Splendid

Slitte børster på Rupes Bigfoot Mini?

God kveld, godtfolk!

Er midt i polering av en bil og oppdager at Mini'n plutselig går veldig sakte og noe ujavnt. Rett i forkant dukket det gradvis opp en slags klakkelyd/blaffelyd. Samme lyd som når borrelåsen på en pad er i ferd med å si takk for seg.

Kan det være børstene som er utslitt? Hvis jeg åpner for å sjekke brytes kanskje garantien?

Takknemlig for input.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke rupes, men uansett maskin har jeg aldri opplevd annet enn ledningsbrudd.Selv etter 4-600 timer bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som børstene ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som børstene ja.

Håper at det er børstene og ikke noe annet. Hadde håpet å bli ferdig med en jobb i morgen, men får la det bero og heller stikke innom Concours på lørdag og spørre om bistand. Garantien opphører vel hvis jeg åpner maskinen selv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper at det er børstene og ikke noe annet. Hadde håpet å bli ferdig med en jobb i morgen, men får la det bero og heller stikke innom Concours på lørdag og spørre om bistand. Garantien opphører vel hvis jeg åpner maskinen selv?

Børstene er meningen at du skal bytte selv. Du får kjøpt løse børster hos alle seriøse rupes forhandlere.

Jeg brukte mitt siste par tidligere i uken og har 2 par på vei i posten nå fra Bilnerden. Kjekt å ha!

Har måtte bytte på begge maskinene mine.

post-7344-0-52404600-1430434482.jpg

Her er et bilde av børsten på den ene siden under fjæren. Det er enkelt å skifte selv.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takk. Jeg har reservebørster liggende på lur, men i brukermanualen står det bl.a at børstene skal kun byttes av autorisert verksted (eller noe i den duren), så jeg har holdt labbene unna.

Da tror jeg at jeg våger meg på å inspisere litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du i tvil så ligger det noen videoer på Youtube tror jeg. Det er bare å vippe vekk fjæren som står i spenn og trekke ut koblingen. Koble på og sett på fjæren og "Bob's your uncle" så er du igang igjen. Det sitter 2 skruer i bakkant av maskinen som må ut først selvsagt ( iallefall på Duetto og Mini )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten børster eller bakplate. På rupes er faktisk bakplata en slitedel på lik linje som børstene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket børstene men de ser ikke spesielt slitt ut.

På hvilken måte blir bakplaten slitt, og hvilke utslag gir det?

Skal finne reservebørstene og se om det hjelper.

Takk for hjelpen så langt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opppdatering:

Før jeg skulle montere de nye børstene prøvemonterte de gamle og maskinen virket plutselig som normalt igjen.

Aner ikke hva som var feil, men er ikke så nøye heller i og med jeg kan sluttføre poleringsjobben.

Takk for hjelpen underveis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være belegg på rotoren, der den er i kontakt med børstene. Eller litt belegg på børstene.

Børstene kan børstes litt med sandpapir, eller en messingkost f.eks. Bare litt skal til.

Ville forsøkt med litt rødsprit og en myk fille, og/eller myk tannkost, for å rengjøre litt på rotor. Men ikke overdriv, det er ikke detailing inni maskinen jeg oppfordrer til ;)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville forsøkt med litt rødsprit og en myk fille, og/eller myk tannkost, for å rengjøre litt på rotor. Men ikke overdriv, det er ikke detailing inni maskinen jeg oppfordrer til ;)

Jo da, litt så ;-)

Rotor så grei ut. Ikke mye sot å skimte, men er oppmerksom på problemet i fremtiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, prøv hvis den skulle begynne å fuske igjen.

Ett annet tips, hvis strykejernet slutter å fungere, og som damene digger:

- Åpne det så mye du trenger for å komme til bimetallbryteren i termostaten. Åpningen i kontakten er akkurat stor nok til at du får inn ett våtslipepapir. Bruk fin korning, riv av en liten bit av papiret, og dra den lille biten en til to ganger gjennom kontakten (tørt), snu papiret, gjenta på det andre kontaktpunktet. Mange strykejern slutter å virke pga. ett microskopisk isolerende belegg på bryteren som legger seg på kontaktpunktene, det samme kan skje i en slik motor som er på noen typer håndverktøy.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive