Jump to content
Sign in to follow this  
Splendid

Slitte børster på Rupes Bigfoot Mini?

Recommended Posts

Splendid

God kveld, godtfolk!

Er midt i polering av en bil og oppdager at Mini'n plutselig går veldig sakte og noe ujavnt. Rett i forkant dukket det gradvis opp en slags klakkelyd/blaffelyd. Samme lyd som når borrelåsen på en pad er i ferd med å si takk for seg.

Kan det være børstene som er utslitt? Hvis jeg åpner for å sjekke brytes kanskje garantien?

Takknemlig for input.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Har ikke rupes, men uansett maskin har jeg aldri opplevd annet enn ledningsbrudd.Selv etter 4-600 timer bruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Splendid

Det høres ut som børstene ja.

Håper at det er børstene og ikke noe annet. Hadde håpet å bli ferdig med en jobb i morgen, men får la det bero og heller stikke innom Concours på lørdag og spørre om bistand. Garantien opphører vel hvis jeg åpner maskinen selv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
griffenfeldt

Håper at det er børstene og ikke noe annet. Hadde håpet å bli ferdig med en jobb i morgen, men får la det bero og heller stikke innom Concours på lørdag og spørre om bistand. Garantien opphører vel hvis jeg åpner maskinen selv?

Børstene er meningen at du skal bytte selv. Du får kjøpt løse børster hos alle seriøse rupes forhandlere.

Jeg brukte mitt siste par tidligere i uken og har 2 par på vei i posten nå fra Bilnerden. Kjekt å ha!

Har måtte bytte på begge maskinene mine.

post-7344-0-52404600-1430434482.jpg

Her er et bilde av børsten på den ene siden under fjæren. Det er enkelt å skifte selv.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Splendid

OK, takk. Jeg har reservebørster liggende på lur, men i brukermanualen står det bl.a at børstene skal kun byttes av autorisert verksted (eller noe i den duren), så jeg har holdt labbene unna.

Da tror jeg at jeg våger meg på å inspisere litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
griffenfeldt

Er du i tvil så ligger det noen videoer på Youtube tror jeg. Det er bare å vippe vekk fjæren som står i spenn og trekke ut koblingen. Koble på og sett på fjæren og "Bob's your uncle" så er du igang igjen. Det sitter 2 skruer i bakkant av maskinen som må ut først selvsagt ( iallefall på Duetto og Mini )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vårhus

Enten børster eller bakplate. På rupes er faktisk bakplata en slitedel på lik linje som børstene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Splendid

Har nå sjekket børstene men de ser ikke spesielt slitt ut.

På hvilken måte blir bakplaten slitt, og hvilke utslag gir det?

Skal finne reservebørstene og se om det hjelper.

Takk for hjelpen så langt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Splendid

Opppdatering:

Før jeg skulle montere de nye børstene prøvemonterte de gamle og maskinen virket plutselig som normalt igjen.

Aner ikke hva som var feil, men er ikke så nøye heller i og med jeg kan sluttføre poleringsjobben.

Takk for hjelpen underveis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Det kan være belegg på rotoren, der den er i kontakt med børstene. Eller litt belegg på børstene.

Børstene kan børstes litt med sandpapir, eller en messingkost f.eks. Bare litt skal til.

Ville forsøkt med litt rødsprit og en myk fille, og/eller myk tannkost, for å rengjøre litt på rotor. Men ikke overdriv, det er ikke detailing inni maskinen jeg oppfordrer til ;)

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Splendid

Ville forsøkt med litt rødsprit og en myk fille, og/eller myk tannkost, for å rengjøre litt på rotor. Men ikke overdriv, det er ikke detailing inni maskinen jeg oppfordrer til ;)

Jo da, litt så ;-)

Rotor så grei ut. Ikke mye sot å skimte, men er oppmerksom på problemet i fremtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Ja, prøv hvis den skulle begynne å fuske igjen.

Ett annet tips, hvis strykejernet slutter å fungere, og som damene digger:

- Åpne det så mye du trenger for å komme til bimetallbryteren i termostaten. Åpningen i kontakten er akkurat stor nok til at du får inn ett våtslipepapir. Bruk fin korning, riv av en liten bit av papiret, og dra den lille biten en til to ganger gjennom kontakten (tørt), snu papiret, gjenta på det andre kontaktpunktet. Mange strykejern slutter å virke pga. ett microskopisk isolerende belegg på bryteren som legger seg på kontaktpunktene, det samme kan skje i en slik motor som er på noen typer håndverktøy.

Edited by Marius Engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...