Gå til innhold
Marius Engel

Forbud mot bilvask hjemme

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

http://www.dinside.no/933554/forbud-mot-bilvask-hjemme

Det er blitt forbud mot bilvask hjemme i deler av Sverige og Tyskland. Mulig jeg henger langt etter, men artikkelen kom i går.

Jeg synes at det minste man kan gjøre er å bruke mest mulig miljøvennlige midler ved blivask. Forutsatt mengden dritt på bilen gjør det mulig å benytte slike alternativ.

Jeg skal ikke uttale meg om hvilke midler som er mest effektive, men på en godt vedlikeholdt bil med LSP trenger man gjerne ikke de heftigste stoffene for å få bilen ren. Ihvertfall ikke ved hver vask.

Hvilke alternativer har man til de produktene vi benytter mest, hvor får man kjøpt det, hvor effektivt er det og hva koster det?

1. Prickbort. Selges på Rusta til fastpris til 39kr. literen, men de fleste kjøper vel 10 liters dunk på bilnerden for 44 kr literen. Hvilke alternativer har man her, hva koster det, hvor får man kjøpt det?

2. Surfex. Denne er vel biologisk nedbrytbar, vannbaskert, og skal være grei å bruke?

3. Bilsåpe. Finnes det noen bilsåper som er svanemerket eller på annen måte snillere mot miljøet enn andre?

4. Korrosol/Iron-x. Hvordan er dette mot miljøet? Finnes det brukbare alternativ? Selv bruker jeg det utrolig skjeldent. Kun før voks og polering. LSP på lakk og felger gjør de rene uten bruk av dette.

5. Felgrens. Finnes mange typer, surfex funker jo veldig bra på felger med LSP. Blir vel det samme som over.

6. Dekkfornyer, ruteforsegling, plastfornyer osv. er vel produkter det går veldig lite av i forhold til vaskeprodukter, så her er det vel ikke så mye å spare uansett. T1 er jo en vannbasert dekkfornyer, og Black Pearl er holdbar slik at man bruker lite produkt.

7. Dampvasker har jeg ikke prøvd. Men jeg ser på enkelte S&S at det brukes i stedet for avfetting i hjulbuer, døråpninger og andre plasser. Sikkert en grei metode å spare produkter?

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Selaclean har en egen serie midler som er Svanemerket. Et av kriteriene for å bli Svanemerket er at produktene skal være minst like gode som tilsvarende produkter uten svanemerking.

Om det faktisk er gode produkter vet jeg ikke. Dvs. jeg har erfaring med at Selaclean-avfetting og voksshampo fungerer bra, men har ikke erfaring med resten av serien.

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Kunne vert interessant å prøve en vinter. Bruke prickbort på høyre side av bilen, og selaclean på andre siden av bilen og se hva som er best. Det finnes vel en utgave som heter prickfritt også, som er miljøvennlig utgave av prickbort.

Har hørt mange ganger at selaclean avfetting er bra. Den fungerer gjerne bra på våt bil også?

Noen som vet hvor man får gode priser på selaclean serien, eller bare avfettingen, og denne prick vekk?

EDIT:

Selaclean avfetting: 189 kr for 4 liter hos mekk i butikk og på nett, inkludert spraydyse. Literprsen blir ca det samme som for 10 liter prickbort hos bilnerden.

Jeg har asfaltnupper på den ene bilen min nå, så denne skal kjøpes inn for å prøves!

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Derfor jeg skal bygge garasje med innendørs vaskeområde og oljeutskiller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Fant selaclean avfetting i 4 liters dunk på den lokale MEKK sjappen for 189kr.

Men de hadde ikke ikke svanemerket bilshampoo.

Hvis det er flere som er interessert, finnes det oversikt over alle svanemerkede produkter her: http://www.svanemerket.no/produkter/producttype/?m1=104&m2=122

Bilpleiekongen har hele miljøserien til Selaclean.

Veldig god idé - uavhengig av diverse krav og pålegg! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Blir spennende å se på politiet fly rundt i boligstrøk for å bøtelegge folk... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Folk gjør som de vil, jeg vasker hjemme uansett.

Endret av Krisfje
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Det siste der var litt ot, men jeg håper virkelig ikke at det er vanlig oppførsel at man prioriterer å vaske bilen når det er tørkeperiode/vannmangel. Det går an å ta litt hensyn til fellesskapet, og heller prioritere viktigerer ting i slike perioder. Det går utvilsomt under "meg først" holdning...

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Det siste der var litt ot, men jeg håper virkelig ikke at det er vanlig oppførsel at man prioriterer å vaske bilen når det er tørkeperiode/vannmangel. Det går an å ta litt hensyn til fellesskapet, og heller prioritere viktigerer ting i slike perioder. Det går utvilsomt under "meg først" holdning...

Nevn noen andre som setter andre før seg selv i enkelte ting ? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    534
Dennis

Jesus, blandt flere...

Er vel ingen bevis på at han faktisk gjorde det? Fyren levde sikkert, men resten er nok like mye oppspinn som alt det andre  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Ser nå at Krisfje sitt innlegg ble forandret, og da falt jo diskusjonen helt ut av sammenheng.

Men drit i det, det handlet jo egentlig om noe helt annet, og over til det:

Prøvde selaclean sin avfetting. Den tok alle asfaltnuppene på min bil, akkurat like bra som prickbort. Blir nok lenge til jeg får prøvd de mot hverandre på ekstremt møkkete biler.

Ser også at selaclean avfetting promoteres som miljøvennlig enda, men det ser ut til at den har mistet svanemerket. Enten har avfettingen forandret seg, eller så har kriteriene for å oppnå svanemerket endret seg.

EDIT: I følge produsent er svanemerket fjernet fra produktet, fordi at markedet gjorde at det solgte dårligere med svanemerket. Innholdet har ikke forandret seg, men svanemerket gav intrykk om at produktet ikke var like bra. Defor er svanemerket fjernet fra avfettingen.

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hvis det er slik at man vasker utendørs, og vannet renner en viss retning, er det da mulig å installere oljeutskiller utendørs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Hvis det er slik at man vasker utendørs, og vannet renner en viss retning, er det da mulig å installere oljeutskiller utendørs?

Tja. spørs jo hvor stort en bygger og hvor stor tanken er, og hvor den plasseres sikkert det... jeg skal plassere utendørs med sluk som går via oljeutskiller til renseanlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Jeg betaler miljøavgift så da skal jeg jammen meg vaske hjemme.

Slike miljø aktivister irriterer meg noe voldsomt.. tror man virkelig at bilvask på egen gårdsplass er et stort problem her i verden?

Da er det kanskje på tide å våkne opp og heller se på det store bildet..

Det kan nok tenkes at all bil vask i hele Skandinavia ikke utgjør 0.01% engang av "miljø utslipp" i hele verden.. eller mer sannsynlig bare i Europa alene?

Om Ola Nordman, vasker bil i egnet anlegg, kjører elektrisk bil og resirkulerer alt han bruker har det jo ingen reel påvirkning i det store bildet..

Er det noe som det må fokuserer på så er det stor industrien, da ikke nødvendigvis i Norge da vi har svært lite å si for resten av verden, Bruk nå heller pengene der det har mest effekt, ref Asiatisk industri generelt da Kina..

Foreslår at slike Miljø aktivister tar seg en tur til Kina i den grå/gule tåka der nede så de får et litt bedre bilde over hva som er reelt her i verden.. istedet for å finne på slike idiotiske regler / ideer som er helt bak mål..

At enkelt person skal gjøre sitt låter jo bra teoretisk, men i praksis er verden veldig.. veldig annerledes.

For å sette det litt på spissen.. Se hvor mye et cruise skip som ligger til kai bruker av energi, som igjen gir utslipp, i timen.. Så kan du sammenligne det med Norges bilpark.. da blir ikke bilparken av veldig stor betydning.. 

Endret av Concker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Jeg betaler miljøavgift så da skal jeg jammen meg vaske hjemme.

Slike miljø aktivister irriterer meg noe voldsomt.. tror man virkelig at bilvask på egen gårdsplass er et stort problem her i verden?

Da er det kanskje på tide å våkne opp og heller se på det store bildet..

Det kan nok tenkes at all bil vask i hele Skandinavia ikke utgjør 0.01% engang av "miljø utslipp" i hele verden.. eller mer sannsynlig bare i Europa alene?

Om Ola Nordman, vasker bil i egnet anlegg, kjører elektrisk bil og resirkulerer alt han bruker har det jo ingen reel påvirkning i det store bildet..

Er det noe som det må fokuserer på så er det stor industrien, da ikke nødvendigvis i Norge da vi har svært lite å si for resten av verden, Bruk nå heller pengene der det har mest effekt, ref Asiatisk industri generelt da Kina..

Foreslår at slike Miljø aktivister tar seg en tur til Kina i den grå/gule tåka der nede så de får et litt bedre bilde over hva som er reelt her i verden.. istedet for å finne på slike idiotiske regler / ideer som er helt bak mål..

At enkelt person skal gjøre sitt låter jo bra teoretisk, men i praksis er verden veldig.. veldig annerledes.

For å sette det litt på spissen.. Se hvor mye et cruise skip som ligger til kai bruker av energi, som igjen gir utslipp, i timen.. Så kan du sammenligne det med Norges bilpark.. da blir ikke bilparken av veldig stor betydning..

150 000 biler i timen!

Er vel +- 6år siden at det ble konkludert med at Norge stod for 0,02% av verdens totale utslipp! Godt å se at noen deler min tankegang

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig