Gå til innhold

Polering av plastbåt


garrett_T4

Recommended Posts

garrett_T4

Har tenkt å prøve å polere en plastbåt i helga jeg, har ikke vært borti dette før, men tenker å bruke en fin polish og en lakkforsegling og en voks kansje? åpen for tips:)

Collintè hadde vel kansje vært noe, men det har jeg desverre ikke.

Tenkte, Menzerna 106ff, MG 21 2.0, jetseal, MG26 eller noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polert gelcoat før.. Da brukte jeg Menzerna SIP og Cutting pad, og det avslutta lett lsp klart :)

Hvis du søker etter Mirage 25 under show & shine delen, så mener jeg at den skal ligge der.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gelcoat er ganske annerledes i forhold til billakk og for best mulig resultat burde du bruke egne produkter for båt... (Ser du gelcoat i microskop er den adskillig mer porøs en lakk)

Meg's One Step Compound er rå polish/rens som er bygd opp på diminishing abrasives som er relativt store i forhold til tilsvarende bilpolisher, før de brytes ned.

Når det kommer til voks har jeg enda til gode å se en tradisjonell voks som holder greit i saltvann..

Har brukt Meg's Boat Pure Wax selv og den holder bra.

Det er godt mulig det finnes andre produkter "der ute" som gjør jobben bedre, men disse har kommet best ut i alt av tester jeg har sett.

fcba2f8b90c46508daeab54bc2c4b2e8.jpga32fa0cb30d0a6deb90796fd8a41c0c7.jpg

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gelcoat er ganske annerledes i forhold til billakk og for best mulig resultat burde du bruke egne produkter for båt... (Ser du gelcoat i microskop er den adskillig mer porøs en lakk)

Meg's One Step Compound er rå polish/rens som er bygd opp på diminishing abrasives som er relativt store i forhold til tilsvarende bilpolisher, før de brytes ned.

Når det kommer til voks har jeg enda til gode å se en tradisjonell voks som holder greit i saltvann..

Har brukt Meg's Boat Pure Wax selv og den holder bra.

Det er godt mulig det finnes andre produkter "der ute" som gjør jobben bedre, men disse har kommet best ut i alt av tester jeg har sett.

fcba2f8b90c46508daeab54bc2c4b2e8.jpga32fa0cb30d0a6deb90796fd8a41c0c7.jpg

Er det noe spesielt man skal tenke på mtp fart, og hvilken maskin? Har både roterende og DA. 67 med roterende, og 56 med DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt man skal tenke på mtp fart, og hvilken maskin? Har både roterende og DA. 67 med roterende, og 56 med DA?

Jeg har alltids brukt 67 med roterende og burgunder pad, ca fra 1200 til drøyt 2000rmp tenker jeg. Men i etterkant har jeg konkludert med at "neste gang bruker jeg gul." Man trenger ikke så mye cut på pad'en med One Step Compound med mindre den ser helt forj* ut.

Voks legger jeg alltid på for hånd, med MF-pad hvis den er flytende som denne. Uansett hvor stor båten er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltids brukt 67 med roterende og burgunder pad, ca fra 1200 til drøyt 2000rmp tenker jeg. Men i etterkant har jeg konkludert med at "neste gang bruker jeg gul." Man trenger ikke så mye cut på pad'en med One Step Compound med mindre den ser helt forj* ut.

Voks legger jeg alltid på for hånd, med MF-pad hvis den er flytende som denne. Uansett hvor stor båten er ;)

Dvs at jeg egentlig kan bruke 67 og blå pad fra 3m, eventuelt en noe hissigere pute dersom "driten" sitter. Jeg foretrekker å bruke maskin, så da kan jeg bruke DA maskinen på 56, selv om du liker å legge den på for hånd ;)

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

På gelcoat bruker du noe grovt, du skal kjenne at den er grov i fingrene, skikkelig grov.. Å bruke 180 slip går jo glatt på gelcoat, det sier jo at det er en greit stor forskjell på gelcoat/top coat/hard top og lakk til bilindustrien.

Men på "fargede striper" har jeg brukt ultrafina og extra fine compound før, den "2'er serien", det funka fint, men som sagt, den tror jeg ofte er enkomponent, hvertfall de gamle båtene (rundt 80,90 tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs at jeg egentlig kan bruke 67 og blå pad fra 3m, eventuelt en noe hissigere pute dersom "driten" sitter. Jeg foretrekker å bruke maskin, så da kan jeg bruke DA maskinen på 56, selv om du liker å legge den på for hånd ;)

Det blir nok en killer combo skal du se B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garrett_T4

Takker for svar her folkens;)

Har tro på noe menzerna sip eller 106ff, med en medium pad av noe slag, får prøve meg fram:)

Så satser jeg på MG 21 2.0 etterhvert. har satt av tid til den på søndag, så jeg skal huske på å knipse litt :)

Noen som er inne på stoff til vask av båt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gelcoat er ganske annerledes i forhold til billakk og for best mulig resultat burde du bruke egne produkter for båt... (Ser du gelcoat i microskop er den adskillig mer porøs en lakk)

Meg's One Step Compound er rå polish/rens som er bygd opp på diminishing abrasives som er relativt store i forhold til tilsvarende bilpolisher, før de brytes ned.

Når det kommer til voks har jeg enda til gode å se en tradisjonell voks som holder greit i saltvann..

Har brukt Meg's Boat Pure Wax selv og den holder bra.

Det er godt mulig det finnes andre produkter "der ute" som gjør jobben bedre, men disse har kommet best ut i alt av tester jeg har sett.

fcba2f8b90c46508daeab54bc2c4b2e8.jpga32fa0cb30d0a6deb90796fd8a41c0c7.jpg

Dette er komboen jeg bruker på min Yamarin. Fungerer ypperlig og Pure Wax har bra holdbarhet, gjør det lett å spyle bort bort saltet etter en tur på sjøen.

Får se om jeg får tatt noen bilder når jeg skal gjøre båten min klar til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
En gelcoat er ganske annerledes i forhold til billakk og for best mulig resultat burde du bruke egne produkter for båt... (Ser du gelcoat i microskop er den adskillig mer porøs en lakk)

Meg's One Step Compound er rå polish/rens som er bygd opp på diminishing abrasives som er relativt store i forhold til tilsvarende bilpolisher, før de brytes ned.

Når det kommer til voks har jeg enda til gode å se en tradisjonell voks som holder greit i saltvann..

Har brukt Meg's Boat Pure Wax selv og den holder bra.

Det er godt mulig det finnes andre produkter "der ute" som gjør jobben bedre, men disse har kommet best ut i alt av tester jeg har sett.

fcba2f8b90c46508daeab54bc2c4b2e8.jpga32fa0cb30d0a6deb90796fd8a41c0c7.jpg

Jeg har diskutert båtpolish med Thomas fra Norsk Prol tidligere og han sa at b.l.a Hydrolift bruker Megs Mirror Glaze på båtene de selger...

Jeg polerte fatter's 31 fots Storebro ifjor på våren med MG85, MG80 og MG 20 som LSP... Fungerte bra dette også, bare at det tar jæææææææææææææævlig lang tid på noe så stort og blir sliten i armene av Makitaen over hodet....

Men Duragloss 501 som LSP kan vel ikke feile uansett, den er jo laget for båt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det er ikke uten grunn at mange har gått over fra Mirror Glaze til båtserien..

Ikke for det, jeg selger begge deler og MG er jo dyrere; men jeg liker nå engang å anbefale "riktige" produkter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiberglass restorationn system fra megs er det råeste jeg har prøvd på båt noen gang!

Polerte begge båtene vi har i mai/juni i fjor. De har ligge ute siden den tid, gjennom vinteren i bruk hver eneste dag i allslags vær. Saltsprut, iskjøring og dritt. Båtene har aldri noen gang holdt seg blanke så lenge, de er fortsatt fine etter min mening, noe har de selvfølgelig falma etter høsten og vinteren. Ligger i sola også store deler av dagen.

Step 1: 16 oz. Meguiars Marine Oxidation Remover # 49

Step 2: 16 oz. Meguiars Marine RV High Gloss Polish # 45

Step 3: 16 oz. Meguiars Marine RV Pure Wax # 56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiberglass restorationn system fra megs er det råeste jeg har prøvd på båt noen gang!

Polerte begge båtene vi har i mai/juni i fjor. De har ligge ute siden den tid, gjennom vinteren i bruk hver eneste dag i allslags vær. Saltsprut, iskjøring og dritt. Båtene har aldri noen gang holdt seg blanke så lenge, de er fortsatt fine etter min mening, noe har de selvfølgelig falma etter høsten og vinteren. Ligger i sola også store deler av dagen.

Step 1: 16 oz. Meguiars Marine Oxidation Remover # 49

Step 2: 16 oz. Meguiars Marine RV High Gloss Polish # 45

Step 3: 16 oz. Meguiars Marine RV Pure Wax # 56

Funker knall dette også :D

Oxidation Remover'n er et godt produkt, men renser ikke fullt så bra som OSC, som i tillegg avslutter myye bedre (derav ikke stort behov for etterpolering)

Marine Oxidation Remover er mer lik DC Step1 i formen å jobbe på; sterke kjemikalier men minimalt med korrigerende midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...