlig for tilbakemeldinger om hva jeg har gjort feil eller bedre alternativer å utføre jobben på.

I tillegg til å være nybegynner på bilpleie gjelder det samme med bildedokumentasjon. Usikker på hvor mange bilder det bør være med.

 

Her kommer noen før bilder. 

 

post-10016-0-96347100-1430747182_thumb.j

 

post-10016-0-53075900-1430747259_thumb.j

 

post-10016-0-78733800-1430747287_thumb.j

 

post-10016-0-18834100-1430750308_thumb.j

Noen høstblader fra 8 måneder siden har gjemt seg bort 

 

post-10016-0-39809600-1430747313_thumb.j

På felger ble det benyttet Scholl Concepts RIM7

 

post-10016-0-03176700-1430747847_thumb.j

Moro med fargeendring - her er det kjemiske saker og ting som hender.

 

post-10016-0-34406800-1430748072_thumb.j

Apropos kraftige kjemiske prosesser – syntes det er en fordel at dette skjer på lakken og ikke inne kroppen min. Brukte maske under vaske prosessen

 

post-10016-0-63993900-1430747534_thumb.j

På tørr overflate ble det lagt på Prickbort MAC 124 for å ta bort olje og asfaltrester. Fikk stå å virke cirka 10 minutter. Det var relativt kaldt i luften med 6° Celsius.

 

post-10016-0-06635300-1430750479_thumb.j

Prickborten ble flittig benyttet

 

post-10016-0-75618300-1430747794_thumb.j

Her ble jeg usikker på hva som var den beste fremgangsmåten med hensyn til videre behandling. Jeg spylte av Prickborten og RIM7 felgrensen med varmtvann frahøytrykkspyleren. Alternativet jeg tenkte på var å legge på nytt lag med et kjemiske vidundermidler rett over Prickbort, for så deretter spyle av.

Hva er riktig?

 

post-10016-0-91501300-1430748841_thumb.j

Justerte varmtvanns temperaturen på høytrykkspyleren på 60°C. Nok en gang usikker - er det en fordel eller ikke med varmtvann? 

 

post-10016-0-12974600-1430748998_thumb.j

Har fått med meg såpass at hvis Zalo er det en skal benytte til oppvasken (og kun der) så er Surfex HD vaskemiddelet som vinner den ene prisen etter den andre. Blandet i forhold 1 : 7 siden bilen skulle poleres og ønsket å fjerne all tidligere voksrester.

 

 

post-10016-0-93608300-1430749628_thumb.j

 Surfex HD fikk ligge på i ca. 8 minutter før jeg tok en liten omgang på ny rundt bilen med en liten dusj her og der.

 

post-10016-0-95093100-1430749854_thumb.j

Dette er jo klart det mest underholdende kjemikaliet av alle - kunne vært benyttet i en tryllekunst. Selveste Autofoam fra det klingende fabrikknavnet Bilt-Hamber. Kunne vært med i Ringenes Herre.

 

post-10016-0-07067900-1430750173_thumb.j

He he - et lite trykk på høytrykkpistolen og hele bilen endrer farge.

 

post-10016-0-97189800-1430750755_thumb.j

NRK har sin berømte Gullrekke på fredagskvelden - her kommer lørdags morgen kl. 06.15 sin kjemiske gullrekke. Er det noen over eller noen ved siden - kommentarer?

 

post-10016-0-00409900-1430750952_thumb.j

Etter nøye spyling - som begynte nedenfra og opp - var det nok en gang et nytt produkt som skulle til pers.

Iron S.

 

post-10016-0-28773500-1430752739_thumb.j

Vell - her er det ikke Iron S som er benyttet, men en liten skvett som var igjen sprøytekanne. Før jeg fikk alle produktene levert fikk jeg med litt produkter i 2 sprøytekanner,  slik at jeg kunne begynne med å rengjøre sommerfelgene. Disse felgene så gjengrodd med alt mulig, men ble fantastisk rene - se bilder av disse senere.

Men tilbake til bildet. Tror dette var Bilt-Hamber Korrosol. Det var kun nok igjen til å sprøyte halve venstre side før jeg etterfylt med Iron S. Se forskjellen på neste bilde som er med Iron S.

 

post-10016-0-78204300-1430753199_thumb.j

Denne siden er med Iron S. Det var vesentlig mindre med "blod" og jeg tenkte kanskje at dette skyldes at venstre side av bilden var mer eksponert mot piggdekkstøv etc siden denne siden vender mot trafikken. 

Når jeg begynte å claye viste det seg at det var mye flere partikler igjen på denne siden. 

 

post-10016-0-03271300-1430753407_thumb.j

Ny runde med moro skummet. Med 900 liter kapasitet i timen for høytrykkspyleren var det rene brannbilen

 

post-10016-0-53240600-1430753482_thumb.j

Klar for håndvasken - Har fått med meg at en skal starte fra toppen og jobbe seg nedover

 

post-10016-0-40657600-1430753699_thumb.j

2 gode dæsjer med bilsåpe type Maxi SUDS II fra Chemical Guys. Står under produkt beskrivelsen at den skal kun benyttes av fagfolk. Her må det innrømmes at jeg strengt talt ikke kommer innunder denne kategorien, men er usikker på hva straffenivået kan dreie seg siden jeg definitivt ikke hører til i denne serien. Reint ble det uansett - det skal såpen ha. Fagfolk eller ikke fagfolk.

 

post-10016-0-66391000-1430753543_thumb.j

Tørket godt av tuppen på sprøytelansen for den skulle settes ned i vannet for å skummet opp vannet i bøtta.

 

  post-10016-0-89848200-1430754134_thumb.j

Her går det så halve vannet med såpen skvetter unna!

 

post-10016-0-00607500-1430754324_thumb.j

Slutt med bruk av engangs svamper - nå er det svamper med masse dusker på som gjelder

 

post-10016-0-68177500-1430754474_thumb.j

Fram med kosten etter hovedvasken - tok en ny omgang med skumpistolen og la på de stedene som skulle kostes

 

post-10016-0-31344800-1430754559_thumb.j

 

post-10016-0-04919300-1430754600_thumb.j

 

post-10016-0-43635400-1430754628_thumb.j

 

post-10016-0-82193300-1430754647_thumb.j

Tid for tørk med mikrofiber håndkle

 

post-10016-0-39090200-1430754698_thumb.j

Hjemme i egen garasje og tid for noe helt nytt for meg - claying

 

post-10016-0-90831400-1430759881_thumb.j

Tok forsiktig av dekalen fra original flasken og kilstret den på en tom sprøyteflaske

 

post-10016-0-21216400-1430760063_thumb.j

Det var fortsatt igjen en god del forurensninger på den nedre siden hvor det ble benyttet Iron S. 

På den siden det var benyttet Bilt-Hamber Korrosol var det vesentlig mindre som festet seg på clay klumpen. Kanskje jeg bør gå over til Bilt-Hamber Korrosol neste gang?

 

post-10016-0-52924600-1430760344_thumb.j

Benyttet 2 stk DA poleringsmaskiner - Rupes Mini med Ø75 mm bakplate og Rupes 21 med 150 mm bakplate. På den største Rupes maskinen har jeg kjøpt en ekstra bakplate med diameter Ø125 mm som sitter på Rupes 15. Så dette "trikset" på en video og da har en fort en ekstra maskinstørrelse. Noe større utkast på 21 maskinen, men opplevde ikke dette som noe problem. Veldig fort å skifte bakplaten - kun 1 stk unbrako skrue.

 

post-10016-0-04259900-1430760922_thumb.j

Den lille Rupes Mini ble benyttet på speil og på mindre flater.

 

post-10016-0-22122400-1430761014_thumb.j

Dårlig 50/50 bilde. Det var vanskelig å få tatt noen gode bilder av dette med den lyse lakken. 

 

post-10016-0-68713600-1430765504_thumb.j
Benyttet gul Rupes pad med Rupes UHS polish

 

post-10016-0-46011500-1430761146_thumb.j

Felgene fikk også en omgang. 

 

post-10016-0-66089000-1430761201_thumb.j

Også på innsiden av felgen

 

post-10016-0-52714500-1430761251_thumb.j

Felgene ble behandlet med Swissvax Autobahn. Brukte engangshansker og gned inn litt voks mellom hendene før og gned dette inn på felgens forside med alle kriker og kroker - fungerte raskt og effektivt. På innsiden brukte jeg en påføringssvamp.

 

post-10016-0-07771400-1430761452_thumb.j

Før vask så felgene forferdelig ut. Syntes dette ble bra, men det tok noen timer å komme hit.

 

post-10016-0-89329200-1430761522_thumb.j

For å fjerne oljen etter polish ble det benyttet Scholl Concepts FINISH Control CF02 spray.

Usikker på om dette var riktig for å få bedre heft på sealingen?

 

post-10016-0-21842300-1430761753_thumb.j

Buffet vekk Control CF02 sprayen.

 

post-10016-0-47975400-1430761856_thumb.j

PolishAngel Master Sealant ble påført i et tynt lag.

 

post-10016-0-52698700-1430762002_thumb.j

Mens sealingen tørket ble tiden benyttet til å shine opp plasten på diverse steder

 

post-10016-0-55106300-1430762095_thumb.j

Brukte trykkluftpistolen for å blåse bort noe plastfornyer som ble sittende igjen i de små hullene

 

post-10016-0-99127100-1430762172_thumb.j

Innerskjermene fikk en ekstra runde med Prickbort og kost

 

post-10016-0-30631800-1430762227_thumb.j

Benyttet noe gammelt jeg hadde liggende til innerskjermene - Turtle Bumper and tyre shine

 

post-10016-0-75661400-1430762355_thumb.j

Når madamen så denne innpakkingen ble hun mektig imponert. Særlig når hun hørte at den ble laget på bestilling og av den grunn var det noen dagers ventetid på den. Selv ikke de dyre kremene hennes blir laget på bestilling. Nå skjønte hun at dette er langt vekk fra Vask - Voks og Kebab divisjonen :-)

 

post-10016-0-13840900-1430762417_thumb.j

Og hva er så dette for noe spennende?

 

 

post-10016-0-93855500-1430762475_thumb.j

Som topplag ble det PolishAngel Famouse voks. 

 

 post-10016-0-20429300-1430762802_thumb.j

Her kommer ferdig bildene

 

post-10016-0-86502600-1430762838_thumb.j

 

post-10016-0-61414600-1430762872_thumb.j

 

post-10016-0-37188200-1430762901_thumb.j

 

post-10016-0-82316600-1430762954_thumb.j

 

post-10016-0-05210200-1430762988_thumb.j

 

post-10016-0-07062600-1430763019_thumb.j

 

Min kjære syntes bilen ble fantastisk fin og hun spanderer flybillet tur/retur Barcelona i sommer.
Ikke dårlig!

Totalt brukte jeg rundt 24 timer på bilen.

 

Har ikke regnet på hva produktene kostet. Er det noen som har noen erfaringstall på hvor mye produktene koster på en behandling av tilsvarende bil?

 

Takker for oppmerksomheten og tar gjerne imot innspill på feil som er utført eller ting som med fordel kunne vært gjort annerledes. Fikk en hel masse gode tips og veiledning fra Johnny i Alien AutoSpa AS, men jeg har garantert glemt en god del og husket noe feil. Det er masse nye ting å huske på for en nybegynner.

 

 

 

81

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget bra første s&s ☺ ble et skinnende blankt resultat!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig detaljert og godt utført jobb. Skulle tro du hadde gjort dette i mange år. Har selv også samme erfaring med iron S, så det blir nok korrosol neste gang. Cred :D

Endret av torgeirb
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en suveren runde DCN vask det der. Ble en stk blank bil dette :)

 

HMS er viktig, det jeg har tenkt på er hva andre på vaskeplassen/hallen tenker når en ser en tasse rundt i beskyttelses utstyr verdig en pest forsker :D :D Det som kunne vært artig er å plutselig si "Å F##N" kaste fra seg alt en har i henda og løpe ut, lurer på hvor lang tid det tar før de andre kommer ut..

 

Pris på en sånn jobb? tja, 4500,- til 5500,- muligens, tar ikke jobber her, så kan ikke gi noe godt svar..

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter nesten med å tru på at dette er din første S&S! Veldig bra!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra første ss!

Bilen ble blank å fin den!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fått med deg utrolig mye til å være din første S&S. Imponerende!

 

En vask av bil kan koste fra 30 til flere hundre kroner. Noen produkter som metallpartikkelfjerner drar opp prisen her siden den ikke blandes ut. Så kan du regne på slitase på diverse svamper etc.

 

Når det kommer til varme på vannet Er jeg generelt veldig forsiktig med 60 graders vann. Det har jeg brukt til å vaske svingskiver og avfette kraner på lastebiler. men da skal 5cm med fett spyles av. Til lakk holder det flot med 30-40 grader. Bruk av veldig varmt vann sliter mer på LSP og øker risikoen for lakkslipp og flerring av klarlakk og steinsprut er min erfaring.

Endret av jonkanon
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra ss, sko tro dette var din 10. Fortsett å lag slike, morsomt å lese. Liker :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stolt av deg Per Arne :thumbs:

Til å være så gammel, har du lært utrolig mye på noen få timer med lynkurs :rofl1:

Knall bra jobba, du kan når som helst få lærlingeplass oss meg :D

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb! :D

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette var en veldig bra første S&S! :) Du dokumenterer godt med (gode) bilder og tekst, og skriver så andre kan lære av ditt arbeid. 

 

Angående pris på produkter på bilen, vil jeg tro et sted mellom 500-1000kr. Du har brukt relativt dyre produkter, særlig LSP

 

Imponert over hvor bra du fikk felgene innvendig. Har problemer med å få mine sommerfelger så bra nå, ettersom tidligere eiere ikke har vært like nøye som jeg er. Derfor går det svært mange timer første gangen jeg må gjøre det. 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette var en meget godt bestått første s&s. Du stiller en del spørsmål som det ikke finnes fasitsvar på. Bl.a forsvask delen, når bilen er riktig ille så har du gjort det helt riktig med å gi kjemien virketid og spyle mellom hvert steg. Jeg tok familiebilen her i går og den fikk pb i 10 min som jeg skumla på toppen for enda lengre virketid, før den vanlige runden med surfex og korrosol. Normalt sett om bilen er grei så legger jeg surfex rett på prickbort med nye 10 minutter virketid før det hele toppes med skum. Men dette er noe man må se an fra gang til gang, så lenge det funker og blir bra er det viktigste :) Godt jobba!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du forstått og utført alt det vesentlige. Spørsmålene du stiller er til stadig debatt, og neppe noe du får et entydig svar på.

 

Det beste er at du er åpen for råd og ny kunnskap. Slik blir læringskurven bratt og god. Du har akkurat rette holdningen til å bli skikkelig flink. Du imponerer stort med en slik jobb og S&S som førstereisgutt. Meget bra! :thumbup:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første S&S!? Vanvittig bra  :thumbs:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba! Er nybegynner selv, og har blitt bitt av basillen på samme måte :thumbup:  Uansett var det en utmerket S&S, og veldig nyttig er det at du stiller åpne spørsmål slik at vi rookies kan følge diskusjonen og samtidig lære en hel del. Flott!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo en veldig bra første s&s. Fortsett sånn :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S ! , Bra jobbet og god tur =D

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første SS? Sinnsykt bra jobb det står vanvittig respekt av ! Strååålende stykke utført arbeide !

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel gjennomført første S&S! Ser frem til flere! ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra s&s :) cred 

Endret av DBP
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive