Ole M

Ole´s 2010 Skoda Superb

36 innlegg i emnet

16233215848_a6e34d09e6_b.jpg

Da var tiden inne for å opprette en liten logg om bøllefrøet mitt! Synes det er litt greit å ha en viss oversikt over hva jeg gjør med den etter som tiden går. Så er det jo en liten bonus å vise frem denne loggen den dagen bilen skal selges.  :)

Bilen det her er snakk om er en 2010 Skoda Superb Twindoor, registrert i 2009. Bilen er i Comfortutgave, noe som da er laveste utstyrsnivå. Til tross for dette så er utstyrspakken riktig så bra:

- Automatisk to-sone klimaanlegg.

- Automatiske vindusviskere.

- Automatisk lukeparkering (Funker som bare juling).

- Bi-Xenon lykter med adaptivt grøftelys og Coming-Home-Lights.

- Avtagbart tilhengerfeste.

- Cruise Control.

- Seter i ekte stoff.

- Fancy pantsy todelt bakluke (Twindoor).

- Parkeringssensorer over det hele.

- Sikkert mye mer som jeg har glemt!

16419929052_335735af7a_b.jpg

16234957157_f821060b31_b.jpg

16233215478_2a8d292c61_b.jpg

15798375884_1a520cf163_b.jpg

16234643169_320a116c95_b.jpg

16233465320_8f79794828_b.jpg

Det utstyret som er min favoritt, er rett og slett de små lastekrokene i bagasjerommet som man kan henge fra seg handleposer på! Helt utrolig greit å slippe å åke seg inn i bagasjerommet for å samle sammen ting som ligger strødd overalt. Her har flere bilprodusenter noe å lære!  ;)

Bilen er manuelt giret og har en 1.4 liter turbobensiner på 125 hest og 210 Nm. Man skulle gjerne tro at denne motoren ville være for liten til den store bilen, men jeg er regelrett blodig imponert over ytelsene til den lille symaskinen! Bilen føles ikke undermotorisert og jeg har kjørt gruslass uten noe som helst problemer.

16233213908_c6588f9029_b.jpg

Så hvorfor Superb av alle ting? Vel, det er overraskende vanskelig å finne biler som jeg kan plassere meg bak rattet på og samtidig ha plass til passasjer bak meg. Her er Superben med sin lengde på 4850 mm overlegen. Bilen har helt enormt god plass, ihvertfall i lengden. Her kan baksetepassasjerene strekke ut beina selv om jeg sitter foran og styrer.  :)

16420863675_ea22988eb5_b.jpg

16234956287_f1c4643e50_b.jpg

Så er det også litt kjekt å ha en bil som ikke alle andre har. Nå er jo dette i bunn og grunn en strukket Passat, men den skiller seg litt mer ut i trafikken. Så er jo Skoda kjent for å være blant de mer driftssikre ikke-japanske bilene, noe som er en bonus i mine øyne.

Angående driftssikkerhet så har jeg vært en smule uheldig. Bilen har rett og slett litt mandagsgener i seg, og har vært litt utfordrende å få fikset. Jeg har blant annet måtte ty til advokat for å få ordnet ting. Dette er litt synd, for det legger litt skygge på en ellers strålende bil.

Reparasjoner som er tatt på garanti så lenge jeg har hatt den:

- Nye sommerdekk foran grunnet ødelagt dekk.

- Nytt tåkelys fremme grunnet kondens.

- Flere vannlekkasjer.

- Ny vifte i klimaanlegg grunnet kortslutning fra nevnte lekkasjer.

- Byttet kamkjedestrammer i motor grunnet ulyder og ujevn akselerasjon.

- Byttet pakning i motor grunnet oljelekkasje.

- Byttet baklykt grunnet kondens.

- Oppdatert programvare til motorstyring.

- Byttet interiørlampe under dashbord på passasjerside da denne var defekt.

- Byttet baklykt igjen grunnet kondens.

- Skiftet registerkjede.

- Flere reparasjoner etter bytte av registerkjede.

Ting som må/vurderes å gjøres:

- Lydanlegget trenger oppgradering. Hovedenhet byttet og vurderer nå JL Audio forsterker og JL Audio høyttalere i alle dører.

- Støtfanger bak har fått en del merker. Skulle kanskje hatt lakkert denne med tiden.

- Skjørter på begge sider er kraftig oppripet. Vurderer lakkering med tiden.

- Funnet ørliten rustflekk på hjulbue bak. Overvåkes nøye. Fjerning og lakkering på verksted så fort jeg ser at dette utvikler seg.

- Vurderer å anskaffe nye 17-tommere av typen Skoda Callisto. Ser utrolig flotte ut på disse bilene. Fås dog ikke i Norge ser det ut til...

- Frontrute er ripete og trenger utbedring.

- Vindusviskere er blitt grå og begynt å ruste. Må byttes med tiden.

- Området rundt avtagbart hengerfeste er rustet. Vurderer å levere bilen inn og få dette fjernet.

- Funnet skader i motorrom. Luftfilterboks er brukket ut og fått festene ødelagt. Må byttes.

- DAB-antenne må monteres dersom jeg ønsker denne funksjonen i bilen. Ønsker ikke vindusmontert. Blir eventuelt byttet pisk på taket med tiden.

- Jekkfeste på høyre side bak er bøyd. Vil banke dette på plass igjen.

- Skifte olje på girkasse.

Ting som er utført:

- Montert DOD dashbordkamera.

- Understellsbehandlet og fjernet rust fra hjuloppheng.

- Kortet ned serviceintervall/fjernet fra longlife-program.

- Fått fjernet alt av parkeringsbulker.

- Montert skvettlapper bak.

- Montert nytt emblem på bakluke.

- Sommerfelger er profesjonelt restaurert.

- Montert ny øvre del av grill.

- Montert Night Breaker Xenonpærer.

- Skiftet sidevindu på førerdør.

- Byttet hovedenhet til Pioneer AVH-X5800DAB.

Til tross for en del skavanker og ting som må gjøres, så er jeg veldig fornøyd med denne bilen. Jeg skulle strengt tatt hatt automatgir men det er til å leve med.

Planene fremover er å holde bilen vedlike. Bildene som jeg har lagt ut her er før vask og polering, så den er ørlite blankere nå! Bildene ble tatt i vinter.

Jeg kommer til å redigere og rydde opp i førsteposten her etterhvert som tiden går.

Takk for titten.  :)

- Ole M

Endret av Ole M
To do-list
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott biL! vurderte selv en sånn i Stasjonsvogn! 

Fin farge også =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin og praktisk bil du har. :thumbup:

Imponert over at du fortsatt er glad i en bil som trenger såpass med fiks utenom service. :) Skjønner samtidig at jeg er bortskjemt som furter over mine to ikke planlagte verkstedbesøk på 7 år/90.000km. Et hjullager og ei stabstagforing har gitt ekstrautgifter på XTrail'en. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig med tråder om andre typer biler enn vi ellers ser her inne, begynner å bli glad for mangfoldet her  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin bil.

Og sånn deilig lys på bildene som fikk frem linjene på flott vis! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det kanskje på tide med en ørliten oppdatering her!

Har hatt så mye trøbbel med denne bilen nå at jeg rett og slett sliter litt med å finne motivasjon til å jobbe med den. Men anyways!

Bilen runder 70 000 km i disse dager og jeg har derfor gitt den litt omsorg for moro skyld. Jeg polerte den opp i vår, men beskyttelsen begynte å bli litt tynn nå, så jeg ga den et nytt lag med Collinite 845. Har blitt veldig glad i denne voksen faktisk! Lukter ikke så godt, men den er billig, enkel å jobbe med og gir veldig bra og holdbart resultat!

18646697944_20f5a66ec6_b.jpg

19083024779_e8b1c03de2_b.jpg

Motor fikk seg en grundig støvsugings og et godt lag med Auto Finesse Dressle.

18648602833_361f315eb7_b.jpg

Emblemet på bakluka var falmet og slitt. Kjøpte derfor nytt fra England og monterte!

19081549520_f6ccc366e3_b.jpg

Etter masse masing, samt en far som faktisk trappet opp på verkstedet og forklarte sin mening om saken, så har verkstedet endelig byttet baklykta for andre gang! Utrolig digg med lykt uten vann i seg!

18648608853_5c1f39783b_b.jpg

Da jeg kjøpte bilen, så var samtlige felger i følgende og verre tilstand:

19083020459_e5da7c2ce9_b.jpg

Leverte derfor sommerfelgene til profesjonell felgreparatør! Resultatet ble meeget bra:

19083022739_d44c49b92c_b.jpg

18648607083_552516ebdd_b.jpg

Jeg gidder ikke å gjøre noe med vinterfelgene foreløpig, da det blir litt mye penger akkurat nå.

Bilen skal på EU-kontroll på torsdag. Jeg kjenner ærlig talt at jeg gruer meg til denne kontrollen. Jeg håper virkelig ikke at bilen har skjulte overraskelser på lur. Samtidig så skal verkstedet nok en gang kontrollere motoren som virkelig ikke er bra... Nå begynner det å komme metalliske smell og skrapelyder ved oppstart, samt tydelige tikkelyder fra ventiler. Den vibrerer og trekker skikkelig ujevnt, noe som ikke er bra.

Motoren er utbedret før til ingen nytte, men verkstedet får en siste sjans nå før jeg sender advokaten på de igjen. Huff...

Motoren i sidespeilet holder på å ryke, og spjeldene i klimaanlegget har begynt å lage skrape- og virrelyder. Får se hvor lenge de varer før frisklufta i bilen forsvinner.

Men uansett! Er fremdeles veldig fornøyd med selve bilen da! :)

- Ole M

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en bil det blir greit å få solgt jo før jo heller...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en bil det blir greit å få solgt jo før jo heller...

Det er nettopp det! Jeg tenker faktisk på det omtrent daglig, og tar meg støtt og stadig i å surfe på finn, men følgende argumenter hindrer meg i å gjennomføre det:

- Jeg kan ikke selge bilen privat. Jeg kommer da nesten garantert til å måtte betale verkstedsregningene til neste eier pga skjulte feil som jeg ikke var/er klar over. For å si det slik, jeg tør rett og slett ikke.

- Jeg kommer ALDRI til å finne en tilsvarende bil med tilsvarende pris, størrelse, alder, utstyr og kilometerstand som denne. Jeg akter heller ikke å gå ned i størrelse. Det er rett og slett himmelsk å kjøre en bil der du bare kan lempe inn uten å måtte tenke plassbegrensning.

- Jeg har brukt en formue på understellsbehandling, bulkfjerning, felgrestaurering, dekk, verksted og generelt slitedeler. Kjøper jeg en annen bil, så er sjansen stor for at jeg må gjøre hele lista på denne også. Noe jeg rett og slett ikke har råd til!

- Jeg MÅ selge bilen til en forhandler for å få den utav livet mitt. Skal jeg ha best pris, så må jeg til forhandleren som selger Skoda. Jeg kjøper glatt Skoda igjen, men da må jeg fremdeles forholde meg til nevnte forhandler, noe jeg ikke orker. Ergo, jeg kommer til å gå med tap. MYE tap.

- Etter all repareringen, så sitter jeg omtrent med en helt ny bil. Hvor mye mer kan gå galt nå egentlig?

Neida, så... Men ja, jeg ser poenget ditt!  :)

Endret av Ole M
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å være dommedagsprofet, så er det uendelige mengder ting som kan (og vil) gå galt på en mandagsbil (som det er åpenbart at du har), dessverre...

Hva med å bytte den inn hos en annen Skodaforhandler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil.

Er veldig glad i disse modellene. Kjedelig å høre om alle problemene dine, men du burde ha en skuddsikker sak i forhold til å få det utbedret. Etter tre forsøk på å fikse motoren og det fortsatt ikke er i orden har du også en mulighet for å få hevet kjøpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er bakgrunnen din for å gå over til årlig service?

Jeg tok et oljeskift på 45k nå i våres etter å lest at mange anbefaler dette, men virket som at de syntes dette var fullstendig unødvendig.

Min er 2012, 140hk diesel

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok et oljeskift på 45k nå i våres etter å lest at mange anbefaler dette, men virket som at de syntes dette var fullstendig unødvendig.

Selvfølgelig synes de det var unødvendig, da reduseres jo sjansen for dyre reperasjoner etter at garantien er gått ut...

Moderne dieselmotorer m/turbo som går 30.000km og gjerne over flere vintre/sesonger på samme olje ser ikke ut innvendig når de nærmer seg 100.000km, turbo er heller ikke glad i skitten olje over tid.

Dog har jo trådstarter bensinmotor med div.ulyder, men det er sjelden feil å gi bilen sin litt hyppigere oljeskift/vedlikehold :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å være dommedagsprofet, så er det uendelige mengder ting som kan (og vil) gå galt på en mandagsbil (som det er åpenbart at du har), dessverre...

Hva med å bytte den inn hos en annen Skodaforhandler?

Ja, det er nok en god sjanse at dette ikke tar slutt... Men ja, kan alltids ta meg en dagstur nordover! Veldig hyggelige folk som holder til der! :)

Flott bil.

Er veldig glad i disse modellene. Kjedelig å høre om alle problemene dine, men du burde ha en skuddsikker sak i forhold til å få det utbedret. Etter tre forsøk på å fikse motoren og det fortsatt ikke er i orden har du også en mulighet for å få hevet kjøpet.

Ja, veldig gøy med en bil som skiller seg litt ut! Har alltid hatt en forkjærlighet til sedaner, og kommer nok til å velge dette fremfor stasjonsvogn i fremtiden og. Men ja, satser på at ting ordner seg snart!

Personlig så synes jeg rett og slett at 30 000 km og 2 år mellom hver oljeskift er drøyt langt/lenge. That´s it!

Jeg har alltid byttet olje hver 10 000 kilometer på gamlebilen, rett og slett for å ta vare på motoren. Føler at motorlyden blir mye mykere, samt at den blir litt mer harmonisk å kjøre. Det føles liksom mer velsmurt. Her er det sikkert en god dose placebo inne i bildet, men allikevel. Velger derfor å gjøre dette med denne bilen og, rett og slett for å være sikker på at motoren trives. Så koster det det koster. :)

Jeg spurte en mekaniker som reparerte Peugeot om dette. Han sa at spesielt dieselmotorene sleit litt med de lange serviceintervallene. Som trogha sier, når de åpnet motorene, så så de ikke ut... Han frarådet ihvertfall sine kunder med å drøye servicen, rett og slett for å spare motorene mot unødvendig slitasje og nedsoting.

Men når alt kommer til alt, så gjør du egentlig det du føler er greiest! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lager vi en liten update på bøllefrøet mitt! Bilen runder nå 73500 kilometer i disse dager. Dessverre så viser det seg at Christer hadde en smule rett når det gjaldt problemer, så da kjører jeg like greit på og fyrer ut dette bildet med en gang! Litt action må vi ha. :)

21518076013_97b83334e9_c.jpg

Hadde litt problemer etter skifte av registerkjede. Et hjul i forbindelse med kjedet var ikke trukket helt skikkelig til, noe som førte til motorlampe og nødmodus. Bilen ble levert inn og dette fikset. Noen uker etterpå så demonterte viftereima seg, noe som fører oss til bildet over. Var et hjul der og som ikke var strammet skikkelig etter reperasjon.

Men nå er bilen oppe og går igjen! Motoren har roet seg litt. Det hjalp med kjedebytte. Litt urolig enda, men jeg tror nok at dette er normalt på disse motorene. Her er da bilen i sin uvaskede prakt idag:

22149319791_13338d3313_b.jpg

21952245539_81a8d65118_b.jpg

Endret av Ole M
For stort bilde
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde meg en liten rydderunde i en av bodene, og fant da en fancy pakke for behandling av skinnmøbler! Denne er sikkert 15 år gammel og vel så det, men må jo prøves uansett! :)

Skinnrattet mitt er ganske blankt og glatt, så tenkte at jeg ville prøve å få det rent og matt igjen.

21952244819_928dd1aeaa_b.jpg

21516331934_585e924990_b.jpg

21516331364_bbdac92f71_b.jpg

22149316141_81456e347a_b.jpg

Fant frem retro skinnrens fra boden samt kinasvamper og mikrofiber. Det står med ganske hissige bokstaver på flaskene at her må det ikke gnies i det hele tatt! Ble litt bekymret av denne litt sinte advarselen, så bruker derfor myk svamp. Har det noe å si at rattet er skinn og ikke lær forresten? Uansett... ;)

21951289748_5edda97d7e_b.jpg

21951289168_67366b81a5_b.jpg

21950994840_b394713f92_b.jpg

Startet med å rense. Dette fordampet ganske fort, men jeg gav nå rattet et par runder.

22149311711_0b029f2a9a_b.jpg

22126560142_a3dc0a5ba6_b.jpg

Syntes dette tok litt lite... <_<

22139144505_30b32f12a2_b.jpg

Fant frem litt surfex fra lavtrykkskannen heller! Blandet 1:15´ish.

21951284508_01dffe203c_b.jpg

Skrubbe, skrubbe, skrubbe...

21516323644_35bbfe4a8b_b.jpg

Fikk ikke bort noe mer møkk fra rattet, så jeg tørket godt av og begynte å smøre inn med sånn beskyttelse. Eller melk. Eller ting. Jeg vet helt seriøst ikke hva dette er... Eller hva jeg holder på med... Anyways! La noen gode lag.

22126555372_6e7c98b2c9_b.jpg

21951282568_cd8cdd7cd0_b.jpg

21516321774_698ed68ffe_b.jpg

Lot dette trekke inn i skinnet før jeg tørket over med mikrofiber.

22139140095_6f73783f9f_b.jpg

21952232099_e323fbb5e7_b.jpg

21516320244_04aeeb7dbb_b.jpg

Og resultatet bleee... Ingen forbedringer! Wohoo! Pakken sammen og tok kvelden, godt fornøyd med innsatsen min.

Tror jeg må gå til anskaffelse av Svisswax skinnsett. Er det egentlig mulig å få rattet matt og "ruglete" igjen som dere ser innerst med navet i midten? Hadde vært digg og fått dette så godt som nytt igjen! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tsjekkerskinnet er nok ikke så delikat som italiensk skinn :P

Neida, jeg tror nok rett og slett skinnet blir blankt av slitasje uansett, med mindre du kjører med semskede skinnhansker... Mitt er også blankere, men det føles fremdeles veldig godt å holde i og er ikke noe glattere. Jeg har dog aldri likt skinnratt fra VAG... De er myke og skinnet er rart synes jeg. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tsjekkerskinnet er nok ikke så delikat som italiensk skinn :P

Neida, jeg tror nok rett og slett skinnet blir blankt av slitasje uansett, med mindre du kjører med semskede skinnhansker... Mitt er også blankere, men det føles fremdeles veldig godt å holde i og er ikke noe glattere. Jeg har dog aldri likt skinnratt fra VAG... De er myke og skinnet er rart synes jeg. 

Ja, jeg regnet nesten med det. Men det var verdt et forsøk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I BMW X3-tråden min kølte jeg på med ren Surfex på skinn... litt fordi jeg ikke hadde råd til å bruke flere liter Swissvax Leather Cleaner, litt fordi jeg ikke hadde flere liter Swissvax Leather Cleaner, og litt fordi den rett og slett ble for pinglete. Surfex 1:30 var også ynkelige saker, og siden jeg hadde mer skinn å rense enn tid å gjøre det på fant jeg like greit frem atomkanonen for å kverke spurven. Og rent og matt ble det.

Ratt er jo litt køddete å holde på med hvis man har sprayflaske, for det kommer jo produkt overalt der det ikke skal være, men om du holder gnikkekluten bak/foran/"du skjønner hva jeg mener" når du sprayer og har noenlunde motorisk kontroll, så burde det gå greit likevel. Børste er et must på ratt siden man sitter og gnir håndsvette inn i skinnet hver gang man kjører, så det blir godt mettet. Du bør også beregne flere runder, særlig på de mer utsatte områdene man holder på oftest. Ja, og ha mange kluter. Disse er fine: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40054538/ :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I BMW X3-tråden min kølte jeg på med ren Surfex på skinn... litt fordi jeg ikke hadde råd til å bruke flere liter Swissvax Leather Cleaner, litt fordi jeg ikke hadde flere liter Swissvax Leather Cleaner, og litt fordi den rett og slett ble for pinglete. Surfex 1:30 var også ynkelige saker, og siden jeg hadde mer skinn å rense enn tid å gjøre det på fant jeg like greit frem atomkanonen for å kverke spurven. Og rent og matt ble det.

Ratt er jo litt køddete å holde på med hvis man har sprayflaske, for det kommer jo produkt overalt der det ikke skal være, men om du holder gnikkekluten bak/foran/"du skjønner hva jeg mener" når du sprayer og har noenlunde motorisk kontroll, så burde det gå greit likevel. Børste er et must på ratt siden man sitter og gnir håndsvette inn i skinnet hver gang man kjører, så det blir godt mettet. Du bør også beregne flere runder, særlig på de mer utsatte områdene man holder på oftest. Ja, og ha mange kluter. Disse er fine: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40054538/ :)

Oj, oj! Skal sjekke tråden! Takker for tips! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen få som får all uløkke ser det ut til :( krysser fingra for bedre tider ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive