Marius Engel

Bruker dere clay på godt vedlikeholdt bil?

26 innlegg i emnet

Hei.

Har polert bilene mine noen få ganger etterhvert. Jeg har aldri funnet noe med clay på bilene (BH clay og CG clay). Kanskje en til to små prikker, over hele bilen når jeg clayer hele bilen. Mye jobb, for så godt som ingenting.

Hvordan er det med deres biler, som sannsynligvis blir godt vedlikeholdt, polert ca. 1-2 ganer årlig, og alltid har en god LSP? Føler dere at det er behov for clay før polering, hvis dere går over med full vask og korrosol/iron-x først?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler ingen behov for clay på egen bil. Jeg som deg, har opplevd å ikke finne noe av betydning de gangene jeg har prøvd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En helt ny bil må /bør den clayes etter kun 40min tur fra lokale te meg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svææært sjelden jeg har opplevd å måtte claye hvis prickbort, surfex og korrosol har fått virke på riktig måte først. Hender det må til inne i tønna på felgen eller nederst på dørene ellers er det sjelden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein heilt ny bil kan ha fått ein del dritt i lakken i transport til lokalet du henta den. Eg foretrekker å bruke avfetting til å ta vekk sånne ting. Har du litt å velge imellom der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein heilt ny bil kan ha fått ein del dritt i lakken i transport til lokalet du henta den. Eg foretrekker å bruke avfetting til å ta vekk sånne ting. Har du litt å velge imellom der?

Har alt, surfex, prickbort, autoglaze asfaltfjerner, korrosol, auto wheel, tenzi prix.. U name it,. Skal alltids få det vekk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker dere clay til å fjerne urenheter som dere ser eller urenheter i lakken som kun kan føles med hånden/fingrene? Bruker dere ikke pose testen? :) Edit: clay bag testen, byttet ut til: pose testen. 

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker clay etter behov, men med prickbort og IronX samt en god vask, så finner den ofte lite. Kjenner som regel på lakken etter vask, og er det noe da, så tar jeg frem clay..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clayer bare før polering og lever med nupper i lakken resten av tiden...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg å skrive, samme som Christer, clayer kun før polering...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt sånn "hvissomatte".. Hvis du sjeldent finner noe med clayen går det sikkert bra. Meeeen å ta sjansen kan være skummelt hvissomatte det plutselig ligger no der! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid clay før polering med maskin, aldri ellers. Og nei, det tar ikke lang tid, det er ikke et argument mot å bruke clay. Tar ikke mange minuttene om forvask er skikkelig. Dere som har funnet en og to små partikler i clayen og er skuffet, hva tror dere skjer med lakken når disse roterer rundt og rundt ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clayer bare før polering..men tar stort sett bare nede på sidene da eg føler der de værste partikler kan sitte. Finner eg ingenting der dropper eg resten av bilen..finner eg masse så tar eg heile bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg clayer alltid hele bilen hvis jeg først skal claye, inkludert vinduer og tak. Tar ca 15 minutter totalt sett og er en grei forsikring mot å lage snurreriper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at folk står 10-20t i garasjen og polerer, men tar seg ikke tid til 15-25min på clay.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at folk står 10-20t i garasjen og polerer, men tar seg ikke tid til 15-25min på clay.

Egentlig ikke.

Når det dreier seg om å ha småbarn og liten tid til å pleier bilen vil man gjerne bruke tiden effektivt. Ved å korte ned på det mest unødvendige kan man spare veldig mange timer til sammen.

Eksempler:

- en god ht sparer deg for tid kontra en dårlig

- en vannslange klar til å fylle bøtten sparer tid kontra å finne den fram i boden hver gang.

- en slangerulle sparer deg for tid, for du slipper å hente slangen som tidligere lå i en haug i uthuset.

- pricbort står på en 9 liters trykksprøyte. Nå slipper jeg å fylle 1,5 liters trykkannen fra biltema hver gang, så dekkes bilen på 1/5 del av tiden.

- dropper å buffe polish der jeg er helt sikker på resultatet, jeg skal allikevel spyle bilen med surfex etterpå, så slipper jeg å bruke tid på wipedown annet enn på kontrollsteder.

- kabeltrommelen i garasjen sparer tid i forhold til å hente skjøteledningen på trommel, som tidligere lå på loftet i garasjen.

- alt utstyret står stablet systematisk i garasjen, ferdgblandete kjemikalier i større dunker, sprøyter, flasker. Før stod de i ett skap på vaskerommet i 2. Etg.

- den nymonterte stikkontakten på vaskeplassen, og vannutkasteren på veggen, gjør det nå unødvendig å ta inn skjøteledning og vannslange på vaskerommet på andre siden av huset.

- så sparer jeg 20 minutter på å droppe clay, alene, i de tilfellene det er bortkastet allikevel.

Det var bare noen helt tenkte eksempler, på mange ting som til slutt utgjør mye. Har gjort en del endringer selv etterhvert. Mange bekker små ;)

Når det er sagt, jeg mener ikke at clay er unødvendig, selv om man tror at bilen er bra. Men det kan føles slik innimellom, og da ønsker ikke jeg å bruke 20 minutter på det. Men jeg ser jo at det er delte meninger, blandt dere som er mer dreven enn meg i dette "faget" ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som har funnet en og to små partikler i clayen og er skuffet, hva tror dere skjer med lakken når disse roterer rundt og rundt ?

Med skumputer som gir etter, og blandet med polish, er det vel ikke helt sikkert at en liten "prikk" eller to trenger å lage noen merker? Hvis ikke vi blir alt for teoretisk da.

Jeg har mine tvil til at det aldri har kommet ett støvkorn eller sandkorn i puten når jeg har feid over bilen med clay, og står i en garasje å polerer bilen i 20 timer. Jeg går inn og ut av garasjen mange ganger, får litt betongstøv på hendene, blåser litt støv fra grusen utenfor når jeg åpner døren osv. En eller annen gang må det ha kommet ett eller annet på lakken/i puten, og jeg har aldri sett noe merke etter noe som helst på lakken.

Hva med de som polerer ute? Det er totalt umulig å ha det hundre prosen støv og kornfritt, men det går jo fint fordet om. Det ser vi på "ute S&S" på forumet.

Så jeg tenker: "Kan det hende man er litt for hysterisk når man er redd for at det kan være èn eller to små prikker i lakken som man ikke fikk med seg i clayen?"

Jeg har ikke polert uten å claye enda, men jeg har enda ikke hørt om en eneste person på forumet som har ripet lakken av å droppe (eller delvis droppe) clay på en bil som i utgangspunktet er ren og godt vedlikeholdt.

På biler som ikke blir ren nok av vask er det utvilsomt clay, såklart.

* det ble mye tekst *

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet noe om det i S&S'ene mine, men jeg ser etter støv på lakken før jeg setter maskinen på. Hvis det ser ut som at det er noe der, dusjer jeg kjapt over med enten QD eller wipedown og tørker av før jeg polerer.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk gjør heldigvis som de selv vil, men å droppe clay for MIN del er bare tull da det tar kort tid og kan spare mye tid om man driter seg ut med rustpartikler eller asfalt i paden. Er ikke alltid avfetting tar alt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive