Gå til innhold

Om det å være et lite men trivelig forum


Dennis

Recommended Posts

  • Admins
I respekt for den flotte write-up`en fra 3M demoen som sporet av i en diskusjon om blandingen mellom bransje

og bruker av forumet så er det nok nyttig med litt rydding.

Jeg tar ballen som Dag/swisswax serverte med et forslag om at det kanskje var en ide å lage en egen tråd om dette

viktige emnet, og håper at moderatorene ikke føler at jeg tråkker oppi deres oppgaver nå når jeg gjør dette.

Jeg har fått masse tilbakemeldinger på at folk deler mine synspunkter som jeg la ut i den tråden. Som dere selv ser

så mente jeg veldig mye om akkurat dette :huh: - og når så mye skal skrives så rekker verdens kjappeste forum å endre seg totalt, slik at idet jeg postet alt jeg mente så var tråden endret og ryddet - og mitt innlegg ble temmelig malplassert og teit - og jeg vurderte å slette det hele.

Men som Dag sier så er dette et viktig tema, og jeg tar altså å reposter mine- og åpenbart mange andre brukere sitt syn i denne tråden, så får evt Dag flytte sitt innlegg - og kanskje moderatorene rydder og fikser slik at dette også blir en bra tråd :)

Grunnen til at jeg legger det her, og ikke under tilbakemeldinger er fordi jeg er usikker på hvorvidt de som ikke er betalende medlemmer

kan lese det om det havner under tilbakemeldinger. Litt av gevinsten kan vel nettopp være at nye entusiaster kan få litt innsikt i hvilke tanker man gjør seg rundt dette temaet - og hvorfor, og da må det nok ligge et sted hvor det er tilgjengelig uten å være betalende medlem. :)

Mvh

ståle

Mitt opprinnelige innlegg

Jeg er også sylfersk, og har kun hengt rundt her inntil ganske nylig....likeså skjønner jeg det du sier fordi jeg i starten hadde littegrann av samme oppfatningen selv, helt til jeg begynte å lese mye her inne og så noen sammenhenger.

Det er en ting vi ikke må glemme - det norske detailer-samfunnet er forsvinnende lite - og svært spredt. Jeg er sikker på at om vi hadde gått sammen og møttes på en stor parkeringsplass, så hadde vi ikke greid å jule opp halvparten av de kvinnelige medlemmene i fauske bekkenløsning-forening hvis de stilte mot oss.... :)

- det er faktisk såpass lite at om det ikke var for at leverandørsiden selv er detailere og startet sine geskjefter på nærmest halvideologisk grunnlag, med et ønske om at andre norske detailere skulle kunne kjøpe de beste produktene her i Norge, og slippe å importere dette selv ifra UK/US

- så hadde vi ganske enkelt gått glipp av djevelsk mye moro fordi det slettes ikke er alle av oss som hadde bestilt digre kasser fra feks autogeek.

Og de store kjedene titter neppe engang i vår retning når de vurderer produktsortement, fordi vi ikke er mainstram - vi er ikke massesalg og store innkjøp...vi er en liten flokk, og overhodet ikke interessante som investeringsobjekt for de som selger stort, og da setter ihvertfall jeg veldig stor pris på at noen er så entusiastiske at de prøver å gjøre sin interesse til levebrød ved å forsyne sine medentusiaster med de aller beste produktene tilgjengelig bare et par dagers bestilling unna.

Mangler du en pad eller en prickbort, eller en liten boks voks med rødt kors - eller forsegling til ruta di, ja så fyrer du bare av en bestilling til en person du kan prate med, spørre om ting og ikke minst få hjelp av omtrent når det skulle være....samtidig som du ler når kazzper fyrer av en salve til fordel for sitt produkt, og når pirex fleiper om "skal du bare ha en ?" når noen har bestillingsspørsmål. Disse guttene kan tillate seg dette i trygg forvissning om at alle som leser vet - eller ihvertfal rimelig kjapt får vite at de har bransjetilknytning.

- og dette gjør du nettopp fordi dette forumsamfunnet er så lite og gjennomsiktig......prøv å få oversikt over bransje/ikke bransje på terrengsykkel.no eller på fluefiske.net så ser du at denne mekanismen er unik for det her stedet.

Når du har gjennomskuet "bransjen" på et av de store nettstedene så ser du automatisk at det som på dette forumet er bransje akkurat like godt kan kalles service, for å hevde noe annet vil være veldig urettferdig, alt mens de deler ut i øst og vest av gode, velmenende - og ikke minst faglig forankrede råd.

Vi er voksne mennesker som greier å lese mellom linjene, skille fleip og fakta - Jeg er overbevisst om at alle forstår at et godt produkt ikke blir dårligere selv om det kommer noe nytt som noen synes er bedre...

Det vil dessuten alltid komme noe som er bedre, og her - hvor landets fremste bilpleieentusiaster (+meg :blink: ) samles så er det ikke rart at det som var et "must have" for tre måneder siden ofte er så smått uinteressant idag.

Slik er det, og slik bør det antagelig være aller fremst på spydspissen i en entusiast klubb som det DCN er.

Verden er ikke statisk, og hyping forekommer overalt - også her, men i svært liten grad av bransjen ......hadde det ikke forekommet ville dette rimelig raskt blitt et nokså uinteressant sted hvor de fleste satt og gjespet seg gjennom historie nummer 60 om hvor fortreffelig bananvoksen fra 1996 var. Da er det mye mere moro å lese om alt de råeste handlekongene kjøper, prøver og tester ut, slik at du kan trekke dine egne slutninger og handle de produktene du selv mener er de riktige.

Den dagen DCN teller 8000 medlemmer og 500 er innlogget samtidig må det være andre spilleregler, men så lenge det er gjennomsiktig som ei vestlandsbygd innerst i ei fjordarm her så er kulturen bransje/moderator/vanlig entusiast/psykoentusiast helt fortreffelig etter mitt syn.

Den takhøyden og den gjestfriheten dette forumet fremviser er det få forunt å ha - man blir fort husvarm i en så høflig og uhøytidelig gjeng

Så jeg håper inderlig at det samspillet som lever pr i dag får leve i lang tid fremover.

Oi, oi oi - beklager, jeg mente ikke å mene så mye :blink:

Lover å mene mye mindre i neste innlegg...... :unsure:

Dette var fint skrevet fra smellycat :)

Litt utfyllende tanker fra min side:

Da DCN ble startet opp så ble, etter hva jeg er informert om, et visst antall leverandører av bilpleie kontaktet - vi var en av disse. Henvendelsen gikk ut på at de ønsket at vi som leverandører skulle være aktive på forumet da de anså det som en ressurs.

Dette syns jeg var veldig hyggelig da vi - som importør og sterkt knyttet til våre produkter - har som policy å holde oss borte fra forumdiskusjoner (i all hovedsak), da det lett kan føre til misforståelser og håpløse diskusjoner. Det at folket bak denne siden gjorde det lettere å kommunisere gjennom et slikt målrettet forum syns jeg personlig var veldig positivt - og tilbakemeldingene fra mange brukere bekrefter dette.

Etter at forumet hadde vært oppe en stund så gikk det ut en melding fra styret at alle leverandører skulle ha identifiserbare nicks eller klart informere om dette i profilen, slik at andre medlemmer ikke misoppfattet hvor kilden satt - altså at alle kunne se at det feks var Swissvax, Godkjemi eller ScandicShine som var kilden bak innlegg. Dette gjør jo ting en del ryddigere og pushing (som man nok kan oppfatte noen innlegg som) fra leverandører har i alle fall en klar adresse.

Jeg er enig i at det er en del av det man kanskje kan kalle "hyping" her på forumet, men det er vel like gjerne brukerne av forumet som kjører disse "hypene" av gårde? Da er det jo egentlig positivt siden de som forbrukere har hatt en god opplevelse.

Når det gjelder min egen tilstedeværelse som leverandør så forsøker jeg å holde meg litt til Swissvax fokuserte tråder da jeg er representant for dem her inne. Jeg leser jo utallige andre tråder her inne med mye flott stoff, men det kan jo også være diskusjoner og ting jeg personlig kanskje ikke er enig i - men som jeg velger å ikke kommentere nettopp fordi jeg jobber med Swissvax.

Konklusjonen på dette vissvasset fra min side er at i alle fall vi, som leverandør, ønsker et klart regelverk for hva som er ønskelig fra oss. Det med egne seksjoner var forsåvidt mitt forslag (tror jeg..) , men mest ment som et sted for nyheter og tilbud. Om brukerne og forumstyret ønsker at vi kun skal holde oss der så er jo det greit nok, selv om jeg kanskje tror det blir noe vanskelig da mange av spørsmålene til oss leverandører kommer nettopp under kategorier som "Show&Shine", "Eksteriør", osv.

Når man igjen svarer på slike spørsmål så gjør man jo det ut fra ønsket å hjelpe vedkommende. Om Ketil da får et spørsmål om hvilken polish han anbefaler til en gitt bil i en gitt tilstad, så må jo han svare at nettopp den polishen er veldig bra i forhold til ditt og datt. Det kan jo oppfattes på forskjellige måter, men man må jo nødvendigvis ta utgangspunkt i egne produkter..

Bær over med meg om jeg ikke har lest forumreglene godt nok og oversett noe, men jeg tror det kan være i alles interesse å avklare dette med en gang. Det er nødvendigvis slik at det kan være trøblete å kombinere hobby med kommersiell virksomhet slik det blir her inne. Derfor er klare regler viktig for å unngå misforståelser fra alle parter. Det at dette er en relativt liten klubb nå skal jo heller ikke støte bort eksisterende eller fremtidige medlemmer med utøyelige selgere som dytter egne produkter foran seg ;)

Ellers så bør moderatorene klippe disse siste svarene ut fra 3M tråden (som var veldig bra :) ) og lage en ny med disse under tilbakemeldinger.

Mvh Dag

Bare å poste dette opp en annen tråd, bra synspunkter dette her, og noe jeg/dcn stiller oss bak..

Vi er en nettside UTEN noe forhandler "avtaler" annet en rabattavtaler som er opparbeidet med noen leverandører av bilpleieprodukter, alle forhandlere blir likestilt UANSETT om de har noe rabattavtale med oss eller ei, dette fordi dette forumet skal være og ER et forum for tips og triks og ikke en salgs side for noen. DCN ser på all innputt fra leverandører som nyttig info, og det kommer det også frem av mht en tråd som ligger under "forhandlere se her" på forumet, der det sies at kom gjerne med info om egene produkter men begrunn de eller svar mer utfyllende på spørsmål en en link til egen side, de som gjør det fjerner vi bare tråden til her inne (gjort et par ganger) grunnen er såre enkel at en leverandør ala Dag/swissvax, Ketil/scandicshine, Rasmus/nanolotus eller Kazzper/godkjemi tilfører forumet mye info som forbrukere trenger, de kjører ikke direkte reklame, men inndirekte/informativ reklame..

At noen "disipler" har blitt frelst av enkelte produker får en bare leve med, jeg er i samme båt jeg som mange andre her inne er og mar blitt beskylt noen ganger for å jobbe for både den ene og den andre. Personlig har jeg alltid vært redd for å bli en "brand man" for et enkelt merke, dog kan jeg ikke noe for at jeg finner min elsk i enkelte produkter om det så er Meguiars, scholl, Duragloss, swissvax eller nanolotus.

For min egen del kan jeg med handa på hjertet si at denne siden er en unik side hva gjelder forumer i dette landet, sikkert mange andre forumer også som er bra, men her tror og mener jeg de aller, aller fleste føler seg hjemme og ingen blir fryst ut av gjengen, eller hauset opp annet en at de da fortjener det.

Hva anngår leverandører, så syntes jeg de trår pent her inne, om de ikke hadde gjort det så tror jeg noen her inne hadde sagt det klart i fra til enten meg pr PM eller åpent på forumet, vi har mange her inne med sterke meninger og godt er det.

ja det var deg Dag som kom opp med forhandler tråden, og det var en super ide også, der kan hver og en av leverandørene ha sin egen tråd, hvor han i ro kan snakke for sine produkter uten innvirkning fra andre, men de trådene blir jo også fulgt med på av moderatorer her inne, de som har fått egen tråd her er "godkjent" av DCN til å ha egen tråd, dvs at ikke alle kan få det om de vil ha det. Uansett syntes jeg det er lite dissing av andre produkter her inne, og de fleste svarer høflig og voksent på spørsmål fra den ene eller andre.

Så vi fortsetter å ha det morro her inne og holder takhøyden på samme nivå.. og TAKK til alle som deltar her inne og gjør dette forumet så bra som det er, kompetansen her stiger og stiger.. jeg kunne nok mye i forhold til mange når forumet ble startet, men nå ligger jeg LANGT bak mange, mange her inne og det er morro å se.... (litt surt også da) ;) men det sier litt om ENTUSIASMEN til de som er her inne..

Skal flytte disse svarene i egen tråd etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dag/Swissvax @ Mar 22 2009, 22:50)

Bær over med meg om jeg ikke har lest forumreglene godt nok og oversett noe, men jeg tror det kan være i alles interesse å avklare dette med en gang. Det er nødvendigvis slik at det kan være trøblete å kombinere hobby med kommersiell virksomhet slik det blir her inne. Derfor er klare regler viktig for å unngå misforståelser fra alle parter. Det at dette er en relativt liten klubb nå skal jo heller ikke støte bort eksisterende eller fremtidige medlemmer med utøyelige selgere som dytter egne produkter foran seg

DETTE var et bra innspill synes jeg, veldig reflektert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg ville kanskje trodd at flere hadde meninger om dette temaet?

Vi (Swissvax) ville i alle fall satt pris på flere tilbakemeldinger - og kommer til å legge vår tilstedeværelse og praksis her inne opp etter dette. Jeg antar at også de andre forhandlerene her inne er interessert i dette?

Til nå har det kommet noen tilbakemeldinger fra medlemmer som syns det er supert med aktive leverandører, et fåtall som er skeptiske og klart svar fra styret (som tillater dette innen "normale rammer"). Det er lettere å være aktiv om man vet de fleste ønsker dette og tilsvarende lettere å dempe aktiveteten og holde seg på eget spesifikt område om det ønskes?

Kom igjen nå folkens, ka dokk tru? :)

Edit: skriflelfiesf

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg synes det er veldig greit med ett åpent forum for forhandlere også... De kommer somregel med velmenende tips og råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje trodd at flere hadde meninger om dette temaet?

Vi (Swissvax) ville i alle fall satt pris på flere tilbakemeldinger - og kommer til å legge vår tilstedeværelse og praksis her inne opp etter dette. Jeg antar at også de andre forhandlerene her inne er interessert i dette?

Til nå har det kommet noen tilbakemeldinger fra medlemmer som syns det er supert med aktive leverandører, et fåtall som er skeptiske og klart svar fra styret (som tillater dette innen "normale rammer"). Det er lettere å være aktiv om man vet de fleste ønsker dette og tilsvarende lettere å dempe aktiveteten og holde seg på eget spesifikt område om det ønskes?

Kom igjen nå folkens, ka dokk tru? :)

Edit: skriflelfiesf

X2!

Ellers synes jeg det er på sin plass med en takk til både Dag og smellycat, som har laget noen meget gode innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Utrolig bra ordlagt Dag og Smellycat. Håper samtlige og kommende forhandlere holder en lik linje slik at det ikke blir for mye hyping. En nøytral forumdiskusjon er et must for å holde en høy standard. Noe dette forumet har hatt hele tiden, i motsetning til andre type forum. Vil rette oppmerksomhet til moderatorer og admins for jobbing og gode medlemmer som holder seg saklig og seriøst.

Medlemmene er sterkt med på å hype enkelte produkter, men jeg HÅPER for all del at folk tenker seg om to ganger før de setter gode produkter på hyllen og fyller handlevognen i fra nettbutikker fulle av likelinjede produkter som de tror/mener/har hørt er myyye bedre. Selv om forum"konger" bruker mye de samme produktene, så vil det ikke si at f.eks. Meguiars produktene du har som samler støv på hyllen er noe dårligere bare fordi NOEN har funnet seg sine favoritter.

Vet ikke om det var mye mening i innlegget mitt, men jeg tror flere kan kjenne seg igjen i det siste avsnittet da det er veldig lett å bli revet med av å se resultater på "Show&Shine", oppfordringer og ros av enkelte produkter.

Husk at det ikke bare er padsa å og produktene som gjør jobben.. Personen som bruker gjør jobben har alt å si.

Øvelse gjør mester boys´n girls. ;)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er bra slik det er nå! Så lenge forhandlere fortsetter å være like hjelpsomme som de er nå, og ikke for mye hyping så skal i alle fall ikke jeg klage :)

X2

Jeg mener det er veldig bra som det er nå. Nå kan vi få svar på ting om produkter, av de som kan produktene og ikke bare av de som "har hørt, kjenner en som kjenner en som sier at osv".

Så hold det på samme nivå som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja samme gemytlige tonen er det vi syntes er bra..

Leverandørene her har jo bygget opp tillitt over en periode, det merker en fort at er bra når noen "nye" kommer inn med sine meninger, nevner ikke navn;) men en ser jo at forbrukerne her inne hadde gjennomskuet noen her om de farer med sprøyt og fanterier.. det har vi jo allerede sett et par ganger, og det tror jeg de som er oppegående av leverandører også skjønner.. så som flere sier over her så holder vi det på samme nivå som før :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg vil gjerne få komme med en liten erkjennelse:

Jeg trodde jeg kunne mye om det å vaske bil, men jeg har nå innsett at der tok jeg tydeligvis VELDIG FEIL ! Her inne finnes det folk som virkelig KAN vaske biler ! Jeg skal forsøke å være så lik en watermagnet som mulig, og suge til meg mest mulig kunnskap fra det som virker som en fin gjeng som faktisk liker å dele kunnskapen sin med andre.....

Det første jeg som "fersking" på DETTE forumet legger merke til er at folk virker så hjelpsomme og hyggelige ! Ikke noe av: "Erru dust elle?" - "det er hva DU tror ja, din puck" - "HERREGUD veit du IKKENO om shining....MY GOD lissom" etc. etc. ! I motsetning til på enkelte andre fora hvor du blir nærmest bannet for å ikke ha brukt søkefunksjonen godt nok fra første besøk :( .....

En annen ting er at det er en proffesjonell og god tone mellom de forhandlerene som er representerte her inne, noe som gir det hele et vesentlig mer seriøst preg !

Jeg fikk høre at jeg var/er blandt de som til stadighet hadde den reneste bilen i Pug-klubben. Jeg vasket kjapt over den regelmessig med høytrykk på f.eks. Statoil ca. 1 gang i uken, minst 2 ggr i mnd. for hånd med svamp og tørket over med pusseskinn/watermagnet, og så polerte jeg den vel ca 4 ggr i året.

Støvsugde ofte hvis været var fint (cab nede=mye støv), og smurte inn skinnsetene rett som det var (nok engang fordi det var en cab og alt interiøret blir dermed mer utsatt for slitasje pga. vær og vind). Syntes ikke det er så er ekstremt ofte eller mye....

De fleste av kameratene mine mener det er idioti og galskap å holde på slik med en bil - men det skal de få lov til mene så mye de vil for meg ! For meg er det til tider mental terapi å vaske bilen..... og her inne er det tydeligvis flere som føler det samme :) og som faktisk tar bilpleie på "alvor" uten å bli hysteriske/spydige bare fordi ikke alle har den samme oppfatningen av hva som er det beste merket for de forskjellige "opperasjonenen".

Jeg kom forresten på et nytt motto mens jeg luftet hunden nå nettopp:

Jeg skal bli bedre....ikke ved å gjøre det oftere, men RIKTIGERE !

Takk for at dere er her :D !

Endret av Fredster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...