Oluf

Guide: Dropbox for å laste opp bilder

27 innlegg i emnet

Update: Viser seg att denne funksjonaliteten nå kun er tilgjegelig for dropbox pro/business, ikke gratis brukere.

I løpet av de årene jeg har vært her inne dukker det stadig opp spørsmål rundt det med opplasting av bilder, tigjengelig plass på server her, maks størrelse på bilder, hvordan bruke photobucket etc. Personlig bruker jeg dropbox til all opplasting av bilder og synes det er mye enklere og bedre enn photobucket og alle lignende tjenester. Jeg har ikke sett dropbox nevnt en eneste gang her inne og lurer på om jeg er den eneste som bruker det til opplasting av bilder. Tenkte derfor det var på tide å lage en kort liten guide til hvordan man gjør dette slik att andre også kan se "lyset" :fun:

Dropbox applikasjonen er tilgjengelig for de fleste devicer (windows, android, IOS ++) og lager en mappestruktur på lik linje med resten av filene dine og synces automatisk til en server oppe i "skyen" og mellom alle devicene du har appen installert på. Den har også en funksjon for mobile enheter der alle bilder du tar med kameraet automatisk blir lastet opp til dropbox slik att bilder på mobilen automatisk synkroniseres over til feks pc'en.

For det første trenger du en dropbox konto, du lager en konto enkelt på dropbox.com. Last ned dropbox applikasjonen og du er i gang. Etter dropbox applikasjonen er startet ligger den nede til høyre i system tray. Den starter samtidig med windows med mindre du endrer på det.

System%20tray.png

Klikker du en gang på ikonet får du opp en meny, trykk på mappe ikonet til venstre og filstrukturen i dropbox åpnes.

%C3%85pne%20dropbox%20mappe.png

Filstrukturen inneholder noen default mapper, bla en mappe som heter public. Alle mapper og filer du legger i public mappen får en offentlig link som gjør att du kan dele bildet/dokumentet/mappen med andre. Som dere ser på bildet under ligger også dropbox mappen til venstre i utforskeren og gjør samme nytten som jeg beskrev i bildet over.

Dropbox%20filstruktur.png

Filstrukturen i dopbox mappen fungerer på samme måte som resten av filstrukturen i windows (mac også vil jeg anta), du kan opprette mapper på samme måte, kopiere og flytte filer etc etc.

Og nå kommer "magien", hvis du høyreklikker på ett bilde inne i public mappen, eller ett bilde i en mappe under public, får du opp ett valg som heter kopier offentlig kobling. Trykk på denne og URL'en til bildet blir kopiert.

Kopier%20off%20kobling.png

Du kan nå gå til detailersclub.no (eller hvilket som helst annet forum) og spy ut bilder, uten å måtte innom photobucket for å laste opp og kopiere URL :) En annen fint ting er att URL'en er tilgjengelig med en gang du legger bildet under public mappen, slik att du kan skrive en tråd og bruke URL'en selv om bildet ikke er ferdig opplastet enda.

1. Klikk på image knappen

2. Lim inn URL'en du akkurat kopierte fra dropbox og trykk ok

3. Gi deg selv en klapp på skulderen

Lenke.png

Jeg ser dette egentlig er ett underforum for bilpleie guider, men jeg fant ingen annen god plass å legge denne. Moderator får flytte den om ønskelig.

Kom gjerne med innspill til guiden om det er noe dere synes var uklart eller mangler, takk for meg.

Endret av Oluf
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god og informativ guide :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god og informativ guide :)

X2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flink gutt, jeg bruker dropbox, genialt at alle mobil bilder og bilder fra brikke osv lagres direkte. fin backup, men snart koster det peng. passerer 50gb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flink gutt, jeg bruker dropbox, genialt at alle mobil bilder og bilder fra brikke osv lagres direkte. fin backup, men snart koster det peng. passerer 50gb

Har brukt dropbox i 7år nå og har ikke brukt mer enn 6gb. men jeg bruker det kun til tekst dokumenter, bilder og små filmsnutter :)

Endret av Oluf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det ryker fort når man begynner med speil refleks og bilder i større format..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisen om en må oppgrader?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

$ 10 per mnd for 1 TB (Dette tilbyr også Google drive/disk)

Google tilbyr også 100gb for $ 2 per mnd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn da at det må betales i all fremtid ellers blir bildene borte om en ikke betaler, eller er bildene der fortsatt bare at du ikke får lastet opp mer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, blir nok liggende en liten stund dersom en ikke betaler ihvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 50GB via sånn mobilkampanje og trødde inn 30GB data; har nå 15GB igjen der og limit på 10GB, og Dropboxklienten sutrer daglig over at den ikke får lagret noe mer. Kampanjen gikk ut i september i fjor og jeg har ikke sett noe sted at data blir slettet, bare at lagring av nye elementer/endring av eksisterende ikke er mulig lenger.

Har lenge tenkt på å kjøpe mer plass, men har strengt tatt ikke bruk for 1TB (da vil jeg ha 10TB sånn at jeg kan lagre alt der), så 50-100GB for $20 i året hadde vært fint for min del. $100/år for 1TB jeg ikke har bruk for blir egentlig for mye...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempefin DIY

Bruker selv Dropbox på alle mine enheter, men kun for bilder. Skal bruke den til alle saker etter hvert.

Har app'en Carousel på mobil denne er kjempefin imot Dropbox. Anbefales

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å kopiere mange bilderlinker samtidig, slik Photobucket har mulighet for? Hvis man skal laste opp 50 bilder, så tar det kanskje litt vel lang tid å kopere ett og ett bilde manuelt? Men strålende tips! Er Dropbox bruker selv, så dette skal testes ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 50GB via sånn mobilkampanje og trødde inn 30GB data; har nå 15GB igjen der og limit på 10GB, og Dropboxklienten sutrer daglig over at den ikke får lagret noe mer. Kampanjen gikk ut i september i fjor og jeg har ikke sett noe sted at data blir slettet, bare at lagring av nye elementer/endring av eksisterende ikke er mulig lenger.

Har lenge tenkt på å kjøpe mer plass, men har strengt tatt ikke bruk for 1TB (da vil jeg ha 10TB sånn at jeg kan lagre alt der), så 50-100GB for $20 i året hadde vært fint for min del. $100/år for 1TB jeg ikke har bruk for blir egentlig for mye...

Google drive $ 2 per mnd for 100gb. Blir mye med $10 i mnd da man like så greit kan kjøpe seg en ekstern harddisk i året.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jotta cloud ubegrenset her

59,-/mnd

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å kopiere mange bilderlinker samtidig, slik Photobucket har mulighet for? Hvis man skal laste opp 50 bilder, så tar det kanskje litt vel lang tid å kopere ett og ett bilde manuelt? Men strålende tips! Er Dropbox bruker selv, så dette skal testes ut :)

Du har ikke mulighet for det inne i windows i hvertfall, mulig du har mulighet for det hvis du logger inn på dropbox.com

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant ingen default mappe i min dropbox med navn public.

noen måte å lage eller finne en slik mappe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver å finne ut av hvordan man får opp link. Men får ikke noe alternativ om offentlig link.

Prøver et bilde, men tror ikke det lar seg dele da linken ikke er offentlig.

Har også prøvd å opprette ny mappe som skal vises offentlig, men blir bare videresendt til å oppgardere til betalversjon av dropbox...

2012%20trackday%2005.jpg?dl=0

Endret av magne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive