Gå til innhold

Nybegynner - Ukontrollerbar roterende billigmaskin


SimnS

Recommended Posts

Hei. I helgen har jeg prøvd å maskinpolere egen bil for første gang, og det har vært et mareritt. Jeg har en billig CarWise-maskin fra Mekonomen som jeg har bestemt meg for å gi et forsøk selv om mange anbefaler å kjøpe noe annet. Har kjøpt Menzerna bakplate på 123mm (?) fra Swissvax på Lillehammer sammen med noen få Swissvax-puter.

 

Jeg vasket bilen grundig og bestemte meg for å starte på panser da dette er den  flateste delen på bilen min. Testet først med Menzerna 2500 på blå Swissvax-pute (medium) for å se hvor mye dette tok. Brukte litt ekstra produkt på puten (seks små derter) ved første forsøk for å "bløtgjøre" den, stemplet litt på området jeg hadde maskert opp og begynte på laveste hastighet for å spre. Allerede her var den vanskeligere å kontrollere enn jeg trodde, men det gikk fint.. helt til jeg skrudde opp hastigheten to hakk. den begynte å løpe løpsk i alle mulige retninger og jeg hadde ikke peiling på hva jeg gjorde galt. 

 

Etter å ha søkt litt rundt på youtube og her på DCN vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre.

 

Det jeg har prøvd hittil er:

 

Stemple før spredning

Ikke stemple før spredning

Bytte til Menzerna 300
Kjøre maskinen med litt tilt for lettere kontroll
Ikke kjøre med tilt
Ta på litt ekstra produkt

Bytte til en annen pute
Litt ekstra press

Såvidt holde i den - så på en video fra Chemical Guys at han styrte maskinen kun ved bruk av to fingre.

 

Jeg aner helt ærlig ikke hva mer jeg kan gjøre. Hvis vi tenker at jeg går i et S-mønster, så går det bra til venstre og så til høyre igjen, men etter det så har jeg ikke kontroll mer. Leste at en tørr pad er umulig å holde kontroll over, og at "sticky" lakk kan gjøre at alt går riv ruskende galt hvis det blir varmt, så jeg antar at det er det som er problemet. Bilen er en rød 1998 Hyundai Coupe.

 

Skal jeg kjøre på laveste / nest laveste hastighet og bruke hele uken eller er det noe annet jeg kan gjøre?

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albino

Tror nok ikke det har noe med maskinen å gjøre ihvertfall!

 

Du kan prøve å "prime" padden med en sprut QD eller en sprut vann for å få litt bedre glid.

Stemple produktet, spre på laveste hastighet.

 

Jeg kjører min flex på rundt 1900 rpm, holder den bestemt, men løst slik at den ikke kan stikke av.

Mener det er vanskeligere å kjøre på lave hastigheter, da maskinen har lyst til å stikke av som du beskriver.

 

Hvis du prøver å kante maskinen eller tilte den som du skriver er det mye lettere å lage varme og brenne igjennom, og ikke minst mye vanskeligere å styre. Hold padden helt flatt mot underlaget.

 

Det krever mye øving å mestre en roterende maskin mtp kontroll. Og enda mere for å klare å avslutte bra, uten hologrammer og kjørespor. Dette gjør seg ikke på en dag for å si den sånn.

 

Det meste her har du sikkert lest før, håper noen kan fylle på enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Tror du kjører for tørt. Prøv med en del mere produkt. -Har du på for mye så spruter det noe jo og lager mere opprydding etterpå, men likevel så husk at det er produktet som polerer, ikke puten. 

 

Kjenner ikke til Menzerna sine bakplater men prøv en ordentlig tykk bakplate (3M sin er fin, samme med Scholl) og myk pute sammen med fin/medium polish og ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Kjøp liten bakplate og små pads. Mye enklere å trene opp grunnleggende teknikk med spotpads. Hvor stiv bakplaten er i skummet er, som Hirobofly skriver, også ganske avgjørende for mestringsfølelsen i starten. Myke puter er også mye enklere å kjøre, enn stive harde puter.

 

 

Det kan ta flere år å bli god på roterende maskinpolering.

 

 

Lykke til! :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Det er ikke helt feil og starte med en DA maskin med tvungen rotasjon heller. For eks. Flex sin. Den koster dog litt..

 

Da kan du lære litt basic kjøreteknikk og teori rundt dette med maskinpolering. Jeg startet ihvertfall med DA, og har gått så smått over til roterende. Føler det går greit nå :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) 

 Får teste et par dager til og se om det blir noe bedre. Kan prøve med original bakplate og noen andre pads og se hvordan det funker. Hadde hørt det var vanskelig med roterende, men visste ikke at det var så vanskelig og tidkrevende som dere sier her  :o

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det løser seg etter litt bruk, sympotomene du har der er de samme jeg opplevde når jeg brukte roterende for første gang. Dreier seg mye om å jobbe med maskinen og ikke mot, jo mer du holder igjen jo mer jobber den mot deg. Test gjerne ut med bløt pad og en fin polish. Når du håndterer det så kan du gå over på hardere pads.

Hardere pads er lfte litt uggene frem til de får litt varme, da myker de opp. For lite produkt er ikke bra det heller, men greit å ikke sprute ned bilen med 1 dl på padsen. Mist gjerne pads med litt vann,dvs en spray på puta, ikke dynk den klissvåt, da blir det bare søl og sprut.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Med teknologien som finnes nå med Flex DA, og ikke minst Rupes sin serie med maskiner, polish og pads, så ser jeg ikke poenget for en nybegynner å begynne med roterende. Du kommer til å få mye bedre resultater og mindre risiko for skader i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Husker selv første gang jeg sto med roterende maskin på egen bil og bannet når den stakk til alle kanter. Var like før jeg kastet hele maskinen tvers igjennom ruta på bilen i et raseriutbrudd. Men det var fort glemt når teknikken var inne etter noen forsøk :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toresan

Hehe. Kjenner meg då absolutt igjen! Sitter å leser på forumet her nå pga det samme problemet. Skrinla hele roterende prosjektet, og begynte med DA istede.

Er min gamle bruksbil jeg øver på, og det er første gangen jeg prøver roterende.

Noen grunnleggende tips for å kunne avslutte uten hologrammer på roterende?

BMW E87 2008 120d

Jeep Cherokee 2000 2.5TD

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kjenner meg då absolutt igjen! Sitter å leser på forumet her nå pga det samme problemet. Skrinla hele roterende prosjektet, og begynte med DA istede.

Er min gamle bruksbil jeg øver på, og det er første gangen jeg prøver roterende.

Noen grunnleggende tips for å kunne avslutte uten hologrammer på roterende?

 

Det er ikkje enkelt og gi noe fasit, da lakk oppfører seg forskjelligt, men som regel med rett polish, kjører en cm per sekund, ikkje kanter maskin, går 4-6 pass,avslutte med mindre press, så vil det oftest avslutte holofritt på hard lakk.

 

Evt kjører du zenith metode, spre på lav hastighet, øke hastighet et par pass, og gå over på lavere hastighet igjen.

 

Men en ting eg ser ofte folk som har prøvd roterende sliter med er at pute blir kantet litt, og drar avgårde, da brukes det mer makt for og holde maskin, og enda mer jobb.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Må kjøre noen timer før teknikken sitter, som nevnt er det mye enklere å starte med myk pute og fin polish. Etterhvert skjønner du hvordan du må såvidt tilte maskinen for å kunne kjøre uten anstrengelser hvis den drar mye. Som du også har lest deg frem til kan sticky lakk gjøre alt mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd litt siden sist jeg var innom  :) Takk for nyttige tips!

 

 

Jeg byttet pad til den fine hvite Swissvax-paden og litt finere polish, og det var som dag og natt i forhold til den grove blå paden. Alt gikk utrooolig mye lettere. Ved neste bestilling tenkte jeg å handle inn forskjellige Uber-puter fra Bilnerden. Har foreløpig bare to grove og en fin pute fra Swissvax, så har ikke så alt for mye å bytte mellom.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...